DataMuseum.dk

Presents historical artifacts from the history of:

CP/M

This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
artifacts from Datamuseum.dk's BitArchive.

See our Wiki for more about CP/M

Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software.


top - download

⟦8da2926f0⟧ TextFile

    Length: 11520 (0x2d00)
    Types: TextFile
    Names: »MYREDOK3.PAS«

Derivation

└─⟦dc273b4b7⟧ Bits:30004219 Myresnak ver. 1.11 til ICL Comet
    └─ ⟦this⟧ »MYREDOK3.PAS« 

TextFile

                          Brugervejledning                MYRESNAK v. 1.1
 
                          Apr 85/TH                                s. 8.1




      8.    Variabelbegrebet i myresnak.
      ----------------------------------

               Myresnak fortolkeren arbejder med to former for variabler
            nemlig globale og lokale variabler.
               Man kan frit skifte mellem de to typer ved ordrerne GLOBAL
            og LOKAL.
               Det tilrådes ikke at bruge disse ordrer som programordrer,
            da virkningerne er uoverskuelige.

       8.1  Globale variabler.
       ----------------------

               Ved opstart af myrestart er alle variabler globale, hvilket
            vises på videosiden i anden linie på skærmens højre halvdel.
            Alle variablerne er ligeledes nulstillede. (Samme virkning op-
            nås ved ordren OPSTART).

               At variablerne er globale betyder, at alle programmerne har
            adgang til de samme variabler og evt. kan ændre dem.

               Ordren NUL nulstiller alle variablerne.

               Ordren GLOBAL sætter alle variablerne globale.

               Programmerer man rekursivt (dvs. at programmet kalder sig
            selv) forbliver man på samme niveau (niveau 1), og der er der-
            for ingen mulighed for tilbagevikling.

            Eks.   I arbejdsområdet ligger følgende program :

                              TREKANTETSPIRAL(L)
                                FREM(L)
                                HØJRE(120)
                                TREKANTETSPIRAL(L+3)
                              SLUT

                      Vi starter f.eks. ved ordren TREKANTETSPIRAL(10) på
                   niveau 0 (kommandoniveauet).
                      Programmet kaldes og tolkes på niveau 1 og L tildeles
                   værdien 10. Myren går 10 frem og højredrejes 120 grader.
                      Programmet kaldes igen (vi bliver på niveau 1), og L
                   tildeles nu værdien 10+3 = 13. Myren går 13 frem og høj-
                   redrejes 120 grader.
                      Programmet kaldes igen (vi bliver på niveau 1), og L
                   tildeles nu værdien 13+3 = 16. Myren går 16 frem og høj-
                   redrejes 120 grader.
                      Således forsættes i det uendelige, eller til program-
                   met afbrydes ved tryk på en vilkårlig tast. Vi vender så
                   tilbage til kommandoniveauet (niveau 0).















                          Brugervejledning                MYRESNAK v. 1.1
 
                          Apr 85/TH                                s. 8.2




       8.2  Lokale variabler.
       ---------------------

               Variablerne sættes lokale ved ordren LOKAL, hvilket vises på
            videosiden i anden linie på højre halvdel.
 
               Hvert program får nu sit eget variabelsæt og evt. variabel-
            overførsler sker ved hjælp af programmets variabeldel. Hvert
            program har kun adgang til sit eget variabelsæt.

               Ved rekursiv programmering vil hvert programkald rykke et
            niveau ud.
               Husk: Der er maximalt 50 niveauer til rådighed.

               Ordren NUL nulstiller samtlige variabler på alle niveauer.

               Ordren HVIS giver mulighed for tilbagevikling ved rekursive
            programkald.

            Eks.   Følgende program ligger i arbejdsområdet :

                               MANGEFIRKANT(L,N)
                                 HVIS(N=0)SLUT
                                 GENTAG(4)
                                   MANGEFIRKANT(L/3,N-1)
                                   FREM(L)
                                   VENSTRE(90)
                                 HERTIL
                               SLUT

                   Programmet kaldes f.eks. med ordren MANGEFIRKANT(180,3)
                på kommandoniveauet (niveau 0).
                   På niveau 1 tildeles variablen L værdien 180 og N værdi-
                en 3. Der testes om N er nul, hvilket den ikke er. Sløjfen
                påbegynder første gennemløb på niveau 1. Programmet kalder
                sig selv, og parametrene øverføres til niveau 2.
                   På niveau 2 tildeles variablen L vædien 180/3 = 60 og N
                værdien 3-1 = 2. Der testes om N er nul, hvilket den ikke
                er. Sløjfen påbegynder første gennemløb på niveau 2. Pro-
                grammet kalder sig selv, og parametrene øverføres til ni-
                veau 3.
                   På niveau 3 tildeles variablen L vædien 60/3 = 20 og N
                værdien 2-1 = 1. Der testes om N er nul, hvilket den ikke
                er. Sløjfen påbegynder første gennemløb på niveau 3. Pro-
                grammet kalder sig selv, og parameterne øverføres til ni-
                veau 4.
                   På niveau 4 tildeles variablen L vædien 20/3 = 7 og N
                værdien 1-1 = 0. Der testes om N er nul, hvilket den er.
                Ordren SLUT udføres, og programmet forlader niveau 4. Der
                hoppes tilbage til niveau 3.
                   På niveau 3 forsættes med ordren FREM(L). Dvs. myren be-
                væger sig 20 punkter frem. Tilbageviklingen er altså påbe-
                gyndt. Myren venstredrejes 90 grader. Andet gemmenløb på












