|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: RC4000/8000/9000 |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about RC4000/8000/9000 Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - metrics - download
Length: 12288 (0x3000) Types: TextFile Names: »mikrografik«
└─⟦621cfb9a2⟧ Bits:30002817 RC8000 Dump tape fra HCØ. Detaljer om "HC8000" projekt. └─⟦0364f57e3⟧ └─⟦c4d639c85⟧ »comw« └─⟦this⟧
comwud=set 50 comwud=typeset *pl 297,30,255,18,10**pn 0,0* *ld 12* *pn 5,1* *lw 160**ps 0* Jørgen Oxenbøll *nl1* *cd2* *rj* *nl3* *lm30* Mikrografik og kontorautomation.*nl1* --------------------------------*nl2* En lægmands erfaringer.*nl1* -----------------------*nl2* *ld24* Den internationale mikrografiske branche afholdt for nylig deres årlige kongres i København. Der var omkring 40 firmaer, der udstillede deres nyeste produkter, og det hele blev krydret med omkring 35 seminarer. En hel del af emnerne drejede sig om kontorautomation og i det hele tage bruger branchen mange resourcer på at sandsynliggøre, at mikrografik har en naturlig rolle indenfor det kommende forjættede kontormiljø. *nl2* Mikrografik er et nyere ord for mikrofilm, men det er forståligt, at man prøver på at anvende et mere rummeligt begreb, for ordet mikrofilm forbindes nok stadig af mange, som noget med hemmelige kameraer og spioner. Der er imidlertid sket meget indenfor mikrofilm i de sidste år, så den nye betegnelse, mikrografik, synes berettiget. *nl2* Blanding af teknologier. *nl1* Når man er til mikrografisk kongres, præsenteres man ofte for diagrammet på figur 1, der viser 3 "grundteknologier", der anvendes i kontorautomation. De fleste af os har nok en intuitiv fornemmelse af, at papir er noget man har på et kontor, og at der nok vil gå en hel del år, inden det bliver gjort overflødigt (hvis det nogensinde sker). At der også vil være små og store datamater, kan vi forstå (i et hvert tilfælde som edb-folk). Men hvorfor mikrografik så naturligt hører til i et kontormiljø, skal man nok have anvendt det for at forstå. *nl2* Mikrografik. *nl1* Belært ved jeg nu, at ikke blot er mikrografik fordelagtigt, når man nødvendigvis må oprette store arkiver af forskellige dokumenter, men at det også anvendes i stor udstrækning ved daglig ajourføring af diverse former for kartoteker. F.eks. er Sparekassernes Datacenter en af de største anvendere af mikrografik herhjemme, idet de dagligt sender tusinder af mikrokrofilm ud til deres filialer. Også Danmarks Radio er storbruger, idet alle aviser (?) dagligt mikrofilmes, således at DR's journalister inden kl.14.00 kan have alle aviser på mikrofilm indenfor rækkevidde og i løbet af ingen tid bladre rundt i dem. *nl2* Mikrografik byder på mange fordele. Taget som et duplikeringsmedium er det billigt og hurtigt: Det koster under en krone at duplikere en "mikro-fiche", der er på ca. A6 størrelse, indeholdende et par hundrede A4 sider. Der kan duplikeres omkring 5-6000 sider i minuttet. Det er billigt at distribuere, idet det vejer og fylder betydeligt mindre end papir. Det er nemmere at holde orden i arkiverne, det er hurtigt at slå op i dokumentene, osv. Sammenlignet med papir kan der være ulemper som: Der er ikke plads til at skrive kommentarer, man skal have en eller anden form for udlæseenhed (skærm), har man behov for hyppige a'jourføringer af sit materiele, kræver det ret så kompliceret materiale. Der kan endvidere være et kompabilitetsproblem, hvis man distribuere materiale internationalt, idet der findes forskellige typer af film og forskellige reduktionsgrader. *nl2* Mikrografisk teknologi. *nl1* På figur 1 er endvidere vist, hvilke teknikker der kan anvendes, hvis man skal fra en "teknologi" til en anden. For edb-folk er brugen af linieskrivere velkendt og vel også "Optical Character Reader", hvor man nu er ved at være så langt, at almindelig maskinskrevne papirark kan aflæses, uden at der er blevet skrevet med en særlig skriftstype (ORCA, ORCB). Konverteringen mellem papir og mikrografik sker ved hjælp af kameraer. Der findes forskellige typer, f.eks. roterende og planetariske, og disse findes igen i forskellige udførsler. Der findes kamaraer, der kan fotografere begge sider af et dokument, systemer med automatisk hentning og aflevering af dokumenterne, specielle "step-and-repeat" kameraer til "com-fiche", osv. Der findes forskellige typer film (sølv, diazo og vesicular) til forskellige anvendelser (bl.a. baggrundsfarver), og der findes forskellige størrelse film. 16 mm film anvendes normalt til affotografering på en spole, der typisk er på hundrede fod, hvad der svarer til ca. 3000 sider. 105 mm film anvendes til "mikro-fiche", der skæres ud i stykker af 6 tommers længde, og dokumenterne bliver fotograferet i en matriks. Jeg så eksempler på "micro-fiche", hvorpå der var 13 gange 16 fakturaer eller 23 gange 28, alt afhængig af reduktionsgraden. Denne er typisk på 24 eller 48 gange, selvom man også ser reduktionsgrader på 42 gange eller en særlig "ultrafiche" på 90 gange. *nl2* COM. *nl1* Konverteringen af data mellem datamaskiner og mikrofilm foretages af COM-kameraer (Computer Output Microfilm), der normalt producerer 105 mm "micro-fiche" ("COM-fiche"). Inddata til et COM apparat er oftest magnetbånd, men der arbejdes hårdt på, at der også skal kunne anvendes disketter, da dette er det gængse uddatamedie for de fleste tekstbehandlingsanlæg. Man støder her på det sædvanlige problem med den manglende standardisering af disketteformatteringen, selvom IBM's formater er ved at vinde indpas. Direkte tilkobling af et COM apparat til en datamat ses meget sjældent. Den information fra magnetbåndet, der svarer til en side, bliver vist på et katodestrålerør med høj opløsning, og dette billede bliver så affotograferet. Sammenlignet med en almindelig linieskriver er hastigheden af et COM apparat høj, nemlig fra 10.000 til 30.000 linier a 132 tegn i minuttet (og kvaliteten af det skrevne er langt bedre end, hvad man normalt ser fra en linieskriver). Der er også dukket andre teknikker op i forbindelse med generering af "COM-fiche", hvor en katode- eller laserstråle direkte aktiverer en tør sølvfilm, dvs tendensen med mindre mekanik og mere elektronik også vinder indpas indenfor mikrografik. *nl2* COM apparater er relativt dyre, fra en million og opefter, afhængigt af ekstraudstyr og faciliteter, der skal være et behov på omkring 100.000 "COM-fiche" om måneden, hvis det skal være rentabelt selv at anskaffe udstyret. Der findes imidlertid en hel del servicebureauer, der fremstiller "COM-fiche" fra et brugerleveret magnetbånd og priserne her virker umiddelbart beskedne. *nl2* CIM. *nl1* Teknikken modsat COM hedder CIM (Computer Input Mikrofilm), og der blev på kongressen fortalt, at der forskes og udvikles meget på dette område, idet man venter sig meget af denne teknologi. Der skulle være opbygget ganske få CIM systemer, men hvor og hvorledes må foreløbig være ufortalt. *nl2* CAR. *nl1* På kongressen blev det kraftigt påpeget, at de forskllige teknologier, der anvendes i kontorautomation ikke nødvendigvis skal være i indbyrdes konkurrence, men at de på bedste måde kan supplere hinanden. Netop sammenblandingen af forskellige teknologier, mener mikrografik branchen er af stor betydning. Dette ses bedst, når det drejer sig om at genfinde information lagret på mikrofilm. Der findes forskellige konventionelle metoder, idet der f.eks. på "micro-fiche" kan fotograferes et fast format sammen med selve dokumentet, og i dette faste format kan indgå noget indeksinformation. Dette kan i sin simpleste udførsel være en tæller, der inkrementeres for hver ny "fiche". I det automatiske kontor, hvor måske antallet af mikrografiske dokumenter vil være stort, og hvor der kan være behov for en noget hurtigere genfindingshastighed, vil Computer-Aided Retrieval (CAR) være på sin plads. Datamatens opgave er her at holde rede på, hvor i arkiverne en given mikrofilm er placeret. I sin enkleste form foregår dette uden fysisk forbindelse mellem datamaten og det mikrografiske udstyr. Der foretages en forespørgsel på datamaten efter