|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: RC4000/8000/9000 |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about RC4000/8000/9000 Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - metrics - download
Length: 15360 (0x3c00) Types: TextFile Names: »dimser«
└─⟦621cfb9a2⟧ Bits:30002817 RC8000 Dump tape fra HCØ. Detaljer om "HC8000" projekt. └─⟦0364f57e3⟧ └─⟦c4d639c85⟧ »comw« └─⟦this⟧
comwud=set 50 comwud=typeset *pl 297,30,245,18,10**pn 0,0* *ld 12* *pn 5,1* *lw 160**ps 0* Jørgen Oxenbøll *nl1* *cd2* *rj* *nl3* *lm15* Mikrodatamater i hjemmet år 2001.*nl1* ---------------------------------*nl2* Data, dimser og dagligdag hos*nl1* familien Prag i Lyngby.*nl1* -----------------------------*nl2* *ld24* Journalist Helge Lorentzen fra Danmarks Radio har produceret fire fjernsynsudsendelser om konsekvenserne for indførelse af informations og telekommunikations teknologi i vor hverdag. De to første udsendelser er planlagt udsendt om aftenen den 29 i denne måned. Den første udsendelse beskriver en families liv og aktiviteter omkring noget af det udstyr, "man" forventer i hjemmet i år 2001, og den anden lidt om teknologien bagved. Mikroprocessorer og mikrodatamater indgår i dette udstyr i stor udstrækning, og deres indflydelse vil helt sikkert ikke blive mindre med tiden. *nl2* Familien. *nl1* På et tidligt stade i planlægningen fandt man ud af, at det var nødvendigt at vælge en familie med indsigt i edb, da det ellers ville tage alt for lang tid at få udsendelserne produceret. Da DR tidligere havde haft forbindelse med direktør John Prag fra Crone og Koch edb (i forbindelse med folketings- og kommunevalget), kontaktede man ham og hans familie for at høre om de ville deltage. Familien består af far, mor (begge udearbejdende) og tre børn (går alle i skole). Endvidere bor de i Lyngy-Tårbæk kommune, hvor man for tiden kører et teledata forsøg. Som noget ikke uvæsentligt går børnene i Baunegårdsskolen, hvor man har en del erfaring med datalære. *nl2* Familien indvilligede i at deltage i forsøget omkring den 20 august i år, og den 20 september startede optagelserne. I den måned der da gik, var der fart på i den Lyngby'ske hjem. Mikrdatamater i hjemmet er åbenbart endnu ikke noget, der diskret bliver installeret i hjemmet. Alle "udenoms" aktiviteter var enorme. Der var selvfølgelig ikke strøm nok i hjemmet, så der skulle hugges hul i muren, så 3 gange 65 amperes kabler kunne lægges ind. Langs panelerne blev der monteret tykke kabelbundter, der skulle monteres et hav af stikdåser, i haven blev der rejst en kæmpe parabolantenne, mm. *nl2* ComputerWorld har talt med John Prag for at høre lidt om, hvordan det gik, og hvad der hans forløbige erfaringer. *nl2* Hjemmets lokalnetværk. *nl1* Det første, der slog ham, da alt dette installationsvirak pågik var, at dette i praksis slet ikke vil fungere i år 2001, hvis der ikke inden da er fremkommet et lokalnetværk beregnet for hjemmet, og at dette lokalnetværk skal være i stand til både at kunne bære data og videosignaler. Det skal være muligt på en enkel måde at koble det forskellige udstyr sammen og samtidig forbinde det til eksterne telelinier. Sådan et "hjemme-lokalnetværk" skal altså være af bredbåndstypen, hvilket er med til at komplicere sagerne, da et sådant netværk i dag er relativt dyrt, og det er jo ikke umiddelbart noget for de små hjem. Så her er noge for industrien at gå igang med. *nl2* Udstyret.