DataMuseum.dk

Presents historical artifacts from the history of:

RegneCentralen RC759 "Piccoline"

This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
artifacts from Datamuseum.dk's BitArchive.

See our Wiki for more about RegneCentralen RC759 "Piccoline"

Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software.


top - metrics - download

⟦f440f11f3⟧ RcTekst

    Length: 43904 (0xab80)
    Types: RcTekst
    Names: »TEKST3.WP«

Derivation

└─⟦1b33e010a⟧ Bits:30003931/SNAPS_CDOS.imd Disketter indleveret af Steffen Jensen (Piccolo/Piccoline)
    └─⟦this⟧ »TEKST3.WP« 

RcTekst


╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
┆15┆┆b3┆_____________________________________________↲
┆15┆┆b3┆Vejledning for KONSEQUENCE┆05┆Side ┆0b┆↲
┆14┆┆b3┆┆a1┆4.┆05┆Praktisk betjening↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆a8┆┆e8┆┆a8┆4.0 PRAKTISK BETJENING↲
«index»4.0 Praktisk betjening↲
↲
KONSEQUENCE betjenes efter et meget enkelt ↓
princip. Man befinder sig normalt i det så┄┄┄↓
kaldte rodniveau. (se evt. afsnit 1.4) I rod┄↓
niveauet vælger man de funktioner, som man ↓
øn┄sk┄er udført. I kapitel 3 blev f.eks. an┄↓
vendt 'sæt det aktuelle spor i optage til┄↓
stand'. Når en funktion er udført vendes til┄↓
bage til rodniveauet.↲
↲
Nogle funktioner udføres ved blot et enkelt ↓
tryk på en tast eller ved et enkelt klik med ↓
musen. Et eksempel på det er valg af aktuelt ↓
spor.↲
↲
Andre mere komplicerede funktioner fordrer ↓
yderligere betjening. Det gælder f.eks. sta┄↓
tusoversigten, der aktiveres ved tryk på ↓
<F9>, men som først forsvinder når 'RETURNER' ↓
vælges.↲
↲
Filmstrimmelfelterne i skærmens midte giver ↓
ikke alle direkte adgang til en bestemt funk┄↓
tion. I stedet bliver man præsenteret for ↓
nogle valgmuligheder i skærmens højre side. ↓
Blandt disse valgmuligheder vil normalt være↲
↲
↲
↲
↲
↲
Ved valg af 'FORTRYD' kommer man tilbage til ↓
rodniveauet. Med mus er det meget nemt at ↓
vælge en af de præsenterede muligheder. Man ↓
skal blot klikke på det ønskede. Hvis man ↓
bruger tastaturet, skal man bemærke, at en af ↓
┆8c┆┆87┆┆90┆↓
valgmulighederne er vist mørkt på lys bag┄┄┄┄↓
grund modsat de andre. Med <PIL-OP> og <PIL-↓
NED> kan man bevæge denne invertering til det ↓
øn┄skede felt og dernæst trykke på <RETUR>. ↓
Desuden har hver valgmulighed tilknyttet et ↓
bogstav. For at vælge 'FORTRYD' kan man så┄┄┄↓
ledes normalt blot trykke på <F> eller <ESC>. ↓
Disse bogstavkoder er angivet ved de enkelte ↓
funktioner i de efterfølgende beskrivelser.↲
↲
Visse steder skal der besvares ja/nej spørgs┄↓
mål. Dette gøres ved at klikke på enten JA ↓
eller NEJ feltet. På tastaturet trykkes blot ↓
på tasten <J> eller på tasten <N>.↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓

╱04002d4e0a00060000000002062731000000000000000000000000000000000000000000000000000a141e28323c46505a646e78828c96ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
↲
┆b0┆            KAPITEL 4↲
↲
↲
┆b0┆4.1  ┆a1┆Diverse funktioner↲
↲
4.11 Afslutning af program↲
4.12 Begynd forfra↲
4.13 Musepil til og fra↲
4.14 Status↲
4.15 Hjælp↲
4.16 Reset↲
4.17 Direkte MIDI↲
↲
┆b0┆4.2  ┆a1┆Basics↲
↲
4.21 Sequencing↲
4.22 Tidsmarkører↲
4.23 Taktart↲
4.24 Tempo↲
↲
┆b0┆4.3 ┆a1┆┆e1┆ ┆a1┆Spor funktioner↲
↲
4.31 Spor søjler↲
4.32 Valg af aktuelt spor↲
4.33 Ny tilstand til aktuelt spor↲
4.34 Spor navne↲
4.35 Spor MIDI kanaler↲
↲
┆b0┆4.4  ┆a1┆Optage funktioner↲
↲
4.41 Nedtæl↲
4.42 Synkronisering↲
4.43 Metronom↲
4.44 Klik's↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆b0┆          KAPITEL 4↲
↲
↲
┆b0┆4.5  ┆a1┆Disketteoperationer↲
↲
4.51 Valg af disk↲
4.52 Gem↲
4.53 Hent↲
↲
┆b0┆4.6  ┆a1┆MIDI parametre↲
↲
4.61 MIDI ind / omni↲
4.62 MIDI ud↲
4.63 All notes off↲
4.64 Reset controllers↲
4.65 Program change↲
↲
┆b0┆4.7 ┆a1┆Editering↲
↲
4.71 Slet spor↲
4.72 Mikroskop↲
4.73 Kvantisering↲
4.74 Undersøg↲
↲
↲

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002062731000000000000000000000000000000000000000000000000000a141e28323c46505a646e78828c96ff04╱
↓