visse søgekriterier, og man får at vide hvilken mikrofiche eller filmkasette, det drejer sig om, og hvor den er placeret. Den kan så hentes frem og placeres i en fremviser. På kongressen fortalte Fredslund-Petersen om et sådant mikrografisk udstyr hos S.C.Sørensen, hvor alle papirdokumenter på et eller andet tidspunkt, når de ikke mere indgik i en løbende sag, blev mikrofilmet, og tilhørende indeksinformation blev gemt i datamaskinen (papiret bliver herefter destrueret). *nl2* Der findes også halvautomatiske CAR systemer, hvor datamaskinen fortæller på hvilken filmrulle, det ønskede dokument er placeret. Operatøren lægger så denne rulle i fremviseren, som selv finder frem til det ønskede billede. Også helautomatiske systemer er på markedet. Her er filmruller f.eks. anbragt i en karrusel, og udstyret er i stand til at finde frem til et billede uden operatørindgriben. Et sådant system kan indeholde omkring 350.000 dokumentsider (er modulært opbygget, så det kan udvides) og søgetiderne ligger omkring et par sekunder. Der eksisterer endnu mere avancerede systemer, hvor det ønskede billede automatisk hentes frem, skannes af et CCD kamera (Charge Coupled Device) med en opløsning på 200 linier pr. tomme, og derefter vises på en dataskærm med stor opløselighed. Der findes også et integreret "telefiche" system, hvor datamat og mikrografisk udstyr kan opfattes som en billedbank, hvorfra man via telefonnettet kan rekvirere billeder ud på ens dataskærm. *nl2* Optiske pladelagre. *nl1* På kongressen foregik en debat, hvor optiske pladelagres anvendelse som arkivmedie blev sat op mod mikrofilm og diskuteret. Debatten bragte ikke væsentlig nye synspunkter frem, idet det åbenbart stadig er alt for tidligt at tænke på at anvende optiske pladelagre som arkivmedie. Når der engang kommer fungerende systemer frem vil de i første omgang blive anvendt som massebaggrundslager i traditionelle edb-systemer, mener mikrografik branchen. At optiske lagre i de første fem år skulle kunne udgøre en trussel mod mikrografik betragtes som udelukkende. Og hvad er der så ikke sket af nyudviklinger inden for mikrografik? *nl2* Et konkret punkt blev dog diskuteret. Optiske lagre skulle være væsentlig hurtigere end mikrografik til lagring og hentning af dokumenter. Dette er uden tvivl rigtigt, men at det skulle have nogen indflydelse på valg af medie til arkiveringsformål blev tilbagevist ved hjælp af diagrammet vist på figur 2, der viser efterspørgslen efter arkiverede dokumenter som funktion af tiden. Heraf skulle det fremgå, at det er en meget begrænset del af informationsmængden, man har behov for at kunne lagre og hente frem i løbet af nogle timer (for slet ikke at tale om sekunder). Mikrografik skulle altså på udmærket vis kunne tilfredsstille tidskravene på efterspørgsel efter information. *nl2* Hvad kommer? *nl1* Af nyheder indenfor mikrografik blev det fremhævet, at man snart forventer, at der er færdigudviklet mikrografisk udstyr, der kan indgå som et almindeligt uddatamedie i tekstbehandlingsudstyr. Der skulle blive frit valg, når man sidder og skriver på en rapport, en artikel eller et brev, om man vil have det ud på papir, diskette eller mikrofilm (hvis det ikke bliver sendt direkte afsted med elektronisk post). Om dette bliver tilfældet afhænger selvfølgelig af, om mikrografik bliver et accepteret medie i kontorets hverdag, og om det bliver lige så naturligt at anvende en mikrofilm fremviser som en dataskærm ( de fylder nogenlunde det samme). *ps0* Figur 1: *nl1* Figuren viser tre forskellige teknologier, der indgår i det automatiserede kontor. Endvidere er vist betegnelserne på de teknikker, ved hjælp af hvilke man kan komme fra en teknologi til en anden. *nl2* Figur 2: *nl1* Figuren viser efterspørgsel efter lagret information, som funktion af tiden. Ud fra et mikrografisk synspunkt ses det behagelige faktum, at det er relativt lidt information, der kræver meget hurtig lagring og genfinding (figuren er en løs skitse på basis af et lysbillede fra IMC-82). *ef* scope day comwud ▶EOF◀