DataMuseum.dk

Presents historical artifacts from the history of:

RegneCentralen RC700 "Piccolo"

This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
artifacts from Datamuseum.dk's BitArchive.

See our Wiki for more about RegneCentralen RC700 "Piccolo"

Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software.


top - download

⟦1f5913482⟧ TextFile

    Length: 34816 (0x8800)
    Types: TextFile
    Names: »LK-PLAN.DOC«

Derivation

└─⟦8593a2110⟧ Bits:30004400 Lærerkursus 85: Skolen i informationssamfundet (RC703)
    └─ ⟦this⟧ »LK-PLAN.DOC« 

TextFile

                                                            DLH okt. 1985
                                                                side I


                             'SKINFO'  -  Lærerkursus 85
                                Danmarks Lærerhøjskole 


       Resume: Denne tekst (LK-PLAN.DOC) beskriver brugen af LK-PLAN
       på Piccolo.


                        I N D H O L D S F O R T E G N E L S E
                        -------------------------------------


        1.  Programbeskrivelse    LK-PLAN v.1.06 .................... s.  1

            1.1  Opstart af LK-PLAN ................................. s.  1
            1.2  Programafviklingen  ................................ s.  1

                 1.2.1 Hovedmenuen .................................. s.  1
                 1.2.2 Vælg data .................................... s.  2
                 1.2.3 Nye data ..................................... s.  2

                       1.2.3.a Diverse opl. ......................... s.  2
                       1.2.3.b Elevantal ............................ s.  3  
                       1.2.3.c Ugl. timetal ......................... s.  3
                       1.2.3.d Klasseantal .......................... s.  3
                       1.2.3.e Skematimer ........................... s.  3
                       1.2.3.f Lærerantal ........................... s.  3
                       1.2.3.g Papirkopi ............................ s.  4
                       1.2.3.h Hovedmenu ............................ s.  4

                 1.2.4 Service ...................................... s.  4
                 1.2.5 Slut ......................................... s.  4


        2.  Beskrivelse af programmets beregningsdel ................ s.  5

            2.1 Billed 1 - Forskellige oplysninger til prognoserne .. s.  5
            2.2 Billed 2 - Elevtal fordelt på kl.trin og læseår ..... s.  6
            2.3 Billed 3 - Ugeplan, klassekvotienter &
                           lærerskematimeforbrug .................... s.  7
            2.4 Billed 4 - Klasseantal fordelt på klassetrin
                           og læseår ................................ s.  8
            2.5 Billed 5 - Skematimer ialt fordelt på klassetrin
                           og læseår ................................ s.  9
            2.6 Billed 6 - Skematimer, lærerløntimer, lærerantal
                           pr. læseår ............................... s. 10

        3. Antagelser og begrænsninger .............................. s. 11

            3.1  Billed 1. .......................................... s. 11
            3.2  Billed 2. .......................................... s. 11
            3.3  Billed 3. .......................................... s. 11
            3.4  Billed 4. .......................................... s. 12
            3.5  Billed 5. .......................................... s. 12
            3.6  Billed 6. .......................................... s. 12












                                                            DLH sep. 1985
                                                                side 1

        Program :       LK-PLAN

        Projekt :       'SKINFO'   -   Lærerkursus 85
                            Danmarks Lærerhøjskole

        Beskrivelse :   Torben Holde.


        1     Programbeskrivelse    LK-PLAN v.1.06
        ------------------------------------------

              I det følgede gives en beskrivelse  af  programafviklingen på
           en datamaskine af typen Piccolo



        1.1   Opstart af LK-PLAN.
        -------------------------

              Programmet LK-PLAN kan startes enten fra programmet LK-menu
              eller fra CP/M omgivelser. Ved opstart fra LK-menu sættes 
              markøren ved P og man taster RETUR. Fra CP/M kan LK-PLAN
              startes ved at skrive LK-PLAN efterfulgt af RETUR.



        1.2   Programafviklingen.
        -------------------------

              Generelt for programmet gælder, at tryk på  ESC-tasten opfat-
           tes som et fortrudt valg.   Man føres tilbage til det foregående
           valg. Eneste undtagelse er brugen af  ESC  i indtastningsfasen i
           programmets inddata-dele under de seks skærmbiller med beregnin-
           gerne (se kap. 1.2).

