DataMuseum.dk

Presents historical artifacts from the history of:

CP/M

This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
artifacts from Datamuseum.dk's BitArchive.

See our Wiki for more about CP/M

Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software.


top - metrics - download

⟦ab2a108c1⟧ RcTekst

    Length: 68992 (0x10d80)
    Types: RcTekst
    Names: »99109960.WP«

Derivation

└─⟦670c8f5a6⟧ Bits:30005866/disk2.imd Dokumenter i RcTekst format (RCSL 99-1-*)
    └─⟦this⟧ »99109960.WP« 

RcTekst


╱04002d4e0a00060000000002014f3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a0006000000000201413100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002014f3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
                                    i↲
↲
↲
        ┆a1┆INDHOLDSFORTEGNELSE                                SIDE↲
↲
↲
        1.  INDLEDNING ...................................    1↲
↲
↲
        2.  GENERELT OM INDTASTNING ......................    2↲
↲
            2.1  Start og slut af system .................    2↲
            2.2  Hjælpekommandoer ........................    3↲
↲
        3.  INDTASTNING ..................................    5↲
↲
            3.1  Timeseddel ..............................    6↲
                 3.1.1 oprettelse ........................    8↲
                 3.1.2 ændring ...........................    9↲
                 3.1.3 sletning ..........................    9↲
↲
            3.2  Projekt .................................   10↲
                 3.2.1 oprettelse ........................   12↲
                 3.2.2 ændring ...........................   13↲
                 3.2.3 sletning ..........................   13↲
                 3.2.4 lukning og åbning .................   14↲
                 3.2.5 forbindelse afdeling projekt ......   15↲
↲
            3.3  Aktivitet ...............................   16↲
                 3.3.1 oprettelse ........................   17↲
                 3.3.2 ændring ...........................   18↲
                 3.3.3 sletning ..........................   18↲
                 3.3.4 lukning og åbning .................   19↲
↲
            3.4  Afdeling ................................   20↲
                 3.4.1 oprettelse ........................   20↲
                 3.4.2 ændring ...........................   21↲
                 3.4.3 sletning ..........................   21↲
↲
            3.5  Medarbejder .............................   22↲
                 3.5.1 oprettelse ........................   23↲
                 3.5.2 ændring ...........................   24↲
                 3.5.3 sletning ..........................   24↲
                 3.5.4 forbindelse afdeling medarbejder ..   25↲
                 3.5.5 ændring af initialer ..............   25↲
↲
            3.6  Projekt status ..........................   26↲
                 3.6.1 start .............................   29↲
                 3.6.2 oprettelse og ændring .............   31↲
                 3.6.3 ændring af resttimer ..............   32↲
                 3.6.4 sletning af linier.................   33↲
                 3.6.5 slut projekt ......................   33↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                   ii↲
↲
↲
        ┆a1┆INDHOLDSFORTEGNELSE                                SIDE↲
↲
↲
↲
        4.  FORESPØRGSLER ................................   34↲
↲
            4.1  Enkelte forespørgsler ...................   35↲
                 4.1.1  Forespørgsel på projekt ..........   35↲
                 4.1.2  Forespørgsel på aktivitet ........   36↲
                 4.1.3  Forespørgsel på afdeling .........   37↲
                 4.1.4  Forespørgsel på medarbejder ......   38↲
                 4.1.5  Forespørgsel på timeseddel .......   39↲
                 4.1.6  Forespørgsel på projekt status ...   40↲
↲
            4.2  Oversigter ..............................   41↲
                 4.2.1  Oversigt projekt og aktiviteter ..   41↲
                 4.2.2  Oversigt afdeling og projekter ...   43↲
                 4.2.3  Oversigt medarbejders timesedler .   45↲
                 4.2.4  Oversigt projekt og afdelinger ...   47↲
                 4.2.5  Oversigt afdeling og medarbejdere.   48↲
                 4.2.6  Oversigt tidsforbrug aktivitet ...   49↲
↲
        5.  DATABASE .....................................   50↲
↲
        6.  UDDATA .......................................   53↲
↲
↲
        ┆a1┆BILAG:↲
↲
        A. Oversigt kommandoer i alfabetisk orden ........   54↲
↲
        B. Oversigt kommandoer i emne orden ..............   56↲
↲
        C. Oversigt kommandoer i emne og med parametre ...   58↲
↲
        D. Værdisæt for indtastningsdata .................   60↲
↲
        E. Gruppekoder til projekter og aktiviteter ......   61↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆↓

