DataMuseum.dk

Presents historical artifacts from the history of:

CP/M

This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
artifacts from Datamuseum.dk's BitArchive.

See our Wiki for more about CP/M

Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software.


top - metrics - download

⟦6153b3e27⟧ RcTekst

    Length: 23552 (0x5c00)
    Types: RcTekst
    Names: »MTKURS2.WP«, »MTKURS2.WPB«

Derivation

└─⟦b717a8daa⟧ Bits:30004318 MikroTekst vers. 2.1
    └─⟦this⟧ »MTKURS2.WP« 
    └─⟦this⟧ »MTKURS2.WPB« 

RcTekst


╱04002d4e0c0006000000000201413200000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓

╱04002d4e0c0006000000000201553100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0c0006000000000201413200000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
┆15┆┆b3┆_____________________________________________________________________________________↲
┆15┆┆b3┆(C) MIKRO VÆRKSTEDET 09103022┆05┆Side: ┆0b┆↲
┆14┆┆b3┆┆a1┆MikroTekst(R) 2.1┆05┆KURSUS 1↲
┆14┆┆b3┆↲
┆14┆┆b3┆↲
┆14┆┆b3┆↲

╱04002d4e0c000600000000020f553140000000000000000000000000000000000000000000000000131d273138454f59636d77818b959fff04╱

