|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: RC4000/8000/9000 |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about RC4000/8000/9000 Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - metrics - download
Length: 22272 (0x5700) Types: TextFile Names: »difbog5«
└─⟦621cfb9a2⟧ Bits:30002817 RC8000 Dump tape fra HCØ. Detaljer om "HC8000" projekt. └─⟦0364f57e3⟧ └─⟦d7df738ed⟧ »difbog« └─⟦667bb35d6⟧ Bits:30007480 RC8000 Dump tape fra HCØ. └─⟦4334b4c0b⟧ └─⟦d7df738ed⟧ »difbog« └─⟦this⟧
bog5=set 200 bog5proof=set 200 bog5=typeset machine.diablo proof.bog5proof *pl 297,30,235,18,10* *pn 5,1* *lw 170* *lm45* *fs +* *ld16* *ps* *fn1,fig. 5.0: tegning af forvirret mand.* *sj* 5. Hvordan vælger man et administrativt mikrodatamatsystem. *rj* --------------------------------------- *nl2* I dette afsnit vil vi nærmere beskrive det systemarbejde, der er nødvendigt, hvis man selv på rimelig og fornuftig måde vil stå for indførelse af edb i virksomheden. *nl3* 5.1. Vælg adskilte systemer. *nl1* ---------------------------- *nl2* *lt1,datastrukturen* Først vil vi forklare, hvorfor vi mener, *lt1,fastlåser* at det er fornuftigt at vælge adskilte systemer. *lt1,organisationen* Adskilte systemer er det modsatte af integrerede, og et system er integreret med et andet, når det opdaterer i dettes registre. Det er f.eks. tilfældet, når et faktureringssystem ændrer i debitorsystemets registre ved varesalg. Vi mener, at man fastlåser virksomhedens organisation, jo mere integreret man gør systemerne, fordi organisationen er afhængig af datastrukturen. Det bliver derved let systemerne, der kommer til at dirigere virksomheden. *fn1,fig. 5.1: Forretningsgang.* *nl2* *lt1,forretnings-* Under arbejdet med at opstille krav til sit nye *lt1,gang* edb-system, er det en god ide at optegne forretningsgangen, som den er i virksomheden idag, og som man ønsker, den skal se ud efter indførelsen af det nye system. Hvis man senere finder det uhensigtsmæssig at ændre i disse forretningsgange, viser det sig måske, at dette kun kan lade sig gøre ved at ændre i edb-systemets datastruktur, da det er vanskeligt fra starten at designe en tilstrækkeligt modulær struktur. Men at ændre datastrukturen er et meget stort indgreb i edb-systemet. *lt1,vælg adskilte* *nl2* Det er derfor en fordel at vælge *lt1,systemer* adskilte systemer. Systemerne er adskilt når dataoverførselen fra et system til et andet foregår via en slags ind/udbakke, helt analogt til det manuelle system. Ind/ud-bakken i edb-systemerne kan f.eks. udgøres af et stykke papir, en diskette-fil eller kassettebånd. Det ene system interfererer således ikke med andre systemers registre. Et delsystem kan derved ændres så tosset man vil, uafhængigt af de øvrige systemer, så længe man blot kan levere de krævede periodiske dataoverførsler til de andre systemer i korrekt format. *lt1,overskuelighed* Fejl i eet system influerer ikke på de øvrige systemer og *lt1,øges* overskueligheden ved et system øges, da det bliver mere *lt1,færre fejl* forståeligt, hvad der foregår i de enkelte dele. *lt1,smidigere* Systemerne bliver smidigere, fordi man vil være mindre tilbageholdende med at gennemføre ændringer, da disse lettere kan udføres, når konsekvenserne kan overskues. Systemerne kan således komme til at rette sig efter omgivelserne i det menneskelige verden og ikke omvendt. *fn1,fig. 5.2: Bakkemodel.