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     1↲
↲
↲
┆a1┆1.      INDLEDNING┆e1┆                                                 1.↲
↲
↲
        Systemets formål er at registrere tidsforbrug på pro-↲
        jekter, og som en del af projektstyring at registrere↲
        estimeret plantimer og vurderet resttid for den en-↲
        kelte aktivitet fordelt på de enkelte medarbejdere.↲
        Systemet kan også registrere tidsforbruget på fælles↲
        projekter som ferie, flextid, overarbejde og sygdom.↲
↲
        Systemet er beregnet til anvendelse for de afdelinger↲
        i RC, som ikke er omfattet af tidsregistrering i PLS-↲
        systemet. Som minimum skal der pr. medarbejder regi-↲
        streres et timetal svarende til medarbejderens normal↲
        timetal for ugen, fordelt på fælles projekterne med ↲
        numrene 999001-999999.↲
↲
        Registrering kan foretages på en terminal, der via RC-↲
        net er tilknyttet til RC-ADM.↲
        Brugeren skal være oprettet i brugerkataloget.↲
↲
        I det følgende beskrives, hvad afsnittene i denne ↲
        vejledning indeholder.↲
↲
        Afsnit 2 er generelt for start og slut af systemet, og↲
        hvordan du får vist kommando-oversigt og de enkelte ↲
        kommandoers feltindhold.↲
↲
        Afsnit 3 omfatter registreringen, der er emne opdelt↲
        med timeseddel, projekt, aktivitet, afdeling, med-↲
        arbejder, samt projekt status.↲
        Hvert emne er underopdelt i for eksempel oprettelse,↲
        ændring og sletning.↲
↲
        Afsnit 4 beskriver online forespørgsler og er opdelt i↲
        enkelte forespørgsler og mere sammensatte oversigter.↲
↲
        Afsnit 5 beskriver kort databasen, hvor de registrere-↲
        de data fra timesedler, projekt status og øvrige op-↲
        lysninger er lagret.↲
↲
        Afsnit 6 er en henvisning til manual til timeregistre-↲
        ring batch, som beskriver de mange muligheder, der er↲
        for at få udskrevet oplysninger fra databasen.↲
↲
        I BILAG er vist en summarisk oversigt for kommandoer↲
        i alfabetisk orden og i emne orden, samt værdisæt for↲
        indtastningsdata, og forklaring til gruppekoder.↲
↲
        I timeregistrering er der mulighed for HARDCOPY af↲
        skærmbilleder, når du har en printer tilknyttet skær-↲
        men samt softwareprogram, der kan skrive skærmbilledet↲
        ud. Fremgangsmåden afhænger af skærmtype og program,↲
        og er ikke beskrevet her i denne manual.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆2.      GENERELT OM INDTASTNING┆e1┆                                    2.↲
↲
        Systemet kræver at visse data eksisterer for at kunne↲
        acceptere en timeseddel. For eksempel skal medarbejder,↲
        projekt, aktivitet og afdelingsnumre være kendt af sy-↲
        stemet, og de skal være åbne for registrering, det vil↲
        sige, at slutdatoer ikke spærrer for registrering.↲
↲
↲
┆a1┆2.1     START OG SLUT AF SYSTEM. ┆e1┆                                  2.1↲
↲
        ┆a1┆START.↲
↲
        For at starte indtastning til systemet skal skærmen↲
        være tilknyttet RCADM anlægget for at systemet kan↲
        kaldes. Det ┆b0┆fremhævede┆f0┆ skal tastes af bruger.↲
↲
        Tryk på ┆b0┆ESC-tasten┆f0┆ (escape), der vil stå "att", ↲
┆19┆┄┆81┆┄        tast   ┆b0┆ SOSSP┆f0┆ ┆b0┆return ┆f0┆ og efter det viste  ">" så ↲
        tast   ┆b0┆ in timereg XXXXX pass YYYYYYY return.┆f0┆↲
↲
        Hvor XXXXX = RC-initialer og YYYYYY = personlig ident,↲
        som også kaldes keyword, password eller nøgle.↲
↲
        Såfremt du er godkendt i brugerkataloget vil der nu ↲
        stå følgende på skærmen:↲
↲
        11.54 sossp: terminal connected, ↲
↲
        og afvent så følgende meddelelse øverst på skærmen:↲
↲
↲
-- timeregistrering: fredag den 28. september 1984 kl. 11.54 uge 8439 --↲
↲
        ┆b0┆.↲
↲
↲
        Punktum markerer at systemet er klar til indtastning↲
        af en kommando. Der skal altid stå et punktum, førend↲
        der kan tastes en kommando !↲
↲
        Når du har tastet en kommando samt eventuelle data, ↲
        og ønsker at sende det indtastede af sted til systemet↲
        så tast "┆b0┆return┆f0┆"┆f0┆.↲
        Tast af "┆b0┆return┆f0┆" er ikke angivet ved beskrivelsen af↲
        kommandoer og eksempler.↲
↲
        ┆a1┆SLUT.↲
↲
        For at afslutte timeregistrerings systemet skal der↲
        tastes "┆b0┆SLUT┆f0┆", som besvares med følgende meddelelse:↲
↲
        timereg 84.09.28 kl. 13.24↲
        terminal lukkes.↲
↲
        Forlad IKKE skærmen i længere tid midt i indtastningen↲
        af en timeseddel eller lignende.↲
        Sørg for at gøre den påbegyndte indtastning færdig, så↲
        systemet er klar igen til næste indtastning, eller end-↲
        nu bedre slut af og luk med kommando "SLUT", så er der ↲
        lukket for uvedkommende.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆2.2     HJÆLPE KOMMANDOER ┆e1┆                                         2.2↲
↲
        Bruger kan kommunikere med systemet ved hjælp af kom-↲
        mandoer, som er mnemotekniske forkortelser på 2 til 5↲
        tegn. De indtastes alene eller efterfulgt af en eller↲
        flere informationer, som også kaldes parametre.↲
↲
↲
        Følgende kommandoer er beregnet til hjælp under ind-↲
        tastningen:↲
↲
↲
↲
        ┆b0┆?┆f0┆      kommandooversigt og vis-kommandoer↲
↲
↲
        ┆b0┆?o ┆f0┆    oversigtskommandoer↲
↲
↲
        ┆b0┆?vis┆f0┆   kommandoer til bladring med skærmbilleder.↲
               De findes i en generel udgave, og i en spe-↲
               ciel udgave i forbindelse med PPL kommando↲
               i projekt status vedligeholdelse !↲
↲
↲
↲
        Ved tast af "┆b0┆?┆f0┆" vil kommandooversigt blive vist på↲
        skærmen:↲
↲
↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
        Ved tast af "┆b0┆?o┆f0┆" vil oversigtskommandoer blive vist↲
        på skærmen:↲
┆82┆↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
        Ved tast af "┆b0┆?vis┆f0┆" vil de generelle bladrekommandoer ↲
        til side opdelte forespørgsler blive vist på skærmen:↲
↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.      INDTASTNING┆e1┆                                                3.↲
↲
↲
        I dette afsnit beskrives alle indtastningsformer med ↲
↲
↲
↲
        kommando,   mnemotekniske forkortelse der fortæller↲
                    systemet, hvad bruger ønsker udført,↲
↲
        parametre,  data-oplysninger som skal behandles af↲
                    systemet.↲
↲
        syntax,     regler for hvad der skal tastes, række-↲
                    følge, og hvilke værdier der er tilladt.↲
↲
↲
↲
        Se eventuelt i BILAG A, B eller C for at få et hurtigt↲
        overblik over kommandoer, deres betydning og eventuel-↲
        le parametre til en kommando.↲
↲
↲
↲
        Hvis du er i tvivl om en kommando, så kan du få↲
        online oplysning om en kommando ved at taste:↲
↲
        ┆b0┆?kommando navn↲
↲
        Systemet vil svare med, hvad kommandoen vil udføre,↲
        samt hvilke oplysninger der skal indtastes.↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.1     Timeseddel┆e1┆                                                 3.1↲
↲
↲
        Timeseddel består dels af et hoved med medarbejder↲
        nummer, år og uge, navn og afdelingsnummer, og dels↲
        af et antal linier, og for hver linie et projekt-↲
        nummer og aktivitetsnummer med et antal timer.↲
↲
        Til brug for projekt status kan medarbejders egne↲
        vurderede aktuelle resttimer også noteres på time-↲
        seddel.↲
↲
        Tidsforbruget registreres i tiendele timer, det er ↲
        dog et systemkrav, at tidsforbruget er deleligt med↲
        fem, det vil sige, at mindste registrerede tidsfor-↲
        brug er en halv time, hvilket skrives 0.5↲
↲
        For medarbejdere ansat på mindre end 100% tid, og ↲
        for uger med skæve helligdage er der i systemet ind-↲
        lagt beregning af ugens timetal.↲
↲
        Du kan i særlige tilfælde indtaste timesedler med↲
        0 (nul) timer. Det kan for eksempel benyttes til ↲
        at taste timesedler ind for en medarbejder, som har↲
        orlov fra RC. Herved vil oversigter for timesedler↲
        være anført med ok, og der skal ikke ændres ved ↲
        medarbejders oplysninger.↲
↲
        Selve timesedlen har en påtrykt gyldig fra uge-år,↲
        da de generelle administrative projekter som ferie,↲
        flextid og overarbejde kan skifte numre.↲
↲
        Oversigt over de generelle administrative projekter↲
        fra nummer 999001 til 999999 kan udskrives i timere-↲
        gistrerings systemets batchdel.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
        (  ..........    her indsættes kopi af en timeseddel .........  )↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.1.1   OPRETTELSE┆e1┆                                                 3.1.1↲
↲
        ┆a1┆HOVEDET┆e1┆ oprettes med kommando "ts" (┆a1┆T┆e1┆ime ┆a1┆S┆e1┆eddel)↲
        efterfulgt af medarbejdernummer ┆a1┆ELLER┆e1┆ medarbejder-↲
        initialer, samt ugenummer og eventuelt et timetal,↲
        hvis vedkommende medarbejder er ansat midt i ugen el-↲
        ler 0 (nul) timer i tilfælde af orlov eller lignende.↲
↲
↲
        TS MEDARBEJDER-ID ÅRUGE (TIMER)↲
↲
        Eksempel 1:┆b0┆ ts  1111  8438 ↲