╱04002d4e0c0006000000000201553100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆a1┆Introduktionskursus i brugen af MikroTekst 2.1:↲
↲
I dette introduktionskursus skal du gøre ┆a1┆præcis┆e1┆ som beskrevet - ikke ↓
andet. Hvis noget går galt, skal du vide, at Esc-tasten altid kan brug┄↓
es til at komme ud af det, du er i gang med på skærmen. Og så kan du ↓
evt. begynde forfra, eller gå lidt tilbage i kurset. Du skal også vide, ↓
at det ikke er muligt at ødelægge noget, uanset hvad du måtte komme til ↓
gøre under brugen af MikroTekst. Har du tidligere arbejdet med Mikro┄↓
Tekst version 1.0, kan du springe kursus 1 over og starte med kursus 2, ↓
der begynder på side 8.↲
↲
MikroTekst disketten skal være klargjort som beskrevet i afsnittet ↓
klargøring af disketten.↲
↲
Start med at sætte disketten diskdrev A. Tænd for maskinen, og vent til ↓
der står på skærmen, at MikroTekst er startet.↲
↲
Sidst i denne mappe er der en række forskellige ark, der er beregnet ↓
til at folde ud. Find det ark, der viser hvilken funktion de enkelte ↓
taster har på din maskine. Ha' arket foldet ud under kurset.↲
↲
Vær opmærksom på, at du altid kan trykke på "Hjælp"-tasten for at få ↓
dele af denne oversigt.↲
↲
Tryk på en tast for at komme igang. Nu vises hovedmenuen nederst på ↓
skærmen.↲
↲
Hovedmenuen er en oversigt over, hvad du kan vælge at gøre.↲
↲
Når du i det følgende bliver bedt om at trykke på en tast, eller ind┄↓
taste noget, skrives det sådan i kurset:↲
↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆ESC┆f0┆  (ESC er en tast), eller↲
*  Indtast ┆a1┆┆b0┆Ole Olsen┆f0┆┆e1┆  (Ole Olsen er en tekst), eller↲
*  ┆b0┆NB:┆f0┆ med en efterfølgende forklaring.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
Først skal du finde ud af, hvilke opgaver der allerede er gemt på dis┄↓
ketten:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆D  ↲
↲
D betyder Disk, d.v.s. diskette. Nu spørges på skærmen, om det skal ↓
være disk A eller disk B, eller måske en helt anden disk. Du bruger ↓
disk A, derfor:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆A  ↲
↲
Nu spørges, om der skal skrives på skærmen eller på printeren. Du skal ↓
ha' oversigten på skærmen:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆S  ↲
↲
Nu kommer der en oversigt på skærmen over alle de opgaver, der er gemt ↓
på diskette A. Hent en af disse opgaver fra disketten:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆H  ↲
↲
H betyder Hent, altså hent opgave fra diskette.↲
↲
*  Indtast ┆a1┆┆b0┆demo1┆f0┆┆e1┆ og tryk ┆b0┆RETURN ↲
↲
RETURN-tasten er tasten med den knækkede pil.↲
↲
Når opgaven demo1 er hentet fra disketten står opgavetnavnet nederst ↓
til højre på skærmen.↲
↲
Nu skal du prøve det, der er hovedideen med "MikroTekst":↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆M  ↲
↲
M betyder MikroTekst.↲
↲
Nu vises den opgave, du har hentet, i en ramme på skærmen: Som du kan ↓
se, ┆a1┆mangler der en del bogstaver┆e1┆. Alle prikker svarer til bogstaver ↓
og/eller tal - dem skal du finde. Øverst til højre kan du se at du har ↓
0 points fra starten.↲
↲
I det følgende kan du flytte skrivepletten rundt i opgaven ved at bruge ↓
pil-tasterne til højre på tastaturet.↲
For at komme i gang med at løse opgaven, kan du købe et tegn:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆"Køb tegn frit valgt"-tasten  ↲
↲
Køb alle e'er i hele opgaven sådan:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆E  ↲
↲
Nu fik du alle e'er i hele opgaven. Det ┆a1┆kostede┆e1┆ 5 points at købe et ↓
tegn.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
Skrivepletten står på det første tegn i første vers. Det tegn, der står ↓
på denne plads, skal du købe. Derfor:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆"Køb tegn på plads"-tasten  ↲
↲
Denne tast betyder: "Køb tegn på plads", altså køb det tegn der peges ↓
på med skrivepletten. Tegnet på denne plads: "J" kommer nu frem alle de ↓
steder hvor det forekommer. Der er ingen små j'er i opgaven, derfor ↓
kommer der ikke flere j'er på skærmen. Det koster igen 5 points at ↓
købe. Du er nødt til at ofre nogle points i starten, for at komme ↓
igang.↲
↲
Nu kan du begynde at gætte dig frem.↲
↲
*  ┆b0┆NB:┆f0┆ Flyt skrivepletten hen på det første opgavetegn, lige efter "Je" ↓