* *nl2* *lt1,en datamat* Adskilte systemer kan udmærket køre på samme *lt1,pr. system* datamat, men med fremkomsten af de billige mikrodatamater har man fået et redskab, som gør det muligt, at hvert ansvarsområde i en virksomhed kan have sin egen datamat. Dette bevirker, at det enkelte ansvarsområde kan beholde ejerforholdet til sine egne data på samme måde som i det manuelle system. Data-ansvaret kan placeres i de separate områder, hvilket fremmer kvaliteten af disse data samtidig med at nærhedsprincippet plejes. *nl2* *lt1,ingen* En anden vigtig fordel ved denne helt decentrale *lt1,edb-afdeling* struktur er, at edb-omkostningene kan placeres der, hvor de hører til, i stedet for i en fælles og neutral edbafdeling. Dette vil automatisk reducere omkostningerne. Man gør også de enkelte ansvarlige brugere uafhængige af en edb-afdelings opgaveprioritering, og ved helt at undgå edb-personalet gør man virksomheden mindre sårbar overfor strejkesituationer. Man opnår kort sagt en organisationsform nøjagtig som i den manuelle organisation. *nl2* *lt1,byggeklodser* Ved indførelsen af sådanne adskilte mikrodatamatsystemer får man et system af byggeklodser, hvor det enkelte mikrodatamat-system anvendes som et redskab i de enkelte flaskehalse i arbejdsgangen, ligesom man udnytter en skrivemaskine eller en regnemaskine. På denne måde får man en fleksibel organisation. *nl3* *sj* 5.2. Checkliste for anskaffelse af administrative mikrodatamatsystemer. *rj* -----------------------------------------*nl2* *lt1,som at* For at være i stand til at foretage *lt1,vælge bil* et fornuftigt valg af et mikrodatamatsystem må køberen forstå at afveje de forskellige muligheder, idet der sjældent findes noget bedste valg. Det at vælge kan sammenlignes med valg af en ny bil, eller et hus. Der er ikke noget billigt all-round system, der passer til alle anvendelser og udvidelser. *fn1,fig. 5.3: Valg af biler.* *nl2* *lt1,programmelvalg* Det, at opstille krav til det nødvendige *lt1,sværere end* materiel og vælge mellem det på *lt1,materielvalg* markedet værende, er en forholdsvis enkel sag. At opstille krav til programmel og vælge mellem markedsudbuddene er vanskeligere. Det er sædvanligvis ved valg af programmel de fleste fejltagelser bliver begået. Dette er specielt beklageligt, eftersom fejl ved valg af programmel ofte er meget dyrere end fejl begået ved valg af materiel. *nl2* Et grundigt forarbejde ved vurdering og valg er en forudsætning for, at virksomheden bliver tilfreds med sit mikrodatamatsystem. Men hermed er successen ikke sikret. I løbet af nogen tid opstår der uvægerligt et behov for at ændre og udbygge systemet. *lt1,vedligeholdelse* Derfor skal man sikre sig, at det kan vedligeholdes i tilfælde af fejl. Man skal også sikre sig, at det kan udbygges og ændres i takt med virksomhedens forudsætninger og behov. Igen er det en forholdsvis enkel sag at sikre sig, at materiellet kan udbygges. Det er meget vanskeligere med programmel. Utilstrækkeligt programmel vil begrænse de potentielle vækstmuligheder i systemet, måske endog i virksomheden selv. Det kan blive nødvendigt at skifte til nyt system, men dette er ofte en kostbar og langsommelig proces. *nl2* *lt1,minidatamat-* På et nyt marked som mikrodatamatmarkedet, *lt1,system* er der naturligvis ikke mange erfaringer at hente endnu, men vi kan genbruge en del af vores erfaring fra det mere etablerede minidatamatmarked. Lad os kort se hvordan man gør på det mere etablerede minidatamatmarked. *nl2* En typisk anskaffelsespris for et administrativt system på en minidatamat kan være: *nl1* *sj* materiel: 500.000 kr. specialudviklet programmel: 400.000 kr. *rj* *nl1* idet det specialudviklede programmel eventuelt