        (timeseddel for medarbejder 1111, uge 8438)↲
↲
        Eksempel 2:┆b0┆ ts  xyz  8438  20.5↲
        (timeseddel for medarbejder xyz, uge 8438, timer 20,5)↲
↲
        Eksempel 3:┆b0┆ ts  1111  8438  0↲
        (timeseddel for medarbejder 1111, uge 8438, timer nul,↲
        kan anvendes til medarbejder på orlov eller lignende,↲
        bemærk at der skal IKKE tastes linier ind)↲
↲
        Hvis timeseddel findes i forvejen, så vil den blive ↲
        vist på skærmen og der kan foretages ændringer.↲
↲
        ┆a1┆LINIER┆e1┆ tastes med projektnummer og aktivitetsnummer↲
        samt time-tal ( som anført i sum-kolonnen ).↲
        Bemærk at ved registrering af sygdom har hver dag sit↲
        eget aktivitetsnummer (fra 1 til 7).↲
↲
↲
        PROJEKTNUMMER AKTIVITETSNUMMER TIMER (VURDERET REST)↲
↲
        Eksempel 1┆b0┆┆f0┆:  ┆b0┆999004 6 7.5 ↲
        (linie for projekt 999004, aktivitet 6, timer 7.5)↲
↲
        Eksempel 2┆b0┆┆f0┆:  ┆b0┆999301 1 2.5 ↲
        (linie for projekt 999301, aktivitet 1, timer 2.5)↲
↲
        Eksempel 3┆b0┆┆f0┆:  ┆b0┆999301 1 2.5 8.0 ↲
        (linie for projekt 999301, aktivitet 1, timer 2.5 og ↲
        medarbejder vurderet resttimer 8.0)↲
↲
        Timetal kan rettes nu ved at indtaste linien på ny↲
        med det rigtige timetal, eller linien kan slettes,↲
        hvis timetal tastes med 0 (nul). Se eksempler under↲
        ændring.↲
↲
        Tast ┆b0┆return┆f0┆ når timesedlen er færdig, og timesedlen ↲
        vil blive vist på skærmen, som systemet har gemt den↲
        i databasen.↲
↲
        Hvis der er fejl i forhold til ugens timetal, så vil↲
        differencen blive markeret på skærmen.↲
        Ændringer i liniernes timetal eller sletning af linie↲
        kan udføres som anført i ændring.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.1.2   ÆNDRING┆e1┆                                                    3.1.2↲
↲
        Timeseddel kaldes frem på skærmen med kommando "ts"↲
        (┆a1┆T┆e1┆ime ┆a1┆S┆e1┆eddel) efterfulgt af medarbejdernummer ┆a1┆ELLER┆e1┆↲
        medarbejderinitialer og af åruge, samt eventuelt↲
        timetal til korrektion af den aktuelle uges normal↲
        timetal.↲
↲
↲
        TS MEDARBEJDER-ID ÅRUGE (TIMER)↲
↲
        Eksempel 1:┆b0┆ ts  1111  8438 ↲
        (timeseddel for medarbejder 1111, uge 8438)↲
↲
        Eksempel 2:┆b0┆ ts  XYZ  8438  30↲
        (timeseddel for medarbejder XYZ, uge 8438↲
        retter ugens normal timer til 30)↲
↲
↲
        Skal der rettes i en linie, sa tast linien om med det↲
        ønskede timetal.↲
↲
        Eksempel 3┆b0┆┆f0┆:  ┆b0┆999301 1 12.5↲
        (ret linie for projekt 999301, aktivitet 1,↲
        til 12.5 time)↲
┆a1┆↲
↲
        Skal en linie slettes, så tast om med 0 (nul) timer.↲
↲
        Eksempel 4┆b0┆┆f0┆:  ┆b0┆999301 1 0 ↲
        (slet linie for projekt 999301, aktivitet 1, timer 0)↲
↲
        Tast return, når ændringer er foretaget.↲
↲
↲
↲
┆a1┆3.1.3   SLETNING┆e1┆                                                   3.1.3↲
↲
        Kun den nyeste timeseddel kan slettes.↲
        Hvis hele timesedlen ønsket slettet, sker det ved at↲
        taste kommando  "┆b0┆sts┆f0┆" (┆a1┆S┆e1┆let ┆a1┆T┆e1┆ime ┆a1┆S┆e1┆eddel) efterfulgt af↲
        medarbejdernummer eller medarbejderinitialer og uge-↲
        nummer.↲
↲
        STS MEDARBEJDER-ID ÅRUGE↲
↲
        Eksempel 1┆b0┆┆f0┆:  ┆b0┆sts 1111 8438 ↲
        (slet timesedddel for medarbejder 1111, uge 8438)↲
↲
↲
        Bemærk at hvis du har registreret timesedler for ugerne↲
        38, 39 og 40 for en medarbejder, og du ønsker at slette↲
        timesedlen for uge 38, så er det nødvendigt først at ↲
        slette timesedlen for uge 40, derefter timesedlen for↲
        uge 39 og endelig den ønskede timeseddel for uge 38.↲
        Timesedler for uge 39 og 40 skal registreres igen, så↲
        overvej eventuel anden mulighed for at "korrigere".↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.2     PROJEKT┆e1┆                                                    3.2↲
↲
        Et projekt indeholder hovedoplysninger for et antal↲
        aktiviteter. ↲
↲
        Et projekt er overordnet i forhold til aktiviteter,↲
        og vedligeholdelse af projekt vil derfor få automatisk↲
        virkning på de tilhørende aktiviteter ved for eksempel↲
        lukning.↲
↲
        De generelle administrative projekter fra nummer↲
        999001 til 999999 kan kun vedligeholdes af personale-↲
        afdelingen.↲
        Alle afdelinger er automatisk knyttet til nævnte pro-↲
        jekter.↲
↲
        Til oplysninger på et projekt hører et projektnummer,↲
        projektleder, afdelingsnummer, start og slut-dato,↲
        om det er åbent eller lukket samt projekt gruppekoder.↲
        De her nævnte oplysninger har betydning ved udvælgelse↲
        (kaldes også trimning) af listeudskrifter.↲
        Desuden skal projektet have et navn.↲
↲
        Et projekt er ved oprettelsen knyttet til en bestemt↲
        afdeling, men flere afdelinger kan blive tilknyttet,↲
        se afsnit 3.2.5.↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆↲
        (  ..............   her indsættes en kopi af skema ..........) ↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.2.1   OPRETTELSE┆e1┆                                                 3.2.1↲
↲
        Oprettelse af et projekt sker ved at taste kommando↲
        "┆b0┆pr┆f0┆" (┆a1┆PR┆e1┆ojekt) efterfulgt af et projektnummer på 6↲
        cifre og et afdelingsnummer på maksimalt 2 cifre.↲
        Derefter kan der tastes yderligere informationer ind.↲
        Hver information har et felt nummer.↲
↲
        PR PROJEKTNUMMER AFDELINGSNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆pr 123456 12↲
        (projekt oprettes for projektnummer 123456 tilhørende↲
        afdeling 12)↲
↲
        Hvis projektet er oprettet i forvejen, vil det blive↲
        meddelt, ellers vil systemet udskrive feltnumre og↲
        ledetekst på skærmen:↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
        Indtast feltnummer samt data som for eksempel:↲
↲
        felt 1: ┆b0┆1 "her skrives projektets navn↲
        felt 2: ┆b0┆2 "projekt leders initialer↲
        felt 3: ┆b0┆3 840930↲
        felt 4: (slutdato kan udfyldes nu med år/md/dag↲
                 se først lukning af projekt)↲
        felt 5: værdi fra 00 til 99 , se BILAG E.↲
        felt 6: værdi fra 00 til 99 , se BILAG E.↲
        felt 7: værdi fra 00 til 99 , se BILAG E.↲
        felt 8: værdi fra 00 til 99 , se BILAG E.↲
        felt 9: værdi fra 0 til 3, se BILAG E.↲
        felt 10:værdi fra 00 til 99 , se BILAG E.↲
↲
        Tast return , når ønskede oplysninger er tastet .↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.2.2   ÆNDRING┆e1┆ ┆e1┆                                                   3.2.2↲
↲
        Ændring af et projekt sker ved at taste kommando↲
        "┆b0┆kpr┆f0┆" (┆a1┆K┆e1┆orriger ┆a1┆PR┆e1┆ojekt) efterfulgt af projektnummer↲
        på 6 ciffer.↲
↲
        KPR PROJEKTNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆kpr 123456 ↲
        (korriger projekt 123456) ↲
↲
        Hvis projektet findes, så bliver projekt oplysninger↲
        vist, og ændring kan foretages.↲
↲
        Selve projektnummeret kan ikke ændres, det er selve↲
        nøglen. I så fald så slet det gamle og opret et nyt↲
        projektnummer.↲
↲
        Tast return, når ændringer er foretaget.↲
↲
↲
↲
┆a1┆3.2.3   SLETNING┆e1┆                                                   3.2.3↲
↲
        Sletning af et projekt sker ved at taste kommando↲
        "┆b0┆spr┆f0┆" (┆a1┆S┆e1┆let ┆a1┆PR┆e1┆ojekt)  efterfulgt af projektnummer på↲
        6 ciffer.↲
↲
        SPR PROJEKTNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆spr 123456 ↲
        (slet projekt 123456) ↲
↲
        Bemærk: et projekt kan ┆a1┆IKKE┆e2┆┆e1┆ slettes før forbindelsen↲
        til afdelinger samt alle tilknyttede aktiviteter er↲
        slettet !↲
↲
        Et projekt kan lukkes, hvis du ønsker det spærret for↲
        registreringer , se afsnit 3.2.4.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
┆a1┆↲
┆a1┆3.2.4   LUKNING OG ÅBNING┆e1┆                                          3.2.4↲
↲
        ┆a1┆LUKNING┆e1┆ af et projekt medfører at der indsættes slut-↲
        dato på projektet og de tilknyttede aktiviteter, og at↲
        registreringer vil blive afvist, såfremt åruge for en↲
        timeseddel er større end lukningens åruge.↲
↲
        Samtidig bliver projektgruppekode 5 sat til 03, som↲
        markerer lukning på projektet, og på de tilknyttede↲
        aktiviteter bliver aktivitetskode 2 sat til 99, og↲
        eventuel vurderet resttid bliver sat til 0 (nul).↲
↲
        Lukning udføres med kommando "┆b0┆lpr┆f0┆" (┆a1┆L┆e1┆uk ┆a1┆PR┆e1┆ojekt)↲
        efterfulgt af projektnummer samt år og uge.↲
↲
        LPR PROJEKTNUMMER ÅRUGE↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆lpr 123456 8438↲
        (luk projekt 123456 , uge 8438)↲
↲
        Hvis du fortryder lukning af et projekt, fordi du↲
        ønsker at korrigere et eller andet på projektet, så↲
        kan projektet åbnes igen.↲
↲
↲
        ┆a1┆ÅBNING┆e1┆ udføres med kommando "┆b0┆åpr┆f0┆" (┆a1┆Å┆e1┆ben ┆a1┆PR┆e1┆ojekt) ↲
        efterfulgt af projektnummer.↲
↲
        ÅPR PROJEKTNUMMER↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆åpr 123456 ↲
        (åben projekt 123456)↲
↲
        Du kan nu korrigere og registrere på projektet, husk↲
