DataMuseum.dk

Presents historical artifacts from the history of:

CP/M

This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
artifacts from Datamuseum.dk's BitArchive.

See our Wiki for more about CP/M

Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software.


top - download

⟦94e004fcf⟧ TextFile

    Length: 6016 (0x1780)
    Types: TextFile
    Names: »START3.TXT«

Derivation

└─⟦07870bf6f⟧ Bits:30002695 SW1447 RcStart Release 1.0
└─⟦07870bf6f⟧ Bits:30005759 SW1447 RcStart Release 1.0
    └─ ⟦this⟧ »START3.TXT« 

TextFile

$3.1
   Der gives svar på:

     1. Hvordan bevæger data sig  
        gennem datamaten?
     2. Hvordan arbejder de fysiske 
        enheder sammen ?
     3. Hvad er et lager ?
$3.2
Alle datamater behandler data på
samme måde.
Vi skal se på, hvordan data BEVÆGER
sig gennem datamaten.
$3.3
Datamaten kan:

   - indlæse data
$3.4
Den kan:

   - behandle data
$3.5
Den kan også:

   - udskrive data
$3.6
Og endelig kan datamaten:

   - lagre data
$3.7
Inddataenheder bruges til at
indlæse data i maskinen.
$3.8
En datamat kan have flere forskellige
inddataenheder. F.eks.:

   - tastatur
   - mus
   - digitizer
$3.9
Indlæste data laves om til elek-
troniske koder, og opbevares,
indtil de behandles.   
$3.10
Den enhed, der udfører behandlingen
kaldes:

      CENTRALENHEDEN

og det er samtidig den enhed, der 
reelt styrer datamaten.
$3.11
Centralenheden er opdelt i:

   - logikenheden
   - regneenheden
   - hovedlager
$3.12
Logikenhedens funktion er at holde
rede på, hvilke instruktioner, der
skal udføres.
$3.13
Regneenhedens funktion er at udføre
de almindelige regneoperationer:
   - addition
   - subtraktion
   - multiplikation
   - division
$3.14
Hovedlageret bruges til at
opbevare data og instruktioner,
mens de bliver behandlet.
$3.15
Kapaciteten af en datamat udtrykkes 
ofte ved det antal tegn, hovedlageret
kan indeholde.
Et tegn kan være et bogstav, et tal,
eller et specialtegn (f.eks. $,%,*).
$3.16
Hovedlageret opdeles i
   Brugerlager - der anvendes til
                  brugerens data og
                  programmer 
   Fast lager   - der indeholder faste
                  programmer og data.
$3.17
Man kan forestille sig hovedlageret 
som en kæmpestor sættekasse.

Hvert rum har et nummer og kan
indeholde et tegn.
$3.18
De fleste mikrodatameter har
fra 4 - 512 K hovedlager, hvor

    1 K = 1024 tegn.
    
Jo større hovedlageret er, jo mere
kan behandles på en gang.
$3.19
Vi vender tilbage til gennemgangen
af datas vej gennem datamaten.

Uddataenheder bruges til at udskrive
data, efter de er blevet behandlet.    
$3.20
Der er flere forskellige typer
uddataenheder. F.eks.:

    - en skærm
    - en linjeskriver
    - en grafisk skriver
$3.21
Gennemgangen af datas vej ender med:

Lagerenheden, som lagrer (gemmer)
data til senere brug.

Lagerenheden kan beskrives som 
datamatens arkivskab.
$3.22
Data gemmes på en lagerenhed, indtil
de skal behandles. På en mikrodatamat
kan lagerenheden for eksempel være:
    - kassettebåndoptager
    - diskettestation
    - hard disk
$3.23
På disketter er data lagret i FILER.
Der er to slags filer:
    1 - Datafiler,    der indeholder
                      data
    2 - Programfiler, der indeholder
                      instruktioner
FILER behandles i lektion 5.
$3.24
Vi har hidtil gennemgået en datamats
fysiske enheder generelt.

