|
|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: CP/M |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about CP/M Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - metrics - download
Length: 4224 (0x1080)
Types: TextFile
Names: »FORORD.TXT«
└─⟦5ea291f53⟧ Bits:30004311 Lærerkursus 85: Skolen i informationssamfundet (Butler 160 spor)
└─⟦this⟧ »FORORD.TXT«
└─⟦8593a2110⟧ Bits:30004400 Lærerkursus 85: Skolen i informationssamfundet (RC703)
└─⟦this⟧ »FORORD.TXT«
└─⟦8687625fc⟧ Bits:30004399 Lærerkursus 85: Skolen i informationssamfundet (Piccoline)
└─⟦this⟧ »FORORD.TXT«
└─⟦8d023dd8f⟧ Bits:30004310/lk-tekst.imd Lærerkursus-85: Skolen i informationssamfundet (Piccolo)
└─⟦this⟧ »FORORD.TXT«
1. ØVELSE: DE SPECIELLE TASTER (FORORD)
---------------------------------------
I denne øvelse skal du prøve at bruge de 'SPECIELLE
TASTER', dvs. PILTASTERNE, ESCape-TAST, MELLEMRUMS-TAST,
RETUR-TAST og SLETTETAST.
Prøv først at bevæge markøren (den lysende firkant) rundt i
arbejdsfeltet. Brug skiftevis VENSTRE- og HØJRE-PILTAST.
Bemærk, at vedvarende tryk på piltasten får markøren til at
bevæge sig sekventielt gennem teksten - linie for linie -
indtil start og slut på teksten.
Prøv nu NED-PILTASTEN. Tryk den ned indtil STOP kommer til
syne.
STOP - STOP - STOP: Prøv nu OP-PILTASTEN indtil tekstens
begyndelse. Vend tilbage hertil med NED-PILTASTEN.
For enden af nogle linier er en lille lysende firkant. Den
angiver, at der her er trykket på den grønne RETUR-TASTEN.
Andre linier er uden RETUR-tryk. Her sørger LK-tekst selv
for at skifte linie således at evt. overskydende ord
flyttes ned på næste linie
OK. Stil nu markøren for enden af denne linie: *
Prøv at bevæge den opad og læg mærke til, at
den går op i samme kolonne:
- hvis linien ellers er tilstrækkelig lang
- ellers går den op i sidste tegn på linien.
Prøv nu at bruge den røde ESC-TAST. Den får markøren til at
forsvinde i ARBEJDSFELTET. Samtidig bliver MENUFELTET
aktivt, hvilket kan ses ved at en af valgmulighederne er
fremhævet ved understregning.
Mens MENUFELTET fortsat er aktivt: Flyt den MARKEREDE
VALGMULIGHED ved at trykke på MELLEMRUMSTASTEN.
Prøv også PILTASTERNE i MENUFELTET.
Gå tilbage til ARBEJDSFELTET ved tryk på ESC-TASTEN.
Prøv igen OP- og NEDPIL-TASTERNE. Læg mærke til at teksten
i ARBEJDSFELTET ruller op og ned når markøren når til 4.
øverste eller 4. nederste linie. Prøv det.
Nu skal vi undersøge SLETTE-TASTENS funktion. Slettetasten
er den grå tast med det fede pil-symbol yderst til højre i
næstøverste linie.
Stil markøren lige over udråbstegnet i næste linie.
........................!------------------------
Tryk nu på slette-tasten og se, hvorledes markøren sletter
tegnene til venstre. Udråbstegnet under markøren slettes
ikke!!!!
(Du må gerne ændre i teksten. En ny, original kopi indlæses
til næste bruger).
Stil igen markøren over udråbstegnet i næste linie:
........................!------------------------
Prøv at skriv nogle tegn. Læg mærke til, at tegnene
indsættes til venstre for markøren. Alle tegn frem til
næste RETUR - samt markøren - bliver skubbet til højre.
Indsæt så mange tegn, at de skydes ned i næste linie.
(Her sker noget mærkeligt: der indsættes mellemrum mellem
bindestregerne. Men normalt skriver man jo heller ikke en
sådan tekst, og faktisk er det praktisk med denne regel for
skilletegn i almindelige tekster).
Prøv nu at skrive nogle korte svar på følgende spørgsmål
umiddelbart efter spørgsmålstegnene:
Kører OP-PILTAST altid markøren lodret op?
Hvilke taster virker, når MENUFELTET er aktivt?
Nu er 1. øvelse færdig.
-----------------------
Gå til MENUFELTET med ESC-tryk.
Marker 'PAPIRKOPI' (vha. mellemrumstast eller piltast).
Gå atter til MENUFELT, vælg 'UD' - tryk RETUR.
Du kommer nu til HOVEDMENUEN, hvor du f.eks. kan fortsætte
med 2. øvelse ved at vælge teksten INDLEDN.
Svar på spørgsmål:
Kører OP-PILTAST altid markøren lodret op? NEJ, IKKE HVIS
LINIERNE ER KORTERE END MARKØRENS OPRINDELIGE POSITION!
Hvilke taster virker, når MENUFELTET er aktivt?
MELLEMRUMSTAST, PILTASTER, RETUR-TAST OG ESC-TAST!
«eof»