        eventuelt at lukke projektet igen.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.2.5   FORBINDELSE AFDELING PROJEKT.┆e1┆                              3.2.5↲
↲
        Når du opretter et projekt, så er projektet automatisk↲
        forbundet til det afdelingsnummer, der er indtastet ved↲
        oprettelsen.↲
        Flere afdelinger kan registrere til det samme projekt.↲
        Det kan du klare ved at oprette en forbindelse mellem↲
        afdelinger og projekt.↲
↲
        Bemærk dog at alle afdelinger er automatisk forbundet ↲
        til de generelle administrative projekter fra nummer↲
        999001 og til 999999.↲
↲
↲
        ┆a1┆OPRETTELSE┆e1┆ af en forbindelse sker med kommando "┆b0┆ap┆f0┆"↲
        (┆a1┆A┆e1┆fdeling ┆a1┆P┆e1┆rojekt) efterfulgt af afdelingsnummer på↲
        max 2 cifre samt projektnummer på 6 cifre.↲
↲
        AP AFDELINGSNUMMER PROJEKTNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆ap 15 123456↲
        (opretter forbindelse fra afdeling 15 til projekt↲
        123456, som "ejes" af afdeling 12)↲
↲
↲
        ┆a1┆ÆNDRING┆e1┆  af en forbindelse sker ved at oprette en ny↲
        forbindelse og slette den gamle forbindelse.↲
↲
↲
        ┆a1┆SLETNING┆e1┆ af en forbindelse sker med kommando "┆b0┆sap┆f0┆"↲
        (┆a1┆S┆e1┆let ┆a1┆A┆e1┆fdeling ┆a1┆P┆e1┆rojekt) efterfulgt af afdelingsnummer↲
        på max 2 cifre samt projektnummer på 6 cifre.↲
↲
        SAP AFDELINGSNUMMER PROJEKTNUMMER↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆sap 15 123456↲
        (sletter forbindelsen fra afdeling 15 til projekt↲
        123456)↲
↲
        Kommandoen "sap" skal anvendes før et projekt kan↲
        slettes.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                    16↲
↲
↲
┆a1┆3.3     Aktivitet┆e1┆                                                  3.3↲
↲
        En aktivitet indeholder oplysningerne for den enkelte↲
        aktivitet, der indgår i et projekt.↲
↲
        En aktivitet er underordnet i forhold til projektet.↲
        En eventuel vedligeholdelse af projekt vil derfor få↲
        automatisk virkning på de tilhørende aktiviteter ved↲
        for eksempel lukning.↲
        Projektgruppekoder er gældende for samtlige aktivite-↲
        ter, der hører til projektet.↲
↲
        Aktiviteter i de generelle administrative projekter↲
        fra nummer 999001 til 999999 kan kun vedligeholdes af↲
        personale-afdelingen.↲
↲
        Til oplysning på en aktivitet hører aktivitets gruppe-↲
        koder, start- og slutdato samt om det er åbent/lukket.↲
        Disse oplysninger har betydning ved udvælgelse↲
        (trimning) af listeudskrifter.↲
        Desuden skal aktiviteten have et navn og en leder.↲
↲
        Skemaet som er vist på side 11 anvendes både til pro-↲
        jekt- og til aktivitets-oplysninger.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.3.1   OPRETTELSE┆e1┆                                                 3.3.1↲
↲
        Oprettelse af et aktivitet sker ved at taste kom-↲
        mando "┆b0┆pa┆f0┆" (┆a1┆P┆e1┆rojekt ┆a1┆A┆e1┆ktivitet) efterfulgt af et pro-↲
┆19┆┄┆81┆┄        projektnummer på 6 ciffer og et aktivitetsnummer på↲
        max 4 cifre.↲
        Derefter kan tastes yderligere informationer om↲
        aktiviteten. Hver information har et felt nummer.↲
↲
        PA PROJEKTNUMMER AKTIVITETSNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆pa 123456 330↲
        (aktivitet oprettes for aktivitet 330 i projekt 123456)↲
↲
        Hvis aktiviteten er oprettet i forvejen, vil der komme↲
        en meddelelse herom, ellers vil systemet udskrive↲
        feltnumre og ledetekst på skærmen:↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
        Nu kan de enkelte felter tastes ved:↲
↲
        felt 1: ┆b0┆1 "her skrives aktivitets navn↲
        felt 2: ┆b0┆2 "aktivitets leders initialer↲
        felt 3: ┆b0┆3 840930↲
        felt 4: (slutdato kan udfyldes nu med år/md/dag↲
                 se først lukning af aktivitet)↲
        felt 6: værdi fra 00 til 99 , se BILAG E.↲
        felt 7: værdi fra 00 til 99 , se BILAG E.↲
        felt 8: værdi fra 00 til 99 , se BILAG E.↲
        felt 9: værdi fra 0 til 2, se BILAG E.↲
        felt 10:værdi fra 0 til 3, se BILAG E.↲
↲
        Tast return , når ønskede oplysninger er tastet .↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.3.2   ÆNDRING ┆e1┆                                                   3.3.2↲
↲
        Ændring af en aktivitet sker ved at taste kommando↲
        "┆b0┆kpa┆f0┆" (┆a1┆K┆e1┆orriger ┆a1┆P┆e1┆rojekt ┆a1┆A┆e1┆ktivitet) efterfulgt af et↲
        projektnummer på 6 ciffer samt et aktivitetsnummer på↲
        max 4 cifre.↲
↲
        KPA PROJEKTNUMMER AKTIVITETSNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆kpa 123456 330 ↲
        (korriger aktivitet 330 i projekt 123456 )↲
↲
        Hvis aktiviteten findes, vil systemet vise de gamle↲
        oplysninger med feltnumre og indhold, og ændring kan↲
        foretages.↲
        Selve aktivitetsnummeret kan ikke ændres, så skal det↲
        gamle nummer slettes og et nyt nummer oprettes.↲
↲
        Tast return, når ændringer er foretaget.↲
↲
↲
┆a1┆3.3.3   SLETNING┆e1┆                                                   3.3.3↲
↲
        Sletning af en aktivitet sker ved at taste komman-↲
        do "┆b0┆spa┆f0┆" (┆a1┆S┆e1┆let ┆a1┆P┆e1┆rojekt ┆a1┆A┆e1┆ktivitet) efterfulgt af pro-↲
┆19┆┄┆81┆┄        jektnummer på 6 ciffer samt et aktivitetsnummer på max↲
┆19┆┄┆81┆┄        4 cifre.↲
↲
        SPA PROJEKTNUMMER AKTIVITETSNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆spa 123456 330 ↲
        (slet aktivitet 330 i projekt 123456)↲
↲
        Bemærk at aktivitet skal være slettet inden projektet↲
        kan slettes !↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.3.4   LUKNING OG ÅBNING┆e1┆                                          3.3.4↲
↲
        ┆a2┆┆e2┆┆a1┆LUKNING┆e1┆ af en aktivitet indsætter en slutdato på akti-↲
        viteten.↲
↲
        Registrering på aktiviteten vil blive afvist, såfremt↲
        åruge på en timeseddel er større end lukningens↲
        åruge.↲
↲
        I forbindelse med en lukning bliver aktivitetskode 2 ↲
        sat til 99 og eventuelt vurderet resttid sat til 0 (nul).↲
↲
        Lukning udføres med kommando "┆b0┆lpa┆f0┆" (┆a1┆L┆e1┆uk ┆a1┆P┆e1┆rojekt ┆a1┆A┆e1┆kti-↲
        vitet) efterfulgt af projektnummer og aktivitetsnummer↲
        samt år og uge.↲
↲
        LPA PROJEKTNUMMER AKTIVITETSNUMMER ÅRUGE↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆lpa 123456 330 8438↲
        (luk aktivitet 330 i projekt 123456, uge 8438)↲
↲
        Hvis du fortryder lukning af en aktivitet, fordi du↲
        ønsker at korrigere et eller andet på aktiviteten, så↲
        kan du åbne aktiviteten igen.↲
↲
↲
        ┆a1┆ÅBNING┆e1┆ udføres med kommando "┆b0┆åpa┆f0┆" (┆a1┆Å┆e1┆ben ┆a1┆P┆e1┆rojekt ┆a1┆A┆e1┆kti-↲
        vitet) efterfulgt af projektnummer og aktivitetsnummer.↲
↲
        ÅPA PROJEKTNUMMER AKTIVITETSNUMMER↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆åpa 123456 330 ↲
        (åben aktivitet 330 i projekt 123456)↲
↲
        Du kan nu korrigere og registrere på aktiviteten,↲
        husk eventuelt at lukke aktiviteten igen.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.4     AFDELING┆e1┆                                                   3.4↲
↲
        En afdeling skal være oprettet, før der kan tilknyt-↲
        tes projekter og medarbejdere.↲
↲
↲
┆a1┆3.4.1   OPRETTELSE┆e1┆                                                 3.4.1↲
↲
        Oprettelse af en afdeling sker ved at taste komman-↲
        do "┆b0┆af┆f0┆" (┆a1┆AF┆e1┆deling) efterfulgt af et afdelingsnummer↲
        på max 2 cifre.↲
        Derefter kan tastes yderligere informationer om af-↲
        delingen. Hver information har et felt nummer.↲
↲
        AF AFDELINGSNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆af 94↲
        (afdeling oprettes for afdelingsnummer 94)↲
↲
        Hvis afdelingen er oprettet i forvejen, vil der komme↲
        en meddelelse herom, ellers vil systemet udskrive↲
        feltnumre og ledetekst på skærmen:↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
        Nu kan de enkelte felter tastes ved:↲
↲
        felt 1: ┆b0┆1 "her skrives afdelings navn↲
        felt 2: Prosit center nummer kan være et overordnet ↲
                afdelingsnummer for flere afdelinger.↲
                Ellers tast afdelingsnummer ind.↲
↲
        Tast return , når ønskede oplysninger er tastet.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.4.2   ÆNDRING ┆e1┆                                                   3.4.2↲
↲
        Ændring af en afdeling sker ved at taste kommando↲
        "┆b0┆kaf┆f0┆" (┆a1┆K┆e1┆orriger ┆a1┆AF┆e1┆deling) efterfulgt af afdelings-↲
        nummer på 2 ciffer.↲
↲
        KAF AFDELINGSNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆kaf 94 ↲
        (korriger afdeling 94)↲
↲
        Hvis afdelingen findes, vil systemet vise de gamle↲
        oplysninger med feltnumre og indhold og ændring kan↲
        foretages.↲
↲
        Tast return, når ændringer er foretaget.↲
↲
↲
┆a1┆3.4.3   SLETNING┆e1┆                                                   3.4.3↲
↲
        Sletning af en afdeling sker ved at taste kommando↲
        "┆b0┆saf┆f0┆" (┆a1┆S┆e1┆let ┆a1┆AF┆e1┆deling) efterfulgt af afdelingsnummer↲
