|
|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: RegneCentralen RC759 "Piccoline" |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about RegneCentralen RC759 "Piccoline" Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - metrics - download
Length: 43904 (0xab80)
Types: RcTekst
Names: »TEKST3.WP«
└─⟦1b33e010a⟧ Bits:30003931/SNAPS_CDOS.imd Disketter indleveret af Steffen Jensen (Piccolo/Piccoline)
└─⟦this⟧ »TEKST3.WP«
╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ┆15┆┆b3┆_____________________________________________↲ ┆15┆┆b3┆Vejledning for KONSEQUENCE┆05┆Side ┆0b┆↲ ┆14┆┆b3┆┆a1┆4.┆05┆Praktisk betjening↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ┆a8┆┆e8┆┆a8┆4.0 PRAKTISK BETJENING↲ «index»4.0 Praktisk betjening↲ ↲ KONSEQUENCE betjenes efter et meget enkelt ↓ princip. Man befinder sig normalt i det så┄┄┄↓ kaldte rodniveau. (se evt. afsnit 1.4) I rod┄↓ niveauet vælger man de funktioner, som man ↓ øn┄sk┄er udført. I kapitel 3 blev f.eks. an┄↓ vendt 'sæt det aktuelle spor i optage til┄↓ stand'. Når en funktion er udført vendes til┄↓ bage til rodniveauet.↲ ↲ Nogle funktioner udføres ved blot et enkelt ↓ tryk på en tast eller ved et enkelt klik med ↓ musen. Et eksempel på det er valg af aktuelt ↓ spor.↲ ↲ Andre mere komplicerede funktioner fordrer ↓ yderligere betjening. Det gælder f.eks. sta┄↓ tusoversigten, der aktiveres ved tryk på ↓ <F9>, men som først forsvinder når 'RETURNER' ↓ vælges.↲ ↲ Filmstrimmelfelterne i skærmens midte giver ↓ ikke alle direkte adgang til en bestemt funk┄↓ tion. I stedet bliver man præsenteret for ↓ nogle valgmuligheder i skærmens højre side. ↓ Blandt disse valgmuligheder vil normalt være↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ Ved valg af 'FORTRYD' kommer man tilbage til ↓ rodniveauet. Med mus er det meget nemt at ↓ vælge en af de præsenterede muligheder. Man ↓ skal blot klikke på det ønskede. Hvis man ↓ bruger tastaturet, skal man bemærke, at en af ↓ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ valgmulighederne er vist mørkt på lys bag┄┄┄┄↓ grund modsat de andre. Med <PIL-OP> og <PIL-↓ NED> kan man bevæge denne invertering til det ↓ øn┄skede felt og dernæst trykke på <RETUR>. ↓ Desuden har hver valgmulighed tilknyttet et ↓ bogstav. For at vælge 'FORTRYD' kan man så┄┄┄↓ ledes normalt blot trykke på <F> eller <ESC>. ↓ Disse bogstavkoder er angivet ved de enkelte ↓ funktioner i de efterfølgende beskrivelser.↲ ↲ Visse steder skal der besvares ja/nej spørgs┄↓ mål. Dette gøres ved at klikke på enten JA ↓ eller NEJ feltet. På tastaturet trykkes blot ↓ på tasten <J> eller på tasten <N>.↲ ↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ╱04002d4e0a00060000000002062731000000000000000000000000000000000000000000000000000a141e28323c46505a646e78828c96ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ ↲ ┆b0┆ KAPITEL 4↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.1 ┆a1┆Diverse funktioner↲ ↲ 4.11 Afslutning af program↲ 4.12 Begynd forfra↲ 4.13 Musepil til og fra↲ 4.14 Status↲ 4.15 Hjælp↲ 4.16 Reset↲ 4.17 Direkte MIDI↲ ↲ ┆b0┆4.2 ┆a1┆Basics↲ ↲ 4.21 Sequencing↲ 4.22 Tidsmarkører↲ 4.23 Taktart↲ 4.24 Tempo↲ ↲ ┆b0┆4.3 ┆a1┆┆e1┆ ┆a1┆Spor funktioner↲ ↲ 4.31 Spor søjler↲ 4.32 Valg af aktuelt spor↲ 4.33 Ny tilstand til aktuelt spor↲ 4.34 Spor navne↲ 4.35 Spor MIDI kanaler↲ ↲ ┆b0┆4.4 ┆a1┆Optage funktioner↲ ↲ 4.41 Nedtæl↲ 4.42 Synkronisering↲ 4.43 Metronom↲ 4.44 Klik's↲ ↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ┆b0┆ KAPITEL 4↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.5 ┆a1┆Disketteoperationer↲ ↲ 4.51 Valg af disk↲ 4.52 Gem↲ 4.53 Hent↲ ↲ ┆b0┆4.6 ┆a1┆MIDI parametre↲ ↲ 4.61 MIDI ind / omni↲ 4.62 MIDI ud↲ 4.63 All notes off↲ 4.64 Reset controllers↲ 4.65 Program change↲ ↲ ┆b0┆4.7 ┆a1┆Editering↲ ↲ 4.71 Slet spor↲ 4.72 Mikroskop↲ 4.73 Kvantisering↲ 4.74 Undersøg↲ ↲ ↲ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002062731000000000000000000000000000000000000000000000000000a141e28323c46505a646e78828c96ff04╱ ↓ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ↲ ┆b0┆┆b0┆┆a1┆4.1 Diverse funktioner↲ ↲ Under denne overskrift beskrives en række ↓ større og mindre programfunktioner.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.11 Afslutning af program↲ ↲ Det nederste 'billede' på filmstrimlen er ↓ programmets udgang. Klikker man der, bliver ↓ man spurgt hvorvidt, man nu også er sikker. ↓ Svarer man ja dertil, afsluttes programmet ↓ uden, at noget bliver gemt. Derfor skal man ↓ naturligvis huske, at gemme det arbejde man ↓ har lavet.↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ Når programmet afbrydes, har det brug for at ↓ indlæse en fil fra disketten. Man skal derfor ↓ ikke fjerne disken, før programmet er ┆a0┆helt┆e0┆ ↓ færdigt.↲ ↲ (På tastaturet bruges tasten 'ESC' i stedet ↓ for at klikke på 'SLUT')↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.12 Begynd forfra↲ ↲ Funktionstasten <F10> giver adgang til en ↓ 'forfra' funktion, der bringer KONSEQUENCE ↓ tilbage i samme opsætning, som lige efter det ↓ blev startet op.↲ ↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ Før kommandoen bliver udført, får man natur┄┄↓ ligvis mulighed for at fortryde, således at ↓ man ikke uforvarende kommer til at slette no┄↓ get, man egentlig ikke ønskede at slette.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.13 Musepil til og fra↲ ↲ Den pil på skærmen som man kan styre med mus┄↓ en, er ikke interessant at se på, hvis man ↓ ikke har en mus. Det er grunden til, at den ↓ kan fjernes. Med et tryk på tasten <M> fjer┄↓ nes pilen. Med endnu et tryk kommer den frem ↓ igen.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.14 Status↲ ↲ Ved tryk på <F9> bliver man præsenteret for ↓ et skærmbillede som nedenstående, der giver ↓ et overblik over sporene.↲ ↲ «index»plads til statusoversigt illustration↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ Som det fremgår, kan man kun se 8 spor af gan┄↓ gen. Ved at klikke på 'VIDERE' feltet eller ↓ trykke på mellemrumstangenten skifter billed┄↓ et til de andre 8 spor. Ved klik på ↓ 'RETURNER' feltet eller tryk på <RETUR> for┄↓ svinder oversigten, og man kommer tilbage til ↓ KONSEQUENCES rodniveau.↲ ↲ Statusoversigten giver 3 informationer om ↓ hvert enkelt spor. Det drejer sig om navn, ↓ MIDI-kanal og længde. Sporets længde er et ↓ udtryk for, hvor meget sporet indeholder. Tal┄↓ lene refererer til de pakker, som er beskre┄↓ vet i afsnit 2.9.