|
|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: RegneCentralen RC759 "Piccoline" |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about RegneCentralen RC759 "Piccoline" Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - metrics - download
Length: 12160 (0x2f80)
Types: RcTekst
Names: »TEKST2.WP«
└─⟦1b33e010a⟧ Bits:30003931/SNAPS_CDOS.imd Disketter indleveret af Steffen Jensen (Piccolo/Piccoline)
└─⟦this⟧ »TEKST2.WP«
╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ┆15┆┆b3┆_____________________________________________↲ ┆15┆┆b3┆Vejledning for KONSEQUENCE┆05┆Side ┆0b┆↲ ┆14┆┆b3┆┆a1┆3.┆05┆Grundlæggende betjening↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ┆a8┆┆e8┆┆a8┆3.0 GRUNDLÆGGENDE BETJENING↲ ↲ Når alt er forbundet, og programmet er startet ↓ op, er man parat til at lave den første ind┄↓ spilning. I dette kapitels første afsnit gen┄↓ nemgås nøje alle nødvendige skridt til at ↓ gennemføre en enkel indspilning. Det efter┄┄↓ følgende afsnit beskæftiger sig med ↓ metronomfunktionen. Dernæst gælder det en ↓ optagelse, der anvender mere end et spor.↲ ↲ ↲ ↲ ┆b0┆┆a1┆3.1 Et lille mesterværk↲ ↲ På sequencerens skærmbillede finder man 16 ↓ søjler, der hver især er forsynet med et num┄↓ mer og et indikatorfelt. Disse søjler repræ┄↓ senterer såkaldte spor, som der altså er 16 ↓ af. Et spor er et sted, hvor optagede MIDI-↓ in┄formationer befinder sig. Når sporet ikke ↓ er tomt, vil dets søjle blive skraveret i en ↓ ud┄strækning, der relativt viser mængden af ↓ ind┄hold.↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ Til hvert spor er knyttet visse parametre. ↓ (Bl.a. et navn og et MIDI kanal nummer) For ↓ at lette redigeringen af disse parametre an┄↓ vender programmet et 'aktuelt spor'. I en af ↓ søjlerne vil nummeret altid være vist mørkt ↓ ┆8c┆┆86┆┆e0┆↓ på lys baggrund - i modsætning til alle de an┄↓ dre. Dette markerede spor er det 'aktuelle ↓ spor'.↲ ↲ Et andet begreb er 'tilstand'. Hvert spor er ↓ i en 'tilstand', som forklarer, hvad der ↓ sker, når sequenceren sættes i gang. Indled┄↓ nings┄┄vist vil alle de små indikatorfelter in┄↓ dehol┄de en firkant som tegn på, at sporene er ↓ i 'stop' tilstand.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ I første omgang ønsker vi at optage på spor ↓ 1. Da det aktuelle spor ved opstart netop er ↓ spor 1, så behøver vi blot give kommandoen: ↓ ┆a0┆'sæt det aktuelle spor i optage tilstand'.┆e0┆ ↓ Ligesom alle andre steder kan man vælge at ↓ bruge tastaturet eller en mus. Med mus klik↓ ┆8c┆┆86┆┆f8┆↓ ╱04002d4e0a0006000000000201233100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ kes på cirklen. På tastaturet tryk┄↓ kes på tasten <A3> (øverste række, ↓ 3. tast fra højre). Når dette er ↓ gjort vil firkanten i spor 1's søj-↲ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a0006000000000201233100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ ┄le skifte til en cirkel. Dette er tegn på, at ↓ der når sequenceren sæt┄tes i gang, vil blive ↓ optaget på sporet.↲ ↲ Før man går videre, bør man sikre sig, at al┄↓ le tilslutninger er i orden, og at udstyret ↓ er tændt. I første omgang er det ligemeget ↓ hvil┄ken MIDI-kanal, der udsendes information┄↓ er på, men det vil snart være nødvendigt, at ↓ vide hvilken MIDI-kanal synthen modtager in┄↓ formationer på. Vær i øvrigt opmærksom på at ↓ mange (især nye) synthesizere rummer utallige ↓ muligheder for at forvirre en selv.