        på 2 ciffer.↲
↲
        SAF AFDELINGSNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆saf 94 ↲
        (slet afdeling 94)↲
↲
        Bemærk at en afdeling kun kan slettes, når alle for-↲
        bindelser fra medarbejdere og projekter er fjernet.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.5     MEDARBEJDER┆e1┆                                                3.5↲
↲
        Medarbejder skal være oprettet i systemet for at der↲
        kan registreres timesedler på medarbejderen.↲
↲
        Bemærk at initialerne "ALLE" er reserveret til brug↲
        som "fælles navn" ved registrering af statuslinier.↲
↲
        Hvis du ønsker at benytte nogle gamle initialer, som↲
        tidligere har været anvendt til en nu fratrådt medar-↲
        bejder, så kan du gøre følgende (se afsnit 3.5.3).↲
        For eksempel har XYZ været anvendt før, men ønskes nu↲
        genanvendt til en ny medarbejder. Først retter du ved↲
        hjælp af "IR" kommandoen XYZ til XYZ1 (tilføj et tal,↲
        her er tallet et brugt), og derefter kan du oprette↲
        den nye medarbejder med initialerne XYZ.↲
↲
        Du kan ikke "slette" en medarbejder i systemet, hvis↲
        der er registreret timesedler på medarbejderen.↲
        Du bør i stedet for ændre medarbejders data ved at↲
        indsætte slutdato (se afsnit 3.5.2) og derefter↲
        flytte den fratrådte medarbejder til afdeling 99↲
        eller afdeling 69 (Århus) (se afsnit 3.5.4).↲
        Herved opnår du, at medarbejder IKKE kommer med på↲
        med udskrifter eller oversigter.↲
        I særlige tilfælde og efter aftale med personale-↲
        afdelingen kan du slette en medarbejder ved først↲
        at slette timesedlerne enkeltvis, start med den nyeste↲
        timeseddel og gå baglæns indtil alle timesedler er↲
        slettet og slet så selve medarbejderens data.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.5.1   OPRETTELSE┆e1┆                                                 3.5.1↲
↲
        Oprettelse af en medarbejder sker ved at taste komman-↲
        do "┆b0┆ma┆f0┆" (┆a1┆M┆e1┆ed ┆a1┆A┆e1┆rbejder) efterfulgt af medarbejder-↲
        nummer, medarbejderinitialer samt afdelingsnummer.↲
        Derefter kan tastes yderligere informationer om medar-↲
        bejderen. Hver information har et felt nummer.↲
↲
        MA MEDARBEJDERNUMMER MEDARBEJDERSINITIALER AFDELINGSNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆ma 1111 XYZ  12↲
        (opret medarbejder 1111, initialer XYZ ,i afdeling 12)↲
↲
        Hvis medarbejder er oprettet i forvejen, vil der kom-↲
        me en meddelelse herom, ellers vil systemet udskrive ↲
        feltnumre og ledetekst på skærmen:↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
        Nu kan de enkelte felter tastes ved:↲
↲
        felt 1: ┆b0┆1 100↲
        felt 3: ┆b0┆3 8438↲
        felt 4: ┆b0┆4 8438↲
        felt 5: udfyldes først ved afgang fra RC.↲
        felt 6: bestemmes af den enkelte afdeling↲
        felt 7: bestemmes af den enkelte afdeling↲
        felt 8: bestemmes af den enkelte afdeling↲
↲
↲
        BEMÆRK: felt 4 og felt 5 har betydning for kontrol med↲
        timesedler !↲
↲
        Tast return , når ønskede oplysninger er tastet.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.5.2   ÆNDRING ┆e1┆                                                   3.5.2↲
↲
        Ændring af en medarbejder sker ved at taste komman-↲
        do "┆b0┆kma┆f0┆" (┆a1┆K┆e1┆orriger ┆a1┆M┆e1┆ed ┆a1┆A┆e1┆rbejder) efterfulgt af med-↲
┆19┆┄┆81┆┄        arbejdernummer eller medarbejderinitialer.↲
        Medarbejders nummer kan IKKE ændres, men initialer↲
        kan rettes via kommando "┆b0┆ir┆f0┆".↲
↲
        KMA MEDARBEJDER-ID↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆kma 1111↲
        (korriger medarbejder med nummer 1111)↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆kma XYZ↲
        (korriger medarbejder med initialerne xyz)↲
↲
        Hvis medarbejder findes, vil systemet vise de gamle↲
        oplysninger med feltnumre samt indhold, og ændring kan ↲
        foretages.↲
↲
        Tast return, når ændringer er foretaget.↲
↲
↲
┆a1┆3.5.3   SLETNING┆e1┆                                                  3.5.3↲
↲
        Sletning af en medarbejder kan ske ved at taste kom-↲
        mando "┆b0┆sma┆f0┆" (┆a1┆S┆e1┆let ┆a1┆M┆e1┆ed ┆a1┆A┆e1┆rbejder) efterfulgt af med-↲
        arbejdernummer eller medarbejderinitialer.↲
↲
        SMA MEDARBEJDER-ID↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆sma 1111↲
        (slet medarbejder med nummer 1111)↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆sma XYZ↲
        (slet medarbejder med initialerne xyz)↲
↲
        Bemærk at medarbejder IKKE kan slettes, hvis der er↲
        registreret timer på medarbejder.↲
        Se eventuelt i afsnit 3.5 om sletning.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.5.4   FORBINDELSE AFDELING MEDARBEJDER┆e1┆.┆e1┆                         3.5.4↲
↲
        Hvis en medarbejder bliver flyttet til en anden afde-↲
        ling, så tast kommando "┆b0┆kam┆f0┆" (┆a1┆K┆e1┆orriger ┆a1┆A┆e1┆fdeling ┆a1┆M┆e1┆edar-↲
        ejder) efterfulgt af medarbejdernummer eller medarbej-↲
        derinitialer , gamle afdelingsnummer max 2 cifre samt↲
        nyt afdelingsnummer på max 2 cifre.↲
↲
        KAM MEDARBEJDER-ID  GAMMEL-AFDELING  NY-AFDELING↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆kam 1111 15 12↲
        (flyt medarbejder 1111 fra afdeling 15 til afdeling 12)↲
↲
        Hvis medarbejder ikke er i RC mere, så kan du flytte↲
        medarbejderen til afdeling 99 eller afdeling 69(Århus),↲
        samt sætte slutdato på medarbejder. Herved opnår du↲
        at medarbejder IKKE kommer med på med udskrifter eller↲
        oversigter.↲
↲
↲
┆a1┆3.5.5   ÆNDRING AF INITIALER┆e1┆                                      3.5.5╞	↲
↲
        Ændring af en medarbejderinitialer kan ske ved at↲
        taste kommando "┆b0┆ir┆f0┆" (┆a1┆I┆e1┆nitial ┆a1┆R┆e1┆et), efterfulgt af med-↲
┆19┆┄┆81┆┄        arbejders gamle og nye initialer.↲
↲
        IR GAMLE-MEDARBEJDERINITIALER NYE-MEDARBEJDERINITIALER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆ir  xyz nye↲
        (ret initialer fra XYZ til NYE)↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆ir  xyz xyz1↲
        (ret initialer fra XYZ til XYZ med et ettal på)↲
↲
        Hvis medarbejder ikke er i RC mere, og du ønsker at↲
        anvende gamle initialer til en nytiltrådt medarbejder,↲
        så ret først de gamle initialer fra XYZ til XYZ1, det↲
        vil sige tilføj et tal til de gamle initialer, og ↲
        opret derefter den nye medarbejder med XYZ .↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
                                    26↲
↲
↲
┆a1┆3.6     PROJEKT STATUS┆e1┆                                             3.6↲
↲
        Formålet med projekt status er at kunne registrere det↲
        planlagte tidsforbrug samt den vurderede resttid for ↲
        den enkelte aktivitet.↲
↲
        Projektet og aktiviteter skal være oprettet i systemet↲
        i forvejen. Kun sidste udgave af projekt status gemmes↲
        i systemet. Projekt status kan ikke anvendes på de ↲
        generelle administrative projekter.↲
↲
        Inden for den enkelte aktivitet kan der registreres↲
        plantimer og resttimer for den/de medarbejder/e, der↲
        deltager i aktiviteten.↲
        En linie med plantimer og resttimer kaldes status-↲
        linie i de følgende afsnit.↲
        Hvis der er flere statuslinier på en aktivitet, så ↲
        bliver der beregnet en aktivitetstotal.↲
↲
        Det afholdte tidsforbrug, der hentes fra de indtastede↲
        timesedler, sammenholdes med planlagt tidsforbrug og↲
        resttid og bliver beregnet til en plus/minus tilvækst↲
        samt et index. For hele projektet bliver der beregnet↲
        en projekttotal.↲
↲
        Projekt status eksempel:↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
        ┆a1┆HOVEDOPLYSNINGER.↲
↲
        Projektets hovedoplysninger er vist øverst på billedet↲
        med PROJEKTNUMMER, aktuel dag, dato og klokkeslet, uge-↲
        nummer samt et SIDENUMMER.↲
↲
        SIDENUMMER, se under afsnit 3.6.1.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
        PLANREVISIONSNUMMER og PLANREVISIONS UGEÅR vises på↲
        næste linie.↲
↲
        PLANREVISIONSNUMMER anvendes til nummerering af pro-↲
        jekt status planer.↲
        Planrevisionsnummer kan have værdi fra 0 til 999, og↲
        ændringer af nummeret kan foretages helt frit af pro-↲
        jektleder, da der ikke er indlagt kontrol i systemet.↲
↲
        PLANREVISIONS UGEÅR er det ugeår nummer, som er an-↲
        vendt ved sidste/igangværende ændring.↲
↲
        Den sidste linie i hovedet indeholder PROJEKTNAVN,↲
        PROJEKTLEDERS INITIALER, AFDELINGSNUMMER (projekt-↲
        gruppekode 1), VURDERINGS UGEÅR samt PROJEKT SLUT UGE↲
↲
        VURDERINGS UGEÅR er det ugeår nummer, som er an-↲
        vendt ved sidste/igangværende ændring.↲
        Vurderings ugeår kan godt være forskellig fra det↲
        aktuelle ugeår.↲
        Vurderings ugeår og planrevions ugeår kan være for-↲
        skellige, det afhænger af projektlederens anvendelse↲
        af systemet.↲
↲
        PROJEKT SLUT UGE viser et eventuelt slut ugeår, som↲
        er anvendt ved lukning af projektet.↲