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
↲
┆b0┆┆b0┆┆a1┆4.1 Diverse funktioner↲
↲
Under denne overskrift beskrives en række ↓
større og mindre programfunktioner.↲
↲
↲
┆b0┆4.11 Afslutning af program↲
↲
Det nederste 'billede' på filmstrimlen er ↓
programmets udgang. Klikker man der, bliver ↓
man spurgt hvorvidt, man nu også er sikker. ↓
Svarer man ja dertil, afsluttes programmet ↓
uden, at noget bliver gemt. Derfor skal man ↓
naturligvis huske, at gemme det arbejde man ↓
har lavet.↲
↲
↲
↲
↲
↲
Når programmet afbrydes, har det brug for at ↓
indlæse en fil fra disketten. Man skal derfor ↓
ikke fjerne disken, før programmet er ┆a0┆helt┆e0┆ ↓
færdigt.↲
↲
(På tastaturet bruges tasten 'ESC' i stedet ↓
for at klikke på 'SLUT')↲
↲
↲
┆b0┆4.12 Begynd forfra↲
↲
Funktionstasten <F10> giver adgang til en ↓
'forfra' funktion, der bringer KONSEQUENCE ↓
tilbage i samme opsætning, som lige efter det ↓
blev startet op.↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
Før kommandoen bliver udført, får man natur┄┄↓
ligvis mulighed for at fortryde, således at ↓
man ikke uforvarende kommer til at slette no┄↓
get, man egentlig ikke ønskede at slette.↲
↲
↲
┆b0┆4.13 Musepil til og fra↲
↲
Den pil på skærmen som man kan styre med mus┄↓
en, er ikke interessant at se på, hvis man ↓
ikke har en mus. Det er grunden til, at den ↓
kan fjernes. Med et tryk på tasten <M> fjer┄↓
nes pilen. Med endnu et tryk kommer den frem ↓
igen.↲
↲
↲
┆b0┆4.14 Status↲
↲
Ved tryk på <F9> bliver man præsenteret for ↓
et skærmbillede som nedenstående, der giver ↓
et overblik over sporene.↲
↲
«index»plads til statusoversigt illustration↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
Som det fremgår, kan man kun se 8 spor af gan┄↓
gen. Ved at klikke på 'VIDERE' feltet eller ↓
trykke på mellemrumstangenten skifter billed┄↓
et til de andre 8 spor. Ved klik på ↓
'RETURNER' feltet eller tryk på <RETUR> for┄↓
svinder oversigten, og man kommer tilbage til ↓
KONSEQUENCES rodniveau.↲
↲
Statusoversigten giver 3 informationer om ↓
hvert enkelt spor. Det drejer sig om navn, ↓
MIDI-kanal og længde. Sporets længde er et ↓
udtryk for, hvor meget sporet indeholder. Tal┄↓
lene refererer til de pakker, som er beskre┄↓
vet i afsnit 2.9.↲
↲
↲
┆b0┆4.15 Hjælp↲
↲
Hjælpefunktionen kan vælges på flere måder.↲
↲
┆a0┆- ┆84┆Klik på menufeltet indeholdende teksten ↓
┆19┆┆82┆┄┆c0┆'HJÆLP'.↲
↲
┆a0┆- Tryk på tasten F12↲
↲
┆a0┆- Tryk på tasten '?'↲
↲
↲
I højre side bliver man da præsenteret for en ↓
menu med forskellige emner, som man efter øn┄↓
ske kan vælge. I alle tilfælde vil en del af ↓
skærmbilledet erstattes af en kort vejledende ↓
tekst om det pågældende emne. Det normale ↓
skærmbillede reetableres ved at klik┄ke et ↓
vilkårligt sted med musen, eller blot ved at ↓
trykke på en tast.↲
↲
┆8c┆┆87┆┆90┆↓
Blandt menupunkterne er også 'ANDET', hvis ↓
funktion er at udskifte emnerne med andre.↲
↲
┆b0┆↲
┆b0┆4.16 Reset↲
↲
Når man arbejder med MIDI kan man kom┄me ud ↓
for, at en tone 'hænger' (En NOTE ON uden ↓
NOTE OFF). Til hvert spor har KONSEQUENCE til┄↓
knyttet nogle parametre, der vedrører dis┄se ↓
forhold. Det drejer sig om henholdsvis 'all ↓
notes off' og 'reset controllers' (se afsnit ↓
4.63 of 4.64).↲
↲
Ved et tryk på tasten F11 løber KONSEQUENCE ↓
alle sporene igennem og undersøger, hvordan ↓
brugeren har indstillet de to parametre. Hvis ↓
funktionerne ikke er sat til 'fra', så bliver ↓
den valgte MIDI-kommando udsendt på den MIDI-↓
kanal, som det pågældene spor er sat til.↲
↲
Forudsat er parametrene er sat rigtigt, så ↓
vil resultatet af en 'reset' blive, at de ↓
tilslut┄tede synthesizere 'nulstilles' jvnf. ↓
de kom┄mandoer, de modtager. Det vil bl.a. si┄↓
ge, at en evt. hængende node blivet lukket ↓
af.↲
↲
↲
┆b0┆4.17 Direkte MIDI↲
↲
Til afprøving og eksperimentering af MIDI-↓
kommandoer har man, med denne funktion, mu┄↓
lighed for direkte at angive nogle tal, som ↓
man ønsker sendt ud over MIDI.↲
↲
Funktionen aktiveres med et tryk på tasten ↓
<B>.↲
↲
┆8c┆┆87┆┆a8┆↓
Som det er forklaret på det fremkomne skærm┄↓
udsnit, kan man 'komme tilbage' ved at trykke ↓
på 'ESC' (eller med et klik på TILBAGE fel┄↓
tet).↲
↲
Man har 18 felter til rådighed. Cursoren ↓
(prikken på størrelse med et bogstav) viser, ↓
hvor indtastningen finder sted. Den kan flyt┄↓
tes med piletasterne (højre, venstre, op og ↓
ned).↲
↲
Indledningsvist vil cursoren være placeret ↓
ved '1. byte' feltet, hvor en streg markerer, ↓
at der i øjeblikket ikke er indtastet noget ↓
tal. Man kan da indtaste f.eks. tallet 144. ↓
Trykker man så <RETUR>, vil cursoren bevæge ↓
sig videre til det næste felt.↲
↲
Ved indtastning af tocifrede tal skal man ↓
foranstille et 0 således at f.eks. 20 blive ↓
til 020. Ligeledes bliver 5 til 005.↲
↲
Med et tryk på <H> har man mulighed for at ↓
indtaste tal i det hexadecimale talsystem (se ↓
evt. appendix 5.4). De skal være tocifrede og ↓
efterstilles automatisk et 'h'.↲
↲
Herunder vises et eksempel hvor en række hex┄↓
adecimale tal er indtastede.↲
↲
┆8c┆┆85┆┆d0┆↓
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Ved valg af 'UDFØR' vil man se en markør ↓
fremhæve hvert tal i rækkefølge efterhånden, ↓
som de bliver sendt ud. Når markøren møder et ↓
felt, hvor der ingenting er indtastet holdes ↓
en lille pause, hvorefter der fortsættes.↲
↲
Hvis man i et felt har indtastet et tal, og ↓
dernæst ønsker at fjerne det igen, så ind┄↓
taster man tallet 255 hhv. FFh, som er 'ulov┄↓
ligt' i MIDI-sammenhænge.↲
↲
Herefter gives et par eksempler på MIDI-kom┄↓
mandoer.↲
↲
┆8c┆┆86┆┆b0┆↓
┆0e┆↓
 ↲
┆01┆ramme "4 0 +1 44 4"↲
  Anslag af C4↲
↲
  144 , 60 , 100 , - , 144 , 60 , 0↲
↲
┆0f┆↓
┆0e┆↓
↲
 ↲
┆01┆ramme "4 0 +1 44 4"↲
  Program change↲
↲
  192 , 0↲
↲
┆0f┆↓
↲
I begge tilfælde forudsættes det, at der en ↓
modtager på MIDI kanal 1. Program change ek┄↓
semplet virker ikke nødvendigvis på alle ↓
synther.↲
↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆b0┆┆a1┆4.2 Basics↲
↲
Visse grundlæggende betjeningsfunktioner be┄↓
skrives i dette afsnit. Der henvises i øvrigt ↓
til kapitel 3, hvor de samme ting er beskrevet ↓
således, at man umiddelbart kan komme i gang ↓
med at bruge KONSEQUENCE. Det følgende er ↓
snarere lagt an på, at skulle anvendes som op┄↓
slag.↲
↲
↲
┆b0┆4.21 Sequencing↲
↲
'Sequencing' er et udtryk for selve den ope┄↓
ration at optage eller afspille. Disse ting ↓
begynder først i det øjeblik, at man trykker ↓
på <RETUR> tasten. Man vil da se en indikator ↓
i nederste venstre hjørne af skærmen, der i ↓
takt med musikken bevæger sig mod højre. Dens ↓
hastighed afhænger af tempoet og ved iagttag┄↓
else af start-tidsmarkøren, vil man kunne se, ↓
at der sker et skift for hver 1/4 nodes tid, ↓
og at prikken (indikatoren) returnerer til ↓
venstre position ved begyndelsen af hver ↓
takt.↲
↲
Sequencingen kan afbrydes på flere måder. ↓
Normalt anvendes <mellemrum>, men hvis man ↓
fortryder, at man satte sequencingen i gang, så ↓
kan der i stedet trykkes 'ESC'.↲
↲
↲
┆b0┆4.22 Tidsmarkører↲
↲
Der er to tidsmarkører som hhv. betegnes ↓
'start' og 'stop'.↲
↲
┆8c┆┆87┆┆90┆↓
Det nedenfor viste udgør den del af skærmen, ↓
der vedrører betjeningen af tidsmarkørerne.↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Ved at associere til en båndoptager er det ↓
måske nemmest at forstå virkemåden af tids┄↓
markørerne. 'Start' svarer således til det ↓
'sted', hvor båndet i øjeblikket er spolet ↓
hen til. Med 'stop' angiver man hvor man øn┄↓
sker, optagelsen/afspilningen skal stop┄pe.↲
↲
KONSEQUENCES båndtæller er imidlertid an┄der┄↓
ledes indrettet end en rigtigt båndoptag┄ers. ↓
Indstillingen af 'start' og 'stop' an┄gives ↓
med takt og fjerdedelsnoden inden for takten.↲
↲
1:1 angiver den første position i musikken↲
↲
2:1 angiver den første position i anden takt↲
↲
Når man sætter sequencingen i gang (med ↓
<RETUR>), vil man se start-markøren tælle ↓
med. Efter afslutning vil den automatisk an┄↓
tage samme værdi som før.↲
↲
┆8c┆┆86┆┆f8┆↓
Med musen kan man indstille tidsmarkørerne ↓
ved at klikke at de øverste 'spolefelter'. ↓
Valget af hvilken af 'start' eller 'stop' man ↓
indstiller, foretages med klik på en af de to ↓
tekster under selve markørerne.↲
↲
Med tastaturet udvælges den aktuelle tids┄mar┄↓
kør med <HOME>, som er tasten lige til højre ↓
for <PIL NED>. Alle 4 piletaster kan benyttes ↓
på forskellig vis til at indstille tidsmar┄↓
kørerne, hvilket kan være at foretræk┄ke frem ↓
for betjening med mus.↲
↲
↲
┆b0┆4.23 Taktart↲
↲
I 'TAKTER' menuen findes muligheden for at ↓
vælge hvilken taktart, der skal anvendes. (på ↓
tastaturet trykkes <T> efterfulgt af <A>)↲
↲
┆0e┆↓
 ↲
┆01┆ramme "4 0 +1 44 5"↲
↲

