DataMuseum.dk

Presents historical artifacts from the history of:

RegneCentralen RC759 "Piccoline"

This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
artifacts from Datamuseum.dk's BitArchive.

See our Wiki for more about RegneCentralen RC759 "Piccoline"

Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software.


top - metrics - download

⟦32d5d092c⟧ RcTekst, TextFile

    Length: 8704 (0x2200)
    Types: RcTekst, TextFile
    Names: »TEKST4.WP«

Derivation

└─⟦1b33e010a⟧ Bits:30003931/SNAPS_CDOS.imd Disketter indleveret af Steffen Jensen (Piccolo/Piccoline)
    └─⟦this⟧ »TEKST4.WP« 

RcTekst


╱04002d4e0a00060000000002012d3120000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
┆15┆┆b3┆_____________________________________________↲
┆15┆┆b3┆Vejledning for KONSEQUENCE┆05┆Side ┆0b┆↲
┆14┆┆b3┆┆a1┆5. ┆05┆Appendices og Stikordsregister↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆a8┆5.1 AT HAVE MUS ELLER IKKE AT HAVE MUS↲
«index»5.1 AT HAVE MUS ELLER IKKE AT HAVE MUS↲
↲
Programmet er beregnet til at skulle bruges ↓
med mus. Ikke mindst skærmens layout er præg┄↓
et af det. Ved at bevæge musen styres en lil┄↓
le pil på skærmen. Begrebet 'at klikke' er ↓
ganske enkelt at trykke på musens knapper. I ↓
dette program anvendes kun den venstre knap. ↓
Ønsker man f.eks. at vælge et af menupunkter┄↓
ne i den lodrette stribe på midten af skærmen ↓
(strimlen), så fører man pilen over, så ↓
spidsen er inden for menufeltets område, og ↓
trykker derefter på musens venstre knap.↲
↲
En mus tilsluttes Piccolines tastatur via den ↓
i musen fastsiddende ledning. Hvis musen er ↓
af den optiske type, da skal den medfølgende ↓
plade placeres, så pladen er længere fra høj┄↓
re til venstre, end den er fra op til ned.↲
↲
Normalt musebrug er at have musens hale ↓
(d.v.s. ledningen) til at pege væk fra sig. ↓
Hvis man bruger højre hånd til musen, vil ens ↓
pegefinger kunne hvile på knappen til ven┄↓
stre, mens tommel- og lillefinger har fat på ↓
hver side af musen.↲
↲
Har man ikke mus, er det ærgeligt, men pro┄↓
grammet kan selvfølgelig stadig betjenes, ↓
omend det er en anelse mere besværligt. Se ↓
iøvrigt afsnit 4.0.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆a8┆5.2 INTERFACET↲
↲
«index»5.2 INTERFACET↲
Interfacet strømforsynes fra en standard net┄↓
adaptor, der leverer 9V DC og min. 500 mA. ↓
Det må absolut frarådes at forsyne interfacet ↓
med en højere eller lavere spænding.↲
↲
Forbindelsen til Piccolinen etableres v.h.a. ↓
lokal printer porten. Tilslutning af interfa┄↓
cet er beskrevet i afsnit 1.2.↲