        1.2.1 Hovedmenuen.
        ------------------

              Når programmet er startet op,  vises en hovedmenu på skærmen.
           Man kan nu v.h.a. piltasterne flytte en markering  (bestående af
           en ramme) hen over det menu-valg,  man ønsker.  Trykkes  RETURN,
           kaldes  den udpegede programdel.  På opstartsbilledet vises des-
           uden programmets versionsnummer f.eks. LK-PLAN v.1.06.
              Dette nummer skal oplyses, hvis man mod forventning skal rap-
           portere fejl i programmet til 'SKINFO'-gruppen.
























                                                            DLH sep. 1985
                                                                side 2


              Man har følgede valgmuligheder

                    a.  Vælg data            kap. 1.2.2
                    b.  Nye data             kap. 1.2.3
                    c.  Service              kap. 1.2.4
                    d.  SLUT                 kap. 1.2.5

           som behandles i det følgende.

        1.2.2 Vælg data.
        ----------------

              Programmet beder en om at udpege et datasæt i datasæt-katalo-
           get. Hvis der ikke findes nogle datasæt returnerer man  til  ho-
           vedmenuen. Når datasættet er hentet ind i  arbejdsområdet  vises
           1'ste undermenu, som beskrives i følgende pkt. 
            
        1.2.3 Nye data   (1'ste undermenu).
        -----------------------------------

              Programmet starter op med et spørgsmål om hvilket  navn data-
           sættet skal have. Derefter startes med  nulstillet  talsæt.  Dog
           er udgangsåret sat til  1985, og de  maksimale  klassekvotienter
           pr. klassetrin er sat til folkeskolelovens maksimum dvs. 28.
              Menubilledet giver nu 8 valgmuligheder :

                     a.  Diverse opl.      kap. 1.2.3.a
                     b.  Elevantal         kap. 1.2.3.b
                     c.  Ugl. timetal      kap. 1.2.3.c
                     d.  Klasseantal       kap. 1.2.3.d
                     e.  Skematimer        kap. 1.2.3.e
                     f.  Lærerantal        kap. 1.2.3.f
                     g.  Papirkopi         kap. 1.2.3.g
                     h.  HOVEDMENU         kap. 1.2.3.h
              V.h.a.  piltasterne  udpeges  det ønskede,  og der trykkes på
           RETURN.
              Trykkes på ESC, opfattes det, som om 'HOVEDMENU' er valgt.

              Generelt for alle billederne gælder følgende :

              Tryk på  ESC  under indtastning opfattes som om man fortryder
           indtastningen,  og man forlader rummet, mens rummets oprindelige
           indhold bevares.
              Vil man tilbage til menuvalget, trykkes ESC. (Dette fortages,
           når man er helt færdig med inddata-manipulationen).
              På alle de ovennævnte billeder ajourføres  beregnede tal hele
           tiden i indtastningsfasen.  De steder hvor beregningerne  kræver
           division  med  nul,  nulstilles i stedet de berørte rum, hvilket
           kan give urealistiske oplysninger.

        1.2.3.a Diverse opl.
        --------------------

              Markøren vises på skærmen og udpeger det felt,  hvor indtast-
              













                                                            DLH sep. 1985
                                                                side 3



           ningen kan foretages (starter med udgangsåret).  Ønsker man ikke
           at ændre,  det der står på  skærmen,  kan  man  flytte  markøren
           v.h.a.  piltasterne.  Trykker man på et ciffer eller på punktum,
           slettes indholdet af  det markerede rum og det indtastede vises.
           Rummet kan maksimalt indeholde 6 tegn  (cifre eller et punktum).
           Indtastningen forlades, når der trykkes RETURN.
              Under indtastningerne vil skærmbilledet hele tiden  blive  a-
           jourført.   F. eks.  vil  en ændring af udgangsåret medføre ret-
           telser af alle de steder på skærmen, hvor årstal vises.

        1.2.3.b Elevantal.
        ------------------

              Indtastningerne kan kun foretages i kolonne 1. Alle indtaste-
           de decimaltal  vil  automatisk  blive skåret af  (rundet ned til
           nærmeste hele tal).  Fødselstallene  fra  foregående  billede er
           indført i øverste del af billedet.
              Billedet viser elevantallet for hvert  klassetrin  fordelt på
           de følgende 5 år.
              Ønsker man kun at behandle  tal  for folkeskolen tastes 0 til
           rummet med antal elever til privatskoler.