╱04002d4e0a00060000000002092431000000000000000000000000000000000000000000000000000d17212b353f49535d67717b858f99ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
┆a0┆Man kan kun ændre taktart ↓
┆19┆┄┄┆c0┆hvis alle sporene er tomme.↲

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002092431000000000000000000000000000000000000000000000000000d17212b353f49535d67717b858f99ff04╱
↓
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Med mus kan taktarten vælges med klikopera┄┄↓
tioner. Hvis man anvender tastaturet, så be┄↓
nyttes tasterne <2> til <8>, der repræsenterer ↓
takt┄arterne 2/4 - 8/4↲
↲
↲
┆8c┆┆86┆┆98┆↓
┆b0┆4.24 Tempo↲
↲
Tempoet kan man altid ændre. Af værdier kan ↓
vælges alle mellem 20 og 300. Tallet angiver ↓
antallet af 1/4 noder pr. minut. Ved opstart ↓
vil værdien altid være 120.↲
↲
Nedenstående skærmudsnit fremkommer ved valg ↓
af 'TEMPO' i 'TAKTER' menuen. (<T> + <T> med ↓
tastaturet)↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Som det fremgår skrives den aktuelle tempo-↓
værdi øverst til højre, og man kan direkte ↓
indskrive den ønskede værdi. Hvis man afslut┄↓
ter indtastningen med <RETUR>, returnerer man ↓
umiddelbart til rodniveauet med et nyt tempo ↓
valgt.↲
↲
Det aktuelle tempo vises altid i et felt ned┄↓
erst på skærmen, men klik i det område har ↓
ingen effekt.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆b0┆┆a1┆4.3 Spor funktioner↲
↲
En række funktioner er tilknyttet grundbe┄↓
grebet i KONSEQUENCE : sporene.↲
↲
De første par afsnit forklarer de basale ↓
spor-operationer, mens den resterende del be┄↓
handler de betjeningsmuligheder, der ligger i ↓
'SPOR' menuen.↲
↲
Imidlertid er beskrivelsen af 'all notes ↓
off', 'reset controllers' og 'program change' ↓
fra 'SPOR' menuen at finde under overskriften ↓
MIDI parametre i afsnit 4.63 - 4.65.↲
↲
↲
┆b0┆4.31 Spor søjler↲
↲
Skærmbilledet er til en vis grad præget af 16 ↓
søjler, der som bekendt repræsenterer de 16 ↓
spor. (se evt. afsnit 3.1)↲
↲
Skraveringen af disse søjler udføres på en ↓
måde således, at højden af skraveringen er ↓
re┄lateret til den mængde informationer, der ↓
er optaget på sporet. Det giver naturligvis ↓
et hurtigt overblik over hvilke spor, der ↓
overho┄vedet er optaget noget på. Desuden kan ↓
man f.eks. nemt overskue hvilket passivt ↓
spor, der ville give mest ny plads, hvis det ↓
blev slettet.↲
↲
Umiddelbart kunne man forestille sig, at når ↓
den skraverede del var tæt ved toppen af søj┄↓
len, så var der ikke mere plads på det spor. ↓
┆a0┆SÅDAN ER DET IKKE.↲
↲
┆8c┆┆87┆┆90┆↓
Sequenceren kan indeholde en vis mængde ↓
informationer på en gang. Der er ikke noget i ↓
vejen for, at alle disse informationer kan ↓
ligge på et spor. Spørgsmålet om hvor me┄get ↓
plads der er tilbage at optage på, kan ↓
aflæses i 'Resterende' feltet. Det giver ↓
skraveringerne ikke noget fingerpeg om.↲
↲
↲
↲
┆b0┆4.32 Valg af aktuelt spor↲
↲
På hver søjle er angivet et spor-nummer. Ved ↓
at klikke på et spor-nummer bliver det på┄┄┄↓
gældende spor det aktuelle. Det vises ved, at ↓
nummeret inverteres. (mørk på lys baggrund)↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Tastaturet kan benyttes, som nedenstående ta┄↓
bel viser. <F1> betyder tryk på tasten F1. ↓
<F1> + <shift> betyder tryk på <F1> samtidig ↓
med, at en af shift-tasterne holdes nede. ↓
(Shift-tasterne er hvide på Piccoline-↓
tastaturet. Det er dem, man normalt bruger, når ↓
man skriver store bogstaver.)↲
↲
↲
↲
↲
┆8c┆┆86┆┆b0┆↓
┆0e┆↓
 ↲
┆01┆ramme "3 0 +1 44 13"↲
↲
┆06┆<F1>            - Spor 1 ↲
┆06┆<F2>            - Spor 2 ↲
┆06┆ .                .      ↲
┆06┆ .                .      ↲
┆06┆<F8>            - Spor 8 ↲
┆06┆<F1> + <shift>  - Spor 9 ↲
┆06┆<F2> + <shift>  - Spor 10↲
┆06┆ .                .      ↲
┆06┆ .                .      ↲
┆06┆<F8> + <shift>  - Spor 16↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
↲
┆b0┆4.33 Ny tilstand til aktuelt spor↲
↲
Ved aktivering af selve sequenceren (d.v.s. ↓
ved tryk på >RETUR<) har det afgørende betyd┄↓
ning, hvilken tilstand hvert enkelt spor er ↓
i. Som tidligere nævnt er spor-tilstandene ↓
vist øverst i hver søjle. Disse små tegninger ↓
er miniature udgaver af de fire valg-felter, ↓
som er øverst til venstre.↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Ved at klikke på disse felter kan det aktuel┄↓
le spors tilstand ændres. ↲
↲
Betydningen er fra venstre til højre:↲
↲
┆8c┆┆86┆┆f8┆↓
┆0e┆↓
 ↲
┆01┆ramme "3 0 +1 44 14"↲
↲
╞	STOP╞	- ┆84┆Hverken indspilning eller ↓
┆19┆┆90┆┄┄afspilning↲
↲
╞	AFSPIL╞	- Sporet vil blive afspillet↲
↲
╞	OPTAG╞	- ┆84┆Sporet vil blive slettet og ↓
┆19┆┆90┆┄┄derefter optaget↲
↲
╞	MIX╞	- ┆84┆Sporet vil blive afspillet↲
╞	╞	  ┆84┆og optaget, men uden at der ↓
┆19┆┆90┆┄┄bliver slettet noget.↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Uden mus kan benyttes tasterne <A1> - <A4>.↲
↲
↲
↲
┆b0┆4.34 Spor navne↲
↲

╱04002d4e0a0006000000000201223100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
Til hvert spor er der tilknyttet ↓
nogle parametre. Blandt disse er ↓
et navn, der for brugeren gør det ↓
lettere at holde rede på indholdet ↓
af sporene.↲

