DataMuseum.dk

Presents historical artifacts from the history of:

RegneCentralen RC700 "Piccolo"

This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
artifacts from Datamuseum.dk's BitArchive.

See our Wiki for more about RegneCentralen RC700 "Piccolo"

Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software.


top - download

⟦57cba497c⟧ TextFile

    Length: 6784 (0x1a80)
    Types: TextFile
    Names: »VORG.VO1«

Derivation

└─⟦940cc5fc9⟧ Bits:30003294 ASM assembler og editor til RC700
    └─ ⟦this⟧ »VORG.VO1« 

TextFile

CHAPTER 1.
DEF:Ved ORGANISATION forstås et ANTAL mennesker eller grupper der SAMARBEJDER
    om at opnå et eller flere FÆLLES MÅL.

CHAPTER 2.
Organisationslærens udvikling.
KLASSISK:
1.Den BUREAUKRATISKE skole.(MAX WEBER. 1864-1920) MEKANISK.
2.Den VIDENSKABELIGE virksomhedsledelse.(F.W.TAYLOR. 1856-1915)MEKANISK.    
3.Den ADMINISTARTIVE skole.(HENRI FAYOL. 1841-1925) MEKANISK.(Velsmurt.)
NYERE:
4.Den HUMANISTISKE skole (HUMAN RELATIONS) slutn. 1920-erne begyn. 1930-erne.
5.SYSTEMTEORIEN. DEF:Et system er en HELHED som består af ELEMENTER,mellem 
                     hvilke der findes visse RELATIONER.
                     (LUDWIG von BERTALANFFY 1950-erne.)
                     DELSYSTEM er et hjælpebegreb mellem SYSTEM (=totalsystem)
                     og et ELEMENT.
 
 DEF:En MODEL er et FORENKLET billede af virkeligheden.
 
 RESUME:
        DEN KLASSISKE ORGANISATIONSLÆRE er især karakteriseret ved,
        -at mennesket blev opfattet som en maskine.(MEKANISK).
        -at man satte focus på forskellige sider af organisationen
            uden at forsøge at sætte dem ind i en større sammenhæng.
        DEN HUMANISTISKE SKOLE lægger vægt på arbejdsgruppen og dens
            betydning for såvel det enkelte menneske som for effek-
            tiviteten.
        SYSTEMTEORIEN går ud på at se tingene i SAMMENHÆNG.ELEMENT-
            RELATIONER.Et element kan i sig selv udgøre et SYSTEM,
            ligesom nært sammenhørende elementer udgør et DELSYS-
            TEM.
        Gennem systemafgrænsning fås:
            -selve systemet
            -systemets miljø,dvs. elementer der påvirker eller på-
             virkes af systemet.
            -ekstene elementer,dvs. elementer der ligger uden for 
             systemet.
        Der skelnes mellem ÅBNE og LUKKEDE systemer.
        
        MODELLENS FORMÅL bestemmer DETALJERINGSGRADEN.
 
CHAPTER 3.

VIRKSOMHEDENS DELSYSTEMER:           
        
        DET TEKNISKE DELSYSTEM:
        Består af bygninger, maskiner, værktøj m.v.
          
        DET SOCIALE DELSYSTEM:
        Består af holdninger, roller og normer m.v.
        
        DET ADMINISTATIVE DELSYSTEM:        
        Består af organisationsplaner, stillingsbeskrivelser,arbejds-
        fordelingsplaner, instrukser m.v.,har til opgave at samordne
        de to andre delsystemer.De tre delsystemer påvirker gensidigt
        hinanden.
        
VIRKSOMHEDENS MILJØ.
        
        NÆRMILJØ: Eks.Kunder ,leverandører, finansieringskilder osv.
        GENSIDIG PÅVIRKNING.NÆRE RELATIONER.
        
        FJERNMILJØ: Omfatter generelle udviklingstendenser i samfundet
                    som virksomheden må tilpasse sig.
        
        Virksomheden er et styret system, hvor omdannelsen af råvarer
        til færdigvarer styres gennem udveksling af styrings- og kon-
        trol information.
        
        SE FIGUR 3.2 page 37.
                    
        
CHAPTER 4.
        VIRKSOMHEDENS INTERESSEGRUPPER:        
        
        DEF: Virksomhedens interessegrupper er personer eller grupper, der
            - yder BIDRAG til viksomhedens opreholdelse og som til gengæld
              herfor
            - stiller krav om at få en eller anden form for BELØNNING.  
       
        SE FIGUR 4.1 page 46.
        
        Inden for og mellem interessegrupper er der konflikter,som må 
        udjævnes og afbalanceres,for at virksomheden kan fungere hen-
        sigtsmæssig.
        
CHAPTER 5.
        
        VIRKSOMHEDENS IDE:
        -angiver det behov, man vil dække i omgivelserne.
        
        VIRKSOMHEDENS IDEGRUNDLAG består af
        -dens EKSTERNE situation (TRULSER og MULIGHEDER).
        -dens INTERNE situation  (ØNSKER,STÆRKE og SVAGE SIDER).
                                         ------    ----- -----
                                           V         V
                                           V         V         
                           (SÆRPRÆGET KOMPETENCE)/(SÆRPRÆGET INKOMPETANCE).
        SE FIGUR. ØVERST PAGE 52.
        
        .PA
        
        GRUNDMODEL PAGE 59.
        -------------------
        ***************************************************************
        I    VIRKSOMHEDENS EKSTERNE    I    VIRKSOMHEDENS INTERNE     I
        I    SITUATION.                I    SITUATION.                I
        ***************************************************************
        I    MULIGHEDER:               I     ØNSKER:                  I
        I    ----------                I     ------                   I
        I                              I                              I    
        I    KUNDER:                   I     STÆRKE SIDER:            I
        I                              I     ------------             I
        I    LEVERANDØRER:             I                              I
        I                              I                              I
        I    FINANSIERINGSKILDER:      I     SVAGE SIDER:             I
        I                              I     -----------              I
        I    TRULSER:                  I                              I
        I    --------                  I                              I 
        I                              I                              I 
        I    KONKURRENTER:             I                              I
        I                              I                              I
        I    SAMFUNDSFORHOLD:          I                              I
        I                              I                              I
        ---------------------------------------------------------------
                     V                                 V
                     -----------------------------------
                     I            AFVEJNING OG         I
                     I            TILPASNING.          I
                     -----------------------------------
                                      V
                              -----------------
                              I      IDE      I
                              -----------------
                              *****************
                               
   
        IDEFORMULERINGEN SKAL VÆRE RETTET MOD MARKEDETS BEHOV.
        
        Ved at kombinere PRODUKTER og MARKEDER fås forskellige
        MARKEDSTYPER.
        
        NIECHEFILOSOFIEN går ud på at KONCENTRERE INDSATSEN på
        at dække BEHOVET på et AFGRÆNSET MARKED.
        
                                                         
     
        «eof»