┆19┆┄┆81┆┄i 1. linie i 1.vers, og gæt på hvad det er for et tegn, der står der:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆"Gæt tegn"-tasten ↲
↲
Gæt på "g":↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆G  ↲
↲
Da "g" var et rigtigt gæt, får du nu alle g'er i hele opgaven. Det gav ↓
+1 point. Nu har du ialt: -9 points.↲
↲
*  ┆b0┆NB:┆f0┆ Flyt skrivepletten hen til en plads i det næste ord i samme ↓
┆19┆┄┆81┆┄linie. Du kan flytte skrivepletten til det første tegn i opgaven, der ↓
┆19┆┄┆81┆┄ikke er gættet ved at trykke på "Find tegn"-tasten.↲
Køb ┆a1┆hele┆e1┆ ordet på denne plads sådan:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆"Køb ord på plads"-tasten  ↲
↲
Nu vises ordet "skrev" på denne plads. Da det ikke forekommer andre ↓
steder i opgaven, er det kun ordet på denne plads, der vises! Det ↓
┆a1┆koste┄de┆e1┆ 25 point, nemlig 5 point for hvert bogstav, der var i ordet. Du ↓
har nu: -34 points.↲
↲
*  ┆b0┆NB:┆f0┆ Flyt skrivepletten hen til det næste opgavetegn i linien, lige ↓
┆19┆┄┆81┆┄efter e'et. Gæt på at det er et "n":↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆"Gæt tegn"-tasten┆f0┆ og derefter ┆b0┆N↲
↲
Dyt! - Det kostede 1 points at gætte forkert. Det var ikke et "n". Gæt ↓
igen, denne gang på "t":↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆"Gæt tegn"-tasten┆f0┆ og derefter ┆b0┆T ↲
↲
Det var "t". +1 point. Du har nu alle t'erne og -34 points.↲
↲
*  ┆b0┆NB:┆f0┆ Flyt skrivepletten hen til første opgavetegn i næste ord. Køb ↓
┆19┆┄┆81┆┄tegnet på denne plads:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆"Køb tegn på plads"-tasten  ↲
↲
Tegnet var "d", og du får alle d'er i hele opgaven. Pris: 5 points.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
Nu kan du gætte hele ordet. Hvis du gætter rigtigt giver det 1 point ↓
pr. bogstav:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆"Gæt ord"-tasten ↲
↲
Nu skal du gætte på at der står "digt":↲
↲
*  Indtast ordet: ┆a1┆┆b0┆digt┆f0┆┆e1┆ og tryk ┆b0┆RETURN┆f0┆  ↲
↲
Ordet "digt" vises på pladsen. Rigtigt gættet: +4 points. Nu har du ↓
ialt: -35 points.↲
↲
*  ┆b0┆NB:┆f0┆ Flyt skrivepletten hen til prikken ved det næste skjulte tegn. ↓
┆19┆┄┆81┆┄Det er et ord på kun et bogstav. Mon ikke det er "i"?↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆"Gæt tegn"-tasten┆f0┆ og derefter på ┆b0┆I  ↲
↲
Rigtigt! Alle i'er i opgaven kommer nu frem. -34 point.↲
↲
Nu skal du prøve at købe et frit valgt ord:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆"Køb ord frit valgt"-tasten  ↲
↲
Nu skal du indtaste det ord, der skal købes:↲
↲
*  Indtast ordet: ┆a1┆┆b0┆så┆f0┆┆e1┆ og tryk ┆b0┆RETURN┆f0┆ ↲
↲
Nu vises ordet "så" alle de steder det forekommer i opgaven, dog ┆a1┆ikke┆e1┆ ↓
de steder hvor ordet "Så" med ┆a1┆stort┆e1┆ begyndelsesbogstav findes. "så" ↓
står 4 steder . Det kostede 10 point, 5 point for hvert bogstav i ↓
ordet. -44 points ialt.↲
Find de steder hvor "så" forekommer.↲
↲
Fortsæt nu på egen hånd, indtil hele opgaven er gættet, d.v.s. ┆a1┆alle┆e1┆ ↓
tegn i opgaven.↲
↲
Når hele opgaven er gættet, skrives nederst på skærmen: "Opgaven er ↓
løst", og hovedmenuen kommer igen af sig selv.↲
↲
Kurset fortsætter på de næste sider!↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
Nu skal du selv indtaste en ny opgave! Tryk evt. ESC for at returnere ↓
til hovedmenuen.↲
↲
Husk at gøre præcis som beskrevet. Vælg indtast-delen:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆I  ↲
↲
Nu spørges om den nuværende opgave ("demo1"-opgaven) skal slettes fra ↓
skærmen. Svar "ja" sådan:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆J  ↲
↲
Nu tegnes en ramme på skærmen, hvor du kan indtaste en ny opgave. Der ↓
er 18 linjer, på hver 55 tegn til rådighed. Du kan rette og flytte ↓
rundt i opgaven med editeringstasterne.↲
↲
"Slet Tegn"-tasten sletter det tegn skrivepletten er på, og rykker ↓
resten af linien, en plads til venstre.↲
↲
"Indsæt Tegn"-tasten indsætter en tom plads i opgaven, og resten af linien ↓
rykkes en plads til højre.↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆"Start vis"-tasten↲
↲
"Start vis"-tegnet er, som du kan se, en firkantet parantes. Om lidt ↓
skal du se, hvad tegnet bruges til. Nu går du blot videre:↲
↲
*  Indtast ┆a1┆┆b0┆Skal der stå "ad" eller "af":↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆RETURN┆f0┆↲
