|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: MIKADOS |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about MIKADOS Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - download
Length: 2400 (0x960) Types: TextFile Notes: Mikados TextFile, Mikados_K Names: »ARGUE«
└─⟦98735d749⟧ Bits:30007443 8" floppy ( TEXT ) vedr. matematik i skibsindustrien └─ ⟦this⟧ »ARGUE«
Om nogle problemer ved at basere kortlægnings-metoden på interviews. Det er vores intention at designe kortlægningsmetoden således, at den blot ved en proportionalt forøget arbejdsindsats kan anvendes til en total kortlægning af matematikundervisningen i Danmark. For at dette skal være praktisk, og økonomisk, realisabelt, må det være en forudsætning, at inter- vieweren ikke inden hvert interview skal foretage et grundigt studie af den interviewedes forskningsområde. Vi må efter de to første interviews kunne konstatere, at man uden for- håndskendskab til det reelle problemområde kun er i stand til at få gene- relle oplysninger om matematikanvendelsen. Oplysninger om den reelle mate- matikanvendelse er åbenbart for tidskrævende/vanskelig at give på inter- viewform, og vil derfor blive givet i form af lærebogs- eller artikel-hen- visninger. Ovenstående kunne tyde på, at man ville opnå en mere effektiv informati- onsindsamling ved skriftligt at opfordre potentielle matematikanvendende institutioner og virksomheder til at indsende henvisninger til litteratur om anvendte matematiske modeller. Problemerne vil her blive, at kun doku- menterede matematiske modeller vil blive registreret, og at der vil blive et stort arbejde med indsamling og analyse af den registrerede litteratur. Endelig vil den manglende personlige henvendelse påvirke de adspurgte in- stitutioners tilbøjelighed til at reagere på henvendelsen. Et bedre forslag ville måske være at kombinere indhentningen af littera- turhenvisninger med et spørgeskema i stil med matematikerforeningens, og forberede udsendelsen med en personlig henvendelse, telefonisk, til de per- soner, der skal udfylde skemaerne. Ligegyldigt hvilken metode, der vælges, vil man dog ikke få løst det pro- blem, at de enkelte matematikanvendere hyppigt ikke erkender anvendelsen af matematiske modeller, før man peger på den eksplicitte anvendelse i deres arbejde. Her vil matematikerforeningens spørgeskema dog nok hjælpe lidt ved sin opremsning af en række traditionelt anvendte matematiske områder.
DOm nogle problemer ved at basere kortlægnings-metoden på interviews.D▶01◀ ▶01◀H Det er vores intention at designe kortlægningsmetoden således, at denHJblot ved en proportionalt forøget arbejdsindsats kan anvendes til en totalJHkortlægning af matematikundervisningen i Danmark. For at dette skal væreHKpraktisk, og økonomisk, realisabelt, må det være en forudsætning, at inter-KKvieweren ikke inden hvert interview skal foretage et grundigt studie af denK▶1f◀interviewedes forskningsområde.▶1f◀I Vi må efter de to første interviews kunne konstatere, at man uden for-IIhåndskendskab til det reelle problemområde kun er i stand til at få gene-IJrelle oplysninger om matematikanvendelsen. Oplysninger om den reelle mate-JHmatikanvendelse er åbenbart for tidskrævende/vanskelig at give på inter-HJviewform, og vil derfor blive givet i form af lærebogs- eller artikel-hen-J visninger. K Ovenstående kunne tyde på, at man ville opnå en mere effektiv informati-KHonsindsamling ved skriftligt at opfordre potentielle matematikanvendendeHIinstitutioner og virksomheder til at indsende henvisninger til litteraturIIom anvendte matematiske modeller. Problemerne vil her blive, at kun doku-IImenterede matematiske modeller vil blive registreret, og at der vil bliveIJet stort arbejde med indsamling og analyse af den registrerede litteratur.JIEndelig vil den manglende personlige henvendelse påvirke de adspurgte in-I:stitutioners tilbøjelighed til at reagere på henvendelsen.:K Et bedre forslag ville måske være at kombinere indhentningen af littera-KHturhenvisninger med et spørgeskema i stil med matematikerforeningens, ogHKforberede udsendelsen med en personlig henvendelse, telefonisk, til de per-K"soner, der skal udfylde skemaerne."L Ligegyldigt hvilken metode, der vælges, vil man dog ikke få løst det pro-LHblem, at de enkelte matematikanvendere hyppigt ikke erkender anvendelsenHLaf matematiske modeller, før man peger på den eksplicitte anvendelse i deresLKarbejde. Her vil matematikerforeningens spørgeskema dog nok hjælpe lidt vedKEsin opremsning af en række traditionelt anvendte matematiske områder.E▶00◀▶00◀rbejdsindsats kan anvendes til en totalJHcccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccccc