|
|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: CP/M |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about CP/M Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - metrics - download
Length: 3584 (0xe00)
Types: TextFile
Names: »RETVINK.DOC«
└─⟦c41625364⟧ Bits:30002680 PGM2 - indeholder forskellige undervisningsprogrammer
└─⟦this⟧ »RETVINK.DOC«
Programpakkens indhold:
Retvink.doc
Retvink.cmd
Hensigten med programmet.
Programmet sigter mod datamatstøttet undervisning i
færdighedsregning, og det tænkes anvendt i 1.g eller på
tilsvarende niveau ved indlæringen af beregninger i den
retvinklede trekant.
Rettigheder.
Programmet må kun anvendes på datamater på den skole/
institution, der har indkøbt programmet af HEPTAGON DATA.
Skolens/institutionens navn står i nederste venstre
hjørne af skærmbilledet.
Installering af programmet.
Programmmet læses over på en normalsystem-diskette, og
ved kørsel af programmet skal grafik være installeret i
maskinen.
Programmets opbygning.
Hovedskærmbilledet er hele tiden det samme. I øverste
venstre ramme formuleres opgaven og i rammen herunder skal
eleven angive besvarelsen. BESVARELSEN-rammen er cursorens
hjemmeposition og det er herfra hjælpefunktionerne kaldes.
pilop,pilned,besvarelse: Man kan selv vælge i hvilken
rækkefølge, man ønsker at besvare de tre ubekendte
størrelser i trekanten. Der skiftes ved hjælp af pilop og
pilned. Efter indtastningen af et svar kontrolleres dette
straks; et svar anses for korrekt, når den numeriske
afvigelse fra det "eksakte resultat" er under 0,1.
OBS. Programmet forventer at alle tre ubekendte beregnes
på grundlag af de tre opgivne størrelser og ikke ved
hjælp af allerede beregnede størrelser.
ESC: Når man ønsker en ny opgave tastes ESC. Dette KAN
gøres midt i en opgavebesvarelse og det SKAL gøres , når
alle tre størrelser er korrekt besvaret.
S: Ved at taste S kan man ændre sværhedsgraden af opgaverne.
Der skelnes mellem sværhedsgraderne 1 og 2:
1: Her er vinkel C altid 90 grader, og man kan få alle
relevante formler på skærmen og spørge efter hvilken
formel, der skal anvendes ved beregningen (se F).
2: Her skiftes mellem A,B og C som vinklen, der er 90
grader, og man kan kun få de gennerelle formler frem på
skærmen.
P: Programmet stiller 5 opgaver med besvarelse, og de
skrives på printeren.
Der er hermed muligheder for eleverne til at arbejde
videre med opgaverne hjemme eller uden for datarummet.
F: Indgangen til hjælpeformler og figur.
1: Man får på skærmen tegnet en trekant med de rigtige
mål. Dette er tænkt som et supplement til prøvefiguren i
øverste højre hjørne, og eleven kan, hvis han starter med
at kigge på denne figur, selv opdage åbenlyse fejl ved
beregningerne (træning i talvurdering).
2: Generelle formuleringer af de trigonometriske formler.
3: (kun ved sværhedsgraden 1) De trigonometriske formler
bliver her skrevet ud med bogstaverne A,B,C,a,b og c. Som
2.niveau under punkt 3 kan den rigtige formel vendes, så den
ubekendte står alene på venstre side af lighedtegnet.
Ved sværhedsgraden 1 kan man enten indtaste hvilken formel,
man selv mener, der skal anvendes, eller spørge (?) og få
svaret fra maskinen.
Man kan altid vende tilbage til BESVARELSEN-rammen ved
at taste B.
A: Programafviklingen afsluttes.
Vi ønsker dig god fornøjelse med programmet.
HEPTAGON DATA
Frederikshavn
«eof»