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.15 Hjælp↲ ↲ Hjælpefunktionen kan vælges på flere måder.↲ ↲ ┆a0┆- ┆84┆Klik på menufeltet indeholdende teksten ↓ ┆19┆┆82┆┄┆c0┆'HJÆLP'.↲ ↲ ┆a0┆- Tryk på tasten F12↲ ↲ ┆a0┆- Tryk på tasten '?'↲ ↲ ↲ I højre side bliver man da præsenteret for en ↓ menu med forskellige emner, som man efter øn┄↓ ske kan vælge. I alle tilfælde vil en del af ↓ skærmbilledet erstattes af en kort vejledende ↓ tekst om det pågældende emne. Det normale ↓ skærmbillede reetableres ved at klik┄ke et ↓ vilkårligt sted med musen, eller blot ved at ↓ trykke på en tast.↲ ↲ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ Blandt menupunkterne er også 'ANDET', hvis ↓ funktion er at udskifte emnerne med andre.↲ ↲ ┆b0┆↲ ┆b0┆4.16 Reset↲ ↲ Når man arbejder med MIDI kan man kom┄me ud ↓ for, at en tone 'hænger' (En NOTE ON uden ↓ NOTE OFF). Til hvert spor har KONSEQUENCE til┄↓ knyttet nogle parametre, der vedrører dis┄se ↓ forhold. Det drejer sig om henholdsvis 'all ↓ notes off' og 'reset controllers' (se afsnit ↓ 4.63 of 4.64).↲ ↲ Ved et tryk på tasten F11 løber KONSEQUENCE ↓ alle sporene igennem og undersøger, hvordan ↓ brugeren har indstillet de to parametre. Hvis ↓ funktionerne ikke er sat til 'fra', så bliver ↓ den valgte MIDI-kommando udsendt på den MIDI-↓ kanal, som det pågældene spor er sat til.↲ ↲ Forudsat er parametrene er sat rigtigt, så ↓ vil resultatet af en 'reset' blive, at de ↓ tilslut┄tede synthesizere 'nulstilles' jvnf. ↓ de kom┄mandoer, de modtager. Det vil bl.a. si┄↓ ge, at en evt. hængende node blivet lukket ↓ af.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.17 Direkte MIDI↲ ↲ Til afprøving og eksperimentering af MIDI-↓ kommandoer har man, med denne funktion, mu┄↓ lighed for direkte at angive nogle tal, som ↓ man ønsker sendt ud over MIDI.↲ ↲ Funktionen aktiveres med et tryk på tasten ↓ <B>.↲ ↲ ┆8c┆┆87┆┆a8┆↓ Som det er forklaret på det fremkomne skærm┄↓ udsnit, kan man 'komme tilbage' ved at trykke ↓ på 'ESC' (eller med et klik på TILBAGE fel┄↓ tet).↲ ↲ Man har 18 felter til rådighed. Cursoren ↓ (prikken på størrelse med et bogstav) viser, ↓ hvor indtastningen finder sted. Den kan flyt┄↓ tes med piletasterne (højre, venstre, op og ↓ ned).↲ ↲ Indledningsvist vil cursoren være placeret ↓ ved '1. byte' feltet, hvor en streg markerer, ↓ at der i øjeblikket ikke er indtastet noget ↓ tal. Man kan da indtaste f.eks. tallet 144. ↓ Trykker man så <RETUR>, vil cursoren bevæge ↓ sig videre til det næste felt.↲ ↲ Ved indtastning af tocifrede tal skal man ↓ foranstille et 0 således at f.eks. 20 blive ↓ til 020. Ligeledes bliver 5 til 005.↲ ↲ Med et tryk på <H> har man mulighed for at ↓ indtaste tal i det hexadecimale talsystem (se ↓ evt. appendix 5.4). De skal være tocifrede og ↓ efterstilles automatisk et 'h'.↲ ↲ Herunder vises et eksempel hvor en række hex┄↓ adecimale tal er indtastede.↲ ↲ ┆8c┆┆85┆┆d0┆↓ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Ved valg af 'UDFØR' vil man se en markør ↓ fremhæve hvert tal i rækkefølge efterhånden, ↓ som de bliver sendt ud. Når markøren møder et ↓ felt, hvor der ingenting er indtastet holdes ↓ en lille pause, hvorefter der fortsættes.