↲
I forbindelse med metronomfunktionen er der i ↓
kassen indbygget en højttaler. Styrken af ↓
lyden fra denne højttaler justeres på den ↓
drejeknap, der er på forsiden af interfacet. ↓
I visse tilfælde vil selv lyden fra højttal┄↓
eren være utilstrækkelig. Derfor er den samme ↓
lyd ført ud på en såkaldt linieudgang, som ↓
befinder sig lige ved siden af drejeknappen. ↓
Bemærk at højttalerens styrkeregulering ikke ↓
influerer på linieudgangen, der er beregnet ↓
til at indgå i et mixer-setup.↲
↲
På kassens bagside er der to indgange, som ↓
kan bruges til f.eks. fodpedaler. De er be┄↓
regnet på i en senere programversion, at kun┄↓
ne styre start/stop af sequenceren.↲
↲
↲
┆b0┆MIDI ind- og udgange↲
↲
Interfacet har en MIDI IN fatning og 4 MIDI ↓
OUT's. Grunden til at der er hele 4 OUT's, er ↓
beskrevet i afsnit 2.4.↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆a8┆5.3 TASTERNE↲
«index»5.3 TASTERNE↲
↲
Tasternes funktion i 'rodniveauet'.↲
↲
RETUR  ╞	Start selve sequencingen 4.21↲
MELLEMRUM ╞	Stop sequencing╞	     4.21↲
ESC╞	╞	Afbryd program╞	     1.5↲
A1╞	╞	Tilstand 'stop'╞	     4.33↲
A2╞	╞	Tilstand 'afspil'╞	     4.33↲
A3╞	╞	Tilstand 'optag'╞	     4.33↲
A4╞	╞	Tilstand 'mix'╞	     4.33↲
F1-F8╞	Valg af aktuelt spor     4.32↲
F9 ╞	╞	Vis statusoversigt╞	     4.14↲
F10 ╞	Forfra.╞	╞	     4.12↲
F11 ╞	Reset╞	╞	     4.16↲
F12,? ╞	'HJÆLP' menuen╞	     4.15↲
Pilene + home Tidsmarkør-styring╞	     4.22↲
K╞	╞	Klik til/fra╞	     4.44↲
M╞	╞	Musepil til/fra╞	     4.13↲
D╞	╞	Valg af disk╞	     4.51↲
E╞	╞	Indtast klik-parametr    4.44↲
S╞	╞	Synkronisering╞	     4.42↲
P ╞	╞	Send program changes     4.65↲
U╞	╞	Vis ind/ud╞	     4.6↲
B ╞	╞	Direkte MIDI             4.17↲
N╞	╞	Nedtæl╞	╞	     4.41↲
↲
A╞	╞	'SPOR' menuen↲
G╞	╞	'GEM' menuen↲
H╞	╞	'HENT' menuen↲
I╞	╞	'IND/UD' menuen↲
T╞	╞	'TAKTER' menuen↲
R╞	╞	'RET' menuen↲
┆a1┆┆b0┆┆f0┆↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆a8┆5.4 TALSYSTEMER↲
«index»5.4 TALSYSTEMER↲
↲
Det talsystem vi benytter os af i dagligdag┄↓
en, hedder 10-talssystemet af den grund, at ↓
der anvendes 10 forskellige cifre. Sådan har ↓
det selvfølgelig ikke altid været. Tidligere ↓
har der bl.a. været brugt et 60-talssystem. ↓
Dermed skulle det være tydeligt nok, at vores ↓
normale måde at skrive tal på ikke er den ↓
eneste.↲
↲
For mennesker med 10 fingre har det måske en┄↓
gang været praktisk med 10-talssystemet. En ↓
digital computer kommer imidlertid meget bed┄↓
re ud af det med 2-talssystemet, som også ↓
kaldes det binære talsystem. Her er der kun ↓
to cifre : '0' og '1'. Binære tal bliver hur┄↓