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a0006000000000201223100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
↲
For at rette det aktuelle spors navn vælges ↓
'SPOR' i midterstriben og deref┄ter 'SPOR ↓
NAVN'. Det kan gøres med tastaturet ved at ↓
trykke <A> efterfulgt af <N>.↲
↲
Man indtaster dernæst det ønskede navn, og ↓
trykker <RETUR>. Hvis man fortryder, behøver ↓
man blot at trykke på <ESC>.↲
↲
↲
┆8c┆┆87┆┆90┆↓
┆b0┆┆a1┆┆f0┆┆e1┆┆b0┆4.35 Spor MIDI kanaler↲
↲
Ved afspilning vil de informationer, der lig┄↓
ger på sporet, blive sendt ud på den MIDI-ka┄↓
nal, der er tilknyttet sporet.↲
↲
Denne MIDI-kanal kan ændres ved at vælge ↓
'SPOR' i midterstriben, og derefter 'MIDI ↓
KANAL'. (På tastatur <A>,<K>)↲
↲
På det efterfølgende skærmbillede kan man ↓
vælge en af de 16 MIDI kanaler. Tastaturet ↓
kan benyttes og fungerer da på samme måde som ↓
ved valg af aktuelt spor. (f.eks. trykkes ↓
<SHIFT> + <F5> ned for at vælge MIDI-kanal ↓
13)↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆a1┆┆b0┆4.4 Optagefunktioner↲
↲
↲
┆b0┆4.41 Nedtæl↲
↲
Ved indspilning kan det være praktisk, at op┄↓
tagelsen indledes af to 'tomme' takter. Det ↓
klarer denne funktion. Ved igangsætning af ↓
selve sequenceren vises da to vandrette ↓
streger i det felt, hvor metronom-prikken be┄↓
væger sig. Stregerne repræsenterer hver en ↓
takt. Efter 1. takt forsvinder den ene, og ↓
når den anden også forsvinder, er sequenceren ↓
klar til optagelse.↲
↲
Tasten <N> giver samme resultat som at klikke ↓
i 'NEDTÆL' feltet på skærmens højre side. ↓
Hvis feltet er markeret, er nedtæl funktionen ↓
aktiv, hvilket vil sige, at optagelse og af┄↓
spilning vil blive indledt med en tom periode ↓
på to takter. Et tastetryk bevirker, at en ↓
ak┄tiv nedtæl-funktion bliver inaktiv og vice ↓
versa.↲
↲
↲
↲
┆b0┆4.42 Synkronisering↲
↲
Sequenceren kan sørge for at synkronisere ↓
tilsluttede MIDI-instrumenter. Desuden kan ↓
sequenceren starte og stoppe bl.a. trommema┄↓
skiner.↲
↲
Synkroniseringen kan selvfølgelig slås fra, ↓
men hvad der måske virker lidt mystisk, så ↓
kan den være slået til på to forskellige må┄↓
der.↲
↲
┆8c┆┆87┆┆a8┆↓
På skærmen er der et lille felt, der både ↓
tjener som betjenings- og informationsfelt.↲
↲

╱04002d4e0a00060000000002011d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
Når synkronisering ikke er ↓
aktiveret, så ser feltet ud ↓
som vist her til højre.↲
↲
Her er synkronisering slået ↓
til på 'mode 1'.↲

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002011d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
↲
'Mode 2' ser ud som 'mode 1' med den forskel, ↓
at *1 er erstattet af *2.↲
↲
Når man trykker på mellemrumstangenten under ↓
sequencing, så afbrydes der normalt med det ↓
samme. Det kan de fleste trommemaskiner godt ↓
kapere. Nogle vil imidlertid kun afbrydes ved ↓
afslutningen af en takt. Mode 1 anvendes i ↓
det første tilfælde, mode 2 i det andet.↲
↲
Selve betjeningen foregår ved klik i det vi┄↓
ste SYNC felt, hvorved indstillingen skifter: ↓
fra - *1 - *2 - fra - *1 - *2 - fra - o.s.v.↲
↲
Med tastaturet benyttes tasten <S>↲
↲
Synkronisering sker ved, at KONSEQUENCE et ↓
vist antal gange i hver takt sender en særlig ↓
MIDI-kode (som ikke er MIDI-kanal specifik). ↓
Derved følger tilsluttede modtagere samme ↓
tempo som sequenceren.↲
↲
KONSEQUENCE giver også signal til modtageren ↓
om hvornår, der skal startes og sluttes.↲
↲
Den typiske anvendelse er tilslutning af en ↓
trommemaskine. I den sammenhæng skal man ↓
bl.a. være opmærksom på, at trommemaskiner ↓
┆8c┆┆87┆┆90┆↓
normalt skal indstilles til, at skulle reagere ↓
på 'external sync'.↲
↲
↲
┆b0┆4.43 Metronom↲
↲
På skærmen vil der under optagelse og afspil┄↓
ning altid være en visuel metronom. Nederst ↓
til venstre bevæger en prik sig fra venstre ↓
mod højre. Hvert ryk repræsenterer en 1/4 no┄↓
de. Hver gang prikken returnerer til venstre ↓
side, er der gået en takt siden sidst.↲
↲
I interfacet er der desuden indbygget en me┄↓
tronom, som kan slås til og fra ved at vælge ↓
'TAKTER' i midterstriben og derefter ↓
'METRONOM'. I den derefter fremkomne menu får ↓
man mulighed for at vælge, om man vil have ↓
me┄tro┄nom-slag fra interfacet eller ej. ↲
↲
Lydstyrken kan indstilles på interfacet med ↓
potentiometret. Se iøvrigt appendix 5.2↲
↲
↲
┆0e┆↓
┆b0┆4.44 Klik's↲
↲

╱04002d4e0a00060000000002011e3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
KLIK's er en form for metro┄↓
nom. På de tids┄┄┄punkter hvor ↓
sequenceren normalt får inter-↓
facet til at frembringe metro┄↓
nomlyde, kan man også få pro┄↓
grammet til at sende NOTE ON ↓
og NOTE OFF's. Disse vil ↓
f.eks. kunne aktivere en trom┄↓
memaski┄ne og give koklokke lyd ↓
på det første slag i hver takt ↓
og rimshots på de andre slag.↲

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002011e3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
┆0f┆↓
↲
┆8c┆┆87┆┆90┆↓
Præcis hvordan det skal fungere, indstilles ↓
med de såkaldte klik parametre.↲
↲
- ┆84┆Hvilken MIDI-kanal informationerne sendes ↓
┆19┆┆82┆┄┄ud over.↲
↲
- ┆84┆Hvilken anslagskraft (note on velocity) ↓
┆19┆┆82┆┄┄benyttes.↲
↲
- ┆84┆Hvilket anslag / hvilken tangent for det ↓
┆19┆┆82┆┄┄første slag i hver takt.↲
↲
- ┆84┆Hvilket anslag / hvilken tangent for de ↓
┆19┆┆82┆┄┄andre slag.↲
↲
MIDI-kanal og anslagskraft er fælles for beg┄↓
ge typer metronomslag.↲
↲
Et særligt område til højre på skærmen inde┄↓
holder de aktuelle klik parametre.↲
↲
 ↲
┆01┆ramme "4 0 +0 44 13"↲

╱04002d4e0a00060000000002032b310000000000000000000000000000000000000000000000000007111b252f39434d57616b757f8993ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
↲
MIDI CH   - ┆84┆MIDI-kanal (kan antage vær┄↓
┆19┆┆8c┆┄┄dier fra 1 til 16)↲
↲
VOLUME    - ┆84┆Velocity (kan antage værdier ↓
┆19┆┆8c┆┄┄fra 0 til 15)↲
↲
1. slag   - ┆84┆MIDI note nummer for første ↓
┆19┆┆8c┆┄┄slag i takten.↲
↲
X. slag   - ┆84┆MIDI note nummer for de andre ↓
┆19┆┆8c┆┄┄me┄tronomslag.↲
↲
↲