↲
RETURN giver et linieskift. Indtast nu de næste linier:↲
↲
*  Indtast: ┆a1┆┆b0┆Hunden løb hen↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆"Stop vis"-tasten↲
↲
"Stop vis"-tegnet er en firkantet parantes, der vender modsat "Start ↓
vis"-tegnet.↲
↲
*  Indtast: ┆a1┆┆b0┆af↲
↲
*  Tryk på┆b0┆ "Start vis"-tasten↲
↲
*  Indtast: ┆b0┆┆a1┆stien.↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆RETURN┆f0┆↲
↲
*  Indtast: ┆a1┆┆b0┆Find facit: (12-5)*3=↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆"Stop vis"-tasten↲
↲
*  Indtast: ┆a1┆┆b0┆12↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆RETURN┆f0┆↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
Nu er opgaven skrevet færdig, derfor:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆ESC  ↲
↲
Nu kommer hovedmenuen igen. Opgaven skal gemmes på disketten. G betyder ↓
"Gem":↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆G  ↲
↲
Nu skal opgaven have et navn som skal bruges, når den senere skal ↓
hentes fra disketten. XX herunder står for dine initialer:↲
↲
*  Indtast opgavenavnet: ┆a1┆┆b0┆XXtekst1┆f0┆┆e1┆ og tryk ┆b0┆RETURN┆f0┆ ↲
↲
Nu gemmes opgaven på disketten under dette navn.↲
↲
*  ┆b0┆NB:┆f0┆ Nu skal du gætte opgaven ved hjælp af MikroTekst-delen, hvis du ↓
┆19┆┄┆81┆┄har lyst. Læg mærke til, at de to tegn "Start vis tegn" og "Stop vis ↓
┆19┆┄┆81┆┄tegn" bruges til at få udvalgte dele af opgaven vist fra begyndelsen af ↓
┆19┆┄┆81┆┄en MikroTekst opgave. Hvis du vil afvikle opgaven som en opgave:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆M  ↲
↲
for MikroTekst, og løs opgaven.↲
↲
Ordet "af" skal rettes til "ad" og "12" til "21". R betyder "Ret", alt┄↓
så ret en opgave der ┆a1┆er┆e1┆ indtastet eller hentet fra disketten.↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆R  ↲
↲
Nu vises opgaven igen på skærmen, og skrivepletten kan nu flyttes rundt ↓
i opgaven, så der kan rettes.↲
↲
*  ┆b0┆NB:┆f0┆ Ret i opgaven ved at skrive ovenpå de tegn der skal rettes:↲
↲
Brug editeringstasterne når du skal rette.↲
↲
Når du er færdig med at rette:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆ESC  ↲
↲
Nu kommer hovedmenuen igen. Du skal gemme den rettede opgave under ↓
navnet XXtekst2 (XX er dine initialer):↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆G  ↲
↲
*  Indtast opgavenavnet: ┆a1┆┆b0┆XXtekst2┆f0┆ og tryk ┆b0┆RETURN┆f0┆ ↲
↲
"Disk" giver en oversigt over de opgaver der er gemt på disketten. ↓
Opgaven XXtekst2 skulle gerne være med i oversigten, nu hvor vi har ↓
gemt den. Opgaven XXtekst1 skulle også gerne være med.↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆D ┆f0┆  for Disk↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆A ┆f0┆  for A-disk↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆S ┆f0┆  for Skærm↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
På skærmen vises nu navnene på alle opgaver der findes på disketten. ↓
XXtekst1 og XXtekst2 skulle gerne være med, ellers er der noget der er ↓
gået galt. Programmet skelner ikke mellem store og små bogstaver i ↓
tekstnavnene, som du kan se.↲
↲
Opgaven XXtekst1 skal fjernes fra disketten:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆F  ↲
↲
F betyder "Fjern", altså fjern opgave fra disktette.↲
↲
*  Indtast opgavenavnet: ┆a1┆┆b0┆XXtekst1┆f0┆┆e1┆ og tryk ┆b0┆RETURN┆f0┆ ↲
↲
Nu spørges om XXtekst1 skal fjernes. Du skal svare "ja", sådan:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆J  ↲
↲
Nu fjernes XXtekst1 fra disketten.↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆D↲
↲
Nu får du igen oversigten over opgaver på disketten, kontroller at ↓
opgaven XXtekst1 er fjernet. ↲
↲
Til sidst kan du lave en papirudskrift af opgaven XXtekst2. Vælg ↓
"List", der betyder udskrivning af en enkelt opgave, enten på skærm ↓
eller printer.↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆L  ↲
↲
for "List", og:↲
↲
*  Tryk på ┆b0┆P  ↲
↲
for "Printer", altså udskrift på printeren.↲
↲
Den halvdel af udskriften der har overskriften Opgaveformatet, skal du ↓
beskæftige dig med i kursus 2.↲
↲
Husk at fjerne opgaven XXtekst2 fra disketten.↲
↲
Inden du fortsætter med kursus 2 på de følgende sider, er det en god ↓
ide, at du selv prøver at lave en opgave. Du bestemmer selv det faglige ↓
indhold og niveau.↲
↲
↲