        1.2.3.c Ugl. timetal.
        ---------------------

              Der kan på dette billede ændres i  3 kolonner.  Alle tal skal
           vær mindre end 100. Beregningerne af klassekvotient og lærerske-
           matimer pr elev kan først beregnes, når antal elever pr. klasse-
           trin (kap. 1.2.2.b) og klasseantal pr. klassetrin (kap. 1.2.2.d)
           kendes.

        1.2.3.d Klasseantal.
        --------------------

              Hvis der indtastes urealistiske klassetal til dette  billede,
           kan beregningerne blive så omfattende og tidsrøvende at program-
           met tilsyneladende går i stå.

        1.2.3.e Skematimer.
        -------------------

              Der er ingen inddata til dette billede. Billedet forlades ved
           tryk på ESC.

        1.2.3.f Lærerantal.
        -------------------

              Inddata til dette billede kan kun indtastes i  række 1 og 2 i
           første kolonne.


















                                                            DLH sep. 1985
                                                                side 4



        1.2.3.g Papirkopi.
        ------------------

              Ved dette valg overføres de nederste 16 linier af skærmbille-
           det til linieskriver.

        1.2.3.h HOVEDMENU.
        ------------------

              Inden man returnerer til hovedmenuen får man mulighed for  at
           vælge mellem følgende valg :

              Gem data      Skift navn      Glem data      Plan igen

              - Gem data :     Datasættet gemmes på disketten på det valgte
                               navn
              - Skift navn :   Man får mulighed for at gemmen datasættet på
                               disketten under et andet navn.
              - Glem data :    Man returnerer direkte til Hovedmenuen.
              - Plan igen :    Man returnerer til Plan med datasættet beva-
                               ret.

              Der er tre måder hvorpå et datasæt kan mistes nemlig :
                           a. Sluk for maskinen.
                           b. Hent et nyt talsæt fra disketten.
                           c. Vælg NULSTIL i hovedmenuen.

              Standser programmet ved et uheld,  f. eks. ved at man trykker
           på  RESET-knappen  på centralenheden,  genstarter man programmet
           ved at indtaste      LK-PLAN *      og programmet genstarter med
           talsættet indtakt.


        1.2.4 Service    (2' undermenu).
        --------------------------------

              Alle operationer i denne undermenu har med fil-manipulationer
           at gøre.  Alle menuvalgene er selvforklarende.  Man kan fortryde
           alle valg med tryk på ESC.

        1.2.5 SLUT.
        ----------------------

              Valget stopper programmet og overgiver styringen til LK-menu
              såfremt dette program er på disketten ellers retuneres til
              CP/M.





















                                                            DLH sep. 1985
                                                                side 5


        Program :       LK-PLAN

        Projekt :       'SKINFO'   -   Lærerkursus 85
                            Danmarks Lærerhøjskole

        Bearbejdning :  Christian U. Christensen   &  Torben Holde



        2. Beskrivelse af programmets beregningsdel
        -------------------------------------------

           Gennerelt for programmet gælder, at alle  beregninger  foretages
        med reelle tal med 13 cifres præcision. Hvis beregningerne på grund
        af manglende inddata kræver division med 0, nulstilles  de  berørte
        beregninger i stedet. Dette medfører at visse celler på skærmbille-
        derne i indtastningsfasen indeholder urealistiske talværdier.
           På hvert skærmbille foretages  de  nødvendige  beregninger  hver
        gang en indtastning er foretaget.  Når  skærmbilledet forlades gen-
        nemregnes og opdateres samtlige billeder.
           Hvis ikke andet er angivet,  vil  alle  tallene,  der  vises  på
        skærmbillederne være afrundet på sidste ciffer.

