|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: CP/M |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about CP/M Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - download
Length: 34944 (0x8880) Types: TextFile Names: »LK-PLAN.DOC«
└─⟦2b022947f⟧ Bits:30004398 Lærerkursus 85: Skolen i informationssamfundet (Comet 2x80 spor) └─ ⟦this⟧ »LK-PLAN.DOC«
DLH sep. 1985 side I 'SKINFO' - Lærerkursus 85 Danmarks Lærerhøjskole I N D H O L D S F O R T E G N E L S E ------------------------------------- 1. Programbeskrivelse LK-PLAN v.1.06 .................... s. 1 1.1 Opstart af LK-PLAN ................................. s. 1 1.2 Programafviklingen ................................ s. 1 1.2.1 Hovedmenuen .................................. s. 1 1.2.2 Vælg data .................................... s. 2 1.2.3 Nye data ..................................... s. 2 1.2.3.a Diverse opl. ......................... s. 2 1.2.3.b Elevantal ............................ s. 3 1.2.3.c Ugl. timetal ......................... s. 3 1.2.3.d Klasseantal .......................... s. 3 1.2.3.e Skematimer ........................... s. 3 1.2.3.f Lærerantal ........................... s. 3 1.2.3.g Papirkopi ............................ s. 4 1.2.3.h Hovedmenu ............................ s. 4 1.2.4 Service ...................................... s. 4 1.2.5 Slut ......................................... s. 4 2. Beskrivelse af programmets beregningsdel ................ s. 5 2.1 Billed 1 - Forskellige oplysninger til prognoserne .. s. 5 2.2 Billed 2 - Elevtal fordelt på kl.trin og læseår ..... s. 6 2.3 Billed 3 - Ugeplan, klassekvotienter & lærerskematimeforbrug .................... s. 7 2.4 Billed 4 - Klasseantal fordelt på klassetrin og læseår ................................ s. 8 2.5 Billed 5 - Skematimer ialt fordelt på klassetrin og læseår ................................ s. 9 2.6 Billed 6 - Skematimer, lærerløntimer, lærerantal pr. læseår ............................... s. 10 3. Antagelser og begrænsninger .............................. s. 11 3.1 Billed 1. .......................................... s. 11 3.2 Billed 2. .......................................... s. 11 3.3 Billed 3. .......................................... s. 11 3.4 Billed 4. .......................................... s. 12 3.5 Billed 5. .......................................... s. 12 3.6 Billed 6. .......................................... s. 12 DLH sep. 1985 side 1 Program : LK-PLAN Project : 'SKINFO' - Lærerkursus 85 Danmarks Lærerhøjskole Beskrivelse : Torben Holde 1 Programbeskrivelse LK-PLAN v.1.06 ------------------------------------------ I det følgede gives en beskrivelse af programafviklingen på en datamaskine af typen ICL COMET. Programafviklingen kan fore- tages på både enkeltbrugermaskiner af typen MPS-3000 og MPS- 3400 samt på flerbrugeranlæg af typen MPS-1400, MPS-3000 og MPS-3400. 1.1 Opstart af LK-PLAN. ------------------------- a. Tænd centralenheden (evt. koncentratoren) og monitoren. b. Sæt disketten i default drev (normalt A: på enkeltbruger og B: på flerbruger-koncentrator). c. Tryk 1 for normal opstart (indlæsning af CP/M). d. Indtast : LK-PLAN og tryk på RETURN. e. Vent på programstart. 