tigt ret lange, og derfor bruges ofte et an┄↓
det talssystem, 16-talssystemet, som kaldes ↓
det hexadecimale talsystem. Det anvendes i ↓
meget høj grad, når der tales eller skrives ↓
om MIDI.↲
↲
Tal med kun et ciffer er ret nemme at gå til. ↓
Vores talrække ser som bekendt således ud :↲
↲
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9↲
↲
For det binære og hexadecimale talsystem er ↓
de tilsvarende rækker :↲
↲
0 1↲
↲
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
Når man skriver binære tal afsluttes talrække ↓
ofte med et 'b'. F.eks. 100101b.↲
↲
Tilsvarende bruges et 'h' efter hexadecimale ↓
tal. Dermed er Ah det samme som 10. Bh er 11. ↓
Ch er 12 .....  Fh er 15.↲
↲
Næste skridt er tal med mere end et ciffer. I ↓
vores decimale talsystem er vi ikke tvivl om ↓
hvormeget 23 er. Hvis man skulle regne sig ↓
frem til det, ville regnestykket lyde noget i ↓
retning af 2*10+3. 3'erne er enere. 2'erne er ↓
tiere.↲
↲
I det hexadecimale talsystem, som er mest ↓
interessant i denne sammenhæng, ville 23h ↓
betyde 2*16+3. Altså 35.↲
↲
Herunder gives yderligere nogle eksempler.↲
↲
╞	80h   =   8*16+0  = 128↲
↲
╞	90h   =   9*16+0  = 144↲
↲
 ╞	3Ch   =   3*16+12 = 60↲
↲
╞	C0h   =   12*16+0 = 192↲
↲
    62h   =   6*16+2  = 98↲
↲
╞	4Bh   =   4*16+11 = 75↲
↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆a8┆5.5 KONSEQUENCE'S UR↲
«index»5.5 KONSEQUENCE'S UR↲
↲
KONSEQUENCE'S ur er slet ikke et ur. Det er ↓
snarere en takt-tæller med fininddelig.↲
↲
I de sammenhænge hvor tids-aspekter bruges ↓
(f.eks. tidsmarkører) da angives tiden på en ↓
måde som sikkert vil være fremmed for mange.↲
↲
På et digital-ur kan klokken f.eks. vises som ↓
13:25:34. 'Uret' i KONSEQUENCE fungerer på en ↓
tilsvarende måde.↲
↲
Hvert tidspunkt i musikken kan udpeges med 3 ↓
benævnelser (svarende til klokkeslettes : ↓
timer, minutter og sekunder). De er som ↓
følger.↲
↲
┆06┆TAKT↲
↲
┆06┆1/4 NODE↲
↲
┆06┆FININDDELING↲
↲
Takten er den overordnede benævnelse på samme ↓
måde som timerne er det for et klokkeslet. ↓
Dernæst angives en 1/4 node og til sidst en ↓
fininddeling inden for denne 1/4 node.↲
↲
I tidsmarkørerne anvendes kun 'takt' og '1/4 ↓
node'. Se også afsnit 4.22.↲
↲
Andre steder tages også fininddelingen med.↲
På næste side er givet nogle regler for ↓
hvilke værdier, de enkelte benævnelser kan ↓
antage, samt et par eksempler.↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆a1┆┆a0┆MIN/MAX VÆRDIER↲
↲
↲
TAKT         - Værdier mellem 1 og 999↲
↲
1/4 NODE     - ┆84┆Mindsteværdien er 1. Opadtil ↓
┆19┆┆8f┆┄┄begrænses værdien af taktart┄↓