        2.1   Billed 1  -  Forskellige oplysninger til prognoserne.
        -----------------------------------------------------------

           Inddata :  å0, f1, f2, f3, f4, f5, t1, t2, og s1
           ---------



           Udgangsår    (f.ex. 1985) : . . . . . . . . . .       å0
           Fødselstal for --å7 i kommunen  : . . . . . . .       f1
           Fødselstal for --å8 i kommunen  : . . . . . . .       f2
           Fødselstal for --å9 i kommunen  : . . . . . . .       f2
           Fødselstal for -å10 i kommunen  : . . . . . . .       f1
           Fødselstal for -å11 i kommunen  : . . . . . . .       f2
           Samlet antal lærerløntimer  : . . . . . . . . .       t1
           Antal ugentlige løntimer pr lærer : . . . . . .       t0
           Spec  (Specialundervisningstimer pr. elev)  : .       s0

           Gennemsnitlige klassekvotient for --å0/å1 : . .       v0

           Beregninger :      å1=å0+1
           -------------      å7=å0-6
                              å8=å0-5
                              å9=å0-4
                              å10=å0-3
                              å11=å0-2
                              Hvis e0=0 så s0=0 ellers s0=s81/e0

           Bemærkninger :     s0 beregnes evt. på billed 4.
           --------------     v0 beregnes på billed 4.















                                                            DLH sep. 1985
                                                                side 6


        2.2   Billed 2  -  Elevtal fordelt på klassetrin og læseår.
        -----------------------------------------------------------

           Inddata :   e1, e2, e3, e4, e5, e6, e7, e8, e9, e10 og p1
           ---------




                   læseår : å0/å1 : å1/å2 : å2/å3 : å3/å4 : å4/å5 : å5/å6 :
           ----------------------------------------------------------------
           Elevtal  1' kl :    e1 :    f6 :    f7 :    f8 :    f9 :   f10 :
              -     2' kl :    e2 :    e1 :    f6 :    f7 :    f8 :    f9 :
              -     3' kl :    e3 :    e2 :    e1 :    f6 :    f7 :    f8 :
              -     4' kl :    e4 :    e3 :    e2 :    e1 :    f6 :    f7 :
              -     5' kl :    e5 :    e4 :    e3 :    e2 :    e1 :    f6 :
              -     6' kl :    e6 :    e5 :    e4 :    e3 :    e2 :    e1 :
              -     7' kl :    e7 :    e6 :    e5 :    e4 :    e3 :    e2 :
              -     8' kl :    e8 :    e7 :    e6 :    e5 :    e4 :    e3 :
              -     9' kl :    e9 :    e8 :    e7 :    e6 :    e5 :    e4 :
              -    10' kl :   e10 :   e11 :   e12 :   e13 :   e14 :   e15 :
              -   prv.sk. :    p1 :    p2 :    p3 :    p4 :    p5 :    p6 :
           ----------------------------------------------------------------

           Beregninger :      e0=e1+e2+e3+e4+e5+e6+e7+e8+e9+e10
           -------------
                              z1=e10/e9       hvis  e9=0   så z1=1
                              z2=p1/(e0+p1)   hvis e0+p1=0 så z2=0
                              z3=e9/e0        hvis  e0=0   så z3=0.1
                              z4=e10/e0       hvis  e0=0   så z4=0.05

                              e11=afrund(z1*e9)           å1=å0+1
                              e12=afrund(z1*e8)           å2=å0+2
                              e13=afrund(z1*e7)           å3=å0+3
                              e14=afrund(z1*e6)           å4=å0+4
                              e15=afrund(z1*e5)           å5=å0+5
                                                          å6=å0+6

                         p2=p1-afrund(z3*z1*p1)-afrund(z4*p1)+afrund(z2*f1)
                         p3=p2-afrund(z3*z1*p2)-afrund(z4*p2)+afrund(z2*f2)
                         p4=p3-afrund(z3*z1*p3)-afrund(z4*p3)+afrund(z2*f3)
                         p5=p4-afrund(z3*z1*p4)-afrund(z4*p4)+afrund(z2*f4)
                         p6=p5-afrund(z3*z1*p5)-afrund(z4*p5)+afrund(z2*f5)
 
                              f6=f1-afrund(z2*f1)
                              f7=f1-afrund(z2*f2)
                              f8=f1-afrund(z2*f3)
                              f9=f1-afrund(z2*f4)
                              f10=f1-afrund(z2*f5)