1.2 Programafviklingen. ------------------------- Generelt for programmet gælder, at tryk på ESC-tasten opfat- tes som et fortrudt valg. Man føres tilbage til det foregående valg. Eneste undtagelse er brugen af ESC i indtastningsfasen i programmets inddata-dele under de seks skærmbiller med beregnin- gerne (se kap. 1.2). 1.2.1 Hovedmenuen. ------------------ Når programmet er startet op, vises en hovedmenu på skærmen. Man kan nu v.h.a. piltasterne flytte en markering (bestående af en ramme) hen over det menu-valg, man ønsker. Trykkes RETURN, kaldes den udpegede programdel. På opstartsbilledet vises des- uden programmets versionsnummer f.eks. LK-PLAN v.1.06. Dette nummer skal oplyses, hvis man mod forventning skal rap- portere fejl i programmet til 'SKINFO'-gruppen. DLH sep. 1985 side 2 Man har følgede valgmuligheder a. Vælg data kap. 1.2.2 b. Nye data kap. 1.2.3 c. Service kap. 1.2.4 d. SLUT kap. 1.2.5 som behandles i det følgende. 1.2.2 Vælg data. ---------------- Programmet beder en om at udpege et datasæt i datasæt-katalo- get. Hvis der ikke findes nogle datasæt returnerer man til ho- vedmenuen. Når datasættet er hentet ind i arbejdsområdet vises 1'ste undermenu, som beskrives i følgende pkt. 1.2.3 Nye data (1'ste undermenu). ----------------------------------- Programmet starter op med et spørgsmål om hvilket navn data- sættet skal have. Derefter startes med nulstillet talsæt. Dog er udgangsåret sat til 1985, og de maksimale klassekvotienter pr. klassetrin er sat til folkeskolelovens maksimum dvs. 28. Menubilledet giver nu 8 valgmuligheder : a. Diverse opl. kap. 1.2.3.a b. Elevantal kap. 1.2.3.b c. Ugl. timetal kap. 1.2.3.c d. Klasseantal kap. 1.2.3.d e. Skematimer kap. 1.2.3.e f. Lærerantal kap. 1.2.3.f g. Papirkopi kap. 1.2.3.g h. HOVEDMENU kap. 1.2.3.h V.h.a. piltasterne udpeges det ønskede, og der trykkes på RETURN. Trykkes på ESC, opfattes det, som om 'HOVEDMENU' er valgt. Generelt for alle billederne gælder følgende : Tryk på ESC under indtastning opfattes som om man fortryder indtastningen, og man forlader rummet, mens rummets oprindelige indhold bevares. Vil man tilbage til menuvalget, trykkes ESC. (Dette fortages, når man er helt færdig med inddata-manipulationen). På alle de ovennævnte billeder ajourføres beregnede tal hele tiden i indtastningsfasen. De steder hvor beregningerne kræver division med nul, nulstilles i stedet de berørte rum, hvilket kan give urealistiske oplysninger. 1.2.3.a Diverse opl. -------------------- Markøren vises på skærmen og udpeger det felt, hvor indtast- DLH sep. 1985 side 3 ningen kan foretages (starter med udgangsåret). Ønsker man ikke at ændre, det der står på skærmen, kan man flytte markøren v.h.a. piltasterne. Trykker man på et ciffer eller på punktum, slettes indholdet af det markerede rum og det indtastede vises. Rummet kan maksimalt indeholde 6 tegn (cifre eller et punktum). Indtastningen forlades, når der trykkes RETURN. Under indtastningerne vil skærmbilledet hele tiden blive a- jourført. F. eks. vil en ændring af udgangsåret medføre ret- telser af alle de steder på skærmen, hvor årstal vises. 