        Hvis der for eksempel står "L 33.84", så betyder det,↲
        at projektet er lukket og spærret for registreringer,↲
        der er nyere end uge 33 i 1984. Som eksempel vil ↲
        registrering for uge/år lig med 34.84 blive afvist.↲
        Hvis projektet er åbent for registreringer, så er det↲
        markeret med teksten "Åben".↲
↲
        ┆a1┆STATUS LINIER.↲
↲
        For hver enkelt aktivitet i projektet vil der være ↲
        en eller flere status linier.↲
↲
        INITialer kan have følgende indhold:↲
↲
        Hvis INITialer indeholder en medarbejders initialer,↲
        så er statuslinien oprettet til den nævnte medarbejder.↲
↲
        Hvis INITialer er vist med "ALLE", så betyder det, at↲
        der er oprettet en statuslinie, der omfatter alle de ↲
        medarbejdere, som registrerer på aktiviteten.↲
↲
        Hvis INITialer er vist med "***", så markerer dette,↲
        at en eller flere medarbejdere har registreret tids-↲
        forbrug på aktiviteten, der ikke er oprettet status-↲
        linie på.↲
        Kommandoen "ovat" (se afsnit 4.2.6, oversigt over ak-↲
        tivitets tidsforbrug) kan være til hjælp, da du får ↲
        en oversigt over de specificerede timetal inklusive↲
        medarbejdere for en given aktivitet.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
        Så følger de tidsmæssige oplysninger med PLANTIMER,↲
        FORBRUGTE TIMER, VURDERET REST & UGE, TILVÆKST samt↲
        INDEX.↲
↲
        PLANTIMER er det planlagte samlede tidsforbrug på ↲
        aktiviteten. Denne oplysning vedligeholdes af projekt-↲
        lederen. ↓
↲
        FORBRUGTE TIMER ajourføres via registreringen af time-↲
        sedler, og viser summen af de registrerede tidsforbrug.↲
↲
        VURDEREDE RESTTIMER viser det antal timer, der resterer↲
        på aktiviteten i henhold til de registrerede oplysninger↲
        om plantimer & vurderede resttimer og det faktiske↲
        tidsforbrug.↲
↲
        Hvem der har afgivet den vurdering, som ligger til grund↲
        for beregningen af vurderede resttimer, er anført med et↲
        bogstav i VURDERET UGE.↲
        P betyder vedligeholdt af ┆a1┆P┆e1┆rojektleder, og M vedlige-↲
        holdt af ┆a1┆M┆e1┆edarbejder via timeseddel (søjlen "akt.rest").↲
↲
        VURDERET UGE viser nummeret på den uge, som afviklingen↲
        af vurderede resttimer skal starte i, det vil sige, at↲
        med udgangspunkt i "mandag" den pågældende uge henstår↲
        der "vurderede resttimer" for at færdiggøre aktiviteten.↲
↲
        Hvis ugenummeret efterfølges af et "b" (┆a1┆b┆e1┆eregnet), be-↲
        tyder det at både ugenummer og vurderede resttimer er↲
        beregnet på grundlag af de registrerede oplysninger om ↲
↲
           -  vurderede resttimer og vurderings uge↲
↲
           -  det faktiske tidsforbrug i perioden fra og med ↲
              vurderings ugen og frem til den viste vurderings↲
              uge (eksklusiv).↲
↲
        Ved lukning af et projekt eller en aktivitet vil vur-↲
        deret rest blive sat til 0 (nul).↲
        VURDERET UGE bliver ændret til P efterfulgt af luknings↲
        uge + 1.↲
↲
        TILVÆKST bliver beregnet med (forbrugte timer + vur-↲
        deret rest) - plantimer.↲
        Tilvæksten kan blive negativ, hvis man er færdig før↲
        tiden.↲
↲
        INDEX bliver beregnet som (forbrugte timer + vurderede↲
        rest ) divideret med plantimer.↲
↲
        Hvis den VURDERET REST er mindre end 0 (nul), så vil ↲
        VURDERET REST indgå i beregning af TILVÆKST og INDEX↲
        som 0 (nul).↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆3.6.1   START┆e1┆                                                      3.6.1↲
↲
        Før der kan oprettes, ændres og slettes statuslinier↲
        i et projekt, så skal projektet kaldes med kommando↲
        "┆b0┆ppl┆f0┆" (┆a1┆P┆e1┆rojekt ┆a1┆PL┆e1┆an) efterfulgt af projektnummer på 6↲
        cifre, vurderings-åruge og et eventuelt planrevisions-↲
        sionsnummer på max 3 cifre.↲
↲
        Første gang skal der indtastes et planrevisionsnummer.↲
↲
        Ved brug af kommandoen "vppl" kan du få vist projek-↲
        et med nuværende vurderings-åruge samt planrevisions-↲
        nummer.↲
↲
        PPL PROJEKTNUMMER ÅRUGE (PLANREVISIONSNUMMER)↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆ppl 123456 8438 1↲
        (projekt plan for projekt 123456 , vurderings-åruge↲
        8438 samt planrevisionsnummer 1)↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆ppl 123456 8438↲
        (projekt plan for projekt 123456 , vurderings-åruge↲
        8438, men planrevisionsnummer ønskes ikke ændret)↲
↲
        Følgende bliver vist på skærmen:↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
        Alle de viste kommandoer kan tastes nu.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
        Ved tast af "┆b0┆?vis┆f0┆" bliver følgende bladre kommandoer↲
┆19┆┄┆81┆┄        vist på skærmen:↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
        Bemærk at udover de almindelige bladre kommandoer som↲
        næste side eller foregående side, kan du få vist før-↲
        ste side eller sidste side.↲
        Direkte opslag på en bestemt side er også mulig, samt↲
        en meget anvendt kommando er at få gentaget siden, der↲
        arbejdes på, med opdatering af de nye indtastede data.↲
↲
        Ved tast af "┆b0┆vis┆f0┆" vil følgende blive vist på skærmen:↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆3.6.2   OPRETTELSE OG ÆNDRING┆e1┆                                      3.6.2↲
↲
↲
        Såfremt plantimer og eventuelt vurderede resttimer øn-↲
        skes tastet ind, så tast det ønskede aktivitetsnummer↲
        efterfulgt af medarbejderinitialer/medarbejdernummer,↲
        estimerede plantimer samt eventuelt vurderede resttimer.↲
        Initialer "ALLE" kan benyttes her, hvis du ikke ønsker↲
        at specificere timetal for de enkelte medarbejdere.↲
↲
        AKTIVITETSNUMMER MEDARBEJDER-ID PLANTIMER (RESTTIMER).↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆330 XYZ 28.5 10↲
        (på aktivitet 330, medarbejderinitialer xyz, lægges ↲
        28.5 plantimer, og 10.0 resttimer ind.)↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆330 1111 28.5 10↲
        (på aktivitet 330, medarbejdernummer 1111, lægges ↲
        28.5 plantimer, og 10.0 resttimer ind.)↲
↲
        Eksempel 3: ┆b0┆120 ALLE  37.5 ↲
        (på aktivitet 120, medarbejder uspecificeret derfor↲
        initialer "ALLE", lægges 37.5 plantimer.↲
        Resttimer vil blive beregnet.)↲
↲
        Husk ` (pil op) gentager viste skærmbillede med de↲
        nye oplysninger.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆3.6.3   ÆNDRING AF RESTTIMER ┆e1┆                                      3.6.3↲
↲
↲
        Hvis kun vurderede resttimer ønskes ændret, så tast↲
        kommando "┆b0┆kvr┆f0┆" (┆a1┆K┆e1┆orriger ┆a1┆V┆e1┆urderede ┆a1┆R┆e1┆esttimer), efter↲
        fulgt af aktivitetsnummer, samt af medarbejderini-↲
        tialer/medarbejdernummer, og de vurderede resttimer.↲
        Initialer "ALLE" skal benyttes her, hvis plantimer ↲
        oprindeligt er tastet ind med  "ALLE".↲
↲
        KVR AKTIVITETSNUMMER MEDARBEJDER-ID RESTTIMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆kvr 330 XYZ  28.5↲
        (korriger resttimer på aktivitet 330, medarbejder-↲
        initialer xyz, til 28.5 resttimer )↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆kvr 330 1111  28.5↲
        (korriger resttimer på aktivitet 330, medarbejder-↲
        nummer 1111, til 28.5 resttimer )↲
↲
        Eksempel 3: ┆b0┆kvr 120 ALLE  0↲
        (korriger resttimer på aktivitet 120, medarbejder↲
        uspecificeret derfor initialer "ALLE", til 0 rest-↲
        timer.)↲
↲
        Husk ` (pil op) gentager viste skærmbillede med de↲
        nye oplysninger.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆3.6.4   SLETNING┆e1┆                                                   3.6.4↲
↲
↲
        Hvis en statuslinie ønskes slettet så tast kommando↲
        "┆b0┆spl┆f0┆" (┆a1┆S┆e1┆let ┆a1┆P┆e1┆rojekt ┆a1┆L┆e1┆inie), efterfulgt af aktivitets-↲
        nummer og af medarbejderinitialer/medarbejdernummer.↲
        Initialer "ALLE" skal benyttes her, hvis plantimer ↲
        oprindeligt er tastet ind med  "ALLE".↲
↲
        SPL AKTIVITETSNUMMER MEDARBEJDER-ID↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆spl 330 XYZ ↲
        (slet statuslinie for aktivitet 330, medarbejder-↲
        initialer xyz)↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆spl 330 1111↲
        (slet statuslinie for aktivitet 330, medarbejder-↲
        nummer 1111)↲
↲
        Eksempel 3: ┆b0┆spl 120 ALLE ↲
        (slet statuslinie for aktivitet 120, medarbejder↲
        uspecificeret derfor initialer "ALLE")↲
↲
        Husk ` (pil op) gentager viste skærmbillede med de↲
        nye oplysninger.↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆a1┆3.6.5   SLUT┆e1┆                                                       3.6.5↲
↲
↲
        Når vedligeholdelsen af et projekt er afsluttet, så↲
        tast "┆b0┆slut┆f0┆". Herved forlades de lokale kommandoer,↲
        som omfatter vedligeholdelse af status linier.↲
↲
        Hvis du på nuværende tidspunkt ønsker at afslutte↲
        timeregistrering, så tast "┆b0┆slut┆f0┆" engang til.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆↓

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                    34↲
↲
↲
↲
┆a1┆4       FORESPØRGSLER┆e1┆                                              4.↲
↲
↲
        Du kan foretage online forespørgsler til data, der↲
        er gemt i databasen. Der er dels enkelt forespørgs-↲
        ler og dels sammensatte oversigter.↲
↲
        I timeregistrering er der mulighed for HARDCOPY af↲
        skærmbilleder, når du har en printer tilknyttet skær-↲
        men samt softwareprogram, der kan skrive skærmbilledet↲
        ud. Fremgangsmåden afhænger af skærmtype og program,↲
        og er ikke beskrevet her i denne manual.↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆4.1     ENKELTE FORESPØRGSLER┆e1┆                                      4.1↲
↲
↲
        Ved enkeltforespørgsel bliver der vist et skærmbilled↲
        som svarer til skærmbilledet ved ændringer.↲
        Forespørgsels kommandoer begynder med "V" (┆a1┆V┆e1┆is).↲
↲
↲
┆a1┆4.1.1   FORESPØRGSEL PÅ PROJEKT┆e1┆                                    4.1.1↲
↲
↲
        Ved forespørgsel på et projekt tastes kommando "┆b0┆vpr┆f0┆",↲
        (┆a1┆V┆e1┆is ┆a1┆PR┆e1┆ojekt) efterfulgt af projektnummer på 6 cifre.↲
↲
        VPR PROJEKTNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆vpr 121029 ↲
        (vis projekt 121029)↲
↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆4.1.2   FORESPØRGSEL PÅ AKTIVITET┆e1┆                                  4.1.2↲
↲
↲
        Ved forespørgsel på en aktivitet tastes kommando↲
        "┆b0┆vpa┆f0┆", (┆a1┆V┆e1┆is ┆a1┆P┆e1┆rojekt ┆a1┆A┆e1┆ktivitet) efterfulgt af pro-↲
┆19┆┄┆81┆┄        jektnummer på 6 cifre, samt aktivitetsnummer på max↲
        4 cifre.↲
↲
        VPA PROJEKTNUMMER AKTIVITETSNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆vpa 121029 200↲
        (vis aktivitet 200 i projekt 121029)↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆4.1.3   FORESPØRGSEL PÅ AFDELING┆e1┆                                   4.1.3↲
↲
↲
        Ved forespørgsel på en afdeling tastes kommando "┆b0┆vaf┆f0┆",↲
        (┆a1┆V┆e1┆is ┆a1┆AF┆e1┆deling) efterfulgt af afdelingsnummer på 2↲
        cifre.↲
↲
        VAF AFDELINGSNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆vaf 12  ↲
        (vis afdeling 12)↲
↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆4.1.4   FORESPØRGSEL PÅ MEDARBEJDER┆e1┆                                4.1.4↲
↲
↲
        Ved forespørgsel på en afdeling tastes kommando "┆b0┆vma┆f0┆",↲
        (┆a1┆V┆e1┆is ┆a1┆ME┆e1┆darbejder┆e1┆) efterfulgt af medarbejdernummer↲
        eller medarbejderinitialer.↲
↲
        VMA MEDARBEJDER-ID↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆vma 5437 ↲
        (vis medarbejder, medarbejdernummer 5437)↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆vma corn ↲
        (vis medarbejder, medarbejderinitialer corn)↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆4.1.5   FORESPØRGSEL PÅ TIMESEDDEL┆e1┆                                 4.1.5↲
↲
↲
        Ved forespørgsel på timeseddel tastes kommando "┆b0┆vts┆f0┆",↲
        (┆a1┆V┆e1┆is ┆a1┆T┆e1┆ime ┆a1┆S┆e1┆eddel┆e1┆) efterfulgt af medarbejdernummer↲
        eller medarbejderinitialer samt ønskede åruge.↲
↲
        VTS MEDARBEJDER-ID ÅRUGE↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆vts 5437 8439 ↲
        (vis timeseddel for medarbejder 5437, uge 8439)↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆vts corn 8439 ↲
        (vis timeseddel for medarbejder corn, uge 8439)↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆4.1.6   FORESPØRGSEL PÅ PROJEKT STATUS┆e1┆                             4.1.6↲
↲
↲
        Ved forespørgsel på projekt status tastes kommando↲
        "┆b0┆vppl┆f0┆", (┆a1┆V┆e1┆is ┆a1┆P┆e1┆rojekt ┆a1┆PL┆e1┆an) efterfulgt af projektnum-↲
        mer på 6 cifre.↲
↲
        VPPL PROJEKTNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆vppl 121029↲
        (vis projekt status for projekt 121029)↲
┆88┆↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
        Til forklarering af det viste skærmbilled henvises til↲
        afsnit 3.6 projekt status. Bladrekommandoer er vist i ↲
        afsnit 2.2, ellers tast "┆b0┆?vis┆f0┆"↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆4.2     OVERSIGTER┆e1┆                                                 4.2↲
↲
↲
        Oversigter viser større sammenhænge i databasen.↲
        Oversigts kommandoer begynder med "O" (┆a1┆O┆e1┆versigt).↲
↲
↲
↲
↲
┆a1┆4.2.1   OVERSIGT PROJEKT OG AKTIVITETER┆e1┆                            4.2.1↲
↲
↲
        Oversigt for et projekt og de til projektet knyttede↲
        aktiviteter vises ved at taste kommando "┆b0┆ovpa┆f0┆",↲
        (┆a1┆OV┆e1┆ersigt ┆a1┆P┆e1┆rojekt ┆a1┆A┆e1┆ktivitet) efterfulgt af projektnum-↲
        mer på 6 cifre.↲
↲
        OVPA PROJEKTNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆ovpa 121029↲
        (oversigt for projekt 121029 og tilhørende aktiviteter)↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
        På næste side beskrives det viste skærmbilled.↲
        Bladre kommandoer er vist i afsnit 2.2.↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
        ┆a1┆HOVEDOPLYSNINGER.↲
↲
        Øverst på billedet vil projektets hovedoplysninger ↲
        være vist med projektnummer, projekt navn, aktuel dag,↲
        dato og ugenummer samt et sidenummer.↲
↲
        Derefter følger projektledersinitialer, projektets↲
        start og slut ugeår, om projektet er åbent eller luk-↲
        ket, projektgruppekode 1 til 6, samt planrevisions ↲
        nummer og ugeår.↲
↲
↲
        ┆a1┆AKTIVITETS LINIER.↲
↲
        For hver enkelt aktivitet i projektet vil der være ↲
        et aktivitetsnummer samt aktivitetsnavn.↲
↲
        Så følger aktivitetsgruppekode 1 til 5 samt tidsfor-↲
        bruget i timer for primo-år, år-til-dato og en total.↲
        Primo-år er den forbrugte tid indtil 1 januar 84, og↲
        år-til-dato er den forbrugte tid fra 1 januar 84 til↲
        og med den dato, der er angivet i hovedlinien.↲
↲
        Derefter følger aktivitetsledersinitialer, aktivitets↲
        start og slut ugeår, og om aktiviteten er åben eller↲
        lukket.↲
↲
        På oversigtens sidste side følger en projekttotal for↲
        tidsforbruget i timer.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆4.2.2   OVERSIGT AFDELING OG PROJEKTER┆e1┆                             4.2.2↲
↲
↲
        Oversigt for en afdeling og de til afdelingen tilknyt-↲
        tede projekter vises ved at taste kommando "┆b0┆ovap┆f0┆",↲
        (┆a1┆OV┆e1┆ersigt ┆a1┆A┆e1┆fdeling ┆a1┆P┆e1┆rojekter) efterfulgt af afdelings-↲
        nummer på 2 cifre, og et eventuelt fra-projektnummer.↲
↲
        OVAP AFDELINGSNUMMER (FRA-PROJEKTNUMMER) ↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆ovap 12  ↲
        (Oversigt over afdeling 12's projekter, fra-projekt-↲
        nummer er 0 (nul), det vil sige start med første projekt)↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
        Bemærk at på oversigten sidste linie står næste projekt-↲
        nummer anført. Dette nummer kan anvendes som fra-projekt-↲
        nummer, se næste side.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆ovap 12 121016↲
        (Oversigt over afdeling 12's projekter, fra-projekt-↲
        nummer er 121017).↲
↲
┆82┆↓

