|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: RC4000/8000/9000 |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about RC4000/8000/9000 Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - metrics - download
Length: 2304 (0x900) Types: TextFile Names: »folkeskole«
└─⟦621cfb9a2⟧ Bits:30002817 RC8000 Dump tape fra HCØ. Detaljer om "HC8000" projekt. └─⟦0364f57e3⟧ └─⟦this⟧ »folkeskole«
*p s 0* FOLKESKOLEN *np* I folkeskolen er datal;rens stilling stadig uafklaret. OgsÆ brugen af datamaskine i folkeskolens 'vrige fag er endnu ikke kommet i faste rammer. *np* Et udvalg undert grundskolerÆdet har l;nge ladet vente pÆ en bet;nkning om datal;rens placering i folkeskolen. Denne bet;nkning skulle nu v;re lige pÆ trapperne. *np* If'lge forlydender vil bet;nkningen bl. a. indeholde f'lgende forslag: Emner fra datal;re indf'res trinvis i et eller flere af skolens obligatoriske fag. Datal;re etableres som obligatorisk fag (dog tvivl herom i grundskolerÆdet, bl. a. fordi fagtr;ngselen allerede er stor i folkeskolen). Datal;re etableres som valgfag eller tilbudsfag i de ;ldste klasser. *np* PÆ grund af kommunernes 'jeblikkelige 'konomiske situation mÆ under alle omst;ndigheder nok regnes med en l;ngere indf'ringsperiode. *np* I nogle kommuner er man dog allerede gÆet i gang i st'rre eller mindre grad. Mest kendt er nok Odense kommune, der i adskillige Ær har tilbudt datal;re pÆ de ;ldste klassetrin. Desuden anvendes datamaskinen til specialundervisning og som hj;lpemiddel i andre fag. I K'benhavns kommune tilbydes datal;re pÆ ca. en fjerdedel af kommunens skoler. OgsÆ i f. eks. Gentofte, Lyngby-TÆrb;k og R'dovre kommuner er man gÆet i gang, mens f. eks. Frederiksberg kommune endnu holder sig tilbage. *np* Det forlyder, at der i det tidligere omtalte udvalg under grundskolerÆdet er bred enighed om, at datal;re er et relevant og selvf'lgeligt omrÆde at arbejde med i folkeskolen. *np* Det kan derfor synes uheldigt, at der er en sÆdan forskel kommunerne imellem. Hvis datamaskinen er en af hovedhj'rnestenene i fremtidens teknologiske udvikling, hvad alt tyder pÆ, sÆ mÆ det v;re et rimeligt krav, at alle elever fÆr samme muligheder for at stifte bekendtskab med denne teknologi. Dels af hensyn til deres fremtidige arbejdsliv men ogsÆ ud fra alment demokratiske betragtninger. *np* Derfor bliver det interessant at se hvilke tiltag, grundskolerÆdets rapport vil blive Ærsag til. *ef* ▶EOF◀