↲ ↲ Hvis man i et felt har indtastet et tal, og ↓ dernæst ønsker at fjerne det igen, så ind┄↓ taster man tallet 255 hhv. FFh, som er 'ulov┄↓ ligt' i MIDI-sammenhænge.↲ ↲ Herefter gives et par eksempler på MIDI-kom┄↓ mandoer.↲ ↲ ┆8c┆┆86┆┆b0┆↓ ┆0e┆↓ ↲ ┆01┆ramme "4 0 +1 44 4"↲ Anslag af C4↲ ↲ 144 , 60 , 100 , - , 144 , 60 , 0↲ ↲ ┆0f┆↓ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ┆01┆ramme "4 0 +1 44 4"↲ Program change↲ ↲ 192 , 0↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ I begge tilfælde forudsættes det, at der en ↓ modtager på MIDI kanal 1. Program change ek┄↓ semplet virker ikke nødvendigvis på alle ↓ synther.↲ ↲ ↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ┆b0┆┆a1┆4.2 Basics↲ ↲ Visse grundlæggende betjeningsfunktioner be┄↓ skrives i dette afsnit. Der henvises i øvrigt ↓ til kapitel 3, hvor de samme ting er beskrevet ↓ således, at man umiddelbart kan komme i gang ↓ med at bruge KONSEQUENCE. Det følgende er ↓ snarere lagt an på, at skulle anvendes som op┄↓ slag.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.21 Sequencing↲ ↲ 'Sequencing' er et udtryk for selve den ope┄↓ ration at optage eller afspille. Disse ting ↓ begynder først i det øjeblik, at man trykker ↓ på <RETUR> tasten. Man vil da se en indikator ↓ i nederste venstre hjørne af skærmen, der i ↓ takt med musikken bevæger sig mod højre. Dens ↓ hastighed afhænger af tempoet og ved iagttag┄↓ else af start-tidsmarkøren, vil man kunne se, ↓ at der sker et skift for hver 1/4 nodes tid, ↓ og at prikken (indikatoren) returnerer til ↓ venstre position ved begyndelsen af hver ↓ takt.↲ ↲ Sequencingen kan afbrydes på flere måder. ↓ Normalt anvendes <mellemrum>, men hvis man ↓ fortryder, at man satte sequencingen i gang, så ↓ kan der i stedet trykkes 'ESC'.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.22 Tidsmarkører↲ ↲ Der er to tidsmarkører som hhv. betegnes ↓ 'start' og 'stop'.↲ ↲ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ Det nedenfor viste udgør den del af skærmen, ↓ der vedrører betjeningen af tidsmarkørerne.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Ved at associere til en båndoptager er det ↓ måske nemmest at forstå virkemåden af tids┄↓ markørerne. 'Start' svarer således til det ↓ 'sted', hvor båndet i øjeblikket er spolet ↓ hen til. Med 'stop' angiver man hvor man øn┄↓ sker, optagelsen/afspilningen skal stop┄pe.↲ ↲ KONSEQUENCES båndtæller er imidlertid an┄der┄↓ ledes indrettet end en rigtigt båndoptag┄ers. ↓ Indstillingen af 'start' og 'stop' an┄gives ↓ med takt og fjerdedelsnoden inden for takten.↲ ↲ 1:1 angiver den første position i musikken↲ ↲ 2:1 angiver den første position i anden takt↲ ↲ Når man sætter sequencingen i gang (med ↓ <RETUR>), vil man se start-markøren tælle ↓ med. Efter afslutning vil den automatisk an┄↓ tage samme værdi som før.↲ ↲ ┆8c┆┆86┆┆f8┆↓ Med musen kan man indstille tidsmarkørerne ↓ ved at klikke at de øverste 'spolefelter'. ↓ Valget af hvilken af 'start' eller 'stop' man ↓ indstiller, foretages med klik på en af de to ↓ tekster under selve markørerne.