1.2.3.b Elevantal. ------------------ Indtastningerne kan kun foretages i kolonne 1. Alle indtaste- de decimaltal vil automatisk blive skåret af (rundet ned til nærmeste hele tal). Fødselstallene fra foregående billede er indført i øverste del af billedet. Billedet viser elevantallet for hvert klassetrin fordelt på de følgende 5 år. Ønsker man kun at behandle tal for folkeskolen tastes 0 til rummet med antal elever til privatskoler. 1.2.3.c Ugl. timetal. --------------------- Der kan på dette billede ændres i 3 kolonner. Alle tal skal vær mindre end 100. Beregningerne af klassekvotient og lærerske- matimer pr elev kan først beregnes, når antal elever pr. klasse- trin (kap. 1.2.2.b) og klasseantal pr. klassetrin (kap. 1.2.2.d) kendes. 1.2.3.d Klasseantal. -------------------- Hvis der indtastes urealistiske klassetal til dette billede, kan beregningerne blive så omfattende og tidsrøvende at program- met tilsyneladende går i stå. 1.2.3.e Skematimer. ------------------- Der er ingen inddata til dette billede. Billedet forlades ved tryk på ESC. 1.2.3.f Lærerantal. ------------------- Inddata til dette billede kan kun indtastes i række 1 og 2 i første kolonne. DLH sep. 1985 side 4 1.2.3.g Papirkopi. ------------------ Ved dette valg overføres de nederste 16 linier af skærmbille- det til linieskriver eller SPOOLING-fil. 1.2.3.h HOVEDMENU. ------------------ Inden man returnerer til hovedmenuen får man mulighed for at vælge mellem følgende valg : Gem data Skift navn Glem data Plan igen - Gem data : Datasættet gemmes på disketten på det valgte navn - Skift navn : Man får mulighed for at gemmen datasættet på disketten under et andet navn. - Glem data : Man returnerer direkte til Hovedmenuen. - Plan igen : Man returnerer til Plan med datasættet beva- ret. Der er tre måder hvorpå et datasæt kan mistes nemlig : a. Sluk for maskinen. b. Hent et nyt talsæt fra disketten. c. Vælg NULSTIL i hovedmenuen. Standser programmet ved et uheld, f. eks. ved at man trykker på RESET-knappen på centralenheden, genstarter man programmet ved at indtaste LK-PLAN * og programmet genstarter med talsættet indtakt. 1.2.4 Service (2' undermenu). -------------------------------- Alle operationer i denne undermenu har med fil-manipulationer at gøre. Alle menuvalgene er selvforklarende. Man kan fortryde alle valg med tryk på ESC. 1.2.5 SLUT. ---------------------- Valget stopper programmet og overgiver styringen til CP/M. DLH sep. 1985 side 5 Program : LK-PLAN Project : 'SKINFO' - Lærerkursus 85 Danmarks Lærerhøjskole Bearbejdning : Christian U. Christensen & Torben Holde 2. Beskrivelse af programmets beregningsdel ------------------------------------------- Gennerelt for programmet gælder, at alle beregninger foretages med reelle tal med 13 cifres præcision. Hvis beregningerne på grund af manglende inddata kræver division med 0, nulstilles de berørte beregninger i stedet. Dette medfører at visse celler på skærmbille- derne i indtastningsfasen indeholder urealistiske talværdier. På hvert skærmbille foretages de nødvendige beregninger hver gang en indtastning er foretaget. Når skærmbilledet forlades gen- nemregnes og opdateres samtlige billeder. Hvis ikke andet er angivet, vil alle tallene, der vises på skærmbillederne være afrundet på sidste ciffer. 