|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: CP/M |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about CP/M Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - download
Length: 7168 (0x1c00) Types: TextFile Names: »BEST2.DAT«
└─⟦a97f0be86⟧ Bits:30004211 Kermit ver. 3.2 til ICL Comet └─ ⟦this⟧ »BEST2.DAT«
Universalfile. Et generelt register-administrationssystem. Programmer til søgning, sortering o.s.v, medfølger. Materialet henvender sig til 8. klasse, og opefter. Boldklub. Et komplet sæt programmer der udgør et mindre kartotekssystem. Anvendes fra 7. til 10. klasse, samt voksenundervisning. Binær søgning. Programmet illustrerer princippet i binær søgning, og er egnet til egne udvidelser. Anvendes fra 8. til 10. klasse, samt voksenundervisning. Blackjack. Programmet simulerer kortspillet "Blackjack" i situationen, elev mod maskine. Anvendes i 9. og 10. klasse, der kan analysere programmet. Boblesortering. Programmet illustrerer princippet i boblesortering, som er den simpleste form for sortering. Anvendes fra 10. klasse, og opefter. Formattering af program. Programmet udskriver vilkårlige COMAL-programmer, med foto- kopivenlig typografi. Nim. Programmet simulerer spillet "Nim" i situationen, elev mod maskine. Et simpelt eksempel på "kunstig intelligens". For 10. klasse og voksenundervisning. Simulering af datamaskine (Processor) Programmet simulerer en simpel datamaskine/processor. Kan bruges til illustration af symbolsk maskinkode. Fra 9. klasse og opefter. Adresseprogram. Et program der muliggør ind-, og udlæsning af adressedata. Til 9. og 10. klasse, samt voksenundervisning. Breve. Et program der illustrerer behandlingen af standart breve, i et tekstbehandlingsprogram. Fra 8. til 10. klasse, samt voksen- undervisning. Dessert. Eksempel på struktureret programmering. Til 9. og 10. klasse, samt voksenundervisning. Doktor. Et simpelt eksempel på brugen af CASE-WHEN-ENDCASE. Programmet kan udbygges efter ønske. Til 8. og 9. klasse. Hjulspil. Programmet simulerer spillet med et lykkehjul. Egner sig til udbygning. Fra 8. til 10. klasse, samt voksenundervisning. Karakterbog. Et mindre registersystem, specielt velegnet til behandling af elevstandpunkter. Fra 10. klasse og opefter. Menu program. Et program til brugervenlig afvikling af vilkårlige COMAL- programmer. Bilsim. Programmet simulerer bilkørsel på en 10 Km lang strækning, med en indlagt bakke. Æg. Eksempel på brug af betingede løkkestrukturer i COMAL80. Til 8. og 9. klasse. Dictation. Et program til træning i engelsk, gennem diktat øvelser. Læreren indskriver selv teksten, og programmet er derfor altid anvendeligt. Hus. Simulering af elforbruget i et almindeligt dansk parcel-hus. Anvendes i 9. og 10. klasse, samt til voksenundervisning. Kredsløb. Et program til træning i anvendelse af Ohm's og Kirschoff's love, samt kendskabet til jævnstrømskredsløb. Fra 8. klasse og opefter. Regnebog. Træning i færdighedsregning, og de fire regnearter. Træningen kan foretages niveau-opdelt. Egner sig til udbygning. Kan anvendes fra 8. til 10. klasse, samt til voksenundervisning. Raketsim. Eleven bygger og opsender en flertrins-raket. Der forudsættes et vist kendskab til avanceret fysiske begreber. Til gymnasiet og HF. Kostberegning. Programmet beregner energi-, vitamin- og mineralindhold i forskellige fødevarer. Anvendes fra 8. klasse og opefter. Biorytme. Programmet udskriver grafer, med udgangspunkt i biorytme- modellen. Fra 10. klasse og opefter. Dr. Faktor. Et tabeltræningsprogram efter leg og lær princippet. Fra 8. til 10. klasse. Kast med en terning. Programmet kaster med en terning og anskueliggør udfaldet med søjlediagrammer og tabeller. Fra 4. til 9. klasse, samt voksenundervisning. Der mangler et tal. Eleven skal indsætte tallet der mangler i en given tabel. Fra 3. til 5. klasse. Pascals trekant. Programmet illustrerer begrebet normalfordeling (Pascals fordeling). Resultatet opstilles i histogramformat og kan sammenlignes med idealfordelingen. Til gymnasiet og HF. Pytagoræiske talsæt. Programmet fremstiller pytagoræiske talsæt. Fra 10. klasse og opefter. Relation. Øvelse i optælling af elementer i mængder, samt øvelse i at knytte den gældende relation til resultatet. Fra 2. til 4. klasse. Sum af to terninger. Programmet simulerer kast med to terninger og resultatet anskueliggøres med søjlediagrammer, og procentvise fordelings- tabeller. Fra 5. til 9. klasse. Hvem kommer først til Dronningborg. Et matematisk LUDO-spil, hvor matematisk udtryk anvendes som terningerkast. Fra 2. til 9. klassetrin. Hvem kommer nærmest. To spillere skal danne et udtryk med tre et cifrede tal, og vinderen er den der kommer nærmest det tal maskinen opgav som mål. Fra 2. til 9. klasse. Addition 1-9. Træning i addition på forskellige niveauer. Anvendes fra 2. til 6. klasse. Opgaveark. (+,-,*,/, samt omsætninger) Programmerne (5 ialt) udskriver opgaveark med forskellige opgaver. Skal anvendes af lærer!! Befolkningstilvækst. Programmet beregner befolkningsudvikling og sammensætning i landene Peru, Indien, USA, og Danmark. Der rapporteres med grafer og tabeller. Fra 8. klasse og opefter. CPR-nr. generator. Programmet genererer alle gyldig CPR-numre udfra en opgiven dato. Fra 8. klasse og opefter. Diktator. Programmet simulerer samfundsøkonomien på en fiktiv ø med forhold der ligener den 3. verden. Fra 10. klasse og opefter. Monetarist. Programmet simulerer den monetaristiske samfundsmodel. Til gymnasiet, HF og til voksenundervisning. Supercloze. En udvidet cloze-opgave, som den er kendt fra afgangsprøven. Teksterne angives af læreren. Fra 5. til 9. klasse. EOF «eof»