DataMuseum.dk

Presents historical artifacts from the history of:

RC4000/8000/9000

This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
artifacts from Datamuseum.dk's BitArchive.

See our Wiki for more about RC4000/8000/9000

Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software.


top - metrics - download

⟦fd6165df7⟧ TextFile

    Length: 19200 (0x4b00)
    Types: TextFile
    Names: »mecom«

Derivation

└─⟦a41ae585a⟧ Bits:30001842 SW-save af projekt 1000, Alarm-system
    └─⟦72244f0ef⟧ 
        └─⟦this⟧ »mecom« 

TextFile

>a1 INDLEDNING
Denne rapport beskriver forberedelse og plan_lægning af en
salgs_udstilling i Bahrain jan./feb. 1981.

Udstillingen og resultaterne af denne be_handles i en selv_stændig
rapport.

Formålet med rapporten er dels at dokumen_tere projektet og dels at
tjene som erfarings_grundlag, hvis TELE's OP-software afdeling skulle
blive involveret i lignende projekter i frem_tiden.

Projektet var specielt - set med under_tegnedes øjne - af 3 grunde.

For det første var projek_tets formål, plan_lægning og forbere_delse
af en
>ul
salgsudstilling,
hvilket ligger uden for mit tradi_tionelle arbejds_område.

For det andet var projektets tids_horisont endda temme_lig
snæver. Projektet startede (eller jeg kom på det ) 23.12.1980 og
udstil_lingen afholdtes 02.02.1981 - 05.02.1981.

For det tredie oplevede jeg ikke resultatet af projektet - selve
udstil_lingen.

Om det første er der kun at sige, at det var spæn_dende at prøve,
men tids_presset gjorde det ind imellem til en temmelig stresset
og nerve_pirren_de ople_velse.

Om tids_hori_sonten iøvrigt bør man nok søge at und_gå sådanne
situatio_ner. At dette projekt lykkedes, skyldes foruden en
for_træffe_lig arbejds_indsats fra projekt_delta_gernes side 
også en god portion held. Der var utro_lig mange tråde, der først i 
aller yderste stund blev flettet sammen.

Om det tredie er der kun at sige, at under_tegnede nok burde have
under_trykt sin mod_vilje mod at rejse til disse støvede og 
overophe_dede himmelstrøg.

Rapporten inde_holder følgende afsnit:

 1. denne indledning
 2. oversigt over projektdeltagerne
 3. Projektforløb
    - indeholder dels en beskrivelse af 
      arbejdsmetoder og dels en beskri-
      velse af de enkelte delopgaver,
      problemer og deres løsninger.
      
 4. Hardware rapport
    - en beskrivelse af hardwarens "til-
      stand" udarbejdet af JOMO og HET.
      
 5. Økonomi
    En opgørelse over, hvad projektet har
    kostet alt inclusive, samt nogle kom-
    mentarer hertil.

 6. afsluttende bemærkninger

>a1 PROJEKTETS DELTAGERE
Følgende personer har været involveret i projektets gennem_førelse:

>nf
JK, @TELE salg
ERK, TELE salg
HEA, TELE sekr.
JHN, TELE OP SW
JSH, TELE OP SW
HSI, JTAS
OV, @TELE OP SW
GR, @TELE HW
JOMO, TS
HET, TS
AF, @TELE OA
KØN, UDV.
PWM, EXPO
REM, EXPO
HF, @SHIP, GLO
EDM, TELE OP SW (projektleder)
>fi

Derudover har følgende firmaer deltaget:

>nf
EXP0-MARKETING APS., Vedbæk (udstillingsarrangør)
STIBO SATS, Tranbjerg (OP-brochurer)
VALD. JENSEN APS., København V. (plancher, vægge etc.)
Udstillingsbureauet GRAFISET APS.,
København F (tekster m.v., standmaterialer)
MAERSK AIR, Århus C. (rejse, ophold)
>fi

>a1 PROJEKTFORLØB
Dette afsnit indeholder en beskri_velse af vores arbejds_metoder og
en oversigt over de enkelte del_opgaver samt en beskrivelse af de
pro_ble_mer vi løb ind i og deres løs_ning.

>a2 Arbejdsmetode
I TELE's OP-software afdeling havde man ikke særlig mange erfa_ringer
med projek_ter af denne art, og jeg havde slet ingen. Det var der_for
nød_vendigt at trække på dels EXPO i Ballerup og SHIPPING i Glostrup.

Vi organise_rede det på den måde, at vi holdt nogle koordinerende møder
i Ballerup, hvor REM (EXPO), HF (SHIP) og jeg del_tog. Jeg repræsen_terede
i den for_bindelse hele den øvrige gruppe.