kan erstattes af: *nl1* *sj* standardpakke: 50.000 kr. tilretning af standardpakken: 50.000 kr. *rj* *nl1* såfremt en anvendelig standardpakke kan findes. Herudover kommer ens egen tid i forbindelse med: *nl2* *lm55* *lw155* -forundersøgelse, herunder opstilling af funktionskrav til systemet. *nl2* -udarbejdelse af udbudsmateriale. Udvælgelse af et begrænset antal leverandører, som man tror kan løse opgaven. *nl2* -møder med leverandører med henblik på diskussion af udbudsmateriale. *nl2* -vurdering af tilbud. *nl2* -valg af leverandør, kontraktforhandling. *nl2* -deltagelse i udformning af systemet frem til installation og afleveringsprøve. *nl3* *lw170* *lm45* Dette er en tidsmæssig og økonomisk belastende fremgangsmåde, men også nødvendig for at sikre, at virksomheden får et funktionsdygtigt system. Ofte anvendes eksterne konsulenter i hele processen, hvis virksomheden ikke kan afse den nødvendige tid eller ikke besidder den nødvendige viden. Dette bidrager yderligere til den øjeblikkelige økonomiske belastning, men vil som regel vise sig hensigtsmæssig i det lange løb. *nl2* *lt1,anskaffelse af* Ved anskaffelse af et administrativt *lt1,et mikrodatamat-* mikrodatamatsystem til en samlet *lt1,system* pris af måske 50.000 - 100.000 kr. er det klart, at en sådan fremgangsmåde er helt urealistisk. Desuden er det slet ikke sikkert, at der findes leverandører, der vil deltage i omfangsrige tilbudsgivninger, da det selvfølgelig også belaster leverandørens tid og økonomi. *nl2* Hvordan vælger man så? Man kan være så heldig, at der findes en *lt1,lær af kollega* kollega enten i branchen eller med en lignende type virksomhed, der har anskaffet et administrativt system. Samtale med ham eller afprøvning af hans system vil da give en udmærket baggrund for at vælge et system magen til, eller at bruge de indhøstede erfaringer til at vurdere og vælge et andet system. Er man ikke så heldig, må man følge en tungere udvælgelsesproces, som begynder med at man gennemgår arbejdsgangen i sin egen *lt1,brug checkliste* virksomhed og derpå kontakter en række leverandører. Som hjælp i denne proces kan vi opstille følgende check-liste: *fn1,fig. 5.4: Lær af kollega.* *nl3* *lt1,virksomheden* o Vurder det givne system i forhold til virksomheden. *lw155* *lm55* *nl2* - Kan alle ønskede funktioner udføres? F.eks. budgetsimulering, råbalance, kreditoroversigt, likviditetsberegning. *nl2* - Er der specielle forhold i virksomheden, der skal kunne håndteres? F.eks. rabatordninger, prispolitik, sælgerprovisioner, udenlandske valutaer. *nl2* - Nummereringssystemer: Kan virksomhedens nuværende nummereringssystem overføres til systemet? Kan der bruges kontrolcifre? *nl2* - Inddata: Hvordan inddateres skærmbilleder, beskyttede felter eller linievis? Hvilken kontrol findes på inddata? *nl2* - Uddata: Er der tilstrækkeligt med rapporter? Findes de nødvendige data? Kan uddata bruges direkte? Skal der bruges specielle formularer? Er systemet dødt, medens der foretages udskrivning? Kan der skrives med gennemslag på linieskriveren? Er skriften god nok? *nl2* - Sikkerhed ved utilsigtet brug: Hvor robust er systemet overfor fejl? Hvordan startes op efter systemnedbrud f.eks. efter strømsvigt? Sikkerhedskopifaciliteter. *nl2* - Sikkerhed mod tilsigtet misbrug: Kan funktioner og kartoteker beskyttes? F.eks.: Kan private oplysninger i et lønsystem sikres? Kommer man i modstrid med registerloven? *nl2* - Svartid: Hvorledes er svartiden ved opdatering og omorganisering eller søgning i registre? Hvordan vil de daglige