|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: MIKADOS |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about MIKADOS Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - download
Length: 13728 (0x35a0) Notes: Mikados TextFile, Mikados_K Names: »KAP21«
└─⟦98735d749⟧ Bits:30007443 8" floppy ( TEXT ) vedr. matematik i skibsindustrien └─ ⟦this⟧ »KAP21«
%________________________________________________________________________ 2. ANALYSE AF ANVENDTE KILDER OG UNDERSØGELSESMETODER SPECIELT I ARBEJDET %__________________________________ MED DEN INDSNÆVREDE PROBLEMSTILLING. %_____________________ Skibsbygningsprocessen. Dette afsnit er en skematisk oversigt over skibsbygningsprocessen, som skal tjene som baggrundsmateriale for vores interviews. Altså et slags skelet, som man kan hænge de indsamlede oplysninger op på. Skibsbygningsprocessen kan (ifølge KUO(16)) naturligt opdeles i flg. 7 nøgle- funktioner: 1) Markedsundersøgelse: Omfatter operationsanalytiske undersøgelsesteknikker, som simulering, matema- tisk programmering og beslutningsteori. 2) Foreløbigt/indledende design: En slags optimering, hvor formålet er at designe "det bedst mulige skib", d.v.s. det skib, som bedst opfylder de modstridende krav om kundens ønsker og leverandørens indskrænkninger/begrænsninger. Det er således gunstigt for le- verandøren at bygge standard-skibe og naturligvis helst mange af dem. P.g.a. de modstridende krav, har designet af et skib vist sig at være en iterativ proces, hvor man ifølge KUO søger at nærme sig, hvad han kalder:"the zone of optimum"(KUO (16), s.42ff). @ 3) Kontrakt-beslutning: Financieringen spiller en afgørende rolle. Derfor er der lavet programmer, som kan afgøre/beregne forskellige effekter, når en given faktor bliver æn- dret. 4) Planlægning: P.g.a. afleveringsfrister med bl.a. bødeklausuler o.l. kræves der en nøje planlægning af produktionen, med det formål at undgå flaskehalse etc. Af an- vendte teknikker kan nævnes simulering/netværksplanlægning. 5) Detaljeret planlægning: Alle detaljer planlægges nøje, såvel inden for enkelte "underproduktioner" som arbejdsprocesser. KUO siger bl.a. herom:"Computer graphics and computer- driven drawing machines are being employed in these functions". 6) Produktion: Numerisk styrede maskiner anvendes i udstrakt grad, især til udskæring og bukning af stålplader. Desuden anvendes datamaskiner til kontrolformål. Bl.a. sørges der for, at indkøb og leveringer foretages på de mest gunstige tidspunkter og det sikres, at det er de rigtige emner, der når det rette sted hen, og i den rigtige ræk- kefølge. Produktionskontrol er desuden nødvendig ved rejsning og sammensæt- ning af sektioner (store arbejder), hvis deadlines skal kunne overholdes. 7) Færdiggørelse af skib: Omfatter tests af det færdige skib og forskellige stabelafløbningsberegninger og planlægning samt plan for aflevering af det færdige skib til kunden. %_________ Interviews. Ved undersøgelsen af matematikanvendelsen indenfor dansk skibsbygningsindu- stri har vi valgt interviews kombineret med studier af velegnet litteratur (artikler, manualer, lærebøger og leksika). Vi valgte, at henvende os direkte til nogle mennesker beskæftiget indenfor området for 1) at få oplysninger der er helt up to date - i modsætning til rene littera- turstudier - og 2) for at skabe et overblik over i hvor høj grad de teoretiske resultater, som man finder omtalt i litteraturen, bliver anvendt i praksis. Herefter valgte vi interviews fremfor spørgeskemaer, dels p.g.a. den større besvarelsesprocent, men dog primært fordi informationstabet i en undersøgelse af denne art ville blive for stort. Det er vores erfaring, at spørgeskemaer kræver, at man er i stand til at stille spørgsmål, som kan besvares eksakt/ @ med enkle svar, mens man ved interviews kan blive ved med at spørge til man er tilfreds med udbyttet. %______________________ Hvem har vi interviewet? I kronologisk rækkefølge: Herman Sørensen, Helsingør Teknikum (APP.E.). Jørgen Nybroe, Datacentralen (APP.E.). Poul Elmo