                              e21=f6+e1+e2+e3+e4+e5+e6+e7+e8+e11
                              e22=f7+f6+e1+e2+e3+e4+e5+e6+e7+e12
                              e23=f8+f7+f6+e1+e2+e3+e4+e5+e6+e13
                              e24=f9+f8+f7+f6+e1+e2+e3+e4+e5+e14
                              e25=f10+f9+f8+f7+f6+e1+e2+e3+e4+e15













                                                            DLH sep. 1985
                                                                side 7


        2.3   Billed 3  -  Ugeplan, klassekvotienter & lærerskematimeforbr.
        -------------------------------------------------------------------

           Inddata :   s1, s2, s3, s4, s5, s6, s7, s8, s9, s10,
           ---------   d1, d2, d3, d4, d5, d6, d7, d8, d9, d10,
                       v11, v12, v13, v14, v15, v16, v17, v18, v19, v20.





                  : Skemati-: Deleti- :   Max.   :  Klasse-  : Lærerskema-:
                  : mer/kl. : mer/kl. : kl.kvot. :  kvotient : timer/elev :
           ----------------------------------------------------------------
            1' kl :    s1   :     d1  :     v11  :     v1    :     s11    :
            2' kl :    s2   :     d2  :     v12  :     v2    :     s12    :
            3' kl :    s3   :     d3  :     v13  :     v3    :     s13    :
            4' kl :    s4   :     d4  :     v14  :     v4    :     s14    :
            5' kl :    s5   :     d5  :     v15  :     v5    :     s15    :
            6' kl :    s6   :     d6  :     v16  :     v6    :     s16    :
            7' kl :    s7   :     d7  :     v17  :     v7    :     s17    :
            8' kl :    s8   :     d8  :     v18  :     v8    :     s18    :
            9' kl :    s9   :     d9  :     v19  :     v9    :     s19    :
           10' kl :   s10   :    d10  :     v20  :    v10    :     s20    :
           ----------------------------------------------------------------

           Beregninger :     v1=e1/k1        hvis k1=0 så v1=0
           -------------     v2=e2/k2        hvis k2=0 så v2=0
                             v3=e3/k3        hvis k3=0 så v3=0
                             v4=e4/k4        hvis k4=0 så v4=0
                             v5=e5/k5        hvis k5=0 så v5=0
                             v6=e6/k6        hvis k6=0 så v6=0
                             v7=e7/k7        hvis k7=0 så v7=0
                             v8=e8/k8        hvis k8=0 så v8=0
                             v9=e9/k9        hvis k9=0 så v9=0
                             v10=e10/k10     hvis k10=0 så v10=0

                             s11=(s1+d1)/v1     hvis v1=0 så s11=0
                             s12=(s2+d2)/v2     hvis v2=0 så s12=0
                             s13=(s3+d3)/v3     hvis v3=0 så s13=0
                             s14=(s4+d4)/v4     hvis v4=0 så s14=0
                             s15=(s5+d5)/v5     hvis v5=0 så s15=0
                             s16=(s6+d6)/v6     hvis v6=0 så s16=0
                             s17=(s7+d7)/v7     hvis v7=0 så s17=0
                             s18=(s8+d8)/v8     hvis v8=0 så s18=0
                             s19=(s9+d9)/v9     hvis v9=0 så s19=0
                             s20=(s10+d10)/v10  hvis v10=0 så s20=0





















                                                            DLH sep. 1985
                                                                side 8


        2.4   Billed 4  -  Klasseantal fordelt på klassetrin og læseår.
        ---------------------------------------------------------------

           Inddata :   k1, k2, k3, k4, k5, k6, k7, k8, k9, k10 og s81
           ---------


                   læseår : å0/å1 : å1/å2 : å2/å3 : å3/å4 : å4/å5 : å5/å6 :
           ----------------------------------------------------------------
            Antal   1' kl :    k1 :   k11 :   k21 :   k31 :   k41 :   k51 :
              -     2' kl :    k2 :   k12 :   k22 :   k32 :   k42 :   k52 :
              -     3' kl :    k3 :   k13 :   k23 :   k33 :   k43 :   k53 :
              -     4' kl :    k4 :   k13 :   k24 :   k34 :   k44 :   k54 :
              -     5' kl :    k5 :   k14 :   k25 :   k35 :   k45 :   k55 :
              -     6' kl :    k6 :   k15 :   k26 :   k36 :   k46 :   k56 :
              -     7' kl :    k7 :   k16 :   k27 :   k37 :   k47 :   k57 :
              -     8' kl :    k8 :   k17 :   k28 :   k38 :   k48 :   k58 :
              -     9' kl :    k9 :   k18 :   k29 :   k39 :   k49 :   k59 :
              -    10' kl :   k10 :   k20 :   k30 :   k43 :   k50 :   k60 :
              -  u.sp.ti. :   s81 :   s82 :   s83 :   s84 :   s85 :   s86 :
           ----------------------------------------------------------------