*nl1* Men hvad omfatter så alt det udstyr, der blev installeret, hvordan skulle det "hjælpe" familien. En del af forestillingerne om, hvorledes familiestrukturen ser ud i 2001, er at familien i høj grad er "hjemmearbejdende", dvs det skulle ikke være nødvendigt særligt ofte at "komme på arbejde" for at mødes med arbejdskammaraterne, børnene undervises hjemme, man køber ind hjemme ved spisebordet, og hvad man nu ellers kan fantasere sig til. Alt det udstyr, der blev proppet ind i hjemmet for at illudere den fremtidige dagligdag, blev delt i to grupper, nemlig det udstyr, der faktisk eksisterer i dag, og så det, der endnu ikke er "opfundet". Det sidste var det så hensigten at simulere, f.eks. en eller anden avanceret madlavningsmaskine, men det viste sig hurtigt at være en for stor mundfuld at give sig i kast med, så det simulerede udstyr blev droppet. *nl2* Der var imidlertid udtsyr nok at tage fat på, så følgende blev installeret i hjemmet: Telefax, datamatkonferenceudstyr, personsøgeanlæg, mobiltelefon, vedeokonferenceudstyr, telefon og PABC udstyr, video og kabel-TV, teledataterminal, undervisningsmikrodatamater (Piccoloer og Apple) og en større personlig datamat (PERQ). Derudover var der så installeret tilsvarende udstyr de steder hjemmet skulle i kontakt med: Crone og Koch edb i Charlottenlund (fars arbejde), Statens Byggeforsknings Institut (mors arbejde), Baunegårdsskolen (børnenes arbejde), Ørholms Brugs (indkøbsstedet), Crone og Koch's afdeling i Ålborg og på Hotel Hvide Hus i Ålborg (viedeokonference center). *nl2* Vi vil nu kikke lidt på de forskellige dimser og deres funktioner, og høre lidt om familiens erfaringer. *nl2* Videokonference. *nl1* En af succes'erne var videokonferencerne. Der var blevet installeret et videokonference center på Hotel Hvide Hus i Ålborg, og John Prag kunne så holde møde med sin Ålborg afdeling, når denne benyttede sig af centret. Han mener ikke at videokonferencemøder virker fremmedgørende, man har langt mere fornemmelse af at afholde et rigtigt møde, end det f.eks. er tilfældet med telefonmøder. Det synes realistisk, at en hel del rejseaktiviteter i forbindelse med møder kan afskaffes, hvis man i stedet anvender videokonferencer. Man kunne tænke sig, at der i alle større byer indrettes et videokonference center (f.eks. på et hotel), så man ikke skal rejse så langt for at komme til møde. *nl2* Datamatkonference. *nl1* En anden, efter John Prags mening udmærket foranstaltning, er datamatkonferencer, der i dete tilfælde foregik efter COMDAT systemet, der blandt andet anvendes af det svenske forsvar. Man kan her holde både "åbne" og "lukkede" møder. Hvis man f.eks. melder sig til åbent møde, kan man, når man har tid og lyst, koble sig på via sin dataterminal, se hvilke meddelelser man endnu ikke har fået læst, og så måske komme med en kommentar, som man sender til konferencen. Systemet virker som en slags elektronisk post mellem geografisk spredte personer, der deltager i et eller andet projekt. Fordelen er, at man kan gøre noget ved projektet, når man har tid, og ikke absolut når andre har det. Det kan være en udmærket metode til at få ekstern ekspertice ind i et projekt. Lukkede møder foregår efter de samme principper, men man skal her have tilladelse fra en projektansvarlig for at kunne deltage. Datamaten, der blev anvendt til konferencen, er et DEC 20 anlæg tilhørende DSB. *nl2* Telefax. *nl1* Der var installeret telefax udstyr (fjern-fotokopiering) på de fleste af de berørte lokaliteter og også dette udstyr synes anvendeligt til mange formål. Blandt andet fik børnene sendt opgaver fra skolen på denne måde og brugte det også til returnering af svar. Det nuværende udstyr er imidlertid irriterende langsomt, men der er nyt på vej, hvor hastigheden er blevet en faktor 6 bedre. *nl2* Telefondatamater. *nl1* Når alle arbejder hjemme, har man brug for mere end een telefon til at snakke i, og endvidere er der behov for telelinier til diverse datatransmissionsanvendelser. Der blev derfor installeret en telefonomstillingsdatamat (PABC minimat 64), der havde 12 indgående linier og 25 lokalnumre. Disse telefondatamater indeholder mange nye faciliteter, der