DataMuseum.dk

Presents historical artifacts from the history of:

RegneCentralen RC759 "Piccoline"

This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
artifacts from Datamuseum.dk's BitArchive.

See our Wiki for more about RegneCentralen RC759 "Piccoline"

Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software.


top - download

⟦a9013cf0a⟧ TextFile

    Length: 4352 (0x1100)
    Types: TextFile
    Names: »SPEPAD.TXT«

Derivation

└─⟦7d53aed02⟧ Bits:30004066 HELIOS Demo
    └─ ⟦this⟧ »SPEPAD.TXT« 

TextFile


    Opgaveudvikling




Alle opgaverne i Helios-
systemet er blevet til i
et tæt samarbejde mellem
lærere og programmører.





***  slut side 1,  afsnit 1  ***
       
    Opgaveudvikling
    



Ideer fra disse to vidt   
forskellige faggrupper   
synkroniseres. I hele
programmeringsfasen 

udveksles der løbende
ideer og nye forslag til
at gøre opgaven endnu
bedre.          
***  slut side 1,  afsnit 2  ***
       
    Opgaveudvikling
    



Når det "færdige"
resultat foreligger 
afprøves opgaven 
grundigt, inden den

kommer til aftest-
ning i skolemiljø.        


***  slut side 1,  afsnit 3  ***
       
    Opgaveudvikling
    



Dette samarbejde mellem 
lærere og programmører er
med til at sikre et       
professionelt produkt,

som det er muligt at få
glæde af i sin under-
visning.

*** slut side 1,  afsnit 4 *** 

   Opgavernes indhold




Her er en række eksempler
på nogle af de områder  
systemet omfatter :     





                         
***  slut side 1,  afsnit 5  ***

   Opgavernes indhold




Her er en række eksempler
på nogle af de områder  
systemet omfatter :     



    Klassificering


***  slut side 2,  afsnit 5  ***

   Opgavernes indhold




Her er en række eksempler
på nogle af de områder  
systemet omfatter :     



   Begrebsdannelse


***  slut side 3,  afsnit 5  ***

   Opgavernes indhold




Her er en række eksempler
på nogle af de områder  
systemet omfatter :     



  Logisk rækkefølge


***  slut side 4,  afsnit 5  ***

   Opgavernes indhold




Her er en række eksempler
på nogle af de områder  
systemet omfatter :     



     Lydøvelser


***  slut side 5,  afsnit 5  ***

   Opgavernes indhold




Her er en række eksempler
på nogle af de områder  
systemet omfatter :     



   Bogstavindlæring
  fonetisk & grafisk

***  slut side 6,  afsnit 5  ***

   Opgavernes indhold




Her er en række eksempler
på nogle af de områder  
systemet omfatter :     



     Umiddelbar
   ordgenkendelse

***  slut side 7,  afsnit 5  ***

   Opgavernes indhold




Her er en række eksempler
på nogle af de områder  
systemet omfatter :     



    Problemløsning


***  slut side 8,  afsnit 5  ***

   Opgavernes indhold




Her er en række eksempler
på nogle af de områder  
systemet omfatter :     



  Billediagttagelse


***  slut side 9,  afsnit 5  ***

   Opgavernes indhold




Her er en række eksempler
på nogle af de områder  
systemet omfatter :     



     Ordklasser

                         
***  slut side 10, afsnit 5  ***

   Opgavernes indhold




Her er en række eksempler
på nogle af de områder  
systemet omfatter :     



    Fri skriftlig
    fremstilling

***  slut side 11, afsnit 5  ***

   Opgavernes indhold




Her er en række eksempler
på nogle af de områder  
systemet omfatter :     



     Stavetræning


***  slut side 12, afsnit 5  ***

   Opgavernes indhold




Her er en række eksempler
på nogle af de områder  
systemet omfatter :     



     Læsetræning


***  slut side 13, afsnit 5  ***

   Opgavernes indhold




    Helios-systemet           
     bygger på en         
    kombination af
   leg og indlæring.




                         
***  slut side 14, afsnit 5  ***

        Stimuli




Når det drejer sig om små
børn, er det vigtigt at
visualisere, så ofte det
lader sig gøre.





***  slut side 1,  afsnit 6  ***

        Stimuli




Foruden denne stimulation
er det muligt via 
opgavernes indhold at     
appellere til følelser 

hos børnene, f.eks. 
fantasi, humor og ikke 
mindst nysgerrighed.

***  slut side 2,  afsnit 6  ***

       Stimuli




Selve løsningen af        
opgaven kræver aktiv  
medvirken af eleven.      






***  slut side 3,  afsnit 6  ***

       Stimuli




Det har da også vist sig,  
at børn, der er motorisk 
urolige og har svært ved  
at sidde stille en hel

lektion, er i stand til
at kunne koncentrere
sig og indlære stoffet,
langt mere effektivt.
***  slut side 4,  afsnit 6  ***
«eof»