           Beregninger:      Beregningen  af  k11,k12,...k60  fortages  for
           ------------   hvert element således :

                             Først vælges klassetallet således  at  klasse-
                          kvotienten er mindre end eller lig med den maksi-
                          male klassekvotient (v11,v12,...,v20).
                             Ved  stadig  at gøre klasseantallet een mindre
                          undersøges det  derefter om klassekvotienten kom-
                          mer under klassekvotienten  for  læseåret  å0/å1,
                          altså (v1,v2,...,v10).
                             Det klasseantal  (k11,k12,...,k60),  der giver
                          klassekvotienten nærmest (v1,v2,...,v10)  vælges.

                                k61=k1+k2+k3+k4+k5+k6+k7+k8+k9+k10
                                k62=k11+k12+k13+k14+k15+k16+k17+k18+k19+k20
                                k63=k21+k22+k23+k24+k25+k26+k27+k28+k29+k30
                                k64=k31+k32+k33+k34+k35+k36+k37+k38+k39+k40
                                k65=k41+k42+k43+k44+k45+k46+k47+k48+k49+k50
                                k66=k51+k52+k53+k54+k55+k56+k57+k58+k59+k60
                              
                                z9=afrund(s81)/e0   hvis e0=0 så z9=0

                                s82=afrund(z9*e21)
                                s83=afrund(z9*e22)
                                s84=afrund(z9*e23)
                                s85=afrund(z9*e24)
                                s86=afrund(z9*e25)



















                                                            DLH sep. 1985
                                                                side 9


        2.5   Billed 5  -  Skematimer ialt fordelt på klassetrin og læseår.
        -------------------------------------------------------------------

           Inddata :   ingen.
           ---------




                   læseår : å0/å1 : å1/å2 : å2/å3 : å3/å4 : å4/å5 : å5/å6 :
                -----------------------------------------------------------
                    1' kl :   s21 :   s31 :   s41 :   s51 :   s61 :   s71 :
                    2' kl :   s22 :   s32 :   s42 :   s52 :   s62 :   s72 :
                    3' kl :   s23 :   s33 :   s43 :   s53 :   s63 :   s73 :
                    4' kl :   s24 :   s33 :   s44 :   s54 :   s64 :   s74 :
                    5' kl :   s25 :   s34 :   s45 :   s55 :   s65 :   s75 :
                    6' kl :   s26 :   s35 :   s46 :   s56 :   s66 :   s76 :
                    7' kl :   s27 :   s36 :   s47 :   s57 :   s67 :   s77 :
                    8' kl :   s28 :   s37 :   s48 :   s58 :   s68 :   s78 :
                    9' kl :   s29 :   s38 :   s49 :   s59 :   s69 :   s79 :
                   10' kl :   s30 :   s40 :   s50 :   s63 :   s70 :   s80 :
                 U.sp.ti. :   s81 :   s82 :   s83 :   s84 :   s85 :   s86 :
                -----------------------------------------------------------

           Beregninger:
           ------------
                   
                    s21=s11*e1      s31=k11*(s1+d1)      hvis e0=0 så s31=0
                    s22=s12*e2      s32=k12*(s2+d2)      hvis e0=0 så s32=0
                    s23=s13*e3      s33=k13*(s3+d3)      hvis e0=0 så s33=0
                    s23=s14*e4      s34=k14*(s4+d4)      hvis e0=0 så s34=0
                    s25=s15*e5      s35=k15*(s5+d5)      hvis e0=0 så s35=0
                    s26=s16*e6      s36=k16*(s6+d6)      hvis e0=0 så s36=0
                    s27=s17*e7      s37=k17*(s7+d7)      hvis e0=0 så s37=0
                    s28=s18*e8      s38=k18*(s8+d8)      hvis e0=0 så s38=0
                    s29=s19*e9      s39=k19*(s9+d9)      hvis e0=0 så s39=0
                    s30=s20*e10     s40=k20*(s10+d10)    hvis e0=0 så s40=0

