|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: CP/M |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about CP/M Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - download
Length: 3584 (0xe00) Types: TextFile Names: »RETVINK.DOC«
└─⟦c41625364⟧ Bits:30002680 PGM2 - indeholder forskellige undervisningsprogrammer └─ ⟦this⟧ »RETVINK.DOC«
Programpakkens indhold: Retvink.doc Retvink.cmd Hensigten med programmet. Programmet sigter mod datamatstøttet undervisning i færdighedsregning, og det tænkes anvendt i 1.g eller på tilsvarende niveau ved indlæringen af beregninger i den retvinklede trekant. Rettigheder. Programmet må kun anvendes på datamater på den skole/ institution, der har indkøbt programmet af HEPTAGON DATA. Skolens/institutionens navn står i nederste venstre hjørne af skærmbilledet. Installering af programmet. Programmmet læses over på en normalsystem-diskette, og ved kørsel af programmet skal grafik være installeret i maskinen. Programmets opbygning. Hovedskærmbilledet er hele tiden det samme. I øverste venstre ramme formuleres opgaven og i rammen herunder skal eleven angive besvarelsen. BESVARELSEN-rammen er cursorens hjemmeposition og det er herfra hjælpefunktionerne kaldes. pilop,pilned,besvarelse: Man kan selv vælge i hvilken rækkefølge, man ønsker at besvare de tre ubekendte størrelser i trekanten. Der skiftes ved hjælp af pilop og pilned. Efter indtastningen af et svar kontrolleres dette straks; et svar anses for korrekt, når den numeriske afvigelse fra det "eksakte resultat" er under 0,1. OBS. Programmet forventer at alle tre ubekendte beregnes på grundlag af de tre opgivne størrelser og ikke ved hjælp af allerede beregnede størrelser. ESC: Når man ønsker en ny opgave tastes ESC. Dette KAN gøres midt i en opgavebesvarelse og det SKAL gøres , når alle tre størrelser er korrekt besvaret. S: Ved at taste S kan man ændre sværhedsgraden af opgaverne. Der skelnes mellem sværhedsgraderne 1 og 2: 1: Her er vinkel C altid 90 grader, og man kan få alle relevante formler på skærmen og spørge efter hvilken formel, der skal anvendes ved beregningen (se F). 2: Her skiftes mellem A,B og C som vinklen, der er 90 grader, og man kan kun få de gennerelle formler frem på skærmen. P: Programmet stiller 5 opgaver med besvarelse, og de skrives på printeren. Der er hermed muligheder for eleverne til at arbejde videre med opgaverne hjemme eller uden for datarummet. F: Indgangen til hjælpeformler og figur. 1: Man får på skærmen tegnet en trekant med de rigtige mål. Dette er tænkt som et supplement til prøvefiguren i øverste højre hjørne, og eleven kan, hvis han starter med at kigge på denne figur, selv opdage åbenlyse fejl ved beregningerne (træning i talvurdering). 2: Generelle formuleringer af de trigonometriske formler. 3: (kun ved sværhedsgraden 1) De trigonometriske formler bliver her skrevet ud med bogstaverne A,B,C,a,b og c. Som 2.niveau under punkt 3 kan den rigtige formel vendes, så den ubekendte står alene på venstre side af lighedtegnet. Ved sværhedsgraden 1 kan man enten indtaste hvilken formel, man selv mener, der skal anvendes, eller spørge (?) og få svaret fra maskinen. Man kan altid vende tilbage til BESVARELSEN-rammen ved at taste B. A: Programafviklingen afsluttes. Vi ønsker dig god fornøjelse med programmet. HEPTAGON DATA Frederikshavn «eof»