|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: RC4000/8000/9000 |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about RC4000/8000/9000 Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - metrics - download
Length: 6144 (0x1800) Types: TextFile Names: »comwdiku«
└─⟦667bb35d6⟧ Bits:30007480 RC8000 Dump tape fra HCØ. └─⟦4334b4c0b⟧ └─⟦3fe7a126f⟧ »comw« └─⟦this⟧ └─⟦621cfb9a2⟧ Bits:30002817 RC8000 Dump tape fra HCØ. Detaljer om "HC8000" projekt. └─⟦0364f57e3⟧ └─⟦c4d639c85⟧ »comw« └─⟦this⟧
comwud=set 50 comwud=typeset *pl 297,30,235,18,10**pn 0,0* *ld 12* *pn 5,1* *lw 160**ps 0* Jørgen Oxenbøll *nl1* *cd2* *rj* *nl3* *lm30* Dataloger fra Københavns Universitet.*nl1* -------------------------------------*nl2* Et universitetsstudium med virkelig gode*nl1* erhvervsmuligheder.*nl1* ----------------------------------------*nl3* *ld24* På Københavns og Århus universiteter kan man få en uddannelse, der berettiger en til titlen, cand. scient. i datalogi. Her uddannes altså "rigtige" dataloger. Da uddannelsen de to steder ligger tæt på hinanden, selvom uddannelsen i Århus måske er en anelse mere teoretisk, vil vi kort kikke på, hvad man skal igennem for at blive datalog på Københavns Universitet. *nl2* Hvis man læser datalogi som hovedfag, tager det omkring 4 - 5 år, hvorefter man skal have et bifag (HD er meget populært for tiden). Hovedfagsstudiet er opdelt i 2 dele, hvor igen 1. del er opdelt i 3 dele kaldet datalogi 0, 1 og 2. Datalogi 0 er grundkurset, hvor man lærer et enkelt programmeringssprog (Pascal) og noget om datastrukturer, talrepræsentation, lidt om filstrukturer, osv. Desuden lærer man at blive en god programmør. *nl2* Datalogi 1 er delt i 2 hovedafsnit, et om materiel, hvor der også undervises i maskin- og mikroprogrammering og et om programmel, hvor filstrukturer nærmere uddybes, sammen med databaser, sortering og søgning, mm. Via projektarbejde behandles dicipliner som systemarbejde og administrativ databehandling. Endvidere får man kendskab til sprog som FORTRAN og COBOL. På datalogi 2 behandles områder som operativsystemer, oversætterteknik, matematiske modeller, beregningskompleksitet, og man får kendskab til sprog som LISP og SIMULA. *nl2* Datalogistudiets 2. del består i, at den studerende skal gennemgå nogle kurser, udvalgt fra et bredt spektrum af tilbud og derefter skal afslutte med et speciale med en varighed på et halvt til et helt år. Der kan vælges mellem kurser som operationsanalyse, digital billedbehandling, numerisk analyse, mønstergenkendelse, samfundsmæssige konsekvenser af edb, systemarbejde, mm. *nl2* Som hovedide i studiet er der lagt vægt på, at første del er ens for alle, så man sikrer sig, at alle tilegner sig en fundamental datalogisk viden, og bliver i stand til at løse de fleste forekommende programmeringsopgaver. Så vidt det er muligt (især på 2. del), lægges der vægt på projektorienteret undervisning, systemarbejde gøres til et fag og de studerende tvinges til at præsentere deres opgaver for lærere og andre studerende. Det er altså mere vigtigt, at de studerende får et bredt grundlag at arbejde på og er istand til at forelægge arbejdsopgaver for andre, end det er, at de kan vende bit. Endvidere får de studerende kendskab til et større antal sprog ( en 6-7 stykker), ikke så meget for at være i stand til specielt at kunne anvende disse prog, men for senere relativt hurtigt at kunne tilegne sig et bestemt sprog, en given opgave nu skal programmeres i. *nl2* Hvilke forhold er det nu, der adskiller datalogistudiet fra tilsvarende studier, f.eks. dataingeniørstudiet på DTH. For det første er DTH studiet i langt højere grad modulopbygget, dvs. man kan ikke umiddelbart være sikker på, at dataingeniøren har været igennem alle relevante datalogiske dicipliner. Endvidere er datalogistudiet bredere og mere projektorienteret, hvor DTH studiet er mere teknisk videnskabeligt præget. Det er nok stadig sådan, at en dataingeniør ved mere om de "nedre" dele af maskinen. En datalog har derimod i sit studium beskæftiget sig 3 - 4 år med datalogiske opgaver, hvilket i sig selv giver en længde og bredde i faget, foruden en ikke uvæsentlig træning. *nl2* Et andet forhold, der er med til at præge de forskellige edb-uddannelser, er lærerstabens baggrund. Studieplaner kan minde nok så meget om hinanden, men det siger ikke meget om undervisningens aktuelle indhold. Dette ikke sagt for at fremhæve nogle og forklejne andre, men blot en konstatering af, at der herhjemme simpelthen ikke er kvalificerede lærere nok til at undervise i datalogiske fag på de efterhånden mange forskellige edb-uddannelser (men det skal nok komme). Dette problem bliver selvfølgelig ikke gjort lettere af, at de offentligt ansatte edb-lærerers lønninger ligger en del under, hvad de ville få i erhverslivet. *nl2* Et forhold, der måske kan fortælle noget om edb-uddannelserne herhjemme, er antallet af studerende, der årligt starter på datalogistudiet, og det antal, der bliver færdige. Sidste år startede omkring 360 studerende på 1. del, men der blev kun omkring 20 færdige. Ganske vist er studiet relativt nyt, således at "de store årgange" endnu ikke har kunnet nå at komme igennem studiet, men det er alligevel en kendsgerning, at mange siver ud efter 1. del, selvom de ikke decideret afmelder sig studiet. Der kan være mange årsager til dette, f.eks. har Datalogisk Institut nogle enorme problemer med hensyn til undervisningsresourcer, men det er konstaterbart, at erhvervslivet kraftigt efterspørger de ældre studerende og "lokker" med en god løn, hvad der gør det svært at vende tilbage til studiet. *nl2* Man kan af ovenstående muligvis drage den konklusion, at der et stort behov for en alsidig datalogisk mellemuddannelse. Løsningen på dette er imidlertid ikke, som vi ser det nu, at de studerende afbryder deres studie, og så anvender det hidtidige forløb, som en art mellemuddannelse. Studiet er lagt an på, at man fuldender det, da man ellers ikke opnår den tilsigtede bredde og dybde. Et tilfredsstillende resultat kan ken vel også opnås med en kortere uddannelse, men det kræver, at studiet er tilrettelagt med dette formål. Der er fra forskellig side taget visse initiativer for at opnå dette, f.eks. datanomuddannelsen, og også teknikum og ingeniørakademiet har nogle nye uddannelser igang. Om disse initiativer bringer os på rette spor, er det for tidligt at sige noget om endnu, men en ting er i et hvert tlfælde sikkert, det gøres ikke uden en velkvalificeret lærerstab. *ef* scope user comwud ▶EOF◀