arbejdsgange påvirkes af svartiden? *nl3* *lw170* *lm45* *lt1,udvidelse* o Vurder udvidelsesmuligheder. *lw155* *lm55* *nl2* - Prøv at fastlægge en tidshorisont og vurder virksomhedens vækst m.h.t. kunder, leverandører m.m. indenfor denne horisont. *nl2* - Er det muligt at udvide pladelagerkapaciteten? Kan registrene udvides? *nl2* - Kan der sættes flere terminaler på systemet? Hvad indebærer det at udvide antallet af terminaler i form af ekstra lager, ekstra programmer og ekstra materiel? *nl2* - Kan systemet bruges som terminal til servicebureau? *nl2* - Hvilke andre administrative systemer end den aktuelle findes til den givne maskine? *nl3* *lw170* *lm45* *lt1,integration* o Vurder integration med andre administrative systemer. *nl2* *lw155* *lm55* - Hvordan er integrationen mellem de forskellige administrative systemer (på samme anlæg)? F.eks.: Hænger bogholderi og lagerstyring sammen? *nl2* - Integration med andre systemer på andre edb-anlæg, manuelle eller mekaniske systemer. F.eks.: Kan girokontoret læse de anvendte disketter? *nl3* *lw170* *lm45* *lt1,leverandør* o Vurder leverandører. *nl2* *lw155* *lm55* - Referencer. På lignende systemer og i det hele taget. *nl2* - Materiel service: Hvem vedligeholder materiel? Skal man selv hente og bringe anlægget? Kan man rekvirere en servicetekniker, og i givet fald med hvor kort varsel? *nl2* - Stabilitet: Er det sikkert, at leverandøren findes på markedet i hele systemets forventede levetid. *nl2* - ▶10◀Programmel service: Hvem har udviklet programmerne? Hvem foretager vedligeholdelse? Hvem retter fejl? *nl2* - Dokumentation: Hvilken dokumentation findes? Er den skrevet på dansk? Udleveres kildeteksterne til programmerne? *nl2* - Uddannelse: Tilbyder leverandøren uddannelse i systemet? *lw170* *lm45* *nl3* *lt1,omkostninger* o Vurder omkostninger. *nl2* *lw155* *lm55* - Primære omkostninger: Hvad koster et samlet system? Hvad koster tilpasninger? Koster installation, brugermanualer m.m. ekstra? Hvad koster uddannelse? *nl2* - Sekundære omkostninger: I forbindelse med anskaffelse af det nye system kan der påløbe andre udgifter end udgifterne til selve systemet. F.eks.: Disketter, specielt papir, bord til datamat, udgifter til konvertering af data. *nl2* - Drift: Hvad koster en servicekontrakt på materiel? Man må ikke undervurdere denne udgift. Den er ofte højere for overvejende mekaniske dele af systemet (disk, diskette og skrivere). *nl2* - Hvad koster udvidelser? Ekstra lager, ekstra pladelager og ekstra skærme? *nl4* *lw170* *lm45* 5.3. Udvælgelsesprocessen i praksis. *nl1* ------------------------------------ *nl2* *lt1,virksomheds-* Når man har gjort op med sig selv, *lt1,analyse* at man måske vil anskaffe en mikrodatamat til løsning af nogle af virksomhedens administrative rutiner, bør man starte med at gennemgå arbejdsgangen i sin virksomhed. *fn1,fig. 5.5: Blanketindsamling.* *nl2* *lt1,blanket-* Dette gøres bedst ved at følge *lt1,indsamling* blanketgangen i virksomheden. Ved hver arbejdsplads undersøger man hvilke blanketter, der går ind til arbejdspladsen, og hvilke der går ud derfra. Man indsamler blanketterne og skriver på disse, hvor og hvornår de skabes, hvor de går hen, og hvornår de bruges. Man noterer også, hvor der er ønsker om mere information i blanketindholdet, og hvor der er overflødig information. Man noterer, hvor der er problemer som f.eks. tidsmæssige flaskehalse. Man indsamler oplysninger om virksomhedens *lt1,datamængder* datamængder, såsom antal varer, antal kunder, antal kreditorer, antal ordrer pr. måned, og antal fakturaer pr. måned. Man noterer også, hvor mange medarbejdere, der skal gøre brug af de forskellige funktioner. Efter denne gennemgang af arbejdsgangen, vil det sikkert stå nogenlunde klart for en, hvor flaskehalsene er, og hvor der kan rationaliseres ved at udnytte edb. *fn1,fig. 5.6: Datamængder.