Invitation fra Dansk Datahistorisk Forening

Torsdag den 12. november 2009 kl. 19.30

Sted: Medicinsk Museion, Bredgade 62, 1310 København K

CPR

Når danskere griber deres pengepung, finder de et gult sygesikringsbevis. Her står hvem deres læge er, hvilken kommune kortet er udstedt i og ikke mindst, hvad deres CPR nummer er.

For de fleste af os er CPR nummeret noget ganske dagligdags og vi tænker sjældent over, at dette ticifrede nummer har en unik historie. Denne historie sætter Dansk Datahistorisk Forening og Medicinsk Museion til debat den 12. november 2009.

I år er det 50 år siden at IS Datacentralen af 1959 blev oprettet. Her i dette selskab startede den tekniske udvikling af CPR registeret og en lang række forskellige registreringsredskaber er blevet benyttet i driften af systemet f.eks. magnetbånd og hulkort. Disse redskaber ligger til grund for meget af den epidemiologiske forskning, hvor Danmark, netop i kraft af CPR systemet, udgør et mønsterstudie.

Det er denne historie om CPR systemet og sammenhængen med den epidemiologiske forskning som Dansk Datahistorisk Forening og Medicinsk Museion sætter fokus på. Vi har inviteret tre oplægsholdere der vil give deres personlige vinkel på denne historie. De tre oplægsholdere er:

• Professor Elsebeth Lynge, Center for Epidemiologi og Screening, Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet. Elsebeth Lynge vil fortælle hvordan hun har benyttet CPR registeret i sin egen forskning. Powerpoint slides.
  • Service and Project Delivery Executive Carsten Schouw, CSC Danmark. Carsten Schouw har været beskæftiget med CPR opgaven siden 1973 og arbejder hos CSC, der står for it-teknikken. Carsten Schouw vil fortælle om sit liv med CPR og om hvordan systemet udvikles, vedligeholdes og drives. Powerpoint slides.
  • Research Scholar, Dr. Susanne Bauer, Max Planck Instituttet for videnskabshistorie (Berlin). Susanne Bauer vil fortælle om CPR systemets historie og er gæsteforsker på Medicinsk Museion (oplæg på engelsk).

Efter oplæg og debat er der mulighed for at besøge Medicinsk Museions særudstilling, Del og hel. Brudstykker fra biomedicinens tid, der er blevet til bl.a. i et samarbejde med Dansk Datahistorisk Forening. Udstillingen vil være åben frem til kl. 22.00.

For medlemmer og evt. ledsager. Der serveres en enkel forfriskning (kaffe/vand).

Dansk Datahistorisk Forening og Medicinsk Museion

NB: Parkering på Esplanaden eller i Amaliegade. Der kan ikke parkeres i Bredgade, og i Fredericiagade er der kun få pladser. Kom i god tid, der er kun siddepladser til de første ca. 100 deltagere !