2.1 Billed 1 - Forskellige oplysninger til prognoserne. ----------------------------------------------------------- Inddata : å0, f1, f2, f3, f4, f5, t1, t2, og s1 --------- Udgangsår (f.ex. 1985) : . . . . . . . . . . å0 Fødselstal for --å7 i kommunen : . . . . . . . f1 Fødselstal for --å8 i kommunen : . . . . . . . f2 Fødselstal for --å9 i kommunen : . . . . . . . f2 Fødselstal for -å10 i kommunen : . . . . . . . f1 Fødselstal for -å11 i kommunen : . . . . . . . f2 Samlet antal lærerløntimer : . . . . . . . . . t1 Antal ugentlige løntimer pr lærer : . . . . . . t0 Spec (Specialundervisningstimer pr. elev) : . s0 Gennemsnitlige klassekvotient for --å0/å1 : . . v0 Beregninger : å1=å0+1 ------------- å7=å0-6 å8=å0-5 å9=å0-4 å10=å0-3 å11=å0-2 Hvis e0=0 så s0=0 ellers s0=s81/e0 Bemærkninger : s0 beregnes evt. på billed 4. -------------- v0 beregnes på billed 4. DLH sep. 1985 side 6 2.2 Billed 2 - Elevtal fordelt på klassetrin og læseår. ----------------------------------------------------------- Inddata : e1, e2, e3, e4, e5, e6, e7, e8, e9, e10 og p1 --------- læseår : å0/å1 : å1/å2 : å2/å3 : å3/å4 : å4/å5 : å5/å6 : ---------------------------------------------------------------- Elevtal 1' kl : e1 : f6 : f7 : f8 : f9 : f10 : - 2' kl : e2 : e1 : f6 : f7 : f8 : f9 : - 3' kl : e3 : e2 : e1 : f6 : f7 : f8 : - 4' kl : e4 : e3 : e2 : e1 : f6 : f7 : - 5' kl : e5 : e4 : e3 : e2 : e1 : f6 : - 6' kl : e6 : e5 : e4 : e3 : e2 : e1 : - 7' kl : e7 : e6 : e5 : e4 : e3 : e2 : - 8' kl : e8 : e7 : e6 : e5 : e4 : e3 : - 9' kl : e9 : e8 : e7 : e6 : e5 : e4 : - 10' kl : e10 : e11 : e12 : e13 : e14 : e15 : - prv.sk. : p1 : p2 : p3 : p4 : p5 : p6 : ---------------------------------------------------------------- Beregninger : e0=e1+e2+e3+e4+e5+e6+e7+e8+e9+e10 ------------- z1=e10/e9 hvis e9=0 så z1=1 z2=p1/(e0+p1) hvis e0+p1=0 så z2=0 z3=e9/e0 hvis e0=0 så z3=0.1 z4=e10/e0 hvis e0=0 så z4=0.05 e11=afrund(z1*e9) å1=å0+1 e12=afrund(z1*e8) å2=å0+2 e13=afrund(z1*e7) å3=å0+3 e14=afrund(z1*e6) å4=å0+4 e15=afrund(z1*e5) å5=å0+5 å6=å0+6 p2=p1-afrund(z3*z1*p1)-afrund(z4*p1)+afrund(z2*f1) p3=p2-afrund(z3*z1*p2)-afrund(z4*p2)+afrund(z2*f2) p4=p3-afrund(z3*z1*p3)-afrund(z4*p3)+afrund(z2*f3) p5=p4-afrund(z3*z1*p4)-afrund(z4*p4)+afrund(z2*f4) p6=p5-afrund(z3*z1*p5)-afrund(z4*p5)+afrund(z2*f5) f6=f1-afrund(z2*f1) f7=f1-afrund(z2*f2) f8=f1-afrund(z2*f3) f9=f1-afrund(z2*f4) f10=f1-afrund(z2*f5) e21=f6+e1+e2+e3+e4+e5+e6+e7+e8+e11 e22=f7+f6+e1+e2+e3+e4+e5+e6+e7+e12 e23=f8+f7+f6+e1+e2+e3+e4+e5+e6+e13 e24=f9+f8+f7+f6+e1+e2+e3+e4+e5+e14 e25=f10+f9+f8+f7+f6+e1+e2+e3+e4+e15 DLH sep. 1985 side 7 2.3 Billed 3 - Ugeplan, klassekvotienter & lærerskematimeforbr. ------------------------------------------------------------------- Inddata : s1, s2, s3, s4, s5, s6, s7, s8, s9, s10, --------- d1, d2, d3, d4, d5, d6, d7, d8, d9, d10, v11, v12, v13, v14, v15, v16, v17, v18, v19, v20. : Skemati-: Deleti- : Max. : Klasse- : Lærerskema-: : mer/kl. : mer/kl. : kl.kvot. : kvotient : timer/elev : ---------------------------------------------------------------- 