╱04002d4e0c0006000000000201553100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0c000600000000020f553140000000000000000000000000000000000000000000000000131d273138454f59636d77818b959fff04╱
↓
┆15┆┆b3┆_____________________________________________________________________________________↲
┆15┆┆b3┆(C) MIKRO VÆRKSTEDET 09103022┆05┆Side: ┆0b┆↲
┆14┆┆b3┆┆a1┆MikroTekst(R) 2.1┆05┆KURSUS 2↲
┆14┆┆b3┆↲
┆14┆┆b3┆↲
┆14┆┆b3┆↲

╱04002d4e0c000600000000020f553140000000000000000000000000000000000000000000000000131d273138454f59636d77818b959fff04╱

╱04002d4e0c0006000000000201553100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆a1┆┆b0┆KURSUS 2┆f0┆↲
↲
↲
Kursus 2 er koncentreret om MikroTeksts opgaveformat.↲
↲
I kursus 2 er det ikke beskrevet i detaljer, alt hvad du skal gøre. Det ↓
er måske nødvendigt en gang imellem at se tilbage i kurset, for at få ↓
genopfrisket, hvad dette eller hint betyder.↲
Står der ┆b0┆* NB:┆f0┆ ud for et afsnit, betyder det, at der er en række ↓
┆19┆┄┆81┆┄instruktioner, der skal udføres. Det er vigtigt, at disse instruktioner ↓
┆19┆┄┆81┆┄udføres, inden du går videre i kurset. ↲
Det er ligeledes vigtigt, at du hele tiden holder øje med, hvad der ↓
står på skærmen. ↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ ┆f0┆Hent opgaven demo2 og løs opgaven↲
↲
I en opgavetype som demo2 er faciliteterne "Gæt tegn", "Køb tegn på ↓
plads" samt "Køb tegn frit valgt" ikke særlig aktuelle. Disse ↓
faciliteter kan fjernes, så det ikke er muligt at gøre brug af dem ↓
under opgaveløsningen. Det gøres på følgende måde:↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Tryk på en tast, for at vende tilbage til hovedmenuen. Det er,↓
┆19┆┄┆81┆┄hvor der nederst på skærmen står: HVAD VIL DU. Tryk på bogstavet O i ↓
┆19┆┄┆81┆┄hovedmenuen for at vælge Opgaveformat. ↲
↲
Nedenstående oversigt vises nu på skærmen:↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
Til hver opgave er der et opgaveformat, der giver mulighed for at ↓
afvikle opgaverne på mange forskellige måder.↲
Hvis en facilitet skal bruges under løsning af en opgave, skal der stå ↓
"JA" i den pågældende linie i opgaveformatet. Hvis faciliteten ikke ↓
skal bruges, skal der stå "NEJ" i opgaveformatet.↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Flyt pilen til linie 2 i opgaveformatet. Brug "pilned"-tasten. ↓
┆19┆┄┆81┆┄Tryk på mellemrumtasten for at skifte "JA" til "NEJ". Udskift på samme ↓
┆19┆┄┆81┆┄måde "JA" i linierne 4 og 5 med "NEJ".↲
↲
┆b0┆Tryk på ESC┆f0┆ for at vende tilbage til hovedmenuen.↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Start afvikling af opgaven. ↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
Bemærk at "Køb tegn" og "Gæt tegn" faciliteterne ikke længere står på ↓
skærmen, og "Gæt tegn"- "Køb tegn på plads"- og "Køb tegn frit valgt"- ↓
tasterne har ikke længere nogen virkning.↲
Prøv eventuelt at ændre i andre af opgaveformatets linier 2 til 7. Se ↓
hvilken virkning det har for opgaveafviklingen.↲
↲
Man kan ikke sætte både "Gæt tegn" og "Gæt ord" til "NEJ" i samme ↓
opgave. ↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Vend tilbage til hovedmenuen. Tryk O for opgaveformat. Flyt pilen ↓
┆19┆┄┆81┆┄til linie 8, "Kigge på et ord" og tryk på mellemrumtasten for at ændre ↓
┆19┆┄┆81┆┄"NEJ" til "JA".↲
Start afvikling af opgaven. Tryk på "Kig"-tasten. Ordet vises nu, tryk ↓
på en tast for at komme videre. Nu erstattes ordet igen af prikker, og ↓
du kan gætte som sædvanligt. ↲
↲
Hvis der står "JA" ud for "Kigge på et ord" i opgaveformatet, giver man ↓
eleven lov til at "smugkigge" under opgaveafviklingen. Man kan ikke ↓
gætte på ordet, før det er slettet igen af prikkerne.↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Vend tilbage til hovedmenuen. Tryk H for hent, svar Ja til ↓
┆19┆┄┆82┆┄spørgsmålet om den nuværende opgave skal slettes fra skærmen. Indtast ↓
┆19┆┄┆82┆┄opgavenavnet demo3↲
Prøv at afvikle opgaven ved at trykke M for MikroTekst i hovedmenu'en.↲
↲
Som du har opdaget, duer denne type opgave ikke umiddelbart. Når et "r" ↓
er gættet, får man jo alle r'er i hele opgaven, og så er ideen med ↓
opgaven jo væk.↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Vend tilbage til hovedmenuen. Tryk O for opgaveformat. Skift "JA" ↓
┆19┆┄┆81┆┄i linie 1 ud med "NEJ". (Denne facilitet svarer til paragraf-tegnets ↓
