|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: RC4000/8000/9000 |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about RC4000/8000/9000 Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - metrics - download
Length: 3072 (0xc00) Types: TextFile Names: »indl«
└─⟦621cfb9a2⟧ Bits:30002817 RC8000 Dump tape fra HCØ. Detaljer om "HC8000" projekt. └─⟦0364f57e3⟧ └─⟦this⟧ »indl«
*ps 0* *lm 15* *ld 24**rj* *ns 1,1,UNDERVISNING OG MICROCOMPUTERE* *ns 2,1,Hvor foregår undervisningen? I de senere år har microcomputere med stigende tempo vundet indpas i undervisningssektoren blandt andet indefor folkeskoleområdet, hvor der for eksempel i Københavns Kommune udføres forsøg med microcomputere på om- kring en fjerdedel af skolerne. *np* I gymnasiet og på hf har microcomputerne været anvendt til forsøgsundervisning, som regneteknisk hjælpemiddel og som objekt i fysikundervisning i elektro- nik. Som eksempel kan nævnes Frederiksborg Amt, hvor hvert af de nye gymnasier er blevet udstyret med 8 stk "piccoloer". *np* Af andre områder kan nævnes enkeltfagsundervisningen for voksne, handels- skoler, fritidsundervisningen, folkeuniversitetet, og som et sidste skud på stammen Københavns Universitet, hvor 1. års datalogistuderende fra 1982 skal udføre deres programmer på Regnecentralens "piccoloer". *ns 2,1,Hvordan begyndte det?* Den begyndende undervisning i datalære foregik ofte fjernt fra datamaskinen, der blev endda gennemført undervisning, hvor eleverne/kursisterne sjældent eller aldrig så eller anvendte datamaskinen. En sådan undervisning har blandt andet været med til at opbygge myten om datamaskiner, som halve guder, der ikke blev styret af brugerne, men tværtimod var istand til at styre sine omgivelser. For eksempel har datamaskinen fået skylden for mange af Kildeskattedirektoratets fejl, mens de virkelige fejlkilder -brugerne og programmørerne- sjældent er blevet nævnt. *np* Indføring af microdatamater i undervisningen, hvor den enkelte elev/kursist selv betjener og styrer datamaten giver den pågældende betydelige bedre muligheder for at bedømme, hvem der styrer hvem. Alene dette er en ikke uvæsentlig fordel ved indførelse af microdatamater i undervisningen. *ns 2,1,Gymnasiet og hf.* I gymnasiet og på hf har der som nævnt været afholdt en række forsøg med datalære indpasset med 2 ugentlige timers undervisning afsluttet med en mundtlig eksamen. Undervisningen skete indtil 1981 i henhold til Gymnasierdirektoratets cirkulære j. nr. 30-00-06/75 populært kaldet Johnsenrapporten (se senere under enkeltfags-hf). Fra skoleåret 1981/82 trådte et nyt cirkulære i kraft der afskaffede datalære som sevlstændigt forsøgsfag i gymnasiet og på hf, kun på enkeltfags-hf måtte faget fortsætte som sælvstændigt fag. Derimod skulle datalære i gymnasiet og på hf integreres i andre fag, og de respektive faglærer, der ønskede at lave en såden fagintegration, skulle nu uden nogen væsentlig efteruddannelse også undervise i datalære. I skoleåret 1982/83 har der derfor kun været en halv snes forsøg i gang, fortrinsvis udført af de lærere, der tidligere havde skaffet sig erfaringer i datalæreundervisning på 2 timers forløbet. *np* På en del gymnasier har man istedet for at lave forsøg med fagintegretion i stedet for lavet studiekredse efter skoletid for interesserede gymnasieelever. *ef* ▶EOF◀