┆19┆┆8f┆┄┄en.↲
↲
FININDDELING - Kan variere mellem 0 og 95.↲
↲
↲
┆a1┆┆a0┆EKSEMPLER↲
↲
↲
001:1:00 - Første position i musikken↲
↲
999:4:95 - Absolut sidste position i 4/4.↲
↲
003:1:00 - Første position i 3. takt.↲
↲
006:1:48 - Midt i den 1. 1/4 node i 6. takt.↲
↲
↲
┆a1┆┆a0┆REGLER FOR INDTASTNING↲
↲
↲
Foranstående nuller kan udelades. Hvis fin┄↓
inddelingen ikke indtastes de steder hvor det ↓
forventes bliver fininddelingens værdi 0.↲
↲
Eksempler på tilladte indtastninger.↲
↲
1:1  ,  4:2  ,  1:1:5  , 54:2:07  ,  026:4↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆a8┆STIKORDSREGISTER↲
«index»STIKORDSREGISTER↲
↲
Afslutning af program╞	╞	11,38↲
Aktuelt spor╞	╞	╞	24,50↲
All notes off╞	╞	╞	66,20↲
Anslag af tangenter╞	╞	17↲
↲
Bits╞	╞	╞	17↲
Binære talsystem╞	╞	88↲
Bytes╞	╞	╞	17↲
↲
Direkte MIDI╞	╞	╞	41↲
Disk , valg af╞	╞	60↲
Disketteoperationer╞	╞	59↲
↲
Editering╞	╞	╞	72↲
↲
Fejlmeddelelse, MIDI╞	╞	6↲
Filer på distributionsdisk╞	8↲
Filmstrimmel╞	╞	╞	34↲
Fininddeling╞	╞	╞	90↲
Forfra ╞	╞	╞	38↲
Forsinkelser╞	╞	╞	16↲
↲
Gem på disk╞	╞	╞	61↲
↲
Hent fra disk╞	╞	╞	62↲
Hexadecimale talsystem ╞	╞	88↲
Hængende toner╞	╞	20↲
↲
Installation af program╞	╞	7↲
Interface↲
- generelt╞	╞	╞	86↲
- tilslutning╞	╞	╞	5,86↲
↲
┆8c┆┆86┆┆e0┆↓
Kanaler, MIDI╞	╞	╞	13↲
Kapacitet╞	╞	╞	22↲
Katalog for musikfiler╞	╞	9↲
Klik's╞	╞	╞	56↲
Klynger╞	╞	╞	5↲
↲
Lagerkrav╞	╞	╞	5↲
Lagerorganisering╞	╞	23↲
Lydmoduler╞	╞	╞	33↲
↲
Metronom↲
- i interface╞	╞	╞	56,86↲
- klik's╞	╞	╞	56↲
MIDI↲
- fejl╞	╞	╞	6↲
- generelt╞	╞	╞	17↲
- hvad er╞	╞	╞	12↲
- IN,OUT,THRU╞	╞	╞	14↲
- kabler╞	╞	╞	14↲
- kanaler╞	╞	╞	13↲
- kommandoer╞	╞	╞	17-21↲
- net / netopbygning╞	╞	16↲
- tilslutninger╞	╞	14↲
Motherkeyboard╞	╞	33↲
Mus↲
- tilslutning╞	╞	╞	85↲
- anvendelse╞	╞	╞	85↲
- pil╞	╞	╞	39,85↲
↲
Netværk╞	╞	╞	5↲
Note On╞	╞	╞	18↲
Note Off╞	╞	╞	19↲
↲
Omni╞	╞	╞	19↲
Opstart af program╞	╞	10↲
↲
┆8c┆┆86┆┆e0┆↓
Pakker╞	╞	╞	21↲
Pitchbend╞	╞	╞	19↲
Placering╞	╞	╞	7↲
Programinstallation╞	╞	7↲
Program change╞	╞	69↲
↲
Reset╞	╞	╞	20↲
Reset controllers╞	╞	21,68↲
Rodniveau╞	╞	╞	10↲
↲
Sequencer, hvordan virker╞	13,21↲
Sequencing╞	╞	╞	45↲
Soft thru╞	╞	╞	65↲
Spor↲
- navn╞	╞	╞	24,52↲
- kanal╞	╞	╞	24,53↲
- program change╞	╞	69↲
- tilstand╞	╞	╞	51,25↲
Status╞	╞	╞	39↲
Strømforsyning╞	╞	6,86↲
Synkronisering╞	╞	54↲
Systemkrav╞	╞	╞	4↲
Søjler╞	╞	╞	49↲
↲
Takt╞	╞	╞	90↲
Taktart╞	╞	╞	47↲
Tastfunktioner╞	╞	87↲
Tempo╞	╞	╞	47↲
Tidsmarkører╞	╞	╞	45↲
↲
Ur╞	╞	╞	╞	22,90↲
┆1a┆┆1a┆↲
↓
┆1a┆efter at benytte tangenterne på en┄↓
┆19┆┆82┆┆81┆┄hed 1. Resultatet skulle gerne være, at man ↓
┆19┆┆82┆┆81┆┄hører enhed 2 spille.↲
↲