┆19┆┄┆81┆┄funktion i Piccoline version 1.0).↲
↲
┆b0┆* NB: ┆f0┆Prøv nu at afvikle opgaven ved at trykke M for MikroTekst i ↓
┆19┆┄┆81┆┄hovedmenu'en, og se hvilken ændring det har givet.↲
↲
Denne facilitet kan altså bruges til at sørge for, at man i en opgave ┆a1┆kun┆e1┆ får ↓
┆19┆┄┆81┆┄det tegn at se, der aktuelt peges og gættes rigtigt på.↲
Når der i opgaveformatets første linie står "NEJ", vises et rigtigt ↓
gættet tegn, eller ord, kun på skriveplettens plads, og altså ikke alle ↓
de andre steder i opgaven, hvor tegnet eller ordet måtte forekomme.↲
↲
Denne facilitet kan bruges til rigtig/forkert opgaver samt opgaver der ↓
indeholder mange tal. Almindelige tekstopgaver's sværhedsgrad kan ↓
ligeledes varieres på denne måde.↲
↲
↲
┆b0┆┆a1┆Regnemaskinen:↲
↲
MikroTekst har en indbygget regnemaskine. Den er altid til rådighed ↓
under indtastning og retning af en opgave.↲
↲
┆b0┆* NB: ┆f0┆Vend tilbage til hovedmenuen. Tryk R for ret.↲
Tryk på "Regnemaskine"-tasten. Nederst på skærmen kan du nu indtaste ↓
det udtryk, der skal beregnes. Regneudtrykket kan indtastes som det ↓
normalt skrives.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
F.eks: ┆b0┆(12+0,22)*5↲
↲
Facit skrives, når der trykkes på ┆b0┆RETURN┆f0┆.↲
↲
Tryk på "Hjælp"-tasten, hvis du vil se, hvilke faciliteter regnemaskinen ↓
har.↲
↲
Uanset hvor du er i MikroTekst, vil du altid kunne få hjælp ved at ↓
trykke på "Hjælp"-tasten.↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Prøv at indtaste et regnestykke: ┆b0┆37*(67-23)+89┆f0┆, og tryk på ↓
┆19┆┄┆82┆┄┆b0┆RETURN┆f0┆-tasten.↲
↲
Når du vil vende tilbage til indtastning/retning af opgaven trykker du ↓
på "Pil op"-tasten.↲
↲
Regnemaskinen kan stilles til elevernes rådighed i forbindelse med ↓
opgaveafviklingen. Så skal der stå "JA" i opgaveformatets linie 9.↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Ret opgaveformatet til demo3 så regnemaskinen er til rådighed under ↓
┆19┆┄┆81┆┄opgaveafviklingen. ↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Løs opgaven. Prøv at bruge regnemaskinen mens du løser opgaven. ↓
┆19┆┄┆81┆┄Bemærk at regnestykkets facit bliver stående indtil der er gættet et ↓
┆19┆┄┆81┆┄tegn eller indtastet en ny regneopgave.↲
↲
↲
┆b0┆┆a1┆Grafiske tegn:↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Tryk I for Indtast i hovedmenuen. Tryk på "Grafik"-tasten. Nu ↓
┆19┆┄┆81┆┄vises der en oversigt over de grafiske tegn.↲
↲
Når oversigten over de grafiske tegn vises til højre på skærmen, virker ↓
tasterne som vist i oversigten. Nu kan man lave simple tegninger med de ↓
grafiske tegn. Der returneres til almindelige tegn, ved tryk på  ↓
"Grafik"-tasten igen.↲
↲
Hvis du vil se en opgave, hvor de grafiske tegn er anvendt, så hent ↓
opgaven "fysik". Du kan evt. løse opgaven før du går videre.↲
↲
Du skal selv lave nedenstående opgave.↲
↲
Indtast opgaven╞	╞	Når opgaven afvikles (M for↲
sådan:╞	╞	╞	Mikrotekst), ser den sådan ud:↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
Opgavebeskrivelsen fortsætter på næste side.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
Tallene 7, 4 og 9 skal vises fra starten af opgaven. Indsæt derfor ↓
"Start vis tegn" og "Stop vis tegn" omkring tallene.↲
↲
Tegn først murstenene, og derefter tal og bogstaver. Du kan skifte ↓
mellem almindelige tegn og grafiske tegn med "Grafik"-tasten.↲
↲
Opgaveformatet:↲
↲
1) Det skal kun være muligt at gætte tegn.↲
2) Regnemaskinen skal være til rådighed.↲
3) Det skal være tilladt at kigge.↲
4) I opgaveformatets 1. linie skal der stå "NEJ".↲
↲
↲
Du kan skifte mellem "Ret" og "MikroTekst" under arbejdet med at få ↓
opgavens tegning til at passe.↲
Som du kan se på forrige side skal tegningen "fortegnet" i ↓
indtastningsdelen, i forhold til hvordan, tegningen skal præsenteres ↓
under opgaveafviklingen. Idet de to specialtegn "Start vis tegn" og ↓
"Stop vis tegn" ta'r plads op på skærmen under indtastningen, men ikke ↓
under afviklingen af opgaven.↲
↲
┆a1┆┆b0┆Sammenkædning af opgaver:↲
↲
Det er muligt at kæde opgaver sammen, så en ny opgave automatisk  ↓
hentes når opgaven er løst.↲
┆b0┆* NB: ┆f0┆Vend tilbage til hovedmenuen. Tryk O for opgaveformat. I linie 10 ↓
┆19┆┄┆81┆┄skal der stå et "JA". Indtast demo4 som navn på næste opgave tryk på ↓
┆19┆┄┆81┆┄return.↲
Vend tilbage til hovedmenuen og løs opgaven. ↲