Andersen, RECKU (APP.E.). Jørgen Juncker Jensen, ISH, DtH (APP.E.). Niels Keld Kristensen, B&W-skibsværft (APP.E.). Vi har ikke haft noget egentligt systematisk udvælgelseskriterie for hvem der skulle interviewes. Udvælgelsen er foregået ved studier af Hof og Statska- lenderen, telefonsamtaler med de pågældende institutioner/virksomheder og ved samtale med enkelte matematiklærere fra IMFUFA. Efter at vi indsnævrede vores problemstilling fremtræder interviewene med HS, JJJ og NKK, som de centrale, repræsenterende henholdsvis undervisning, forsk- ning og produktion. Vi har ikke foretaget flere interviews fordi de interes- sante områder er blevet behandlet, hvorfor enkelte yderligere interviews ikke ville ændre undersøgelsens karakter af en stikprøve til en egentlig systema- tisk undersøgelse. %____________________ Hvad har vi spurgt om? I og med at vi indsnævrede vores problemstilling ændredes karakteren af de spørgsmål, som vi stillede de interviewede sig naturligvis. Interviewet med HS bærer således præg af, at der var tale om en bredere orientering om mate- matiske anvendelser indenfor skibsbygning, mens interviewet med JJJ især fo- cuserede på vores forsøg på at få klassifiseret nogle matematiske modeller, som JJJ havde arbejdet med, og interviewet med NKK koncentreredes om matema- tikanvendelsen (i al almindelighed) på B&W. Ikke desto mindre har de tre in- terviews alle drejet sig om matematikanvendelsen indenfor skibsbygningsindu- strien og dermed beslægtede institutioner, ligesom at alle interviewene har været hypotesegenererende i større eller mindre grad. De 2 interviews med JN og PEA drejede sig specielt om informationssystemer og vil ikke blive behandlet nærmere her. Inden interviewene udarbejdede vi de i det følgende nævnte spørgsmål, som dog kun fungerede som en slags huskeseddel og udgangspunkter for interviewene: Interviewet med Herman Sørensen. På det tidspunkt, tidligt i projektet, hvor dette interview blev til, vidste vi kun meget lidt om skibsbygning, så vore spørgsmål centreredes om dette @ ene:"Fortæl hvor man anvender matematiske modeller indenfor skibsbygning og hvilke?". Interviewet med Jørgen Juncker Jensen. Foruden de nedenfor nævnte spørgsmål sendte vi inden interviewet et brev til JJJ, hvori vi fortalte lidt om hvad formålet med undersøgelsen var og hvad vi gerne ville have noget at vide om. Spørgsmålene vi havde udarbejdet til interviewet med JJJ: 1. Om matematiske modeller. - som den interviewede selv har arbejdet med, - mere eller mindre afsluttede, - både succes-fulde og mindre succes-rige projekter. Beskrivelse af det problem, modellen skal hjælpe ved løsningen af. (Hvordan indgår modellen i produktionen/produktionsfasen). Beskrivelse af modellen. Modellens matematiske grundlag. På hvilken måde indgår brugen af datamaskiner i arbejdet med modellen? Faste oplysninger til databasen. Evt. spørgsmål C.II. 1,2,3. se bilag 4. 2. Om undersøgelsens videre forløb. Hvad arbejder instituttets øvrige medarbejdere med i øjeblikket? (Se liste fra Hof- og Statskalender). Hvad indeholder de af forskningsrådet nævnte forskningsprojekter? (Se fortegnelse fra forskningsrådet). Hvor ligger tyngdepunktet i instituttets forskning? Hvordan er samarbejdet med andre institutter, som arbejder med de samme problemer i en anden kontext? (Se institutliste) Hvilken rolle har industriforskning, hvor foregår den? (Se værftsliste). Hvordan er forholdet mellem videnskab og skibsbygning i DK? Hvordan har forskningen positiv betydning for industrien? @ Hvordan bedømmes forskningens betydning for industrien? Struktur og per- spektiver ved dansk skibsindustri, specielt m.h.t. specialiseringens og forskningens rolle. Interviewet med Niels Keld Kristensen. Kan du i hovedtrækkene give os et indtryk af hvilke typer forskning, udvik- ling og beregninger, der foregår her på stedet? (emneorienteret) Indenfor hvilke af disse områder anvender I matematiske metoder/beregninger? Og hvilke og hvordan (sammenhæng?). Hvordan forsøger I at drage nytte af forskningsresultater, både