↲ ↲ Nu er tiden kommet til at aktivere selve se┄↓ quenceren. Dette gøres ganske enkelt ved at ↓ trykke på <RETUR> (Brug valgfrit en af de to ↓ store taster, som på Piccoline-tastaturet er ↓ grønne). Man vil så se, at der nederst på ↓ skærmen til venstre er en firkant, der bevæg┄↓ er sig fra venstre til højre i 4 trin. Nu kan ↓ man blot anslå tangenterne på keyboardet. Det ↓ anbefales, at man prøver at lave et rimeligt ↓ genkendeligt produkt.↲ ↲ Når man synes, at tiden er inde til at af┄↓ bryde seancen, så trykker man på mellemrums┄↓ tangen┄ten, som er den største på tastaturet. ↓ Nu skulle man gerne opleve, at et stykke af ↓ spor 1's søjle bliver skraveret for at marke┄↓ re, at sporet indeholder noget. Sker der in┄↓ genting, skal man sikre sig, at det lille in┄↓ dikator┄felt i søjlen indeholder en cirkel. ↓ Dernæst bør man undersøge, om alle forbindel┄↓ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ ser er i orden og ikke mindst, at synthesize┄↓ ren er rig┄tigt indstillet.↲ ↲ Hvis det er gået godt, skal musikken (?) af┄↓ ╱04002d4e0a0006000000000201233100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ spilles igen. Sporet skal derfor ↓ bringes i afspille tilstand. Det ↓ gø┄res ved et klik på trekanten el┄↓ ler ved tryk på <A2> tas┄ten.↲ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a0006000000000201233100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ ↲ De informationer der før blev optaget, vil ↓ blive sendt ud på MIDI-kanal 1, når sequen┄↓ cer┄en aktiveres igen. Før man starter, bør ↓ man altså sikre sig, at den tilsluttede mod┄↓ tager er ind┄stillet til at modtage på kanal ↓ 1.↲ ↲ Som før sættes sequenceren igang ved at tryk┄↓ ke <RETUR>. Resultatet skulle gerne blive, at ↓ man hører sin optagelse fra før. Hvis lyden ↓ udebliver, gælder det som før om at undersøge ↓ forbindelser og syn┄thesizerens ind┄stillinger. ↓ Musikken afbrydes under alle om┄stændigheder ↓ ved at benytte mel┄lemrumstangen┄ten, og kan ↓ sættes igang igen ved et nyt tryk på en af ↓ RETUR-tasterne.↲ ↲ ↲ ↲ ┆b0┆┆a1┆3.2 Metronomfunktionen↲ ↲ Ved indspilning vil det som oftest være at ↓ foretrække at have en rettesnor. KONSEQUENCE ↓ tillader forskellige former for metronomer. ↓ Den der vil blive benyttet her, anvender ↓ højttaleren i interfacet til at give lyde fra ↓ sig hver 1/4 node. Det første slag i hver ↓ takt har en lyd, som adskiller sig fra de an┄↓ dre. Denne funktion aktiveres ved først at ↓ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ klikke på 'TAKTER' feltet i midterstriben. ↓ (eller tryk på <T>)↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ I menuen, der kommer frem til højre, klikkes ↓ derefter på 'METRONOM'. (eller tryk på >M<)↲ ↲ Med musen føres pilen da hen over 'METRO┄↓ NOMSLAG' feltet, og der klikkes derefter i ↓ 'VALG OK' feltet.↲ ↲ På tastaturet trykkes en gang på <PIL NED>, ↓ hvorved 'METRONOMSLAG' feltet markeres. Der┄↓ næst trykkes på <RETUR>↲ ↲ Styrkereguleringen (VOLUME) på interfacet kan ↓ indledningsvist sættes i midterstilling. Prøv ↓ derefter evt. at gentage mesterindspilningen ↓ blot med metronom sat til. Hvis der er util┄↓ fredshed med den indbyggede højttaler, så er ↓ der mulighed for at lade lyden blive mixet ↓ sammen med instrumenterne og derefter for┄↓ stærket. Se evt. også appendix 5.2.↲ ↲ ↲ ↲ ┆a1┆┆b0┆3.3 Nedtælling↲ ↲ Ligesom metronomen er også nedtælling en ↓ ting, som kan gøre det nemmere at foretage ↓ optagelser. Normalt vil KONSEQUENCE optage ↓ fra det øjeblik der trykkes på <RETUR>. Ved ↓ at aktivere nedtæl får man to takters respit. ↓ Det gøres ved at klikke på 'NEDTÆL' feltet. ↓ (eller tryk på <N> på tastaturet) Et gentaget ↓ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ klik eller tryk bevirker, at funktionen bli┄↓ ver inaktiv igen. Som nedenstående viser, kan ↓ man hele tiden se, hvorvidt funktionen er ak┄↓ tiv eller ej.