                                    s41=k21*(s1+d1)      hvis e0=0 så s41=0
                                    s42=k22*(s2+d2)      hvis e0=0 så s42=0
                                    s43=k23*(s3+d3)      hvis e0=0 så s43=0
                                    s44=k24*(s4+d4)      hvis e0=0 så s44=0
                                    s45=k25*(s5+d5)      hvis e0=0 så s45=0
                                    s46=k26*(s6+d6)      hvis e0=0 så s46=0
                                    s47=k27*(s7+d7)      hvis e0=0 så s47=0
                                    s48=k28*(s8+d8)      hvis e0=0 så s48=0
                                    s49=k29*(s9+d9)      hvis e0=0 så s49=0
                                    s50=k30*(s10+d10)    hvis e0=0 så s50=0

                              Samme beregninger udføres for s51,s52,...,s80


















                                                            DLH sep. 1985
                                                                side 10


        2.6   Billed 6  -  Skematimer, lærerløntimer, lærerantal pr læseår.
        -------------------------------------------------------------------

           Inddata :   a1 og u1.
           ---------


                   læseår : å0/å1 : å1/å2 : å2/å3 : å3/å4 : å4/å5 : å5/å6 :
        -------------------------------------------------------------------
        Skematimer  andet :    a1 :    a2 :    a3 :    a4 :    a5 :    a6 :
        Skematimer vi.ud. :    u1 :    u2 :    u3 :    u4 :    u5 :    u6 :
        Normaltimer       :    n1 :    n2 :    n3 :    n4 :    n5 :    n6 :
        Timetal spec.undv :   s81 :   s82 :   s83 :   s84 :   s85 :   s86 :
        Skematimer ialt   :    i1 :    i2 :    i3 :    i4 :    i5 :    i6 :
        -------------------------------------------------------------------
        Lærerløntim. ialt :    t1 :    t2 :    t3 :    t4 :    t5 :    t6 :
        Ugl. løntim/lærer :    t0 :    t0 :    t0 :    t0 :    t0 :    t0 :
        -------------------------------------------------------------------
        Antal lærere ialt :   a10 :   a11 :   a12 :   a13 :   a14 :   a15 :
        Kl.kvot. (gemsn.) :    v0 :   v21 :   v22 :   v23 :   v24 :   v25 :
        -------------------------------------------------------------------

           Beregning :     n1=s21+s22+s23+s24+s25+s26+s27+s28+s29+s30
                           n2=s31+s32+s33+s34+s35+s36+s37+s38+s39+s40
                           n3=s41+s42+s43+s44+s45+s46+s47+s48+s49+s50
                           n4=s51+s52+s53+s54+s55+s56+s57+s58+s59+s60
                           n5=s61+s62+s63+s64+s65+s66+s67+s68+s69+s70
                           n6=s71+s72+s73+s74+s75+s76+s77+s78+s79+s80

                           z5=a1/e0    hvis e0=0 så z5=0
                           z6=u1/e0    hvis e0=0 så z6=0
                           z7=t1/i1    hvis i1=0 så z7=0

                                                    i1=a1+u1+n1+afrund(s81)
            a2=afrund(z5*e21)   u2=afrund(z6*e21)   i2=a2+u2+n2+afrund(s82)
            a3=afrund(z5*e22)   u3=afrund(z6*e22)   i3=a3+u3+n3+afrund(s83)
            a4=afrund(z5*e23)   u4=afrund(z6*e23)   i4=a4+u4+n4+afrund(s84)
            a5=afrund(z5*e24)   u5=afrund(z6*e24)   i5=a5+u5+n5+afrund(s85)
            a6=afrund(z5*e25)   u6=afrund(z6*e25)   i6=a6+u6+n6+afrund(s86)