* *nl2* *lt1,udvælg en* Man bør finde en klart afgrænset opgave, *lt1,afgrænset opgave* som man kan starte med at lægge over til edb. Dette kan f.eks. være tekstbehandling, adressevedligeholdelse og etiketteudskrivning, finansbogholderi, lagerstyring, fakturering, kalkulation, kreditorregnskab af færdigvarerpriser, debitorregnskab eller budgettering. Man bør under ingen omstændigheder, tænke på at starte op med mere end en opgave. Man skal derpå definere den udvalgte opgave. Man bør her tilstræbe at gøre opgavedefinitionen så klar og ren som mulig, dvs uden for mange krøller og specialtilfælde. Man skal ikke søge at presse alle specielle forhold ind i et standardsystem, da dette derved ville blive uoverskueligt og dyrt, samt evt. få nogle konsekvensfejl af ændringerne. Hvis man f.eks. kan få udført 90 procent i et standard system, skal man være tilfreds med dette, og så udføre de resterende 10 procent manuelt. Herefter kan man så lægge resultatet ind i databasen. Man får herved et meget smidigt system, som tillader brugeren at gribe ind og foretage anden behandling end den, der er indlagt i systemets programmer. Et eksempel på sådanne manuelle arbejdsrutiner kunne være specialrabat og kreditnota. *nl2* *lt1,adskilte* Som beskrevet i et tidligere afsnit, *lt1,systemer* bør man undgå at integrere sine systemer. Man skal holde dem mest muligt adskilt. Herved får man bedre mulighed for at forstå, hvad der sker i systemet, og man får færre konsekvensfejl. Man behøver f.eks. ikke at integrere systemer som kalkulation, lagerstyring og fakturering. *nl2* *lt1,testdata* Når man har fundet frem til den opgave, man vil omlægge til edb, udvælger man nogle markante testdata fra dette område i virksomheden. Man aftaler derpå møde hos 2-3 leverandører, som man har hørt kan levere det ønskede system på en mikrodatamat. Man aftaler, at man vil se en demonstration, samt prøvekøre nogle medbragte testdata. Inden besøgene hos leverandørerne skal man gøre sig sine krav, ønsker og spørgsmål klar. Man tager den fra forrige afsnit check-listen og beslutter, hvilke punkter der er mest betydningsfulde for virksomheden i den aktuelle valgsituation. *nl2* *lt1,leverandør* Hos leverandøren konstaterer man *lt1,besøg* nu gennem demonstrationen, om systemet kan klare opgaven, og man får leverandøren til at oplyse, hvor stort et anlæg der er nødvendigt for at køre systemet med virksomhedens datamængder. Spørg nu leverandøren ud om de forhold på check-listen, som man har udpeget som væsentlige. Spørg *lt1,referencer* om navn på personer i virksomheder, der har købt det omhandlede system. Man bør altid gøre sig den ulejlighed at kontakte disse referencepersoner og få et vide, om de har været tilfredse med systemet og med leverandøren. *nl2* Noter endelig indtryk og erfaringer under eller umiddelbart efter besøget hos leverandøren, således at disse indtryk kan sammenholdes til sidst. Gør dig straks efter besøget klart, om systemet kan løse opgaven, om der er indeholdt ekstra faciliteter i systemet, eller om der er særlig gode forhold ved leverandør eller maskine, som kan udnyttes af virksomheden. For hvert besøg bliver man klogere, idet hver leverandør fortæller om netop de punkter, hvor han er stærk i forhold til de øvrige leverandører på markedet. Udnyt denne viden, men vurder hver gang, om "den stærke side" har nogen betydning i den aktuelle situation, og pas på at den ikke købes på bekostning af en nødvendig facilitet. Husk altid at se systemet og materiellet fungere. Slå dig ikke til tåls med, at en facilitet lige er på vej, eller kommer i næste version. *ps* *fn1,fig. 5.7: Valgsituation.