1' kl : s1 : d1 : v11 : v1 : s11 : 2' kl : s2 : d2 : v12 : v2 : s12 : 3' kl : s3 : d3 : v13 : v3 : s13 : 4' kl : s4 : d4 : v14 : v4 : s14 : 5' kl : s5 : d5 : v15 : v5 : s15 : 6' kl : s6 : d6 : v16 : v6 : s16 : 7' kl : s7 : d7 : v17 : v7 : s17 : 8' kl : s8 : d8 : v18 : v8 : s18 : 9' kl : s9 : d9 : v19 : v9 : s19 : 10' kl : s10 : d10 : v20 : v10 : s20 : ---------------------------------------------------------------- Beregninger : v1=e1/k1 hvis k1=0 så v1=0 ------------- v2=e2/k2 hvis k2=0 så v2=0 v3=e3/k3 hvis k3=0 så v3=0 v4=e4/k4 hvis k4=0 så v4=0 v5=e5/k5 hvis k5=0 så v5=0 v6=e6/k6 hvis k6=0 så v6=0 v7=e7/k7 hvis k7=0 så v7=0 v8=e8/k8 hvis k8=0 så v8=0 v9=e9/k9 hvis k9=0 så v9=0 v10=e10/k10 hvis k10=0 så v10=0 s11=(s1+d1)/v1 hvis v1=0 så s11=0 s12=(s2+d2)/v2 hvis v2=0 så s12=0 s13=(s3+d3)/v3 hvis v3=0 så s13=0 s14=(s4+d4)/v4 hvis v4=0 så s14=0 s15=(s5+d5)/v5 hvis v5=0 så s15=0 s16=(s6+d6)/v6 hvis v6=0 så s16=0 s17=(s7+d7)/v7 hvis v7=0 så s17=0 s18=(s8+d8)/v8 hvis v8=0 så s18=0 s19=(s9+d9)/v9 hvis v9=0 så s19=0 s20=(s10+d10)/v10 hvis v10=0 så s20=0 DLH sep. 1985 side 8 2.4 Billed 4 - Klasseantal fordelt på klassetrin og læseår. --------------------------------------------------------------- Inddata : k1, k2, k3, k4, k5, k6, k7, k8, k9, k10 og s81 --------- læseår : å0/å1 : å1/å2 : å2/å3 : å3/å4 : å4/å5 : å5/å6 : ---------------------------------------------------------------- Antal 1' kl : k1 : k11 : k21 : k31 : k41 : k51 : - 2' kl : k2 : k12 : k22 : k32 : k42 : k52 : - 3' kl : k3 : k13 : k23 : k33 : k43 : k53 : - 4' kl : k4 : k13 : k24 : k34 : k44 : k54 : - 5' kl : k5 : k14 : k25 : k35 : k45 : k55 : - 6' kl : k6 : k15 : k26 : k36 : k46 : k56 : - 7' kl : k7 : k16 : k27 : k37 : k47 : k57 : - 8' kl : k8 : k17 : k28 : k38 : k48 : k58 : - 9' kl : k9 : k18 : k29 : k39 : k49 : k59 : - 10' kl : k10 : k20 : k30 : k43 : k50 : k60 : - u.sp.ti. : s81 : s82 : s83 : s84 : s85 : s86 : ---------------------------------------------------------------- Beregninger: Beregningen af k11,k12,...k60 fortages for ------------ hvert element således : Først vælges klassetallet således at klasse- kvotienten er mindre end eller lig med den maksi- male klassekvotient (v11,v12,...,v20). Ved stadig at gøre klasseantallet een mindre undersøges det derefter om klassekvotienten kom- mer under klassekvotienten for læseåret å0/å1, altså (v1,v2,...,v10). Det klasseantal (k11,k12,...,k60), der giver klassekvotienten nærmest (v1,v2,...,v10) vælges. k61=k1+k2+k3+k4+k5+k6+k7+k8+k9+k10 k62=k11+k12+k13+k14+k15+k16+k17+k18+k19+k20 k63=k21+k22+k23+k24+k25+k26+k27+k28+k29+k30 k64=k31+k32+k33+k34+k35+k36+k37+k38+k39+k40 k65=k41+k42+k43+k44+k45+k46+k47+k48+k49+k50 k66=k51+k52+k53+k54+k55+k56+k57+k58+k59+k60 z9=afrund(s81)/e0 hvis e0=0 så z9=0 s82=afrund(z9*e21) s83=afrund(z9*e22) s84=afrund(z9*e23) s85=afrund(z9*e24) s86=afrund(z9*e25) DLH sep. 1985 side 9 2.5 Billed 5 - Skematimer ialt fordelt på klassetrin og læseår. ------------------------------------------------------------------- Inddata : ingen. --------- læseår : å0/å1 : å1/å2 : å2/å3 : å3/å4 : å4/å5 : å5/å6 : ----------------------------------------------------------- 