|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: CP/M |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about CP/M Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - download
Length: 11520 (0x2d00) Types: TextFile Names: »MYREDOK3.PAS«
└─⟦dc273b4b7⟧ Bits:30004219 Myresnak ver. 1.11 til ICL Comet └─ ⟦this⟧ »MYREDOK3.PAS«
Brugervejledning MYRESNAK v. 1.1 Apr 85/TH s. 8.1 8. Variabelbegrebet i myresnak. ---------------------------------- Myresnak fortolkeren arbejder med to former for variabler nemlig globale og lokale variabler. Man kan frit skifte mellem de to typer ved ordrerne GLOBAL og LOKAL. Det tilrådes ikke at bruge disse ordrer som programordrer, da virkningerne er uoverskuelige. 8.1 Globale variabler. ---------------------- Ved opstart af myrestart er alle variabler globale, hvilket vises på videosiden i anden linie på skærmens højre halvdel. Alle variablerne er ligeledes nulstillede. (Samme virkning op- nås ved ordren OPSTART). At variablerne er globale betyder, at alle programmerne har adgang til de samme variabler og evt. kan ændre dem. Ordren NUL nulstiller alle variablerne. Ordren GLOBAL sætter alle variablerne globale. Programmerer man rekursivt (dvs. at programmet kalder sig selv) forbliver man på samme niveau (niveau 1), og der er der- for ingen mulighed for tilbagevikling. Eks. I arbejdsområdet ligger følgende program : TREKANTETSPIRAL(L) FREM(L) HØJRE(120) TREKANTETSPIRAL(L+3) SLUT Vi starter f.eks. ved ordren TREKANTETSPIRAL(10) på niveau 0 (kommandoniveauet). Programmet kaldes og tolkes på niveau 1 og L tildeles værdien 10. Myren går 10 frem og højredrejes 120 grader. Programmet kaldes igen (vi bliver på niveau 1), og L tildeles nu værdien 10+3 = 13. Myren går 13 frem og høj- redrejes 120 grader. Programmet kaldes igen (vi bliver på niveau 1), og L tildeles nu værdien 13+3 = 16. Myren går 16 frem og høj- redrejes 120 grader. Således forsættes i det uendelige, eller til program- met afbrydes ved tryk på en vilkårlig tast. Vi vender så tilbage til kommandoniveauet (niveau 0). Brugervejledning MYRESNAK v. 1.1 Apr 85/TH s. 8.2 8.2 Lokale variabler. --------------------- Variablerne sættes lokale ved ordren LOKAL, hvilket vises på videosiden i anden linie på højre halvdel. Hvert program får nu sit eget variabelsæt og evt. variabel- overførsler sker ved hjælp af programmets variabeldel. Hvert program har kun adgang til sit eget variabelsæt. Ved rekursiv programmering vil hvert programkald rykke et niveau ud. Husk: Der er maximalt 50 niveauer til rådighed. Ordren NUL nulstiller samtlige variabler på alle niveauer. Ordren HVIS giver mulighed for tilbagevikling ved rekursive programkald. Eks. Følgende program ligger i arbejdsområdet : MANGEFIRKANT(L,N) HVIS(N=0)SLUT GENTAG(4) MANGEFIRKANT(L/3,N-1) FREM(L) VENSTRE(90) HERTIL SLUT Programmet kaldes f.eks. med ordren MANGEFIRKANT(180,3) på kommandoniveauet (niveau 0). På niveau 1 tildeles variablen L værdien 180 og N værdi- en 3. Der testes om N er nul, hvilket den ikke er. Sløjfen påbegynder første gennemløb på niveau 1. Programmet kalder sig selv, og parametrene øverføres til niveau 2. På niveau 2 tildeles variablen L vædien 180/3 = 60 og N værdien 3-1 = 2. Der testes om N er nul, hvilket den ikke er. Sløjfen påbegynder første gennemløb på niveau 2. Pro- grammet kalder sig selv, og parametrene øverføres til ni- veau 3. På niveau 3 tildeles variablen L vædien 60/3 = 20 og N værdien 2-1 = 1. Der testes om N er nul, hvilket den ikke er. Sløjfen påbegynder første gennemløb på niveau 3. Pro- grammet kalder sig selv, og parameterne øverføres til ni- veau 4. På niveau 4 tildeles variablen L vædien 20/3 = 7 og N værdien 1-1 = 0. Der testes om N er nul, hvilket den er. Ordren SLUT udføres, og programmet forlader niveau 4. Der hoppes tilbage til niveau 3. På niveau 3 forsættes med ordren FREM(L). Dvs. myren be- væger sig 20 punkter frem. Tilbageviklingen er altså påbe- gyndt. Myren venstredrejes 90 grader. Andet