↲
Tryk retur så hentes næste opgave. ↲
↲
┆b0┆┆a1┆Ekstra skjulte tegn:↲
↲
Normalt skjules tal og bogstaver i en MikroTekst opgave. I visse type ↓
opgaver er det ikke tal og bogstaver, men andre tegn der skal gættes. ↲
┆b0┆↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Løs opgaven demo4, og vend tilbage til hovedmenuen.↲
↲
Denne type opgaver kan kun afvikles, hvis der i opgaveformatmenuens ↓
linie 11 står "JA", og der samtidig er angivet et eller flere ekstra ↓
skjulte tegn.↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Tryk O for Opgaveformat. Bemærk hvad der står i linie 11:┆b0┆ <>=↲
Vend tilbage til hovedmenuen og tryk I. Du skal nu indtaste en ↓
lille opgave, hvor det er regnetegnene i opgaven, der skal gættes.↲
Når du har lavet opgaven så ret i opgaveformatet.↲
↲
Det er formatet fra den forrige opgave, der stadig står der. Nulstil ↓
formatet, ved at trykke på N-tasten.↲
↲
Flyt pilen til linie 11 og ret "NEJ" til "JA". Indtast nu de ekstra ↓
tegn der skal anvendes, for at opgaven kan løses. Når du har trykket på ↓
return, skrives de ekstra tegn ud for linie 11.↲
↲
Prøv at løse opgaven.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆b0┆┆a1┆Points på skærmen:↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Flyt pilen til linie 12 og skift fra "JA" til "NEJ". Den eneste ↓
┆19┆┄┆81┆┄forskel i forhold til tidligere opgaver er blot, at der ikke gives ↓
┆19┆┄┆81┆┄points på skærmen.↲
Løs nu opgaven.↲
↲
┆b0┆┆a1┆Forskel på store/små bogstaver kun i ord:↲
↲
Normalt er der ikke forskel på store og små bogstaver, når ordene ↓
gættes/købes i MikroTekst 2.1. Hvis ordet der skal gættes er, "Søndag", ↓
vil et gæt på: "søndag", "SØNDAG" eller "sØNDAG" alle blive accepteret ↓
som rigtige. Hvis man ønsker, at der under afviklingen af en opgave ↓
skal skelnes mellem store og små bogstaver, skal der i formatmenuens ↓
linie 13 stå "JA". Nu vil kun et gæt på ordet "Søndag" blive accepteret ↓
som rigtigt.↲
↲
┆b0┆┆a1┆Alternative tegn:↲
↲
Ønsker man at skrive opgaver til f.eks. tysk, kan man komme i den ↓
situation, at de tegn, man ønsker at skrive, ikke findes på tastaturet. ↓
Derfor er der med faciliteten "Alternative tegn fra tastaturet" åbnet ↓
mulighed for, at man kan skrive disse tegn ved at bruge "Alt tegn"-↓
tasten.↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Hent opgaven demo5 og tryk M for MikroTekst.↲
Tryk på "Gæt ord"-tasten, skriv et stort M, for at kunne gætte ordet er ↓
det nødvendigt at kunne skrive et tysk æ. Tryk på "Alt tegn"-tasten, nu ↓
vises hvilke bogstaver på tastaturet, der skriver de specielle tyske ↓
bogstaver. Tryk på æ-tasten, der skrives et tysk æ på skærmen. ↓
Oversigten forsvinder og de taster, der før kun kunne bruges til at ↓
skrive tyske bogstaver, virker nu som de plejer. Hver gang der skal ↓
indtastes et af de tyske bogstaver, trykkes først på "Alt tegn"-tasten.↲
Løs opgaven.↲
↲
Hvis du i en opgave ønsker, at der skal være mulighed for at skrive ↓
f.eks. tyske eller franske tegn, skal der i formatmenuens linie 14 stå ↓
"JA", du vælger hvilket tegnsæt, det skal være, ved at taste ↓
forbogstavet.↲
↲
Vil du se en større opgave, der gør brug af de franske tegn, så hent ↓
opgaven "Fransk1" og se den igennem.↲
↲
↲
┆b0┆┆a1┆Blindtegn:↲
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Hent opgaven demo6 og løs den. Husk at du kan hoppe til næste ↓
┆19┆┄┆81┆┄opgave-tegn ved hjælp af "Find tegn"-tasten.↲
↲
En opgavetype som demo6 kræver at alle skjulte ord er lige lange, ↓
ellers kan man måske gætte ordet ud fra antallet af prikker. For også ↓
at kunne lave den slags opgaver med MikroTekst, er der mulighed for at ↓
indsætte blindtegn.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆b0┆* NB:┆f0┆ Vend tilbage til hovedmenuen og tryk R for ret.↲
Inden opgaven indtastes, skal man tælle hvor mange bogstaver det ↓
længste, af de ord der skal findes, indeholder. Når de kortere ↓
ord indtastes, skal der fyldes op med blindtegn. Forekommer der ↓
blindtegn i en opgave bliver gæt- og køb tegn samt kigge muligheden ↓
automatisk fjernet fra opgaveformatet.↲
↲
På tastaturoversigten kan du finde blindtegnet.↲
Prøv selv at lave en opgave hvor blindtegnet udnyttes.↲
↲
┆a1┆┆b0┆Ideer til nye opgaver:↲
↲
Ved udarbejdelsen af nye opgaver, kan du måske hente ideer på denne ↓
side:↲