1' kl : s21 : s31 : s41 : s51 : s61 : s71 : 2' kl : s22 : s32 : s42 : s52 : s62 : s72 : 3' kl : s23 : s33 : s43 : s53 : s63 : s73 : 4' kl : s24 : s33 : s44 : s54 : s64 : s74 : 5' kl : s25 : s34 : s45 : s55 : s65 : s75 : 6' kl : s26 : s35 : s46 : s56 : s66 : s76 : 7' kl : s27 : s36 : s47 : s57 : s67 : s77 : 8' kl : s28 : s37 : s48 : s58 : s68 : s78 : 9' kl : s29 : s38 : s49 : s59 : s69 : s79 : 10' kl : s30 : s40 : s50 : s63 : s70 : s80 : U.sp.ti. : s81 : s82 : s83 : s84 : s85 : s86 : ----------------------------------------------------------- Beregninger: ------------ s21=s11*e1 s31=k11*(s1+d1) hvis e0=0 så s31=0 s22=s12*e2 s32=k12*(s2+d2) hvis e0=0 så s32=0 s23=s13*e3 s33=k13*(s3+d3) hvis e0=0 så s33=0 s23=s14*e4 s34=k14*(s4+d4) hvis e0=0 så s34=0 s25=s15*e5 s35=k15*(s5+d5) hvis e0=0 så s35=0 s26=s16*e6 s36=k16*(s6+d6) hvis e0=0 så s36=0 s27=s17*e7 s37=k17*(s7+d7) hvis e0=0 så s37=0 s28=s18*e8 s38=k18*(s8+d8) hvis e0=0 så s38=0 s29=s19*e9 s39=k19*(s9+d9) hvis e0=0 så s39=0 s30=s20*e10 s40=k20*(s10+d10) hvis e0=0 så s40=0 s41=k21*(s1+d1) hvis e0=0 så s41=0 s42=k22*(s2+d2) hvis e0=0 så s42=0 s43=k23*(s3+d3) hvis e0=0 så s43=0 s44=k24*(s4+d4) hvis e0=0 så s44=0 s45=k25*(s5+d5) hvis e0=0 så s45=0 s46=k26*(s6+d6) hvis e0=0 så s46=0 s47=k27*(s7+d7) hvis e0=0 så s47=0 s48=k28*(s8+d8) hvis e0=0 så s48=0 s49=k29*(s9+d9) hvis e0=0 så s49=0 s50=k30*(s10+d10) hvis e0=0 så s50=0 Samme beregninger udføres for s51,s52,...,s80 DLH sep. 1985 side 10 2.6 Billed 6 - Skematimer, lærerløntimer, lærerantal pr læseår. ------------------------------------------------------------------- Inddata : a1 og u1. --------- læseår : å0/å1 : å1/å2 : å2/å3 : å3/å4 : å4/å5 : å5/å6 : ------------------------------------------------------------------- Skematimer andet : a1 : a2 : a3 : a4 : a5 : a6 : Skematimer vi.ud. : u1 : u2 : u3 : u4 : u5 : u6 : Normaltimer : n1 : n2 : n3 : n4 : n5 : n6 : Timetal spec.undv : s81 : s82 : s83 : s84 : s85 : s86 : Skematimer ialt : i1 : i2 : i3 : i4 : i5 : i6 : ------------------------------------------------------------------- Lærerløntim. ialt : t1 : t2 : t3 : t4 : t5 : t6 : Ugl. løntim/lærer : t0 : t0 : t0 : t0 : t0 : t0 : ------------------------------------------------------------------- Antal lærere ialt : a10 : a11 : a12 : a13 : a14 : a15 : Kl.kvot. (gemsn.) : v0 : v21 : v22 : v23 : v24 : v25 : ------------------------------------------------------------------- Beregning : n1=s21+s22+s23+s24+s25+s26+s27+s28+s29+s30 n2=s31+s32+s33+s34+s35+s36+s37+s38+s39+s40 n3=s41+s42+s43+s44+s45+s46+s47+s48+s49+s50 n4=s51+s52+s53+s54+s55+s56+s57+s58+s59+s60 n5=s61+s62+s63+s64+s65+s66+s67+s68+s69+s70 n6=s71+s72+s73+s74+s75+s76+s77+s78+s79+s80 z5=a1/e0 hvis e0=0 så z5=0 z6=u1/e0 hvis e0=0 så z6=0 z7=t1/i1 hvis i1=0 så z7=0 i1=a1+u1+n1+afrund(s81) a2=afrund(z5*e21) u2=afrund(z6*e21) i2=a2+u2+n2+afrund(s82) a3=afrund(z5*e22) u3=afrund(z6*e22) i3=a3+u3+n3+afrund(s83) a4=afrund(z5*e23) u4=afrund(z6*e23) i4=a4+u4+n4+afrund(s84) a5=afrund(z5*e24) u5=afrund(z6*e24) i5=a5+u5+n5+afrund(s85) a6=afrund(z5*e25) u6=afrund(z6*e25) i6=a6+u6+n6+afrund(s86) a10=oprund(t1/t0) hvis t0=0 så a10=0 t2=z7*i2 a11=oprund(t2/t0) hvis