                          Brugervejledning                MYRESNAK v. 1.1
 
                          Apr 85/TH                                s. 8.3




                niveau 3 startes, og programmet kalder sig selv.
                   På niveau 4 får L værdien 20/3 = 7 og N værdien 1-1 =0.
                Der testes for N = 0. Niveauet forlades påny og vi forsæt-
                ter på niveau 3.
                   Således forsættes indtil man når niveau 0. 
                   BEMÆRK at variablen N benyttes som en slags omvendt ni-
                veautæller. Variablen L overføres også til niveau 4, men
                benyttes ikke.
 
























































                          Brugervejledning                MYRESNAK v. 1.1

                          Apr 85/TH                                s. 9.1




      9.    Lidt om fortolkeren.
      --------------------------

      9.1   Specifikationer.
      ----------------------

            Fortolkerens tegnsæt består af 
               - Alle store bogstaver (A til Å).
               - Cifrene 0 til 9.
               - Parenteser til parameterangivelser.
               - Komma til adskillelse af variabler/udtryk.
               - Minus til angivelse af negative tal.
               - De fire regneoperatorer ( +, -, * og / ).
               - De logiske operatorer ( >, < og = ).

            Kommandoliniens længde ......................... 28 tegn.
            Programliniens  længde ......................... 28 tegn.
            Antal linier pr. program ....................... 20 linier.
            Antal programmer i arbejdsområdet .............. 20 stk.

            Antal programniveauer .......................... 50
            Antal variabler pr. niveau ..................... 29
            Antal variabler pr. program ....................  8

      9.2   Fortolkningen.
      --------------------

               I korte træk foretages tolkningen af en kommando-eller pro-
            gramlinie som følger :

               Tegn til venstre for '(' eller linieslut tolkes, som en or-
            dre.
               Hvis ordren ikke findes i fortolkerens ordre-liste, under-
            søges det, om den findes i programkataloget.
               Findes den en af disse steder, udføres ordren ellers gives
            et signal i højttaleren (dog kun på maskiner med lydfunktion).

               Har fortolkeren fundet en '(' søger den efter variabler,
            tal, udtryk og udsagn.

               Bruges flere bogstaver i en variabel, benytter fortolkeren 
            kun sidste bogstav som variabelnavn.   F.eks. vil variablen
            SKR opfattes som en variabel med navnet R.
               Udelades skilletegnet ',' mellem variablerne, opfattes de
            således kun som een variabel med navnet bestemt af det sidste
            bogstav i variabelrækken.

               Sættes et regnetegn foran et tal eller en variabel, vil kun
            minus-tegnet tolkes, og tallet/variablen vil skifte fortegn.
















                          Brugervejledning                MYRESNAK v. 1.1

                          Apr 85/TH                                s. 9.2




               I regneudtryk vil tolkningen ske således :

               Eks. Hvis L=-5 vil L efter udførslen af ordren KANT(5*-L)
                    eller KANT(-5*L) have værdien +25 (GLOBAL version).

               Hvis der benyttes flere regnetegn sammen (bortset fra minus)
            benyttes kun det sidst indtastede regnetegn. To minustegn tol-
            kes som eet plustegn.
 
               Eks. Udtrykket  (K*/+5) vil blive tolket som (K+5).

               Ved ordren HVIS opfattes alt efter ')' som en ny ordre, som
            tolkes selvstændigt, hvis udsagnet efter HVIS er sandt.

               Eks. Følgende har altså god mening :

                    HVIS(A=0)HVIS(B=0)SLUT

                    Kun hvis både A og B er 0 samtidig udføres ordren SLUT.














































                          Brugervejledning                MYRESNAK v. 1.1

                          Apr 85/TH                               s. 10.1




      10.   Efterskrift.
      ------------------

               Myresnak er et værktøj som andre værktøjer i undervisnings-
            sammenhænge. Det har een funktion, nemlig at formidle viden og
            forståelse. Men udnyttelsen af værktøjsfunktionen har mange fa-
            cetter helt afhængig af hvilke mål og midler brugeren anvender.

               Myresnak er et program, der i hele sin ideelle baggrund har
            et væld af muligheder inden for et utal af fagområder i folke-
            skolen, gymnasiet etc.

               Myresnak er et pædagogisk hjælpemiddel i undervisningen af
            fremmedsprogede elever.

               Myresnak er en pædagogisk vej ved indlæringen af grundbegre-
            ber i programmering i faget Datalære.

               De ovenstående korte afsnit er påstande, som helt bevidst er
            udformet polemiske, fordi det er vigtigt, når man arbejder med
            myresnak, at åbne andre og nye døre og vinduer til pædagogisk
            metodisk tænkning.

               Myresnak er ikke og bør ikke være et etiketteprogram, der
            kan henføres i de to grupperinger, nemlig

                  Datamaskin Formidlet Undervisning (DFU)
                  Datamaskinstyret Undervisning.

               Myresnak er til yderste konsekvens et program, der kontrol-
            leres af brugeren i et samarbejde med andre brugere.


































«eof»