På disse møder - 3 blev det til - plan_lagde vi det totale pro_jekt og
for_delte arbejds_opgaver mellem os, samt fulgte op på disse.

Med den øvrige gruppe 
holdt jeg en række møder i Århus (ca. 1 pr. dag), hvor de op_gaver,
jeg havde ansvaret for, blev uddelegeret og fulgt op.

På bag_grund af en dispo_sition udarbejdet af REM, blev der opstillet
en fuld_stændig aktivi_tets_liste om_fatten_de ca. 100 for_skellige
akti_viteter.

På møderne (både i Ballerup og Århus) gennemgik vi akti_vitets_listen,
således at vi hurtigt kunne tage aktion på eventuelle problemer i 
for_bindelse med de enkelte aktiviteter.

Samtidig havde jeg næsten hver dag en up-to-date status på samtlige
akti_viteter. Det var simpelthen nødvendigt på grund af de tids_mæssige
rammer. Endvidere holdt det mine nerver i ro - for det meste.

Jeg synes, at det var en god måde at arbejde på, fordi jeg hele tiden
følte, at jeg havde over_blik over projek_tet. Der er blot en lille
detalje omkring selve akti_vitets_listerne.

Når listen består af så mange aktivi_teter, er det vigtigt at holde
aktivi_teterne til de enkelte del_opgaver
samlet for at bevare overblikket. Måske er det en god ide at lave en
liste pr. del_opgave.

>a2 Oversigt over delopgaver
Dette er en over_sigt over de del_opgaver, vi opdelte projektet i.

>a3 Standen
Herunder kan nævnes følgende hovedak_tiviteter:

- produktion af:
vægge, friser
tekster, billeder

- fremskaffelse af:
borde,
stole,
gulvtæpper,
belysning
etc.

- standens indretning

>a3 Transporter
Herunder kan nævnes følgende hovedaktiviteter:

 - transport af standmateriel
 - transport af udstyr (RC8000 - RC700)
 - udarbejdelse af diverse papirer
   (told, faktura, pakkelister)
 - forsikringer
 - persontransport

>a3 Produktpræsentation
Herunder kan nævnes følgende hovedaktiviteter:

 - hardware
 - software
 - dokumentation
 - salgsbrochurer
 - PR - reklameaktiviteter

>a3 Administration
Herunder kan nævnes følgende hovedaktiviteter:

 - projektadministration
 - bemanding
 - eksportansøgning (re-eksport)
 - eksportstøtte ansøgning
 - tidsrammer
 - økonomi

>a2 Gennemgang af delopgaver
Dette er en gennemgang af de enkelte delopgaver med vægten lagt på
at beskrive de problemer, der opstod og deres løsning.

>a3 Standen
Det væsentligste problem var, at vi ingen standmaterialer havde til
opbygning af en decideret "OP"-stand.

Derfor måtte vi designe og få fremstillet en række plancher, som kunne
bruges - dels ved den aktuelle udstilling, men også ved eventuelle
ud_stil_linger af samme art.

Design, layout og nogle billeder fremstillede vi selv, men selve
fremstil_lingen af plancherne fik vi professionel hjælp til (fa.
Vald. Jensen Aps.).

Billederne blev ikke trykt på plancherne med teksten, men blev
lavet selvstændigt, så de skulle klæbes op. På den måde kan vi bruge
dem til andre formål, når der ikke er udstil_linger.

Med hensyn til indretning af standen, så lavede vi en model af standen.
Vi havde 18 kvadratmeter til rådighed, og fik efter en del pusle_spil
lagt brikkerne på plads.

I praksis (d.v.s. på udstillingen) viste det sig, at vore anstren_gelser
ikke bar frugt. Der var simpelthen for lidt plads til at huse dels
OP-konfigurationen : RC8000, magnetbåndsstation, 3 x 248 Mb disc
drives, RC3502 og 2 x RC850, 2 x RC810 terminaler, 1 x arabisk
printer og dels RC700.

Til alt held var standen ved siden af ikke optaget. Det lykke_des
at få de to stande slået sammen til en. Der op_stod så et pro_blem
med over- og under_vægge. Men heldig_vis var det muligt at leje nogle
i neutra_le farver, som passe_de udmær_ket med vore farver. Resulta_tet
blev ganske nydeligt (efter hvad jeg kan se på de hjem_bragte bille_der).