╱04002d4e0c000600000000020f5531400000000000000000000000000000000000000000000000001e273138454f59636d77818b959fffff04╱

╱04002d4e0c000600000000020f553140000000000000000000000000000000000000000000000000131d273138454f59636d77818b959fff04╱
↓
↲
┆a1┆Dansk:┆e1┆╞	Talord↲
╞	Ental - flertal↲
╞	Bestem form - ubestemt form↲
╞	Tillægsord, bøjninger↲
╞	Synonymer↲
╞	Orddiktat↲
╞	Rigtigt/forkert stavet↲
╞	Dobbeltkonsonanter↲
↲
┆a1┆Regning/↲
┆a1┆Matematik:┆e1┆╞	Addition og subtraktion, med og uden 10'er overgang↲
╞	Tallinier, positive og negative tal↲
╞	Længde- og vægt-enheder↲
╞	Afrunding↲
╞	Areal og rumfang↲
╞	Procenter↲
╞	Brøker og decimalbrøker↲
╞	År, måned, uge, dag, time, minut, sekund ..↲
↲
↲
┆a1┆Orientering:┆e1┆╞	Materialer: træ, metal, glas, plastic, sten ..↲
╞	Væsker: klare/uklare, tykke/tynde, farvede/ufarvede ..↲
╞	Energi: energikilde, energimodtager, energioverførsel ..↲
╞	Årstiderne↲
╞	Vejret↲
╞	Stednavne: Lande, hovedstæder, floder, bjerge ..↲
╞	Statistik: Antal indbyggere, nedbør, varme ..↲
╞	Kendetegn for planter og dyr↲
╞	Landbrug, fødevarer↲
╞	Menneskets krop↲
↲
┆a1┆Fysik/kemi:┆e1┆╞	Ellære: kredsløb, Ohm's lov, el-energi ..:↲
╞	Bevægelseslære, bevægelseslovene ..↲
╞	Kemiske stoffer, formler, reaktioner ..↲
↲
↲
┆b0┆┆a1┆↓

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆1a┆┆1a┆ forekommer andre ↓
steder i opgaven, er det kun ordet på denne plads, der vises! Det ↓

Full view