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ╞ aktiv nedtæl inaktiv nedtæl↲ ┆0f┆↓ ↲ Nedtæl er mere detaljeret beskrevet i kapitel ↓ 4, men er iøvrigt ganske enkel at bruge.↲ ↲ ↲ ↲ ┆b0┆┆a1┆3.4 Duet, trio, kvartet......↲ ↲ Med de hidtil gjorte erfaringer, metronomen, ↓ nedtæl og en passende portion musikalsk kun┄↓ nen så skulle tiden være inde til at benytte ↓ sequencerens evne til at dirigere flere in┄↓ strumenter samtidig.↲ ↲ Til dette formål kræves imidlertid, at man ↓ har mere end en synth til rådighed. Alterna┄↓ tivet er en såkaldt dual- eller multitimbral ↓ synthesizer, der kan levere lyd til flere ↓ forskellige MIDI-kanaler samtidig.↲ ↲ Det er som i andre sammenhænge vigtigt, at ↓ udstyret er rigtigt forbundet. Hvis man tager ↓ en ekstra synth i brug, som kun skal bruges ↓ til at afgive lyd, så skal denne nye synths ↓ MIDI IN blot tilsluttes et af interfacets ↓ MIDI OUT's. Derefter bør man sikre sig, at ↓ der er orden i MIDI-kanalerne. De to synther ↓ bør ikke modtage på samme MIDI-kanal. I det ↓ kom┄mende eksempel forudsættes det, at den ↓ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ hidtil benyttede synth (enhed 1) modtager på ↓ kanal 1, mens den nye synth (enhed 2) modtag┄↓ er på kanel 2.↲ ↲ I eksemplet ønsker vi, at spor 1 skal være ↓ tilknyttet MIDI-kanal 1, mens spor 2 skal væ┄↓ re sat til kanal 2. Sådan vil KONSEQUENCE væ┄↓ re indstillet i forvejen.↲ ↲ ┆b0┆1 ┆84┆┆f0┆Hvis der er foretaget noget med ↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄KONSEQUENCE, siden programmet blev startet ↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄op, så akti┄ver forfra funktionen med tryk ↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄på <F10> og svar ja til det stillede ↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄spørgsmål. (tryk <J>)↲ ↲ ┆b0┆2 ┆84┆┆f0┆Den første opgave er at optage på spor 2. ↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄Når vi spiller på enhed 1, ønsker vi derfor ↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄ikke at høre den selv, men derimod enhed 2. ↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄Det indebærer to ting:↲ ↲ ┆84┆a) Sæt enhed 1 i 'local off mode' eller ↓ ┆19┆┆82┆┄┄skru ned så man ikke kan høre den.↲ ↲ ┆84┆b) Etabler MIDI forbindelse mellem Enhed 1 ↓ ┆19┆┆82┆┄┄og Enhed 2 via KONSEQUENCE. Det gøres ved ↓ ┆19┆┆82┆┄┄at vælge IND/UD menuen (klik eller <I>). ↓ ┆19┆┆82┆┄┄Dernæst vælges 'MIDI KANAL UD', hvorefter ↓ ┆19┆┆82┆┄┄der klikkes på 2-tallet eller trykkes <F2>. ↓ ┆19┆┆82┆┄┄Det bevirker, at de ting som KONSEQUENCE ↓ ┆19┆┆82┆┄┄modtager bliver sendt ud igen på MIDI-kanal ↓ ┆19┆┆82┆┄┄2. (Det kaldes 'soft-thru' eller 'MIDI UD')↲ ↲ ┆b0┆3 ┆84┆┆f0┆Prøv derefter at benytte tangenterne på en┄↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄hed 1. Resultatet skulle gerne være, at man ↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄hører enhed 2 spille.↲ ↲ ┆b0┆4┆f0┆ ┆84┆Spor 2 vælges som det aktuelle spor, og ↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄sæt┄tes i optage tilstand.↲ ↲ ┆8c┆┆87┆┆a8┆↓ (Metronom og nedtæl aktiveres evt.)↲ ↲ ┆b0┆5┆f0┆ ┆84┆Sequenceren aktiveres, der optages, og af┄↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄brydes igen med et tryk på mellemrumstan┄↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄genten. Spor 2 sættes til afspil tilstand.