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002032b310000000000000000000000000000000000000000000000000007111b252f39434d57616b757f8993ff04╱
↓
↲
┆8c┆┆86┆┆f8┆↓
Parametrene kan man komme til at ændre ved ↓
en┄ten at klikke på feltet, der indeholder pa┄↓
ra┄metrene, eller trykke på <E>. Nye værdier ↓
ind┄tastes på tastaturet en efter en. Ønsker ↓
man ikke at ændre den parameter, cursoren er ↓
pla┄ceret ved, trykkes blot <RETUR>, hvorefter ↓
der springes videre til den næste parameter.↲
↲
↲

╱04002d4e0a00060000000002011c3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
KLIK's er aktiveret, når ↓
feltet indeholdende teksten ↓
'KLIK' er markeret. Funk┄↓
tionen akti┄veres, når den er ↓
inaktiv (eller vice versa) ↓
ved at klikke på fel┄tet el┄↓
ler trykke <K>.↲

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002011c3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆a1┆┆b0┆4.5 Disketteoperationer↲
↲
Man har mulighed for at gemme sine indspil┄┄↓
ninger på en diskette (evt. harddisk). På en ↓
diskette opbevares informationer i såkaldte ↓
filer, der hver især har et navn. Der er ikke ↓
særlig store udfoldelsesmuligheder, når man ↓
ønsker at navngive en fil. Et filnavn består ↓
således kun af 8 tegn (bogstaver/tal), et ↓
punktum og til sidst 3 tegn.↲
↲
Når KONSEQUENCE skal gemme en indspilning på ↓
diskette, så oprettes der en fil på disket┄↓
ten, som får navnet ┆a0┆MIDIMUS.XXX┆e0┆ hvor ┆a0┆XXX┆e0┆ er et ↓
fortløbende nummer. Desuden indlæses en fil, ↓
der hedder ┆a0┆MIDIMUS.KAT┆e0┆. At filens efternavn ↓
er KAT, har ikke noget at gøre med det så po┄↓
pulære husdyr, men skyldes, at filen er et ↓
┆a0┆kat┆e0┆alog, som KONSEQUEN┄CE bruger til at holde ↓
styr på de indspilnin┄ger, der ligger på disk┄↓
etten. Kataloget inde┄holder en liste over ↓
indspilningerne. For hver indspilning angives ↓
der i kataloget et navn på helt op til 28 ↓
tegn. Disse navne er de eneste, som brugeren ↓
møder. Kataloget ┆a0┆MIDI┄MUS.KAT┆e0┆ er således ret ↓
vigtigt. På hver disk┄ette som man ønsker at ↓
benytte til at opbeva┄re indspilninger på, ↓
skal der altså være en ┆a0┆MIDIMUS.KAT┆e0┆ fil, som ↓
kan oprettes af program┄met MIDIVEDL↲
↲
I det foregående er det blevet gennemgået, ↓
hvorledes KONSEQUENCE benytter et katalog så┄↓
dan, at brugeren kan anvende lange beskriv┄↓
ende navne. De følgende afsnit fortæller, ↓
hvordan disketteoperationer udføres i praksis ↓
fra KONSEQUENCE.↲
↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆b0┆4.51 Valg af disk↲
↲
Med et enkelt tryk på <D> kommer der en menu ↓
frem, hvor man har mulighed for at vælge hvil┄↓
ken diskettestation/harddisk, man ønsker at ↓
anvende. Det samme kan opnås ved at kalde ↓
GEM-menuen frem (klik på GEM i midterstriben ↓
eller tryk <G>), og derefter selektere 'VÆLG ↓
DISK'.↲
↲
Det fremkomne skærmbillede præsenterer brug┄↓
eren for alle de tænkeligt tilknyttede diske ↓
(A-P). Hvis man anvender en diskettestation ↓
med 2 diske, så er disken til venstre A og den ↓
til højre B.↲
↲
Med musen vælges den ønskede disk naturligvis ↓
blot med klik, mens man med tastaturet f.eks.  ↓
kan trykke <B> for at vælge disk B, som den ↓
disk hvor musik-filerne findes.↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆b0┆4.52 Gem↲
↲

╱04002d4e0a00060000000002011e3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
Den viste GEM-menu fremkommer ↓
ved klik på GEM feltet eller ↓
tryk på <G>. Man får dernæst 2 ↓
forskellige muligheder for at ↓
gemme sin indspilning. Nor┄┄↓

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002011e3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
malt vil man anvende 'GEM NY FIL', hvorefter ↓
man bliver bedt om at angive det navn, hvor┄↓
med indspilningen senere vil blive refereret ↓
til.↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Hvis man f.eks. har hentet en indspilning ind ↓
tidligere og måske tilføjet noget, så er der ↓
mulighed for at gemme indspilningen igen un┄↓
der det samme navn. Hvis det er det man øn┄┄↓
sker, så skal man vælge 'GEM SOM FØR' i GEM-↓
menuen. Derefter vil man blive spurgt 'Ønskes ↓
datafilen xxxxxxxx opdateret ?'. Med mindre ↓
man har fortrudt, så svares der ja ved at ↓
klikke på JA-feltet eller trykke <J>.↲
↲
↲
┆8c┆┆86┆┆e0┆↓
┆0e┆↓
┆b0┆4.53 Hent↲
↲

╱04002d4e0a00060000000002011c3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
Med et klik på HENT-feltet ↓
el┄ler et tryk på 'H' får man ↓
nedenstående menu frem.↲

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002011c3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Den venstre del af billedet viser de indspil┄↓
ninger, der kan vælges imellem. Bemærk at den ↓
ene indspilning altid vises inverteret i for┄↓
hold til de andre.↲
↲
I højre side præsenteres 5 valgmuligheder. De ↓
er forklaret på den følgende side.↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
'FORTRYD'   - ┆a0┆Returner uden at hente noget.↲
↲
'OP','NED'  - ┆84┆┆a0┆Hvis der er flere indspilninger ↓
┆19┆┆8e┆┄┆c0┆i kataloget, end der kan vises ↓
┆19┆┆8e┆┄┆c0┆på et skærmbillede, kan man ↓
┆19┆┆8e┆┄┆c0┆'bladre' v.h.a. OP og NED.↲
↲
'SLET'      - ┆84┆┆a0┆Den indspilning, der er valgt ↓
┆19┆┆8e┆┄┆c0┆til venstre, bliver slettet.↲
↲
'HENT'      - ┆84┆┆a0┆Den valgte indspilning bliver ↓
┆19┆┆8e┆┄┆c0┆indlæst.↲
↲
Med tastaturet benyttes <PIL-OP> og <PIL-NED> ↓
tangenterne til at vælge indspilning. Med ↓
mellemrumstangenten vælges mellem valgmulig┄↓
hederne til højre, og <RETUR> aktiverer funk┄↓
tionen.↲
↲
Med musen klikkes blot i et af funktionsfelt┄↓
erne efter, at man evt. har udpeget den øn┄↓
skede indspil┄ning ved at klikke på den.↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
↲
┆a8┆┆e8┆┆b0┆┆a1┆4.6 MIDI parametre↲
↲
Dette afsnit behandler dels reset koderne ↓
(all notes off og reset controllers) og dels ↓
nogle indstillinger af KONSEQUENCE, der ved┄↓
rører 'bevægelsen' af MIDI-informationer. ↓
Yderligere beskrives Program Change funktion┄↓
en.↲
↲

╱04002d4e0a00060000000002011c3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
De nævnte indstillinger nås ↓
via IND/UD menuen, der kan ↓
aktiveres ved tryk på <I>.↲