gemmenløb på Brugervejledning MYRESNAK v. 1.1 Apr 85/TH s. 8.3 niveau 3 startes, og programmet kalder sig selv. På niveau 4 får L værdien 20/3 = 7 og N værdien 1-1 =0. Der testes for N = 0. Niveauet forlades påny og vi forsæt- ter på niveau 3. Således forsættes indtil man når niveau 0. BEMÆRK at variablen N benyttes som en slags omvendt ni- veautæller. Variablen L overføres også til niveau 4, men benyttes ikke. Brugervejledning MYRESNAK v. 1.1 Apr 85/TH s. 9.1 9. Lidt om fortolkeren. -------------------------- 9.1 Specifikationer. ---------------------- Fortolkerens tegnsæt består af - Alle store bogstaver (A til Å). - Cifrene 0 til 9. - Parenteser til parameterangivelser. - Komma til adskillelse af variabler/udtryk. - Minus til angivelse af negative tal. - De fire regneoperatorer ( +, -, * og / ). - De logiske operatorer ( >, < og = ). Kommandoliniens længde ......................... 28 tegn. Programliniens længde ......................... 28 tegn. Antal linier pr. program ....................... 20 linier. Antal programmer i arbejdsområdet .............. 20 stk. Antal programniveauer .......................... 50 Antal variabler pr. niveau ..................... 29 Antal variabler pr. program .................... 8 9.2 Fortolkningen. -------------------- I korte træk foretages tolkningen af en kommando-eller pro- gramlinie som følger : Tegn til venstre for '(' eller linieslut tolkes, som en or- dre. Hvis ordren ikke findes i fortolkerens ordre-liste, under- søges det, om den findes i programkataloget. Findes den en af disse steder, udføres ordren ellers gives et signal i højttaleren (dog kun på maskiner med lydfunktion). Har fortolkeren fundet en '(' søger den efter variabler, tal, udtryk og udsagn. Bruges flere bogstaver i en variabel, benytter fortolkeren kun sidste bogstav som variabelnavn. F.eks. vil variablen SKR opfattes som en variabel med navnet R. Udelades skilletegnet ',' mellem variablerne, opfattes de således kun som een variabel med navnet bestemt af det sidste bogstav i variabelrækken. Sættes et regnetegn foran et tal eller en variabel, vil kun minus-tegnet tolkes, og tallet/variablen vil skifte fortegn. Brugervejledning MYRESNAK v. 1.1 Apr 85/TH s. 9.2 I regneudtryk vil tolkningen ske således : Eks. Hvis L=-5 vil L efter udførslen af ordren KANT(5*-L) eller KANT(-5*L) have værdien +25 (GLOBAL version). Hvis der benyttes flere regnetegn sammen (bortset fra minus) benyttes kun det sidst indtastede regnetegn. To minustegn tol- kes som eet plustegn. Eks. Udtrykket (K*/+5) vil blive tolket som (K+5). Ved ordren HVIS opfattes alt efter ')' som en ny ordre, som tolkes selvstændigt, hvis udsagnet efter HVIS er sandt. Eks. Følgende har altså god mening : HVIS(A=0)HVIS(B=0)SLUT Kun hvis både A og B er 0 samtidig udføres ordren SLUT. Brugervejledning MYRESNAK v. 1.1 Apr 85/TH s. 10.1 10. Efterskrift. ------------------ Myresnak er et værktøj som andre værktøjer i undervisnings- sammenhænge. Det har een funktion, nemlig at formidle viden og forståelse. Men udnyttelsen af værktøjsfunktionen har mange fa- cetter helt afhængig af hvilke mål og midler brugeren anvender. Myresnak er et program, der i hele sin ideelle baggrund har et væld af muligheder inden for et utal af fagområder i folke- skolen, gymnasiet etc. Myresnak er et pædagogisk hjælpemiddel i undervisningen af fremmedsprogede elever. Myresnak er en pædagogisk vej ved indlæringen af grundbegre- ber i programmering i faget Datalære. De ovenstående korte afsnit er påstande, som helt bevidst er udformet polemiske, fordi det er vigtigt, når man arbejder med myresnak, at åbne andre og nye døre og vinduer til pædagogisk metodisk tænkning. Myresnak er ikke og bør ikke være et etiketteprogram, der kan henføres i de to grupperinger, nemlig Datamaskin Formidlet Undervisning (DFU) Datamaskinstyret Undervisning. Myresnak er til yderste konsekvens et program, der kontrol- leres af brugeren i et samarbejde med andre brugere. «eof»