|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: CP/M |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about CP/M Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - download
Length: 1536 (0x600) Types: TextFile Names: »KAPITEL5.TXT«
└─⟦2b022947f⟧ Bits:30004398 Lærerkursus 85: Skolen i informationssamfundet (Comet 2x80 spor) └─ ⟦this⟧ »KAPITEL5.TXT« └─⟦5ea291f53⟧ Bits:30004311 Lærerkursus 85: Skolen i informationssamfundet (Butler 160 spor) └─ ⟦this⟧ »KAPITEL5.TXT« └─⟦8593a2110⟧ Bits:30004400 Lærerkursus 85: Skolen i informationssamfundet (RC703) └─ ⟦this⟧ »KAPITEL5.TXT« └─⟦8687625fc⟧ Bits:30004399 Lærerkursus 85: Skolen i informationssamfundet (Piccoline) └─ ⟦this⟧ »KAPITEL5.TXT«
Skriftsproget forudsætter et veludviklet talesprog. Men det kan ikke bare forstås som det samme sprog i anden udtryksform. Der er væsentlige forskelle mellem de to udtryksformer, som er af betydning for deres tilegnelse. "Talesproget er udviklet til at regulere praktiske og sociale handlinger i konkrete, aktuelle situationer, hvor både taler og lytter(e) er til stede. I talesproget er beskrivelser ofte ukomplette og flertydige, henvisninger til personer og ting er underforståede, osv., fordi der kan forudsættes en fælles kontekst og fælles erfaringer for parterne" (Larsen, 1984). Der henvises således almindeligvis til specifikke begivenheder i selvoplevede situationer, hvorimod der ikke gives megen information om handlemåder, motiver og følelser. "Skriftsproget er derimod udviklet til at understøtte handlinger, hvor aktørerne og handlingerne er skilt fra hinanden i tid og rum. Derfor skal beskrivelserne være uafhængige af bestemte situationer og personer. Det kræver en større præcision i henvisninger til personer og ting, mere standardiserede udtryk for at undgå misforståelser der ikke kan korrigeres på stedet, mere almene begreber for at slippe for uhåndterligt lange redegørelser for tilfældige detaljer, osv." (Larsen, 1984). Skriftsproget løsrives derfor i højere grad fra fortællerens kontekst og lægger op til mere abstrakt tænkning. «eof»