Vi vil nu repetere dette ved at
gennemgå Piccolinens enheder
specifikt.
$3.25
Vi starter med uddataenheden.
Piccolinen har en DATASKÆRM til at
vise oplysninger på.
Senere viser vi den anden vigtige
uddataenhed: LINJESKRIVEREN
$3.26
Denne enhed er DISK/SKRIVER-enheden.
Den er Piccolinens lagerenhed.
$3.27
Den indeholder 1 eller 2 
DISKETTESTATIONER, i hvilke(n)
disketter med data indsættes.
$3.28
Denne enhed er CENTRAL-enheden.
Den indeholder Piccolinens 
hovedlager.
$3.29
Som tidligere nævnt sørger
centralenheden for:
$3.30
   - at udføre instruktioner
     (logikenheden) 
$3.31
   - at beregne
     (regneenheden)
$3.32
   - at opbevare data og
     instruktioner
     (hovedlager)
$3.33
Piccolinens vigtigste inddataenhed
er tastaturet.
$3.34
Centralenheden behandler indddata
fra tastaturet.
$3.35
Efter indlæsning og behandling
bliver data vist på DATASKÆRMEN.
$3.36
Hovedvejen gennem datamaten er altså

1. INDLÆSNING  
2.    BEHANDLING / LAGRING 
3.       UDSKRIFT
$3.37
Er en skriver tilsluttet Piccolinen
kan vi sætte alle enhederne sammen 
til et færdigt arbejdende system.
$3.38
Her slutter lektion 3.
Man kan enten gå tilbage,
eller man kan fortsætte
med QUIZ'en.
$3.39


             Q U I Z
             
         L E K T I O N  3.
$3.40
Quizen er beregnet til at under-
støtte lektionen.

Ved spørgsmål med flere mulige svar,
tastes nummeret på det rigtige svar.

       HELD og LYKKE !
$3.41
Hvad hedder denne enhed:

   1. Disk/skriver-enhed
   2. Centralenhed
   3. Dataskærm
   4. Linjeskriver
$3.42
Hvad hedder denne enhed:

   1. Disk/skriver-enhed
   2. Centralenhed
   3. Dataskærm
   4. Linjeskriver
$3.43
Centralenheden indeholder:

   1. Hovedlager
   2. Regneenhed
   3. Logikenhed
   4. Alle de ovennævnte
$3.44
Et tegn defineres som:

   1. A - Å, 0 - 9, specialtegn
   2. Alfabetet
   3. Bogstaver og tal
   4. Specialtegn og bogstaver
$3.45
Hovedlageret opdeles i

   1. Lager-  og logikenhed?
   2. Fast lager og brugerlager?
   3. Regneenhed og lagerenhed?
   4. Logikenhed og regneenhed
$3.46
Et 256 K hovedlager kan indeholde:

   1. 256 K'er
   2. 256 gange 1024 tegn
   3. 256000 tegn
$3.47
Hovedlagerets funktion er:

   1. at lagre data og programmer
   2. at styre programudførelsen
   3. at regne
   4. alle de ovennævnte
$3.48
Det lager, brugeren IKKE har adgang
til, kaldes:

   1. Fast lager
   2. Brugerlager
   3. Disk lager
   4. Arkiv
$3.49
Hvilke af de følgende betegnelser er
navne på en lagerenhed:

   1. Disk/skriver-enhed
   2. Kassettebåndoptager
   3. Hard disk
   4. Alle de ovennævnte
$3.50
Her er resultatet fra Lektion 3 QUIZ

Der blev svaret rigtigt på
         xx spørgsmål
og svaret forkert på
         xx spørgsmål
$3.99
@3.1
Introduktion

       LEKTION 3    HARDWARE


   I lektion 3 gennemgås Piccolinens
   fysiske enheder (hardware) 
   og deres funktioner.
@3.99

«eof»