TextFile

▶b1◀▶1d◀T,▶03◀▶03◀N▶04◀-N
▶06◀▶02◀▶01◀-1 ▶05◀▶0f◀▶19◀#-7AKU_iså▶87◀▶91◀▶ff◀▶04◀▶15◀▶b3◀_____________________________________________
▶15◀▶b3◀Vejledning for KONSEQUENCE▶05◀Side ▶0b◀
▶14◀▶b3◀▶a1◀5. ▶05◀Appendices og Stikordsregister
\f

▶80◀▶80◀

▶a8◀5.1 AT HAVE MUS ELLER IKKE AT HAVE MUS
▶16◀5.1 AT HAVE MUS ELLER IKKE AT HAVE MUS

Programmet er beregnet til at skulle bruges 
med mus. Ikke mindst skærmens layout er præg▶80◀
et af det. Ved at bevæge musen styres en lil▶80◀
le pil på skærmen. Begrebet 'at klikke' er 
ganske enkelt at trykke på musens knapper. I 
dette program anvendes kun den venstre knap. 
Ønsker man f.eks. at vælge et af menupunkter▶80◀
ne i den lodrette stribe på midten af skærmen 
(strimlen), så fører man pilen over, så 
spidsen er inden for menufeltets område, og 
trykker derefter på musens venstre knap.

En mus tilsluttes Piccolines tastatur via den 
i musen fastsiddende ledning. Hvis musen er 
af den optiske type, da skal den medfølgende 
plade placeres, så pladen er længere fra høj▶80◀
re til venstre, end den er fra op til ned.

Normalt musebrug er at have musens hale 
(d.v.s. ledningen) til at pege væk fra sig. 
Hvis man bruger højre hånd til musen, vil ens 
pegefinger kunne hvile på knappen til ven▶80◀
stre, mens tommel- og lillefinger har fat på 
hver side af musen.

Har man ikke mus, er det ærgeligt, men pro▶80◀
grammet kan selvfølgelig stadig betjenes, 
omend det er en anelse mere besværligt. Se 
iøvrigt afsnit 4.0.
\f

▶86◀▶80◀

▶a8◀5.2 INTERFACET

▶16◀5.2 INTERFACET
Interfacet strømforsynes fra en standard net▶80◀
adaptor, der leverer 9V DC og min. 500 mA. 
Det må absolut frarådes at forsyne interfacet 
med en højere eller lavere spænding.

Forbindelsen til Piccolinen etableres v.h.a. 
lokal printer porten. Tilslutning af interfa▶80◀
cet er beskrevet i afsnit 1.2.

I forbindelse med metronomfunktionen er der i 
kassen indbygget en højttaler. Styrken af 
lyden fra denne højttaler justeres på den 
drejeknap, der er på forsiden af interfacet. 
I visse tilfælde vil selv lyden fra højttal▶80◀
eren være utilstrækkelig. Derfor er den samme 
lyd ført ud på en såkaldt linieudgang, som 
befinder sig lige ved siden af drejeknappen. 
Bemærk at højttalerens styrkeregulering ikke 
influerer på linieudgangen, der er beregnet 
til at indgå i et mixer-setup.

På kassens bagside er der to indgange, som 
kan bruges til f.eks. fodpedaler. De er be▶80◀
regnet på i en senere programversion, at kun▶80◀
ne styre start/stop af sequenceren.


▶b0◀MIDI ind- og udgange

Interfacet har en MIDI IN fatning og 4 MIDI 
OUT's. Grunden til at der er hele 4 OUT's, er 
beskrevet i afsnit 2.4.

\f

▶86◀▶e0◀

▶a8◀5.3 TASTERNE
▶16◀5.3 TASTERNE

Tasternes funktion i 'rodniveauet'.