t0=0 så a11=0 t3=z7*i3 a12=oprund(t3/t0) hvis t0=0 så a12=0 t4=z7*i4 a13=oprund(t4/t0) hvis t0=0 så a13=0 t5=z7*i5 a14=oprund(t5/t0) hvis t0=0 så a14=0 t6=z7*i6 a15=oprund(t6/t0) hvis t0=0 så a15=0 v0=e0/k61 hvis k61=0 så g1=0 v21=e0/k62 hvis k62=0 så g2=0 v22=e0/k63 hvis k63=0 så g3=0 v23=e0/k64 hvis k64=0 så g4=0 v24=e0/k65 hvis k65=0 så g5=0 v25=e0/k66 hvis k66=0 så g6=0 DLH sep. 1985 side 11 3. Antagelser og begrænsninger. ------------------------------- Beregningerne bygger på en hel del antagelser, som forudsæt- tes ikke at ændre sig i de efterfølgende fem år. For visse ind- data gælder også særlige begrænsninger, som listes i det følgen- de. Negative tal kan ikke gives som inddata ! 3.1 Billed 1. ------------- Alle inddata til dette billede kan maximalt bestå af 5 tegn, d.v.s. 5 cifre eller 4 cifre + 1 decimal-punktum. Udgangsåret, fødselstallene og lærerskematimer kan indtastes som decimaltal, men de afskæres automatisk til heltal. Ugentlige ti- metal og SPEC er begge reelle tal, som afrundes på 2' decimal. For årstallet å0 gælder : 1900 < å0 <2100 3.2 Billed 2. ------------- Alle inddata til dette billede kan maximalt bestå af 5 tegn. Alle elevantallene kan indtastes som decimaltal, men de ændres automatisk til et afskåret heltal. Forholdet mellem antallet af eleverne i 9' og 10' klasse hol- des konstant gemmen hele perioden både i folkeskolen og privat- skolerne. Andelen af eleverne i 10' klasserne af hele årgangen holdes ens for både folkeskolen og privatskolerne. Førsteklasserne fordeles mellem folkeskole og privatskoler i samme forhold i hele perioden. Nulstilles p1 fordeles hele årgangen på folkeskolen. 3.3 Billed 3. ------------- Alle inddata til dette billede kan maximalt bestå af 5 tegn. Alle cellerne kan indeholde decimaltal. På skærmbilledet vil skematimer dog vises som et afrundet heltal, mens deletimer pr. elev og maximale klassekvotient vises afrundet med 2 decimaler. For cellerne s1,...,s10 og d1,...,d10 gælder, at de skal lig- ge i det halvåbne interval : 0 <= tallet < 100 For cellerne v11,...,v20 gælder, at de skal ligge i det halv- åbne interval : 5 <= tallet <100 Skematimer pr. klasse, deletimer pr. klasse og maximale klas- sekvotient holdes konstant i hele perioden. DLH sep. 1985 side 12 3.4 Billed 4. ------------- Alle inddata til dette billede kan maximalt bestå af 5 tegn, som automatisk afskæres til heltal. Klassetallene ændres gennem perioden efter retningslinierne angivet under kap. 1.4, således at årgangens gennemsnitlige klas- sekvotient holdes nogenlunde konstant. 3.5 Billed 5. ------------- Ingen inddata. 3.6 Billed 6. ------------- Alle inddata til dette billede kan maximalt bestå af 5 tegn, som automatisk afskæres til heltal. Skematimer til andet (a2,...,a6), skematimer til videreuddan- nelse (u2,...,u6) samt timetal til specialundervisning bliver be- regnet ud fra forholdet mellem folkeskoleelevtallet i udgangsåret og folkeskoleelevtallet for den aktuelle årgang. For udgangsåret beregnes en reduktionstime-faktor (forholdet mellem lærerløntimer ialt og skematimer ialt), som bruges til be- regningerne af lærerløntimetallet for de efterfølgende årgange. «eof»