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002011c3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
På skærmen er der et lille felt (under feltet ↓
med teksten 'PROGRAM CHANGE'), hvor man hur┄↓
tigt kan aflæse den aktuelle værdi af de to ↓
indstillinger. Kun den ene kan vises af ↓
┆8c┆┆86┆┆f8┆↓
gangen. Med et klik på feltet eller et tryk ↓
på <U> skiftes der.↲
↲
↲
┆b0┆4.61 MIDI ind / omni↲
↲
Når der skal optages fra f.eks. et keyboard, ↓
så er det naturligvis vigtigt, at KONSEQUENCE ↓
er parat til at modtage MIDI-informationerne ↓
på den MIDI-kanal, som keyboardet sender på. ↲
↲
Normalt vil det være sådan, at alt hvad der ↓
kommer til interfacets IN-fatning, er på den ↓
samme MIDI-kanal. I det tilfælde er det nem┄↓
mest blot at sætte sequenceren i såkaldt ↓
'OMNI mode'. I OMNI mode ignorerer sequence┄↓
ren MIDI-kanal numre, og optager Notes og ↓
Pitchbend ligegyldigt hvilket MIDI-kanal num┄↓
mer, de er kodet med.↲
↲
I IND/UD menuen vælges altså 'OMNI MODE' med ↓
mindre, man ønsker kun at optage fra en be┄┄↓
stemt MIDI-kanal, for da er det 'MIDI KANAL ↓
IND', man skal vælge.↲
↲
Ved valg af 'OMNI MODE' oplever man ikke, at ↓
der sker noget særligt. 'MIDI KANAL IND' der┄↓
imod giver anledning til en menu, der er vist ↓
i afsnit 4.35. Her vælges hvilken MIDI-kanal, ↓
der skal optages fra.↲
↲
↲
┆b0┆4.62 MIDI ud↲
↲
De data der modtages, kan man få sequenceren ↓
til at sende ud umiddelbart igen over MIDI ↓
OUT stikkene. Det kaldes ofte for 'soft ↓
thru'. Man kan vælge en vilkårlig MIDI-kanal ↓
┆8c┆┆87┆┆90┆↓
til dette formål. Det gøres ved at vælge ↓
'MIDI KANAL UD' under IND/UD menuen og deref┄↓
ter udpege en MIDI-kanal. Ønsker man ikke ↓
soft thru funktion, så vælges feltet 'INGEN ↓
AFSPILNING' i IND/UD menuen.↲
↲
Funktionen kan f.eks. anvendes, hvis man brug┄↓
er et keyboard, og indspiller musik, som skal ↓
afspilles på et lydmodul. Man gør da som føl┄↓
ger:↲
↲
┆b0┆-  ┆f0┆┆84┆Keyboardets MIDI OUT forbindes til inter┄↓
┆19┆┆83┆┆81┆┄facets MIDI IN. Interfacets MIDI OUT for┄↓
┆19┆┆83┆┆81┆┄bindes til den lydmodulets MIDI IN.↲
↲
┆b0┆-  ┆f0┆┆84┆Man sørger for, at keyboardet ikke produce┄↓
┆19┆┆83┆┆81┆┄rer nogen lyd (local off/ volume ned), og ↓
┆19┆┆83┆┆81┆┄sætter sequenceren i OMNI mode.↲
↲
┆b0┆┆f0┆┆b0┆-┆f0┆  ┆84┆Når man f.eks. ønsker at optage den lyd, ↓
┆19┆┆83┆┆82┆┄som skal afspilles på lydmodulet v.h.a. ↓
┆19┆┆83┆┆82┆┄MIDI-kanal 2, så sættes soft thru funk┄↓
┆19┆┆83┆┆82┆┄tionen på sequenceren til MIDI-kanal 2, ↓
┆19┆┆83┆┆82┆┄hvorefter keyboardets MIDI-informationen ↓
┆19┆┆83┆┆82┆┄bliver di┄rigeret over til den multitimbra┄↓
┆19┆┆83┆┆82┆┄le enhed.↲
↲
↲
┆b0┆4.63 All Notes off↲
↲
Den nødvendige viden for forståelsen af det ↓
følgende er givet i afsnit 2.8.↲
↲
Med 'all notes off' bevæger man sig ind på et ↓
område af MIDI, der ikke er helt standardise┄↓
ret. Derfor er det ikke nok, at kunne sætte ↓
'all notes off' til eller fra. Man er nødt ↓
til, at kunne vælge mellem nogle forskellige ↓
┆8c┆┆87┆┆90┆↓
koder. KONSEQUENCE understøtter umiddelbart ↓
de nedenfor viste.↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Som standard er valgt koden Bn 7B 00. Hvis ↓
man konstaterer, at der ikke reageres som for┄↓
ventet på den pågældende kode, kan man som ↓
oftest finde den rigtige kode i vejledningen ↓
til MIDI-produktet.↲
↲
↲
┆8c┆┆86┆┆c8┆↓
┆b0┆4.64 Reset controllers↲
↲
Se evt. afsnit 4.63.↲
↲
Der er to indstillingsmuligheder for 'reset ↓
controllers'.↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Den første kode (Bn 79 00) er en 'rigtig' re┄↓
set kode, der anvendes på visse synther, og ↓
som nulstiller en lang række parametre.↲
↲
'En 40 00' nulstiller blot den aktuelle ↓
pitchbend jvf. de problemer, der er beskrevet ↓
i afsnit 2.8↲
↲
Både for indstillingen af 'all notes off' og ↓
'reset controllers' gælder det, at man ved ↓
valg af kode får et lille informationsskilt ↓
frem på skærmen. Det kan f.eks. se ud som ↓
vist på følgende side.↲
┆8c┆┆86┆┆f8┆↓
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Skiltet viser hvilket spor-nummer, koden ind┄↓
stilles for, samt den nuværende indstilling. ↓
Desuden angives sporets navn og tilknytte┄de ↓
MIDI-kanal.↲
↲
↲
┆b0┆4.65 Program change↲
↲
På synthesizere er det generelt således, at ↓
man har en lang række forskellige lyde at ↓
vælge imellem. Selve valget foregår normalt ↓
ved betjening af nogle knapper på synthen.↲
↲
Det uhensigtsmæssige i denne manuelle betje┄↓
ning kommer, når man gemmer sine musikstykker ↓
på diskette, og senere henter dem ind for at ↓
afspille dem. Dengang man lavede stykket, var ↓
synthesizerne naturligvis sat til de rigtige ↓
lyde, men det er de ikke en uge senere, når ↓
man ønsker at fortsætte, hvor man sidst slap.↲
↲
Karakteristisk for MIDI er muligheden for at ↓
'fjernbetjene' udstyr. Således kan man også ↓
via MIDI vælge lyde på de enkelte synther. ↓
(det gælder ikke nødvendigvis alle synthesi┄↓
zere)↲
↲
┆8c┆┆87┆┆a8┆↓
MIDI-kommandoen, der udfører dette, kaldes ↓
'Program Change', og er implementeret i ↓
KONSEQUENCE ved, at hver spor har tilknyttet ↓
en program change værdi, der er et tal mellem ↓
0 og 127 (alternativt kan den være sat til ↓
'fra'). I højre side af skærmen er der et ↓
felt, hvor der står 'Program Change'. Når der ↓
klik┄kes på dette felt sender KONSEQUENCE pc-↓
kom┄mandoerne. (et tryk på <P> har samme ↓
effekt)↲
↲
Pc-værdien sættes under 'SPOR' menuen, hvor ↓
der er en valgmulighed, der hedder 'Program ↓
Change'.↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Som det fremgår, har alle spor normalt pc-↓
værdien sat til 'fra'.↲
↲
Et problem man kan have, er at associere pc-↓
værdien med den betegnelse for lyden som ↓
bruges på synthesizeren. F.eks. anvendes der ↓
på visse synther koder som A38 og B77 til ↓
┆8c┆┆87┆┆90┆↓
identifikation. Systemet er her, at A11 svarer ↓
til pc-værdi 0 (nul), A12 til 1, A21 til 8, ↓
A88 til 63, B11 til 64, o.s.v.↲
↲
MIDI-teknisk ser Program Change kommandoen ↓
således ud:↲
↲
┆0e┆↓
 ↲
┆01┆ramme "4 0 +0 44 7"↲
↲
╞	┆b0┆Cn bb┆e0┆    (192+n  bb)↲
↲
╞	n  er MIDI kanal nummer 0-F (0-15)↲
╞	bb er pc-værdi 0-7F (0-127)↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆b0┆┆a1┆4.7 Editering↲
↲
I 'RET' menuen findes følgende muligheder, som ↓
altså præsenteres ved klik på 'RET' feltet ↓
eller ved tryk på <R>.↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
De fire valgmuligheder opererer alle på det ↓
aktuelle spor. Aktiverer man således mikro┄↓
skop funktionen, så vil det være det aktuelle ↓
spors indhold, der kan arbejdes med.↲
↲
↲
┆b0┆4.71 Slet spor↲
↲
Det aktuelle spor kan slettes ved at vælge ↓
denne funktion. Man bliver altid spurgt, om ↓
man nu også er sikker på, at man ønsker at ↓
slette sporet.↲
↲
↲
┆8c┆┆87┆┆c0┆↓
┆b0┆4.72 Mikroskop↲
↲
Navnet på denne funktion hentyder til, at man ↓
på skærmen kan se små detaljer. I praksis be┄↓
tyder det, at man får præsenteret et spors ↓
indhold anslagsvis.↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
SKÆRMBILLEDET↲
↲
Herover er vist et eksempel på, hvordan et mi┄↓
kroskop-billede kan se ud. Øverst til højre ↓
er angivet hvilket spor, man i øjeblikket ser. ↓
(spor nr , bindestreg , spor navn)↲
↲
De fem 5 kolonner i venstre side udgør be┄┄┄↓
skrivelsen, af det man har optaget. 'Nr' ko┄↓
┆8c┆┆86┆┆e0┆↓
lon┄nen er fortløbende numre på anslagene så┄↓
ledes, at det først forekommende anslag har ↓
nr 1.↲
↲
På skærmen kan der maksimalt vises 11 anslag ↓
af gangen. Man må derfor forestille sig en ↓
lang liste, hvor man gennem et vindue kun kan ↓
se en lille del af listen.↲
↲
Kolonnen til højre for anslagsnummereringen ↓
viser hvilken tangent, det drejer sig om. I ↓
den forbindelse skal man være opmærksom på, ↓
at programmet ikke har nogen mulighed for at ↓
skelne mellem f.eks. 'b┆1e┆for D' og 'kryds┆1e┆for ↓
C'. Derfor anvendes kun kryds-for betegnel┄↓
sen.↲
↲
Vel er en forkortelse for Velocity, som på ↓
dansk hedder anslagshårdhed. Vel kolonnen er ↓
således udtryk for, hvor hårdt det pågældene ↓
anslag er udført. Har man indspillet på en ↓
synth uden anslagsfølsomhed, så vil tallene ↓
her indledningsvist være ens. I andre tilfæl┄↓
de kan de variere fra 1 til 127.↲
↲
Start og Længde er tidsangivelser, og deres ↓
respektive navne er såmænd ganske dækkende ↓
for deres betydning.↲
↲
På samme måde som KONSEQUENCE anvender et ak┄↓
tuelt spor, så anvendes også et aktuelt an┄┄↓
slag. Det er markeret ved, at det modsat de ↓
andre står mørkt på lys baggrund.↲
↲
Til højre for 'anslagsvinduet' er der en søj┄↓
le med pile i hver ende. Den bruges til at ↓
vælge, hvilken del af sporet vinduet skal af┄↓
dække.↲
↲
┆8c┆┆87┆┆a8┆↓
Feltet til højre, vil man senere opdage, ser ↓
ikke altid ud som på det før viste billede. ↓
Feltet anvendes, når man ønsker at rette de ↓
para┄metre, der er angivet i kolonnerne.↲
↲
↲
SLET, TILFØJ, RET, AFSLUT↲
↲
For hver af de 4 valgfelter nederst på skær┄↓
men, er der tilknyttet et bogstav, som brug┄↓
es når man bruger tastaturet. Felternes funk┄↓
tioner er som følger:↲
↲
Slet   - sletter det udvalgte anslag.↲
╞	     (uden mulighed for at fortryde)↲
↲
Tilføj - ┆84┆tilføjer et anslag af C8 på position ↓
┆19┆┆89┆┄┄991:1:00. Før man tilføjer endnu et ↓
┆19┆┆89┆┄┄anslag, skal man rette tidsangivel┄↓
┆19┆┆89┆┄┄sen på den første C8 til en anden ↓
┆19┆┆89┆┄┄værdi.↲
↲
Afslut - afslutter mikroskop funktionen.↲
↲
Ret    - ┆84┆Giver mulighed for at rette i det ↓
┆19┆┆89┆┄┄udvalgte anslags parametre. Den her ↓
┆19┆┆89┆┄┄beskrevne menu udskiftes med en an┄↓
┆19┆┆89┆┄┄den, og man har ikke længere mulig┄↓
┆19┆┆89┆┄┄hed for at flytte 'vinduet'.↲
↲
↲
HVORDAN MAN FLYTTER VINDUET OG VÆLGER ANSLAG↲
↲
Man kan flytte 'vinduet' på flere måder, så ↓
man forholdsvist nemt kan få en hvilken som ↓
helst del af sporet at se.↲
↲
┆8c┆┆86┆┆f8┆↓
<PIL┆1e┆OP> tasten flytter vinduet et anslag op, ↓
mens <PIL┆1e┆NED> tilsvarende flytter et anslag ↓
ned. Med et tryk på <H>, kan vinduet komme ↓
til at ligne det følgende.↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Med tastaturet angives da blot et nummer på ↓
et anslag, hvorefter vinduet flyttes.↲
↲
Inden for vinduet kan man udvælge det ønskede ↓
anslag med <PIL┆1e┆VENSTRE> og <PIL┆1e┆HØJRE> tast┄↓
erne, hvis man da ikke har en mus, og blot ↓
klikker på det ønskede anslag.↲
↲
Søjlen med pilene i hver ende kan bruges til ↓
at vælge vindue-område, når man har mus. Et ↓
klik på op-pilen flytter vinduet et anslag op ↓
og modsat med ned-pilen.↲
↲
┆8c┆┆86┆┆b0┆↓
Området imellem pilene er skraveret i en ud┄↓
strækning, der viser hvilken del af sporet, ↓
man i øjeblikket kan se i vinduet. Hvis hele ↓
søj┄len er skraveret, så er det fordi, hele ↓
sporet kan ses i vinduet. Hvis kun den øver┄↓
ste halv┄del af sporet er skraveret, så bety┄↓
der det, at det er den første halvdel af spo┄↓
ret, der ses i vinduet.↲
↲
Med klik med musen indenfor søjlen kan man ↓
flytte vinduet på en nem måde. Med lidt øvel┄↓
se er det ikke noget problem at finde det øn┄↓
skede udsnit af sporet. Blot skal man vide, ↓
hvilken takt man er interesseret i.↲
↲
↲
RETTE FUNKTIONERNE↲
↲
Ved valg af RET udskiftes de 4 valgfeltet som ↓
nævnt med andre.↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Som det ses, optræder der stadig et 'AFSLUT' ↓
felt. Ved valg af dette kommer man ud af ret┄↓
te funktionen, og de gamle valgfelter træder ↓
frem igen.↲
↲
De 3 andre felter er tilknyttet det hidtil ↓
ubeskrevne felt til højre, der som nævnt kan ↓
forandre udseende. Billedet, der vises på ↓
næste side, er 'NODE' billedet.↲
↲