                                a10=oprund(t1/t0)   hvis t0=0 så a10=0
                 t2=z7*i2       a11=oprund(t2/t0)   hvis t0=0 så a11=0
                 t3=z7*i3       a12=oprund(t3/t0)   hvis t0=0 så a12=0
                 t4=z7*i4       a13=oprund(t4/t0)   hvis t0=0 så a13=0
                 t5=z7*i5       a14=oprund(t5/t0)   hvis t0=0 så a14=0
                 t6=z7*i6       a15=oprund(t6/t0)   hvis t0=0 så a15=0

                           v0=e0/k61     hvis k61=0 så g1=0
                           v21=e0/k62    hvis k62=0 så g2=0
                           v22=e0/k63    hvis k63=0 så g3=0
                           v23=e0/k64    hvis k64=0 så g4=0
                           v24=e0/k65    hvis k65=0 så g5=0
                           v25=e0/k66    hvis k66=0 så g6=0















                                                            DLH sep. 1985
                                                                side 11


        3. Antagelser og begrænsninger.
        -------------------------------

              Beregningerne bygger på en hel del antagelser, som  forudsæt-
           tes ikke at ændre sig i de efterfølgende fem år.  For visse ind-
           data gælder også særlige begrænsninger, som listes i det følgen-
           de. Negative tal kan ikke gives som inddata !


        3.1 Billed 1.
        -------------

              Alle inddata til dette billede kan maximalt bestå af 5  tegn,
           d.v.s. 5 cifre eller 4 cifre + 1 decimal-punktum.
           Udgangsåret, fødselstallene og lærerskematimer kan indtastes som
           decimaltal, men de afskæres automatisk til heltal. Ugentlige ti-
           metal og SPEC er begge reelle tal, som afrundes på 2' decimal.

              For årstallet å0 gælder :      1900 < å0 <2100


        3.2 Billed 2.
        -------------

              Alle inddata til dette billede kan maximalt bestå af  5 tegn.
           Alle elevantallene kan indtastes som decimaltal, men  de  ændres
           automatisk til et afskåret heltal.

              Forholdet mellem antallet af eleverne i 9' og 10' klasse hol-
           des konstant gemmen hele perioden både i folkeskolen og  privat-
           skolerne.
              Andelen af eleverne i  10' klasserne  af hele årgangen holdes
           ens for både folkeskolen og privatskolerne.
              Førsteklasserne fordeles mellem folkeskole og  privatskoler i
           samme forhold i hele perioden.
              Nulstilles p1 fordeles hele årgangen på folkeskolen.

        3.3 Billed 3.
        -------------

              Alle inddata til dette billede kan maximalt bestå af 5  tegn.
           Alle cellerne kan indeholde  decimaltal.  På  skærmbilledet  vil
           skematimer dog vises som  et afrundet heltal, mens deletimer pr.
           elev  og maximale klassekvotient vises afrundet med 2 decimaler.

              For cellerne s1,...,s10 og d1,...,d10 gælder, at de skal lig-
           ge i det halvåbne interval :        0 <= tallet < 100
              For cellerne v11,...,v20 gælder, at de skal ligge i det halv-
           åbne interval :                        5 <= tallet <100
              Skematimer pr. klasse, deletimer pr. klasse og maximale klas-
           sekvotient holdes konstant i hele perioden.

















                                                            DLH sep. 1985
                                                                side 12


        3.4 Billed 4.
        -------------

             Alle inddata til dette billede kan maximalt bestå af  5  tegn,
          som automatisk afskæres til heltal.

             Klassetallene ændres gennem  perioden  efter  retningslinierne
          angivet under kap. 1.4, således at årgangens gennemsnitlige klas-
          sekvotient holdes nogenlunde konstant.


        3.5 Billed 5.
        -------------

             Ingen inddata.

        3.6 Billed 6.
        -------------

             Alle inddata til dette billede kan maximalt bestå af  5  tegn,
          som automatisk afskæres til heltal.
                          
             Skematimer til andet (a2,...,a6), skematimer til  videreuddan-
          nelse (u2,...,u6) samt timetal til specialundervisning bliver be-
          regnet ud fra forholdet mellem folkeskoleelevtallet i udgangsåret
          og folkeskoleelevtallet for den aktuelle årgang.
             For  udgangsåret  beregnes en reduktionstime-faktor (forholdet
          mellem lærerløntimer ialt og skematimer ialt), som bruges til be-
          regningerne af lærerløntimetallet for de efterfølgende årgange.  







































«eof»