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆4.2.3   OVERSIGT MEDARBEJDERS TIMESEDLER┆e1┆                           4.2.3↲
↲
↲
        Oversigt for en medarbejders timesedler vises ved at↲
        taste kommando "┆b0┆ovts┆f0┆", (┆a1┆OV┆e1┆ersigt ┆a1┆T┆e1┆ime ┆a1┆S┆e1┆edler) efter-↲
┆19┆┄┆81┆┄        fulgt af medarbejdernummer eller medarbejder initia-↲
        ler, samt til hvilken uge oversigten skal gælde.↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆ovts 5437 8448↲
        (oversigt over aflevering af timesedler for medarbejder-↲
        nummer 5437, fra uge 8401 til og med 8448)↲
↲
        Eksempel 2: ┆b0┆ovts CORN 8448↲
        (oversigt over aflevering af timesedler for medarbejder-↲
        initialer corn, fra uge 8401 til og med 8448)↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
        Eksempel 3: ┆b0┆ovts 5437 8352↲
        (oversigt over aflevering af timesedler medarbejder↲
        nummer 5437, for hele året 1983, største uge er 52)↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆4.2.4   OVERSIGT PROJEKT OG AFDELINGER┆e1┆                             4.2.4↲
↲
↲
        Oversigt for et projekt og de til projektet knyttede↲
        afdelinger vises ved at taste kommando "┆b0┆ofpa┆f0┆"↲
        (┆a1┆O┆e1┆versigt ┆a1┆F┆e1┆orbindelse ┆a1┆P┆e1┆rojekt ┆a1┆A┆e1┆fdelinger) efterfulgt↲
        af projektnummer på 6 cifre.↲
↲
        OFPA PROJEKTNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆ofpa 121029↲
        (oversigt over projekt 121029)↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆4.2.5   OVERSIGT AFDELING OG MEDARBEJDERE┆e1┆                          4.2.5↲
↲
↲
        Oversigt for en afdeling og de til afdelingen knyt-↲
        tede medarbejdere vises ved at taste kommando "┆b0┆ovam┆f0┆"↲
        (┆a1┆OV┆e1┆ersigt ┆a1┆A┆e1┆fdeling ┆a1┆M┆e1┆edarbejdere) efterfulgt af afde-↲
        lingsnummer på 2 cifre.↲
↲
        OVAM AFDELINGSNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆ovam 12↲
        (oversigt over afdeling 12's medarbejdere)↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
┆a1┆4.2.6   OVERSIGT TIDSFORBRUG AKTIVITET┆e1┆                             4.2.6↲
↲
↲
        Oversigt for tidsforbruget på en aktivitet i et pro-↲
        jekt vises ved at taste kommando "┆b0┆ovat┆f0┆" (┆a1┆OV┆e1┆ersigt↲
┆19┆┄┆81┆┄        ┆a1┆┆e1┆┆a1┆A┆e1┆ktivitets ┆a1┆T┆e1┆idsforbrug) efterfulgt af et projektnummer↲
        på 6 cifre samt et aktivitetsnummer på max 4 cifre.↲
↲
        OVAT PROJEKTNUMMER AKTIVITETSNUMMER↲
↲
        Eksempel 1: ┆b0┆ovat 121029 11↲
        (oversigt over tidsforbruget for aktivitet 11 i pro-↲
        jekt 121029).↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
        I hver af de 4 søjler er der vist et timetal, medar-↲
        bejdernummer samt timeseddels åruge.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆5.      DATABASE┆e1┆                                                   5.↲
↲
        En model af timeregistreringssystemets database er↲
        vist herunder:┆b0┆┆f0┆┆a1┆┆e1┆↲
↲
«index»YY     V                            S                       H     T.T.T↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
        <--- tekst       er primær indgang til databasen↲
↲
        <--- (tekst)     er sekundær indgang til databasen↲
↲
        <----------      forbindelse med en til mange↲
↲
        <---------->     forbindelse med mange til mange↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
        De enkelte kartoteker indeholder følgende data, hvor↲
        de * (stjerne) markerede oplysninger bliver opdateret↲
        af systemet.↲
↲
↲
        AFDELING     * oprettelsesdato.↲
                     * sidste ændringsdato.↲
                     Afdelingsnummer som nøgle i kartoteket.↲
                     Afdelingsnavn.↲
                     PROSIT center.↲
↲
↲
        MEDARBEJDER  * oprettelsesdato.↲
                     * sidste ændringsdato.↲
                     Medarbejdernummer som nøgle i kartoteket.↲
                     Medarbejderens ansættelses procent, der↲
                     angiver nominelle ugetimetal i procent.↲
                     Medarbejderinitialer.↲
                     Medarbejders start åruge i RC.↲
                     Medarbejders første timeseddels åruge.↲
                     Slut åruge for fratrådt medarbejder,↲
                     det vil sige sidste timeseddels åruge.↲
                     Kategori 1↲
                     Kategori 2↲
                     Kategori 3↲
↲
↲
        TIMESEDDEL   ┆a1┆hoved:↲
                     * det nominelle timetal i denne uge mul-↲
                     tipliceret med medarbejders ansættelses-↲
                     procent.↲
                     * den akkumulerede værdi af timesedlens↲
                     timer + afspadsering - opsparing.↲
↲
                     ┆a1┆linier:↲
                     Tidsforbrug i timer per projekt/aktivitet.↲
↲
↲
        PROJEKT      * oprettelsesdato.↲
                     * sidste ændringsdato.↲
                     Projektnummer som nøgle i kartoteket.↲
                     Projektnavn.↲
                     Projektlederinitialer.↲
                     Projekt startdato.↲
                     Projekt slutdato.↲
                     Projektgruppekode 1.↲
                     Projektgruppekode 2.↲
                     Projektgruppekode 3.↲
                     Projektgruppekode 4.↲
                     Projektgruppekode 5.↲
                     Projektgruppekode 6.↲
                     Lukket åruge for registrering.↲
                     Sidste vurderings åruge for resttid.↲
                     Sidste reviderings åruge for plantimer.↲
                     Sidste plan revisionsnummer.↲
                     * samlet tidsforbrug i foregående år.↲
                     * samlet tidsforbrug indeværende år for-↲
                     delt i måneder.↲
                     * samlet tidsforbrug for næste år.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
        AKTIVITET    * oprettelsesdato.↲
                     * sidste ændringsdato.↲
                     Aktivitetsnummer som nøgle i kartoteket.↲
                     Aktivitetsnavn↲
                     Aktivitetslederinitialer.↲
                     Aktivitets startdato.↲
                     Aktivitets slutdato.↲
                     Aktivitetsgruppekode 1.↲
                     Aktivitetsgruppekode 2.↲
                     Aktivitetsgruppekode 3.↲
                     Aktivitetsgruppekode 4.↲
                     Aktivitetsgruppekode 5.↲
                     Lukket åruge for registring.↲
                     * samlet tidsforbrug i foregående år.↲
                     * samlet tidsforbrug indeværende år for-↲
                     delt i måneder.↲
                     * samlet tidsforbrug for næste år.↲
                     * antal tilknyttede planlinier.↲
                     * markering for "ALLE" planlinie.↲
↲
↲
        PROJEKTPLAN  ┆a1┆hoved:↲
                     ingen felter for tiden.↲
↲
                     ┆a1┆status-linie:↲
                     Sidste vurderings åruge af resttid.↲
                     Sidste vurderings åruge af plan timer.↲
                     Estimeret plan timer.↲
                     Estimeret rest timer.↲
                     * faktisk forbrugte timer til vurderings↲
                     åruge undtagen timerne i vurderings åruge.↲
                     * faktisk forbrugte timer efter vurderings↲
                     åruge medregnet timerne i vurderings åruge.↲
                     * åruge for sidste registrerede timeseddel.↲
                     Markering for resttids vurdering, projekt-↲
                     leder eller medarbejder.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
┆a1┆6.      UDDATA┆e1┆                                                     6.↲
↲
↲
↲
        I timeregistreringssystemets batchdel er der mange↲
        muligheder for at skrive oplysninger ud på lister.↲
↲
↲
↲
↲
        Der henvises til manual: ↲
↲
↲
↲
                    BRUGERVEJLEDNING TIL↲
↲
                    TIMEREGISTRERINGSSYSTEMETS↲
↲
                    BATCHDEL.↲
↲
↲
↲
        som har nummer:  991 09951 fra OKTOBER 1984.↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                    54↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                    61↲
↲
↲
↲
┆a1┆E       GRUPPEKODER TIL PROJEKTER OG AKTIVITETTER↲
↲
↲
        I TIMEREGISTRERINGSSYSTEMETS BATCHDEL har du mange ↲
        muligheder for udskrifter på grundlag af enkelte og↲
        forholdsvis simple udvælgelseskriterier, eller mere↲
        sammensatte udvælgelseskriterier afhængig af, hvad↲
        udskriften skal anvendes til.↲
↲
        Der kan for eksempel vælges intervaller med projekt-↲
        numre og/eller afdelingsnumre samt ┆b0┆projektgruppekoder↲
        og ┆b0┆aktivitetsgruppekoder.↲
↲
        Du kan få detaillerede eller meget komprimerede ud-↲
        skrifter ved anvendelse af gruppekoder, og det er der↲
        flere afdelinger, som benyttes sig af.↲
↲
        Der følger nedenfor en oversigt over projektgruppeko-↲
        der og aktivitetsgruppekoder. Generelt kan den enkelte ↲
        afdeling selv bestemme om den vil anvende gruppekoderne,↲
        samt hvordan afdelingen vil anvende gruppekoderne.↲
        Der er dog enkelte koder, hvor standard bør følges.↲
        Hvis en afdeling ønsker at anvende gruppekoder, men er↲
        i tvivl om opbygning af koderne, så kan der hentes ↲
        ideer hos EDB/BAL.↲
↲
        Hvert projekt har 6 projektgruppekoder.↲
        Projektgruppekoderne er som nævnt tidligere gældende↲
        for alle tilhørende aktiviteter.↲
        Stjerne '*' markerer standard anvendelse.↲
↲
        PROJEKTGRUPPEKODE 1:  * AFDELING , værdi 00 til 99.↲
                              Skal indeholde nummeret på den↲
                              afdeling, som har oprettet og↲
                              dermed "ejer" projektet.↲
↲
        PROJEKTGRUPPEKODE 2:  * PRODUKTLINIE , værdi 00 til 99.↲
                              Kan anvendes til afdelingens↲
                              hoved produktgruppering.↲
↲
        PROJEKTGRUPPEKODE 3:  Værdi 00 til 99.↲
                              Kan anvendes til for eksempel↲
                              ART's opdeling og lignende.↲
↲
        PROJEKTGRUPPEKODE 4:  Værdi 00 til 99.↲
                              Kan anvendes til markering af↲
                              faktureringstimer eller til↲
                              underopdeling af projektgruppe-↲
                              kode 2.↲
↲
        PROJEKTGRUPPEKODE 5:  * STATUS , værdi 00 til 03.↲
                              00 = aktivt projekt↲
                              02 = hvilende, planlagt↲
                              03 = sættes automatisk ved↲
                                   lukning af projekt.↲
↲
        PROJEKTGRUPPEKODE 6:  Værdi 00 til 99.↲
                              Kan anvendes til markering til↲
                              produkter, der indgår i produkt-↲
                              linier, som anført i kode 2.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆                                     ┆0b┆↲
↲
↲
↲
        Hver aktivitet har 5 aktivitetsgruppekoder.↲
        Stjerne '*' markerer standard anvendelse.↲
↲
↲
        AKTIVITETSGRUPPEKODE 1:  Værdi 00 til 99.↲
                                 Kan være en fase opdeling,↲
                                 for eksempel faserne i et ↲
                                 projekt, eller anden form↲
                                 for opdeling af afdelings-↲
                                 arbejde.↲
↲
↲
        AKTIVITETSGRUPPEKODE 2:  * STATUS , værdi 00 til 99.↲
                                 00 - 98 bestemmes af afdeling↲
                                 99 = sættes automatisk ved↲
                                      lukning af aktivitet.↲
↲
↲
        AKTIVITETSGRUPPEKODE 3:  Værdi 00 til 99.↲
                                 Kan anvendes til styring af↲
                                 komprimerede udskrifter ef-↲
                                 ter faglig karakter.↲
↲
                                 For eksempel↲
                                 02 = afdelings administration↲
                                 04 = systemanalyse↲
                                 06 = programmering↲
                                 08 = bistand↲
                                 10 = vedligeholdelse.↲
↲
↲
        AKTIVITETSGRUPPEKODE 4:  Værdi 00 til 02.↲
                                 Kan anvendes til styring af↲
                                 komprimerede udskrifter i↲
                                 relation til strategi- eller↲
                                 hoved-plan.↲
↲
                                 For eksempel↲
                                 00 = generel administration↲
┆1f┆                                01 = i henhold til plan↲
                                 02 = udenfor plan , ad hoc m.m.↲
↲
↲
        AKTIVITETSGRUPPEKODE 5:  Værdi 00 til 03.↲
                                 Bestemmes af afdeling.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆14┆┆b3┆↓
┆1a┆┆1a┆ pekode 2.↲
                     Projektgruppekode 3.↲
                     Projektgruppekode

Full view