════════════════════════════════════════════════════════════════════════
↓
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
'NODE' billedet anvendes, når man ønsker at ↓
ændre nodeværdien for det aktuelle udvalgte ↓
anslag. Tilsvarende bruges 'VELOC.' billedet ↓
til ændringer i anslagshårdheden. 'TID' dæk┄↓
ker både start-tidspunket og længden af an┄┄↓
slaget.↲
↲
I det følgende er det beskrevet, hvorledes ↓
hvert enkelt billede betjenes. Fælles er ↓
imidlertid, at de kun kan betjenes, når valg┄↓
felterne nederst på skærment er Node, Veloc, ↓
Tid og Afslut. Altså skal man først udvælge ↓
det ønskede anslag, dernæst vælge 'RET', så ↓
det ønskede billede og til sidst den egentlig ↓
editering.↲
↲
↲
NODE BILLEDET - Editering af nodeværdi↲
↲
Valg af ny nodeværdi kan foretages ved et ↓
tryk på <K> og efterfølgende indtastning af ↓
en node, idet man følger de her givne ret┄┄↓
ningslinier. ↲
↲
↲
┆8c┆┆87┆┆c0┆↓
┆a0┆- Noderne betegnes C,D,E,F,G,A,H↲
↲
┆a0┆- ┆84┆Nodernes bogstav efterfølges af et oktav-↓
┆19┆┆82┆┄┆c0┆tal ↲
↲
┆a0┆- ┆84┆Et evt. kryds for eller b for indtastes med ↓
┆19┆┆82┆┄┆c0┆hhv. bogstaverne x og b, som skal stå mel┄↓
┆19┆┆82┆┄┆c0┆lem node og oktav-tal.↲
↲
↲
Et par eksempler↲
↲
C4   D5   H2   Cx4   Fx4   Gb6 ↲
↲
↲
Har man mus kan man blot klikke på nodesy┄┄↓
stemet. For noder, der går ud over det viste ↓
system, 'transponeres' med 8va og 16va felt┄↓
er┄ne hhv. foroven og forneden for nodesystem┄↓
et. Betjeningen af disse felter er helt af┄↓
hængig af, hvad man ønsker udført, men f.eks. ↓
kan en C6 forvandles til C7 ved at klikke i ↓
8va fel┄tet over g-nøglen, og forvandles til┄↓
bage med endnu et klik samme sted.↲
↲
Med muse-klik kan man desuden sætte kryds- og ↓
b for med felterne til højre for nodesystem┄↓
et. Desuden er der et ophæv felt, hvis funk┄↓
tion naturligvis er at fjerne et evt. kryds-↓
for. Bemærk i den forbindelse at hvis ud┄┄↓
gangspunktet er et D, som man sætter b-for, ↓
og dernæst vælger ophæv, så vil resultatet ↓
blive et C fordi b-for D i KONSEQUENCE's øj┄↓
ne, er et kryds-for C.↲
↲
↲
┆8c┆┆86┆┆e0┆↓
VELOC BILLEDET - Editering af anslagshårdhed↲
↲