muligvis kan være til nytte i fremtidens hjem. Man kan få forskellige former for om- og gennemstillinger, der er indbygget en automatisk telefonsvarer, der virker ved, at den der kalder op selv kan indtaste sit eget telefonnummer, som så bliver skrevet ud på en lille skriver hos modtageren, og en hel sel mere. Endvidere fik familien installeret nogle prototyper af KTAS' 85 telefon, der har automatisk opkald. Dette havde blandt andet sønnen (5 år) glæde af, idet han akdrig før har ringet så meget til sin farmor. John Prag havde fået installeret en af de nye biltelefoner i sin bil, hvor man kan viderestille biltelefonnummeret til et vilkårligt telefonnummer, hvor det så vil ringe, når biltelefonnummeret bliver kaldt op. En praktisk foranstaltning synes han. *nl2* Børnene og undervisning. *nl1* Børnene skulle undervises hjemme ved hjælp af forskelligt udstyr. De havde hver en mikrodatamat, farvefjernsyn, videomaskiner og båndoptagere. En af mikrodatamaterne styrede en lysbilledfremviser, der anvendtes i undervisningen. Også videokonferenceudstyret blev anvendt i undervisningen, idet børnene på denne måde fik lærerkontakt. Ifølge John Prag fungerede det faktisk rimeligt, når videokonference udstyret var igang. Men når børnene selv skulle fortsætte ved hjælp af noget af det andet udstyr, gik det galt. Børnene manglede simpelthen den sociale kontakt, de kedede sig. Eller som den ene pige udtrykte sig: det er selvfølgelig spændene at vide, at man er den eneste, der ved, hvor kedligt det er. For den yngstes vedkommende gik det endnu værre, idet en 5 årig simpelthen ofte skal have voksenkontakt, hvis han skal kunne koncentrere sig. Efter en uge blev han sendt tilbage til børnehaveklassen. *nl2* Når resultatet med hjemmeundervisningen faldt så dårligt ud, hænger det ifølge John Prag sammen med, at de datamatbaserede undervisningsprogrammmer, der findes i dag, ganske enkelt er for dårlige. Syntakssiden er for svær, hvilket gør det belastende for børnene. Hvis (når) undervisningsprogrammer bliver bedre, kan denne form for undervisning måske anvendes i specielle tilfælde, f.eks. på Færøerne eller på Grønland, hvor geografiske forhold kan være afgørende. Også undervisning af fremmedarbejderbørn i deres modersmål kan være et eksempel, idet det er umuligt at skaffe kvalificerede lærere. Også ved forskellige former for tilvalgsfag, kan datamatbaseret undervisning måske finde anvendelse. For at vende tilbage til Grønland kan der måske her laves et fornuftigt forsøg, idet Grønland har et veludbygget bredbåndsnet. Der er dog efter John Prags mening ikke nogen tekniske foranstaltninger, der kan erstatte den menneskelige kontakt mellem lærer og elev, der er nødvendig for indlæringen. *nl2* Det var også meningen, at børnene skulle føre "elektronisk dagbog", men også dette viste sig at være for kompliceret. Børnene var endvidere udstyret med en personsøger (rækkevidde 10 km.) med envejskommunikation, så man kunne kalde på dem, f.eks. når der skulle spises. Ellers havde det ikke nogen praktisk funktion. *nl2* Underholdning. *nl1* Der var gjort en del ud af den "teknologiske underholdning", idet man vel forventer, at dette vil beslag på en hel del af 2001 familiens tid. I kælderen var der indrettet en "sanserum" vel udstyret med "sansepølser", som det udtryktes. Der var "wide-screen" fjernsyn fremvist med en videokanon og stereoanlæg med digitalgrammofon. Da der nu var opført en parabolantenne i haven og indlagt kabelfjernsyn, var det muligt at modtage programmer fra alverdens lande. Det viste sig imidlertid hurtigt, at sanserummet ikke blev benyttet særlig meget af familien, der i forvejen ikke ser særlig meget fjernsyn. Selv børnene syntes, det i længden var halvkedeligt, undtagen når de havde venner på besøg, men så var der jo også den sociale