DataMuseum.dk

Presents historical artifacts from the history of:

CP/M

This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
artifacts from Datamuseum.dk's BitArchive.

See our Wiki for more about CP/M

Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software.


top - download

⟦490d8e79f⟧ TextFile

    Length: 9088 (0x2380)
    Types: TextFile
    Names: »START4.TXT«

Derivation

└─⟦07870bf6f⟧ Bits:30002695 SW1447 RcStart Release 1.0
└─⟦07870bf6f⟧ Bits:30005759 SW1447 RcStart Release 1.0
    └─ ⟦this⟧ »START4.TXT« 

TextFile

$4.1
 I lektionen fortælles:

   1. Om programmer
   2. Om styresystemet
   3. Om programpakker
$4.2
Datamaten kan intet gøre af sig selv!
Den skal instrueres.
F.eks. kan den instrueres til at:
   - læse data fra tastatur
   - skrive data på skærm
   - udføre regneoperationer
   - gemme data på en diskette
$4.3
Et program er en serie instrukser, der
fortæller datamaten, hvad den skal
gøre. F.eks. :
   - hvor kommer data fra ?
   - hvilke beregninger skal laves ?
   - hvor skal data hen ? 
$4.4
For at udvikle et program, skal man
vide:
    - hvad man vil have datamaten
      til at gøre
    - hvordan det skal gøres
    - hvordan et program skrives   
$4.5
At finde ud af, hvad man vil have
datamaten til at gøre kaldes :

         ANALYSE
         
I analysen defineres problemet.         
$4.6
For at definere problemet klarlægges:

  1. hvilke inddata man skal bruge ?
  2. hvad skal der ske med inddata ?
  3. hvilke beregninger er nødvendige ?
  4. hvilke uddata skal dannes ?
  5. hvilke data skal gemmes ?
$4.7
Vi ved nu, hvad datamaten skal gøre.
Vi vil nu planlægge hvordan.

Denne planlægning kaldes:
 
      DESIGN
$4.8
Resultatet af designet er
en detaljeret beskrivelse af,
hvordan datamaten skal
udføre opgaven. 
$4.9
Vi ved nu, hvad vi vil have udført
og har planlagt hvordan.

Tilbage står at skrive et program,
som datamaten kan forstå.

Dette kaldes at PROGRAMMERE.
$4.10
Når man programmerer, anvender man et
programmeringssprog.

Nogle af de mest kendte er:

     COMAL80, BASIC, COBOL
$4.11
COMAL80 bruges til PICCOLINE.

Der bruges engelske ord og formler,
der kan forstås af datamaten, efter-
hånden som COMAL80-programmet 
afvikles.
$4.12
Nogle eksempler på COMAL80
instruktioner:
  INPUT      - læs data fra skærmen
  PRINT      - skriv data på skærmen
  +, -, *, / - symboler for de 4
               almindelige regne-
               operationer.
$4.13
Når et program er skrevet, skal det
kontrolleres for at sikre, at det 
fungerer efter hensigten.

Dette kaldes

      AFPRØVNING.
$4.14

Efter afprøvningen vil programmet
være klar til brug.

$4.15
Lad os skrive et simpelt program
i COMAL80, idet vi bruger de udvik-
lingstrin, vi har lært indtil nu.
$4.16
Vi vil vide, hvor lang tid det tager
at flyve fra en by til en anden.

Lad os antage, at vi kender et flys
fart (km / time), og ved, hvor langt
der er mellem byerne.
$4.17
Vi ANALYSErer problemet og finder ud
af, at: 
       
        Tid (T) er lig med:
           Afstand (A) divideret med
              Fart (F) 
$4.18
Under programplanlægningen (DESIGN)
fastlægges:

  - at inddata  ( F(art) og A(fstand) )
    skal indlæses fra tastaturet
  - at uddata ( T(id) ) skal
    skrives på skærmen  
$4.19
Nu kender vi inddata:
   F(art) og A(fstand)
Vi kender beregningsreglen for vores
problem. 

Vi kender uddata, T(id)
$4.20
og hermed har vi afsluttet

      DESIGN
$4.21
Vi skal nu skrive programmet i COMAL80.

Hver linje i et program udfører netop
en funktion.
Hver linje indledes med et tal. Dette
tal identificerer linjen, så  
datamaten senere kan genfinde den.
$4.22
Kopier nedenstående sætning
PRÆCIS som den står og tryk
derefter på RETUR.

10 //find flyvetiden !
          
$4.23
Den første sætning er linje 10.

// angiver, at linje 10 er en
kommentar og ikke en instruktion.

Gode kommentarer gør det lettere 
at læse et program. 
$4.24
Kopier nedenstående sætning
PRÆCIS som den står og tryk
derefter på RETUR.

20 INPUT "Fart ": F
             
$4.25
Linie 20 er en INPUT sætning.

Når sætningen udføres vil datamaten
skrive teksten Fart på skærmen, og 
derefter vente på en indtastning.

Det indtastede gemmes i F.
$4.26
Kopier nedenstående sætning
PRÆCIS som den står og tryk
derefter på RETUR.

30 INPUT "Afstand": A
            
$4.27
Linie 30 er endnu en INPUT sætning.

Denne gang skrives teksten Afstand,
og det indlæste gemmes i A.
$4.28
Kopier nedenstående sætning
PRÆCIS som den står og tryk
derefter på RETUR.

40 T := A / F
          
$4.29
Linie 40 vil medføre, at indholdet
af A divideres med indholdet af F.