╱04002d4e0a0006000000000201183100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
Veloc. billedet er for┄↓
holdsvis enkelt. Skrave┄↓
ringen af søjlen viser ↓
den aktuelle værdi, mens ↓
betegnelserne til ven┄┄↓
stre viser de valgmulig┄↓
heder, der er. De til ↓
be┄tegnelserne hørende ↓
ve┄locity værdier er vist ↓
på højre side af søjlen.↲
↲
↲

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a0006000000000201183100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
↲
Valg af ny velocity værdi foregår ved klik på ↓
betegnelserne (ppp til fff) eller alternativt ↓
ved tryk på tasterne <1> til <8>.↲
↲
↲
TID BILLEDET - Editering af start og længde↲
↲

╱04002d4e0a0006000000000201183100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
Det drejer sig her om, ↓
på hvilket tidspunkt an┄↓
slaget begynder, og hvor ↓
lang tid det varer.↲
↲
I appendix 5.5 er det ↓
beskrevet, hvorledes ↓
KONSEQUENCE arbejder med ↓
tidsbetegnelser.↲
↲
↲
↲

╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱

╱04002d4e0a0006000000000201183100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱
↓
↲
Anslagets starttidspunkt kan man direkte få ↓
lov at indtaste ved en tryk på <S>. For læng┄↓
┆8c┆┆86┆┆f8┆↓
dens vedkommende er det tilsvarende bogstav ↓
<L>.↲
↲
For både start og længde gælder det, at man ↓
ved klik i de små felter med vandrette pile ↓
kan justere værdier med en enkelt fininddel┄↓
ing. Yderligere kan man klikke i de skravere┄↓
de felter og derved direkte sætte den pågæld┄↓
ende værdi↲
↲
Til enhver tid vil et klik i 'FORTRYD' feltet ↓
(eller <F>) resultere i, at både start og ↓
længde værdien bliver sat til det samme, som ↓
de var før editeringen begyndte.↲
↲
Der er flere muligheder end den før beskrevne ↓
for at ændre anslagets længde.↲
↲
Med klik i de 5 'nodefelter' sættes nodens ↓
længde umiddelbart til det ønskede. Hvis ta┄↓
staturet anvendes i stedet, er mulighederne ↓
som vist i dette skema.↲
↲
↲
┆0e┆↓
╞	TAST╞	    'Grund' node længde↲
╞	↲
╞	<1>╞	╞	1/1↲
╞	<2>╞	╞	1/2↲
╞	<3>╞	╞	1/4↲
╞	<4>╞	╞	1/8↲
╞	<5>╞	╞	1/16↲
╞	<6>╞	╞	1/32↲
╞	<7>╞	╞	1/64↲
┆0f┆↓
↲
Noder der er halvanden gang den normale læng┄↓
de, fås ved at trykke <.> først og dernæst ↓
tallet, der repræsenterer grundnoden. Et tryk ↓
på <.> efterfulgt af <3> giver altså en punk┄↓
┆8c┆┆87┆┆90┆↓
teret fjerde┄delsnode. Tilsvarende giver <,> ↓
noder af 2/3 af de originale længder. Virk┄↓
ningen af <.> og <,> ophæves ved et tryk på ↓
<0> (nul).↲
↲
↲
Som afslutning af afsnittet om mikroskop ↓
funktionen skal et par problemer nævnes.↲
↲
Med MIDI kommer man somme tider ud for, at en ↓
enkelt information mangler. Derfor kan der ↓
med mellemrum optræde teksten '-SLUT' i læng┄↓
deangivelsen for et anslag. Det er tegn på, ↓
at KONSEQUENCE ikke kan finde den til en NOTE ↓
ON hørende NOTE OFF.↲
↲
Samme fænomen kan man se, hvis man får rettet ↓
nogen tider til på en uheldig måde. Hvis man ↓
retter i tidsangivelser og nodeværdier, må ↓
man altså være lidt på vagt.↲
↲
↲
┆b0┆4.73 Kvantisering↲
↲
Kvantisering er automatisk tilretning af an┄↓
slagstider. Det vil sige, at alle anslag efter ↓
kvantisering kun kan starte med bestemte in┄↓
tervaller.↲
↲
┆8c┆┆85┆┆b8┆↓
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Kvantisering vælges under 'RET' menuen, hvor┄↓
efter ovenstående menu kommer frem. Som det ↓
fremgår, kan man vælge at kvantisere anslag┄↓
enes længde, deres starttidspunkt eller begge ↓
dele på en gang.↲
↲
Efter bare nogle få eksperimenter vil det ↓
fremgå ganske tydeligt, hvad kvantisering gør ↓
ved indholdet på sporet. Anvend evt. mikro┄┄↓
skop-funktionen til at kigge nærmere på sag┄↓
erne.↲
↲
Det kan nævnes at de mulige intervaller efter ↓
kvantisering, er de samme som længden af en ↓
1/16 node.↲
↲
↲
┆8c┆┆86┆┆98┆↓
┆a1┆┆e1┆┆b0┆4.74 Undersøg↲
↲
Denne funktion producerer ud fra det aktuelle ↓
spor et skema som nedenstående, der for så ↓
vidt kun udgør en optælling af hvor mange ↓
informationsblokke, der er af hver art.↲
↲
┆0e┆↓
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
↲
┆0f┆↓
↲
Specielt skal man være opmærksom på felterne ↓
'Ukendte' og 'On uden Off'. Hvis tallene her ↓
er større end 0, så er det tegn på problemer. ↓
Evt. må man optage sporet om igen.↲
↲
Klik på 'I ORDEN' feltet eller tryk <RETUR> ↓
for at returnere.↲
┆1a┆┆1a┆┆01┆-1┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆05┆┆0f┆┆19┆#-7AKU_iså┆87┆┆91┆┆ff┆
╱0404002d4e0a000600000000020118310000000000000000000000000000╱

Full view