kontakt. Digitalgrammofonen var det eneste John Prag var imponeret af, idet lydgengivelsen her er virkelig fremragende. *nl2* Teledata. *nl1* Teledata blev anvendt til indkøb i Ørholm Brugs, der også havde fået sat teledataudstyr sat op, så de kunne tage mod bestillinger, taste tilbud ind, mm. Familien Prag benyttede tidsrummet omkring morgenmaden til at finde ud af, hvad man nu skulle bestille af varer, men fandt det besværligt at benytte systemet. Det at bestille madvarer i "prosa" er ret så upræcist, idet der er mange variationer af den samme vare. For at være anvendeligt skal et sådant indkøbssystem laves helt om og udbygges kraftigt, så det er muligt at bestille nøjagtig det man har brug for. Det skete også at de fik den samme ordre leveret to gange, da brugsuddeleren havde glemt at slette en effektueret ordre. Den største fordel for familien var, at varerne blev bragt ud. Man skal altså 20 år frem i tiden for at opnå en service, der var almindelig for 20 år siden. *nl2* Teledata blev i det hele taget ikke anvendt frivilligt i noget synderligt omgang, det blev stort set kun anvendt ved demonstrationer. Muligheder er for små og kvaliteten for dårlig. Dette stemmer vel også ganske godt overens med, hvad man hører fra f.eks. det britiske Prestell forsøg. *nl2* Foreløbig konklusion. *nl1* Det er selvfølgelig umuligt at fremdrage endegyldige forskningsmæssige resultater af så kortvarigt et forsøg, der er sat i scene for at få optaget nogle fjernsynsudsendelser, men nogle hovedindtryk mener John Prag godt man kan drage. Det første indtryk er, at teknologien langt fra er så veludviklet og faretruenede nær, som man ofte hører. Der er i denne forbindelse helt klart omkring 20 år til år 2001, og 1984 bliver med garanti ikke noget skræmmeår. *nl2* Det er imidlertid ikke kun teknikken, der mangler en hel del år for at blive moden, også administrationen af hele tele- og informationssektoren kræver en væsentlig reorganisering for at kunne håndtere omhandlende forsøg, hvis det skulle gå hen og blive dagligdag. Hvad der har været involveret af telefonselskaber, teleregion og -styrelser, laboratorier og tekniske afdelinger for at få dette op at stå, er ikke småting. *nl2* Der kan dog godt i dag øjnes visse tekniske forbedringer og muligheder. Videokonferencer virker som en rimelig erstatning for en del af erhvervslivets mange møder. Fornemmelsen af personlig kontakt er ikke så dårlig endda og især ikke, hvis man kender hinanden i forvejen. Også på lærer-elev plan kunne der skabes en kontakt. *nl2* Selve ideen med at arbejde hjemme og så benytte sig af de tekniske muligheder, mener John Prag ikke er fremtiden. Selve det sociale samvær med fagfæller, kunder, etc. kan ikke undværes. For at skabe et kreativt miljø kræves samvær af mindst 5-10 personer, derhjemme kan det slet ikke lade sig gøre. *nl2* Han synes heller ikke familiemedlemmerne kommer hinanden nærmere ved at arbejde hjemme, snarere tværtimod. Den megen teknik gjorde, at man arbejdede hver for sig i hvert sit værelse. Forældrene fik direkte dårlig samvittighed over for den yngste, og det endte jo også med, at han blev sendt tilbage til skolen efter en uge. *nl2* Heller ikke oprettelse af såkaldte "nabocentraler", menr han er vejen frem. Selv om man her kan være flere personer sammen og også flere om at dele udstyret, vil der stadig mangle samværet med fagfæller. *nl2* Sidst men ikke mindst, hvem skal betale for alt dette her, eller rettere, hvordan skal det financieres. Det bliver ikke billigt, når vi alle sammen skal have telefoncentraler, hjemmenetværk, datamater og parabolantenner. Og oven i købet kommer så det store spørgsmål, om det i det hele taget er et fremskridt. Den sociale kontakt mennesker imellem er ikke noget, man sådan lige kan undvære. *ef* scope day comwud ▶EOF◀