* *nl2* *lt1,valg* Når besøgsrunden er overstået, skal indtrykkene om de forskellige produkter indsamles, og man skal til at vælge. Det er godt aldrig at vælge et system, hvor man ikke kan overskue, hvad der foregår. Ved at have overblik over systemet bevarer man muligheden for at kunne lade det erstatte af en manuel procedure. Når man skal vurdere, hvilken af de undersøgte leverandører, der bedst kan opfylde virksomhedens behov, er man nødt til at prioritere sine krav og ønsker. *lt1,korttidsleje* Føler man sig endnu ikke klar til at foretage et valg, er der endelig den mulighed, at man kan korttidsleje systemet hos leverandøren, for at afprøve det endnu grundigere. *nl2* Hvis man gennemfører et grundigt forarbejde med hensyn til at vurdere og vælge, er der en rimelig chance for, at man får et administrativt system, *lt1,resultatet* som virksomheden vil have glæde af. Man skal ikke være blind for, at selv systemer, der afviger meget fra det ideelle kan give virksomheden fordele, der langt overstiger anskaffelsesprisen. Et brugbart system kan anskaffes for ned til 50.000 kr.; med en eller flere standardsystemer kan det udføre administrativ rationalisering på områder som lagerstyring, fakturering, kreditorbogholderi, debitorbogholderi, finansbogholderi og andre funktioner som adresselister og tekstbehandling. *nl2* Fordelene, der opnås ved denne automatisering, vil næsten altid overgå den primære anskaffelsespris på systemet. Af denne grund er administrative mikrodatamatsystemer et forsøg værd. *nl2* *lt1,udskiftning til* Efter nogle år med et administrativt *lt1,større system* system kan begrænsninger og behov for ændringer og udvidelser føles så store, at det kan være nødvendigt at skifte system. Der er selvfølgelig den mulighed, at leverandøren af det originale system har løsningen i form af maskine og programmer. Men man kan også risikere, at selve anlægget er forældet, og leverandøren markedsfører et nyt system, som ikke vil være kompatibelt med det nuværende. Eller man kan risikere, at leverandøren overhovedet ikke eksisterer på markedet mere. Brugeren vil så blive nødt til at anskaffe et nyt system, og foretage de dermed forbundne omlægninger f.eks. af registre. *nl2* Men selv hvis det første system må kasseres efter et par år, kan det have givet virksomheden en værdifuld indføring i den administrative edb-verden. Selvom materiel investeringen og det meste af programmel investeringen må afskrives over få år, vil dette være retfærdiggjort af fordele i form af en strukturering af de administrative procedurer, standardisering af operationer og oplæring af personale. Desuden vil brugeren have opnået en værdifuld erfaring, som kan udnyttes ved anskaffelse af et fremtidigt system. *nl2* *lt1,først programmel* Udbuddet af standardprogrammer, som *lt1,så materiel* er flytbare fra en mikrodatamat til en anden, vil hurtigt blive større. Dette kan betyde, at man for fremtiden ikke behøver at købe programmel hos leverandøren af materiel, men man kan starte med at opsøge det bedste programmel, og derefter finde en maskine dette kan køre på. *ef* scope day bog5 bog5proof ▶EOF◀