|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: MIKADOS |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about MIKADOS Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - download
Length: 2496 (0x9c0) Notes: Mikados TextFile, Mikados_K Names: »NAVIER«
└─⟦98735d749⟧ Bits:30007443 8" floppy ( TEXT ) vedr. matematik i skibsindustrien └─ ⟦this⟧ »NAVIER«
%_________________________________ Navier-Stokes bevægelsesligninger. Ligningssystem til beskrivelse af bevægelser i væsker. Vi betragter bevægelsen i væsken omkring et skib i nedenfor skitserede koor- dinatsystem: @ Vi betragter en partikel i punktet B=(x,y,z), og ønsker at kende partiklens hastighed til tiden t: W(B,t) = (u(B,t),v(B,t),w(B,t)). Vi ønsker altså at bestemme hastighedsfeltet W(B,t). Idet p betegner det hydrostatiske tryk, væskens massefylde, viskosite- ten og K er gravitationen, lyder Navier-Stokes ligning: Ved normal skibshastighed anser man vand for inkompressibelt, og altså kon- stant. Af kontinuitetsligningen for strømninger (se Weizel s. 214 litt. xx): fås så : div W = 0, hvorved ligningen bliver: Såfremt man kan se bort fra gnidning i vandet, altså viskositeten er nul, forenkles ligningen yderligere til Eulers ligning: hvor de ikke-lineære udtryk beskriver turbulens og hermed energitab. Hvis vi udtrykker skibets overflade ved ligningen H(x,y,z)=0, og skibets has- tighed med samt betegner normalen til skibets overflade med N, kan man op- stille følgende randbetingelser: I N W = 0, altså at strømningen ved skibets overflade er parallel med denne. II W = 0, altså at der ingen strømning er langs skibet, medfølgende H(x,y,z) vand, eller = a , der er udtryk for mere snusfornuftige overvejel- H(x,y,z) ser over strømning langs skibssiden. III W(havbunden) = W = -W , altså i ro, eller W = f(W ), hvor f kan diskuteres. @ En interessant ting at benytte modellen til er at få afklaret, hvorledes en- ergispektrene er for bov- og hækbølge, idet disse ikke er lineære. Vi har i- midlertid ikke set eksempler på, at dette er lykkedes. Et gæt på årsagen kun- ne være, at betingelserne for at få en numerisk løsning til at konvergere stiller krav om så tæt et gitter i (x,y,z)-rummet, at det ikke har været praktisk muligt. De økonomiske begrænsninger ville i hvert fald hurtigt kunne overvindes, idet alternativet er modelforsøg til en pris af omkring 0.5 mill. kroner pr. skib. hastighed-effekt kurve. @