egne og an- dres? Hvordan foregår det og i hvor høj grad drager i nytte af det? (hint: DtH's styrkeberegningsprogrammer). Hvilke typer beregninger foretager I, når I skal konstruere et nyt eller en serie af nye skibe, af såvel administrativ-økonomisk som videnskabelig-tek- nisk karakter? Og i hvilket forhold står de ressourcemæssigt til hinanden? (personale/penge/tid). Får I altid foretaget modelforsøg, når I skal konstruere et nyt skib? Hvad er hovedformålene med at få det gjort og er I tilfredse med resultaterne af modelforsøgene? Skal skibene være forsikrede (lovkrav)? Hvad konkurrerer forsikringsselska- berne på? Er det pris, krav til skibene e.a.? Ville I her på værftet bruge et informationssystem, som indeholdt oplysninger om anvendelsen af matematiske metoder i Danmark, hvis oplysningerne ellers var klassificeret på en for jer god måde? Tror du det kan lade sig gøre? Hvis ja, hvad regner du med, at I vil kunne opnå ved denne anvendelse? Er der nogle karakteristiske særtræk ved den danske skibskonstruktion (og den teknisk-videnskabelige forskning)? Hvad gør jer konkurrencedygtige? Er det teknisk-videnskabelige beregninger, økonomiske, markedsundersøgelser, nicheproduktion e.a.? Foruden disse spørgsmål, som altså kun er retningsbestemmende for interviewe- ne, havde vi til alle interviewene det spørgeskema, som blev udarbejdet til det 2. landsmøde i matematik. Her interesserede vi os primært for del C, afsnit I,II og III, der drejer sig om erhvervsvirksomheder og offentlige ser- vicevirksomheders matematikanvendelse (personer, anvendelser, mat. emner). @ Væsentlige pointer fra de enkelte interviews. Som det fremgår af det forudgående afsnit, har vi ikke spurgt om det samme i de 3 interviews (HS, JJJ, NKK), men vi mener, at vi alligevel i mange tilfæl- de er kommet ind på de samme ting. I dette afsnit vil vi fremhæve nogle af de interessante pointer, der er kommet ud af at interviewe 3 mennesker med hver deres baggrund/ståsted (udd/forsk/prod) om de samme ting. Afsnittet kommer derfor nærmest til at fungere som et suplement til interview-referaterne og ikke mindst konklusionen, idet egentlige vurderinger af årsagerne til de for- skellige opfattelser er blevet henlagt til konklusionen. @ Væsentlige pointer: emne/begreb HS JJJ NKK ________________:___________________:___________________:___________________: Øko-adm- Mere omfattende, På 100-300mill.krs Hydro-statiske og kontra teknisk- men der blev ikke skib anvendes ca. dynamiske bereg- videnskabelige sat tal på 50000kr til styrke- ninger er mindst beregninger, beregninger, 1 uge 20 gange større m.h.t. på design og ca. et end financierings- omfang halvt år på finan- beregninger, målt cierings-forhandling i kroner Om forholdet Blev ikke omtalt, Godt samarbejde, Kunne ikke huske mellem forsk- men HS gjorde god hovedsageligt om forskningsresul- ning og skibs- brug af programpk anvendelsen af tater, som der bygning i undervisningen programpakkerne har kunnet drages fra ISH fordel af. Heller ikke dem fra ISH Særtræk ved Behovsanalyse og Specialisering Ingen specielle dansk skibs og markedsundersøg- nødvendig, niche- særtræk, blot en bygningsindu- elser, men måske ik- politik p.g.a. kamp for at over- stri. ke udpræget særtræk markedsanalyser ik- leve. for Danmark ke p.g.a. forsk- ning, men det bli- ver nødvendigt! Matematiske an- Mat. anvendes i pro- Skibene bygges ud- I begrænset om- vendelser ved duktion,planlægning, en nogen egentlig fang ved hydro- skibsbygning i koncessionstekniske anvendelse af mat. dynamiske bereg- Danmark overvejelser, økono- metoder udover ninger i forb. m. mi og indenfor pro- programpakkeniveau et fairing-program, duktionstekniske an- operationsanalyse vendelser (bl.a netværksana) "Matematiske Stejlede lidt over anvendelsen af dette Akcepterede vores modeller" begreb. De ville hellere bruge en mere brug af dette be- præcis navngivning, som f.eks. "styrke- greb uden at gøre modeller" ophævelser ________________:____________________:___________________:__________________: @