Terminal_borde med_bragte vi selv. Stole og gulv_tæpper lånte vi der_nede.
Stolene end_da uden bereg_ning, idet vi lånte dem hos NIPU's lokale
agent - og han var interes_seret i for_handling af vore pro_dukter.

>a3 Transporter
Oprindelig var det menin_gen, at EXPO MARKETING skulle transpor_tere
stand_materialet sammen med de øvrige udstille_res stand_materia_ler.
Men da vi dels ikke kunne få det hele færdigt til deres trans_port
af_gik, og da vi dels selv skulle trans_portere alt det øvrige ud_styr,
beslut_tede vi selv at trans_portere  vores stand_materiale.

Trans_porten blev opdelt i en række del_trans_porter, således at vi bedre
kunne plan_lægge den, bl.a. ved at få udfær_diget så mange som muligt af
de papirer (fatura, toldpapirer, pakkelister), der skulle følge udstyret.

Da ingen rigtigt vidste, hvor_ledes forhol_dene var der_nede,
anmode_de vi KDCC om at stille en person til rådig_hed til
mod_tagel_se og over_vågning af ud_styret, indtil teknikerne an_kom.

Den "OP"-konfiguration, der blev vist på ud_stillin_gen var jo en del
af det anlæg, der er solgt til MOC, Kuwait, og det var menin_gen, at
anlægget skulle trans_porteres videre til Kuwait efter ud_stillin_gen.

Beslutningen herom var dog ikke endelig, da udstyret skulle afsen_des.

Vi indførte følgende procedure:

>tb 5 1.
Alle kasser blev omhyggeligt nummereret og kopi af pakke_liste
blev indsat i en mappe.

>tb 5 2.
Alle kasser skulle pakkes omhyggeligt ud, således at hverken
mærkesed_ler eller emballagen iøvrigt blev beskadiget.

>tb 5 3.
Ved ind_pakning efter udstil_lingen kunne man dels ved hjælp af de
intakte mærke_sedler samt kopier af pakkelister_ne i mappen pakke
de rigtige stumper i de rigtige kasser.

>tb 5 4.
I tilfælde af, at anlægget skulle til Kuwait skulle en del af kasserne
ommærkes med nye mærke_sedler, og der skulle ved_lægges andre papirer.
De nye mærkesed_ler samt alle rele_vante papirer blev udarbej_det
på for_hånd og indsat i mappen.

>tb 5 5.
Vedrørende hjem_sendelse/videre_forsendelse samt ved eventuelle
problemer, skulle HF, GLO kontaktes.

Teknikerne, som skulle stille anlægget op dernede, fik den om_talte
mappe med. Den indeholdt desuden en be_skrivelse af, hvor_ledes
standen skulle bygges op.

Det var en god ide at lægge trans_porterne i faste rammer og have
det hele plan_lagt på for_hånd. Det var medvir_kende til at alt 
forløb gnidnings_frit.

Da udstil_lingen skulle fore_gå i et telt, fandt vi det klogest
at til_sende forsikrings_selska_bet en nøj_agtig beskrivel_se af
forhol_dene. En sådan fik vi fra messe_ledel_sen.

Alt vedrørende person_transport blev vare_taget af Maersk Air.
Her opstod der det problem, at pas og visa for alle 5 personer
forsvandt under_vejs i post_systemet fra ambassaden i London til
Århus.

Vi fik ved enestående hjælp fra paspoli_tiet udstedt nye pas til
teknikerne i løbet af en week_end. Pas og visa dukkede dog op kl. 3
mandag morgen, hvor teknikerne skulle rejse kl. 7.

>a3 Produktpræsentation
Det væsentlige at præsentere på udstil_lingen var OP-systemet med
dets facili_teter for det arabiske sprog. Derudover præsentere_des
også RC700.

Med hensyn til præsen_tation af OP-systemet var der følgen_de
proble_mer:

  1. Vor egen software til Kuwait-systemet var 
     ikke færdig
  2. RC853 var ikke færdig
  3. Printer med arabisk tegnsæt var ikke færdig

Problem 1 var der selv_følgelig taget højde for på forhånd 
ellers havde det jo set sort ud. Vi lånte programmel og data_base
hos JTAS.

04-området (Sønder_jylland) blev skiftet ud med Kuwaits data_base
(på engelsk), som vi havde fået på magnet_bånd, og der blev fore_taget
nogle få program_ændringer, således at svar fra systemet blev på
engelsk.


Efter nogle få indkørings_vanskelig_heder med standard-soft_ware
og autoload af RC3502 havde vi et ganske godt erstatnings_system.

Med hensyn til RC853 havde vi i starten forestil_let os, at vi kunne
nå at få noget skærm_software færdig, men det viste sig at være
umu_ligt.