↲ ↲ ┆b0┆6 ┆84┆┆f0┆Den 'logiske' forbindelse mellem enhed 1 og ↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄enhed 2 slås fra under IND/UD menuen ved at ↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄vælge 'INGEN AFSPILNING'. (se afsnit 4.62)↲ ↲ ┆b0┆7┆f0┆ ┆84┆Enhed 1 sættes til Local ON (eller der ↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄skrues op), så man igen kan høre den.↲ ↲ ┆b0┆8 ┆84┆┆f0┆Spor 1 vælges til det aktuelle spor og sæt┄↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄tes i optage tilstand.↲ ↲ ┆b0┆9 ┆84┆┆f0┆Igen aktiveres sequenceren, og man indspil┄↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄ler på spor 1, mens man samtidig hører en┄↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄hed 2 spille det, der blev indspillet før.↲ ↲ ┆b0┆-┆f0┆ ┆84┆Sequenceren afbrydes, og spor 1 sættes i af┄↓ ┆19┆┆82┆┆81┆┄spille tilstand.↲ ↲ Hvis man dernæst trykker <RETUR>, vil man hø┄↓ re enhed 1 og 2 spille en duet.↲ ↲ Den praktiske betjening afhænger i en vis ↓ grad af de tilsluttede MIDI-enheder. Det gen┄↓ nemgåede eksempel er af en så generel karak┄↓ ter, at der ikke burde være nogen problemer. ↓ Der er imidlertid en næsten uendelig række ↓ mulig┄heder for tilslutning af udstyr. For┄↓ skellige produkter og forskellige fabrikater ↓ gør det umuligt at komme med en totalt fyld┄↓ estgørende beskrivelse her. Nogle vil måske ↓ kunne hente ideer i det følgende, hvor et par ↓ eksempler er mere præcist beskrevne.↲ ↲ ↲ ┆8c┆┆87┆┆a8┆↓ ┆a1┆EN MULTITIMBRAL SYNTH↲ ↲ En enkelt multitimbral synthesizer med tan┄↓ genter kan i mange tilfælde være tilstrække┄↓ ligt ved arbejde med en sequencer.↲ ↲ En sådan synth vil normalt kunne fungere, som ↓ om den var x antal synthesizere, der modtager ↓ på hver deres MIDI-kanal. Tastaturet kan man ↓ så bruge til at spille på en af disse synthe┄↓ sizere. Derved behøver man for så vidt ikke ↓ den soft-thru funktion, der blev anvendt i ↓ pkt. 2.↲ ↲ ↲ ┆a1┆EN MONOTIMBRAL SYNTH OG ET LYDMODUL↲ ↲ En anden opstilling kan bestå af en synth, ↓ der kun kan levere en lyd af gangen, og et ↓ lydmodul.↲ ↲ Her vil det være interessant at skære for┄↓ bindelsen mellem synthesizerens tangenter og ↓ dens lyddel over. Man kan simpelt hen fore┄↓ stille sig tangenterne i en enhed og lyddelen ↓ i en anden.↲ ↲ Den omtalte forbindelse benævnes ofte ↓ 'LOCAL'. Hvis en synth er sat til 'LOCAL ON', ↓ så er forbindelsen etableret, hvilket er det ↓ normale. 'LOCAL OFF' betegner den ønskede ↓ tilstand, hvor tangenter og lyddel er skilt ↓ ad.↲ ↲ Den monotimbrale synthesizers lyddel fungerer ↓ da på samme måde som et dedikeret lydmodul, ↓ og man vil have behov for at anvende soft-↓ ┆8c┆┆86┆┆f8┆↓ thru funktionen fra pkt. 2 for at skabe for┄↓ bindelse mellem tangenterne og en 'lyd'.↲ ↲ ↲ ┆a1┆MOTHERKEYBOARD OG LYDMODUL(ER)↲ ↲ MIDI er årsag til, at der findes synthesizere ↓ uden tangenter. De kaldes lydmoduler og er ↓ forholdsvis velkendte.↲ ↲ Knap så udbredte er mother-keyboards, der ↓ ganske enkelt er tangenter uden synthesizer. ↓ Den manglende udbredelse skyldes sandsynlig┄↓ vis prisen, for ideen er så absolut god. Ud┄↓ over tangenter af meget høj kvalitet giver et ↓ mother-keyboard nemlig normalt også mere ↓ fleksibilitet og overskuelighed.↲ ↲ Teknisk set er anvendelsen af et motherkey┄↓ board sammen┄lignelig med anvendelsen af en ↓ synthesizer sat i 'LOCAL OFF' mode.↲ ↲ Et digital-klaver vil i mange tilfælde gøre ↓ udmærket fyldest som en slags motherkeybo┄┄↓ ard, men i princippet er det bare en monotim┄↓ bral synth.↲ ↲ ┆1a┆┆1a┆↲ ↓ ┆1a┆┆1a┆↓ ↓ ┆1a┆ monotim┄↓ bral synth.↲ ↲ ↓ ┆1a┆år en synthesizers tangenter ↓ blev akti┄veret, og man senere kunne