DataMuseum.dk

Presents historical artifacts from the history of:

RC4000/8000/9000

This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
artifacts from Datamuseum.dk's BitArchive.

See our Wiki for more about RC4000/8000/9000

Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software.


top - metrics - download

⟦9b8f73ade⟧ TextFile

    Length: 2304 (0x900)
    Types: TextFile
    Names: »folkeskole«

Derivation

└─⟦621cfb9a2⟧ Bits:30002817 RC8000 Dump tape fra HCØ.  Detaljer om "HC8000" projekt.
    └─⟦0364f57e3⟧ 
        └─⟦this⟧ »folkeskole« 

TextFile

*p s 0*

FOLKESKOLEN
*np*
I folkeskolen er datal;rens stilling stadig uafklaret. OgsÆ brugen af
datamaskine i folkeskolens 'vrige fag er endnu ikke kommet i faste rammer.
*np*
Et udvalg undert grundskolerÆdet har l;nge ladet vente pÆ en bet;nkning om
datal;rens placering i folkeskolen. Denne bet;nkning skulle nu v;re lige
pÆ trapperne.
*np*
If'lge forlydender vil bet;nkningen bl. a. indeholde f'lgende forslag:
Emner fra datal;re indf'res trinvis i et eller flere af skolens 
obligatoriske fag. Datal;re etableres som obligatorisk fag (dog tvivl herom
i grundskolerÆdet, bl. a. fordi fagtr;ngselen allerede er stor i
folkeskolen). Datal;re etableres som valgfag eller tilbudsfag i de 
;ldste klasser.
*np*
PÆ grund af kommunernes 'jeblikkelige 'konomiske situation mÆ under alle
omst;ndigheder nok regnes med en l;ngere indf'ringsperiode.
*np*
I nogle kommuner er man dog allerede gÆet i gang i st'rre eller mindre grad.
Mest kendt er nok Odense kommune, der i adskillige Ær har tilbudt datal;re
pÆ de ;ldste klassetrin. Desuden anvendes datamaskinen til 
specialundervisning og som hj;lpemiddel i andre fag.
I K'benhavns kommune tilbydes datal;re pÆ ca. en fjerdedel af kommunens
skoler. OgsÆ i f. eks. Gentofte, Lyngby-TÆrb;k og R'dovre kommuner er man
gÆet i gang, mens f. eks. Frederiksberg kommune endnu holder sig tilbage.
*np*
Det forlyder, at der i det tidligere omtalte udvalg under grundskolerÆdet
er bred enighed om, at datal;re er et relevant og selvf'lgeligt omrÆde at
arbejde med i folkeskolen.
*np*
Det kan derfor synes uheldigt, at der er en sÆdan forskel kommunerne
imellem. Hvis datamaskinen  er en af hovedhj'rnestenene i fremtidens
teknologiske udvikling, hvad alt tyder pÆ, sÆ mÆ det v;re et rimeligt
krav, at alle elever fÆr samme muligheder for at stifte bekendtskab med
denne teknologi. Dels af hensyn til deres fremtidige arbejdsliv men ogsÆ
ud fra alment demokratiske betragtninger.
*np*
Derfor bliver det interessant at se hvilke tiltag, grundskolerÆdets
rapport vil blive Ærsag til.
*ef*
▶EOF◀