RETUR  	Start selve sequencingen 4.21
MELLEMRUM 	Stop sequencing	     4.21
ESC		Afbryd program	     1.5
A1		Tilstand 'stop'	     4.33
A2		Tilstand 'afspil'	     4.33
A3		Tilstand 'optag'	     4.33
A4		Tilstand 'mix'	     4.33
F1-F8	Valg af aktuelt spor     4.32
F9 		Vis statusoversigt	     4.14
F10 	Forfra.		     4.12
F11 	Reset		     4.16
F12,? 	'HJÆLP' menuen	     4.15
Pilene + home Tidsmarkør-styring	     4.22
K		Klik til/fra	     4.44
M		Musepil til/fra	     4.13
D		Valg af disk	     4.51
E		Indtast klik-parametr    4.44
S		Synkronisering	     4.42
P 		Send program changes     4.65
U		Vis ind/ud	     4.6
B 		Direkte MIDI             4.17
N		Nedtæl		     4.41

A		'SPOR' menuen
G		'GEM' menuen
H		'HENT' menuen
I		'IND/UD' menuen
T		'TAKTER' menuen
R		'RET' menuen
▶a1◀▶b0◀▶f0◀
\f

▶86◀▶c8◀

▶a8◀5.4 TALSYSTEMER
▶16◀5.4 TALSYSTEMER

Det talsystem vi benytter os af i dagligdag▶80◀
en, hedder 10-talssystemet af den grund, at 
der anvendes 10 forskellige cifre. Sådan har 
det selvfølgelig ikke altid været. Tidligere 
har der bl.a. været brugt et 60-talssystem. 
Dermed skulle det være tydeligt nok, at vores 
normale måde at skrive tal på ikke er den 
eneste.

For mennesker med 10 fingre har det måske en▶80◀
gang været praktisk med 10-talssystemet. En 
digital computer kommer imidlertid meget bed▶80◀
re ud af det med 2-talssystemet, som også 
kaldes det binære talsystem. Her er der kun 
to cifre : '0' og '1'. Binære tal bliver hur▶80◀
tigt ret lange, og derfor bruges ofte et an▶80◀
det talssystem, 16-talssystemet, som kaldes 
det hexadecimale talsystem. Det anvendes i 
meget høj grad, når der tales eller skrives 
om MIDI.

Tal med kun et ciffer er ret nemme at gå til. 
Vores talrække ser som bekendt således ud :

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

For det binære og hexadecimale talsystem er 
de tilsvarende rækker :

0 1

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F

\f

▶86◀▶e0◀
Når man skriver binære tal afsluttes talrække 
ofte med et 'b'. F.eks. 100101b.

Tilsvarende bruges et 'h' efter hexadecimale 
tal. Dermed er Ah det samme som 10. Bh er 11. 
Ch er 12 .....  Fh er 15.

Næste skridt er tal med mere end et ciffer. I 
vores decimale talsystem er vi ikke tvivl om 
hvormeget 23 er. Hvis man skulle regne sig 
frem til det, ville regnestykket lyde noget i 
retning af 2*10+3. 3'erne er enere. 2'erne er 
tiere.

I det hexadecimale talsystem, som er mest 
interessant i denne sammenhæng, ville 23h 
betyde 2*16+3. Altså 35.

Herunder gives yderligere nogle eksempler.

	80h   =   8*16+0  = 128

	90h   =   9*16+0  = 144

 	3Ch   =   3*16+12 = 60

	C0h   =   12*16+0 = 192

    62h   =   6*16+2  = 98

	4Bh   =   4*16+11 = 75


\f

▶86◀▶98◀

▶a8◀5.5 KONSEQUENCE'S UR
▶16◀5.5 KONSEQUENCE'S UR

KONSEQUENCE'S ur er slet ikke et ur. Det er 
snarere en takt-tæller med fininddelig.

I de sammenhænge hvor tids-aspekter bruges 
(f.eks. tidsmarkører) da angives tiden på en 
måde som sikkert vil være fremmed for mange.

På et digital-ur kan klokken f.eks. vises som 
13:25:34. 'Uret' i KONSEQUENCE fungerer på en 
tilsvarende måde.