Vi havde to prototyper RC850 og fik lavet to faste bille_der
med arbisk tekst, som
cyklisk kunne vises på skærmene. I sidste øje_blik blev de rigtige
taster til Kuwait-tas_taturerne leveret fra gravøren, således at vi
ved at sende de løse taster og en tube lim med teknikerne til Bahrain
kunne nå at præsente_re to "rigtige" tasturer.

Under forberedel_serne ankom to printere  med arabisk tegn_sæt
fra Facit i Stockholm.

Vi nåede at få en af disse klar_gjort, således at vi også kunne vise
arabiske trykprøver på papir.

Med hensyn til præsenta_tionen på udstil_lingen indtal_te vi et
kassette_bånd med simulerede opkald, og vi fik til_koblet en 
demo-moni_tor således, at det via denne og et par høj_talere var
muligt på lang afstand at følge med i demon_strationen.

Det er min sikre over_bevisning, at vi nåede det mest optimale resultat
under de givne forud_sætninger.

>tb 5 1.
Vi kunne vise OP-systemets generelle faciliteter ved hjælp af 
JTAS-programmel og den "hjemme_strikkede database".

>tb 5 2.
Vi kunne vise arabiske skærm_billeder, der på udmærket
vis dokumen_terede skærmens muligheder.

>tb 5 3.
Vi kunne vise arabiske print_outs, som ganske vist stadig ikke er
helt korrekte, fordi vi endnu ikke helt har forstået at forbinde de
enkelte bog_staver korrekt, men som viste printerens mulig_heder.

RC700 blev præsen_teret med både skærm og printer. Ligeledes havde
vi et kabel med, således at RC700 kunne køre som terminal op i mod 
RC8000.

Vi havde lavet en diskette med en række demo_programmer med engelske
instruk_tioner.

Vi havde ingen salgs_brochurer omhand_lende OP-systemet. Derfor fik
vi etableret et sam_arbejde med fa. Stibo Sats i Tranbjerg og fik
lavet en ganske nydelig brochu_re omfattende OP-systemet og
RC853 display terminalen.

PR-reklame nåede vi ikke at gøre meget ud af. Vi var optaget i
messe_kataloget, men der var tilbud om tegning af annoncer i
forskel_lige tids_skrifter. Desværre var dead_line allerede over_skredet,
da vi gik i gang. Men der findes en række tids_skrifter, bl.a. et der
hedder Scandinavia and the Middle East (som ifølge tids_skriftets
egen oplysning) læses af en række ledere på forskel_lige niveauer
i Mellemøstens lande, og det vil nok være en god ide at følge
udstil_lingen op med en artikel om systemet.

>a3 Administration
Administrationen af projektet blev betydeligt lettet ved at føre
aktivitetslister og holde korte op-følgende møder med projekt-medarbejderne.

>a4 Tidsrammer
Egentlige tidsplaner lagde vi ikke,
men vi havde nogle faste datoer, vi ikke kunne overskride. Det var
afsendelsesdato for udstyr- og afrejse_datoer for stand_personalet.
Den reelle tidsplan løb således fra 6. januar til og med 22. januar
(afsendelsesdato). De sidste af stand_personalet rejste den 31. januar,
så det gav os en ekstra uge til at færdiggøre forskel_lige små_ting
såsom OP-brochuren, taster, PROM'mer etc.

>a4 Bemanding
Projektet blev af hensyn til tids_presset bemandet med alle, der
var nødven_dige.

Bemandingen fremgår af afsnit 2.

Bemandingen på udstillingen var:

 JOMO   opstilling, installation,
 HET    nedtagning, forsendelse

 JK
 JHN    repræsentation på standen
 HEA

>a4 Exportansøgning (re-eksport)
Der forelå eksport_tilladelse til det meste af udstyret (nemlig det,
der oprindeligt skulle til Kuwait), men man havde glemt det udstyr,
der kom fra Århus og som var nødvendigt for præsentationen (RC850,
printer, RC810 etc.) En ny ansøgning blev i hast iværksat.
Tilladelsen nåede lige akkurat at komme inden udstil_lingen løb af
stablen.

>a4 Eksportstøtte-ansøgning
Firmaet EXPO MARKETING havde søgt på RC's vegne om eksport-støtte på
baggrund af et budget, der var udarbejdet af REM og som baserede sig på,
at Kuwait-anlægget skulle videre til Kuwait, og at KDCC skulle betale
for transporten fra København til Bahrain.

