|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: CP/M |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about CP/M Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - download
Length: 2944 (0xb80) Types: TextFile Names: »OPGAVE.TXT«
└─⟦7d53aed02⟧ Bits:30004066 HELIOS Demo └─ ⟦this⟧ »OPGAVE.TXT«
KAT i Paris Diskriminationsopgave Dette er en diskriminationsopgave, hvor eleven skal finde de ord, som stemmer overens med det tema, som er angivet i begyndelsen. Sasas kuffert indeholder dels eksempler på en hel række småord, der er nyttige at kende, og dels ord for ting, det er vigtigt at have med på rejse. I denne opgave arbejdes der primært med ordbilledmetoden og rebuslæsning. ** opgave 1 ** Hovedbanegården Indlæring af klokken Eleven stifter bekendtskab med hel, halv og kvarter, sat ind i en meningsfuld sammenhæng. Destination og afgangstidspunkt vises på en tavle, og eleven skal nu flytte viserne på det store ur, så de peger på det samme klokkeslet. ** opgave 2 ** Noahs Ark Kombination/lydøvelse 3 ord, hvori der mangler det 1. bogstav, vises på skærmen. Fra arken sender Noah en due ud med et bogstav i næbbet. Eleven skal kombinere, så der dannes et korrekt ord og derefter skrive hele ordet med tastaturet. ** opgave 3 ** Bogstavtrappen Sproglig forståelse og sætnings- fornemmelse Hele bogstavkombinationer præsenteres skiftevis blandet med enkeltbogstaver. Ved nøje at iagttage rækken af bog- staver, kombineret med de ord, som allerede er fundet, kan eleven uddrage en hel historie. Eleven skal skrive hvert bogstav, der skal bruges, på tastaturet. Er det rigtigt, glider det op på plads øverst i skærmen. ** opgave 4 ** Fiskedammen Mængdens relation til tallet Kat og Sasa er en tur i Tivoli og prøver fiskedammen. For at fange en fisk skal antallet af prikker på fiskens side være identisk med elevens tryk på tasten "Hop". Stemmer det, vendes fisken, og det grafiske tal kommer til syne. Samme tal skal eleven nu finde på tastaturet. For børnehaveklasse-børn er tal ofte abstrakte begreber. Derfor er det vigtigt at konkretisere sammenhængen mellem mængde og tal på så mange måder som muligt. ** opgave 5 ** Toget Genkendelse/sammenligning af bogstavformer Denne opgave træner eleven i at kende forskel på bogstaverne - ikke mindst på forvekslingsbogstaver som b-d og p-g - samt store og små bogstaver. Opgaven går bl.a. ud på at få Sasa til at sammenkoble lokomotivet og kul- vognen, som kommer mod hinanden hver med et bogstav stående på siden. Markerer eleven, at bogstaverne er ens, kobler Sasa lokomotiv og kulvogn sammen. Svarer eleven forkert, vil lokomotiv og kulvogn i stedet passere hinanden. Mange andre grafiske finesser og lyd- effekter. ** opgave 6 ** «eof»