Hvert tidspunkt i musikken kan udpeges med 3 
benævnelser (svarende til klokkeslettes : 
timer, minutter og sekunder). De er som 
følger.

▶06◀TAKT

▶06◀1/4 NODE

▶06◀FININDDELING

Takten er den overordnede benævnelse på samme 
måde som timerne er det for et klokkeslet. 
Dernæst angives en 1/4 node og til sidst en 
fininddeling inden for denne 1/4 node.

I tidsmarkørerne anvendes kun 'takt' og '1/4 
node'. Se også afsnit 4.22.

Andre steder tages også fininddelingen med.
På næste side er givet nogle regler for 
hvilke værdier, de enkelte benævnelser kan 
antage, samt et par eksempler.

\f

▶87◀▶90◀

▶a1◀▶a0◀MIN/MAX VÆRDIER


TAKT         - Værdier mellem 1 og 999

1/4 NODE     - ▶84◀Mindsteværdien er 1. Opadtil 
▶19◀▶8f◀▶80◀▶80◀begrænses værdien af taktart▶80◀
▶19◀▶8f◀▶80◀▶80◀en.

FININDDELING - Kan variere mellem 0 og 95.


▶a1◀▶a0◀EKSEMPLER


001:1:00 - Første position i musikken

999:4:95 - Absolut sidste position i 4/4.

003:1:00 - Første position i 3. takt.

006:1:48 - Midt i den 1. 1/4 node i 6. takt.


▶a1◀▶a0◀REGLER FOR INDTASTNING


Foranstående nuller kan udelades. Hvis fin▶80◀
inddelingen ikke indtastes de steder hvor det 
forventes bliver fininddelingens værdi 0.

Eksempler på tilladte indtastninger.

1:1  ,  4:2  ,  1:1:5  , 54:2:07  ,  026:4

\f

▶86◀▶e0◀

▶a8◀STIKORDSREGISTER
▶16◀STIKORDSREGISTER

Afslutning af program		11,38
Aktuelt spor			24,50
All notes off			66,20
Anslag af tangenter		17

Bits			17
Binære talsystem		88
Bytes			17

Direkte MIDI			41
Disk , valg af		60
Disketteoperationer		59

Editering			72

Fejlmeddelelse, MIDI		6
Filer på distributionsdisk	8
Filmstrimmel			34
Fininddeling			90
Forfra 			38
Forsinkelser			16

Gem på disk			61

Hent fra disk			62
Hexadecimale talsystem 		88
Hængende toner		20

Installation af program		7
Interface
- generelt			86
- tilslutning			5,86

▶8c◀▶86◀▶e0◀
Kanaler, MIDI			13
Kapacitet			22
Katalog for musikfiler		9
Klik's			56
Klynger			5

Lagerkrav			5
Lagerorganisering		23
Lydmoduler			33

Metronom
- i interface			56,86
- klik's			56
MIDI
- fejl			6
- generelt			17
- hvad er			12
- IN,OUT,THRU			14
- kabler			14
- kanaler			13
- kommandoer			17-21
- net / netopbygning		16
- tilslutninger		14
Motherkeyboard		33
Mus
- tilslutning			85
- anvendelse			85
- pil			39,85

Netværk			5
Note On			18
Note Off			19

Omni			19
Opstart af program		10

▶8c◀▶86◀▶e0◀
Pakker			21
Pitchbend			19
Placering			7
Programinstallation		7
Program change		69

Reset			20
Reset controllers		21,68
Rodniveau			10

Sequencer, hvordan virker	13,21
Sequencing			45
Soft thru			65
Spor
- navn			24,52
- kanal			24,53
- program change		69
- tilstand			51,25
Status			39
Strømforsyning		6,86
Synkronisering		54
Systemkrav			4
Søjler			49

Takt			90
Taktart			47
Tastfunktioner		87
Tempo			47
Tidsmarkører			45

Ur				22,90
«eof»

Full view