Resultatet af beregningen skal gemmes
i T.
$4.30
Kopier nedenstående sætning
PRÆCIS som den står og tryk
derefter på RETUR.

50 PRINT "Tid     ": T
         
$4.31
Linie 50 bevirker, at datamaten
vil skrive teksten Tid og 
indholdet af T på skærmen.
$4.32
Kopier nedenstående sætning
PRÆCIS som den står og tryk
derefter på RETUR.

60 END
        
$4.33
Linie 60 er den sidste sætning i 
vores program.

END angiver slutningen på programmet,
og bevirker, at datamaten stopper
udførelsen.
$4.34
Nu er programmet færdigt.

Lad os prøve det, og se, hvordan det
virker.

Flyets fart angives i km/time !
$4.35
Linie 10 bliver sprunget over.

Det er en kommentar, der kun har
beskrivende betydning.
$4.36
Programmet venter på, at F(art)
bliver skrevet på tastaturet.

Indtast km i timen
        f. eks. 500
og tryk derefter på RETUR.        
$4.37
Programmet venter på, at A(fstand)
bliver skrevet på tastaturet.

Indtast km
        f. eks. 3000
og tryk derefter på RETUR.
$4.38
Linie 40 dividerer A med F og 
gemmer resultatet i T.

$4.39
Linie 50 skriver teksten Tid og
indholdet af T på skærmen.

Nu ved vi, hvor lang flyvetiden er
mellem de to byer.
$4.40
Linie 60 fortæller datamaten, at den
er færdig med at udføre programmet.


Så let er det at skrive et
simpelt program.
$4.41
Vi har nu lært om programudvikling
og har prøvet at skrive et program.

Vi skal nu igang med et særligt
vigtigt program:

        STYRESYSTEMET.
$4.42
STYRESYSTEMET er i virkeligheden
en samling af programmer.

Til Piccoline bruges CCP/M som
styresystem.
CCP/M er en forkortelse af Concurrent
Control Program for Microcomputers.
$4.43
Før Piccoline kan bruges, skal
styresystemet indlæses.

Dette kaldes at opstarte systemet.

Piccoline START gjorde dette
automatisk.
$4.44
Når CCP/M er indlæst, vil vi få
en meddelelse på skærmen:

      A>
      
Denne meddelse betyder, at en CCP/M 
kommando kan indtastes.      
$4.45
En kommando er en instruktion til
CCP/M om at gøre et eller andet.
CCP/M kan f.eks. :
    - kopiere filer
    - skrive diskettens filindhold
    - slette filer
    - ændre navne på filer
$4.46
Fra en anden lektion ved vi, at alle 
filer har navne, så de kan genfindes 
på disketten.

Alle filnavne er skrevet i et katalog.
(Engelsk : directory).
$4.47
CCP/M har en kommando, der bevirker
udskrift af katalogindholdet.

Kommanden hedder : DIR

I lektion 5 omtales denne nærmere.
$4.48
Til sidst skal vi omtale de såkaldte
programpakker.

En programpakke er en samling 
programmer, der løser en bestemt 
generel opgave. 
$4.49
Eksempler på programpakker :

  RcTekst  - et program til tekstbe-
             handling.
  RcKalk   - et talbehandlingssystem
             af "spreadsheet" typen.
  Fileplan - et kartotekssystem.
$4.50
Og PICCOLINE START er en programpakke,
der underviser i brug af PICCOLINE.
Programpakker beskrives nærmere i 
lektion 6.

Her slutter lektion 4. Man kan gå
tilbage eller fortsætte med QUIZ'en.
$4.51


             Q U I Z
             
         L E K T I O N  4.
$4.52
Quizen er beregnet til at under-
støtte lektionen.

Ved spørgsmål med flere mulige svar,
tastes nummeret på det rigtige svar.

       HELD og LYKKE !
$4.53
Hvad kaldes det trin i program-
udvikling, hvor programmet kon-
trolleres?

Skriv svaret og tast RETUR.
$4.54
Hvad er et program ?

     1. En kommando, der styrer 
        datamaten ?
     2. En serie præcise instruktioner
        til datamaten ?
     3. Ingen af de ovennævnte ?   
$4.55
Hvilket sprog er ovennævnte 
lille program skrevet i?

     1. Fortran
     2. COMAL80
     3. Basic
     4. Cobol
$4.56
Hvad er styresystemet?

    1. En samling af programmer ?
    2. En COMAL 80 instruktion ?
    3. Et COMAL 80 program ?
    4. Ingen af de ovennævnte ?
$4.57
At opstarte et system betyder :

   1. At indlæse styresystemet ?
   2. At slukke for systemet ?
   3. At indlæse datafiler ?
   4. At køre et program ? 
$4.58
Når CCP/M venter på en kommando
skrives på skærmen :

   1. A>
   2. A<
   3. A=
   4. A:
$4.59
Hvilket af følgende er korrekt ?

   1. Et program kan indlæse data.
   2. Et program kan foretage
      beregninger.
   3. Et program kan udskrive data.
   4. Alle de ovenstående.
$4.60
COMAL80-sprogets tegn for at gange er:

   1. @
   2. #
   3. +
   4. *  
$4.61
Her er resultatet fra Lektion 4 QUIZ

Der blev svaret rigtigt på
         xx spørgsmål
og svaret forkert på
         xx spørgsmål
$4.99
@4.1
Introduktion

   LEKTION 4     SOFTWARE


Formålet med denne lektion er at
give en overordnet forståelse
af begrebet software.
@4.99
«eof»