Hele anlægget kom imidlertid retur, hvilket betød en firedobling af
transport_udgifter_ne og dermed af 
budgettet for trans_porten.

Vi ind_sendte der_for en anmod_ning til Ehvervs_fonden om at gen_behandle
vores ansøg_ning. I skrivende stund har vi ikke hørt noget derfra.

En nærmere rede_gørelse for økonomien angives i afsnit 5.

>a1 HARDWARERAPPORT
Følgende ændringer er foretaget for at etablere DEMO-OP-system i
Bahrain:

Båndstationskabinet (box no. 46) er isat ekstra skinner for CHS og
skinner for formatter.

CPU kabinet (box no. 32) er isat ekstra skinner - skilt på frontlåge
ændret.

CHS i box 43 er isat IOC og AMX inclusive interne kabler og p.s. (+/- 12V) - 
taget
fra CHS i box 44.

CHS i box 34 er isat +12V p.s. 
>ul
(inclusive ledningsstrap til 12V
taget fra CHS i box 37.

5 stk. disc drives er ændret til 240 volt 1 stk. er stadig 220 volt.
Dette er mærket op med labels på drivene !

>ul
Følgende fejl blev konstateret under installa_tionen:

1 stk. RC8247 defekt - fejlen ligger ikke på kortene, men der er
mulig_vis 2 stk. defekte hoveder.

1 stk. RC8247 defekt -/+ 20V fuse falder ud (sandsyn_ligvis fejl i
p.s.).

Fejl i MEM 717 eller CPU 708 i box 45/42.

FPA 801 i box 35 periodisk defekt.

RC8000 CPU i box 38 går ud af run periodisk.

Filtre i kabinetter og disc drives skal renses/skiftes, på grund af
meget støv i loka_let, iøvrigt bør alt renses for støv.

N.B.: Ingen af de nævnte fejl er rettet, der er skiftet over til
o.k. dele.

>a1 ØKONOMI
En helt præcis opgørelse over udgif_terne i forbindel_se med ud_stillin_gen
fore_ligger endnu ikke, da der stadig_væk mangler enkelte 
regnin_ger, men der er udar_bejdet et brutto_regnskab, der baserer sig
på ind_komne regninger samt beregninger af de manglende regnin_ger.

Regnskabet udviser en udgift på 446.606,16 kr. hvoraf ca. 347.000 kr.
er tilskuds_berettiget.

Budgettet, der danner grundlag for Erhvervs_fondens tilsagn om
eksport_støtte udviste en udgift på 163.700 kr. Det vil sige, at vi
har en budgetoverskri_delse på ca. 113 %.

Der er nok ikke store chancer for, at Erhvervsfonden vil ændre sit
tilsagn (vi har dog intet hørt endnu), så vi må nok regne med, at vi
kun får 45 % støtte af de 163.700 kr.

Det betyder, at udstil_lingen netto kommer til at koste ca. 375.000 kr.

Det skal lige bemærkes, at den mand_tid, der er brugt på projektet,
og som beløber sig til ca. 1/2 mandår ikke er inkluderet.

Bruttoregnskabets øvrige omfang fremgår af regn_skabet som er ved_lagt.

Regnskabet til Erhvervsfonden vil blive frem_sendt, så snart alle bilag
er i hus.

>a1 AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER.
Den væsentligste grund til, at budgettet blev sprængt, er ene og 
alene den, at en af de væsentligste forud_sætninger ikke blev opfyldt,
nemlig
at Kuwait_anlægget skulle videreforsen_des til KDCC i
Kuwait. Det var end_videre af_talt, at KDCC skulle be_tale trans_porten
fra København til Bahrain.

Som bekendt blev beslut_ningen herom ændret i aller_sidste øje_blik.

Vi havde budgetteret med ca. 1 ton udstyr i bud_gettet. Nu blev det
i stedet til ca. 5 ton. Det er klart, at budgettet 
ikke kan holde.

Hvis forud_sætnin_gen ikke var blevet ændret og hvis man kan regne
med at transport_udgifter_ne er proportionale med vægten, så ville
disse have været for 1 ton udstyr ca. 50.000 kr. og budgettet ville
have passet ganske godt.

Er pengene givet godt ud ? Ja, det vil jo vise sig. Jeg skal ikke
her komme med betragt_ninger vedrørende resul_tatet af udstillin_gen
men henvise til den rapport, som skal udarbejdes i for_bindelse med
regnskabs_afslutningen til Erhvervs_fonden. Men udstillin_gen har
ihvertfald resul_teret i, at der er udarbejdet en række tilbud til
lande i Mellemøsten på OP-system.
▶EOF◀