↲ ↲ Med tastaturet udvælges den aktuelle tids┄mar┄↓ kør med <HOME>, som er tasten lige til højre ↓ for <PIL NED>. Alle 4 piletaster kan benyttes ↓ på forskellig vis til at indstille tidsmar┄↓ kørerne, hvilket kan være at foretræk┄ke frem ↓ for betjening med mus.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.23 Taktart↲ ↲ I 'TAKTER' menuen findes muligheden for at ↓ vælge hvilken taktart, der skal anvendes. (på ↓ tastaturet trykkes <T> efterfulgt af <A>)↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ┆01┆ramme "4 0 +1 44 5"↲ ↲ ╱04002d4e0a00060000000002092431000000000000000000000000000000000000000000000000000d17212b353f49535d67717b858f99ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ ┆a0┆Man kan kun ændre taktart ↓ ┆19┆┄┄┆c0┆hvis alle sporene er tomme.↲ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002092431000000000000000000000000000000000000000000000000000d17212b353f49535d67717b858f99ff04╱ ↓ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Med mus kan taktarten vælges med klikopera┄┄↓ tioner. Hvis man anvender tastaturet, så be┄↓ nyttes tasterne <2> til <8>, der repræsenterer ↓ takt┄arterne 2/4 - 8/4↲ ↲ ↲ ┆8c┆┆86┆┆98┆↓ ┆b0┆4.24 Tempo↲ ↲ Tempoet kan man altid ændre. Af værdier kan ↓ vælges alle mellem 20 og 300. Tallet angiver ↓ antallet af 1/4 noder pr. minut. Ved opstart ↓ vil værdien altid være 120.↲ ↲ Nedenstående skærmudsnit fremkommer ved valg ↓ af 'TEMPO' i 'TAKTER' menuen. (<T> + <T> med ↓ tastaturet)↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Som det fremgår skrives den aktuelle tempo-↓ værdi øverst til højre, og man kan direkte ↓ indskrive den ønskede værdi. Hvis man afslut┄↓ ter indtastningen med <RETUR>, returnerer man ↓ umiddelbart til rodniveauet med et nyt tempo ↓ valgt.↲ ↲ Det aktuelle tempo vises altid i et felt ned┄↓ erst på skærmen, men klik i det område har ↓ ingen effekt.↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ┆b0┆┆a1┆4.3 Spor funktioner↲ ↲ En række funktioner er tilknyttet grundbe┄↓ grebet i KONSEQUENCE : sporene.↲ ↲ De første par afsnit forklarer de basale ↓ spor-operationer, mens den resterende del be┄↓ handler de betjeningsmuligheder, der ligger i ↓ 'SPOR' menuen.↲ ↲ Imidlertid er beskrivelsen af 'all notes ↓ off', 'reset controllers' og 'program change' ↓ fra 'SPOR' menuen at finde under overskriften ↓ MIDI parametre i afsnit 4.63 - 4.65.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.31 Spor søjler↲ ↲ Skærmbilledet er til en vis grad præget af 16 ↓ søjler, der som bekendt repræsenterer de 16 ↓ spor. (se evt. afsnit 3.1)↲ ↲ Skraveringen af disse søjler udføres på en ↓ måde således, at højden af skraveringen er ↓ re┄lateret til den mængde informationer, der ↓ er optaget på sporet. Det giver naturligvis ↓ et hurtigt overblik over hvilke spor, der ↓ overho┄vedet er optaget noget på. Desuden kan ↓ man f.eks. nemt overskue hvilket passivt ↓ spor, der ville give mest ny plads, hvis det ↓ blev slettet.↲ ↲ Umiddelbart kunne man forestille sig, at når ↓ den skraverede del var tæt ved toppen af søj┄↓ len, så var der ikke mere plads på det spor. ↓ ┆a0┆SÅDAN ER DET IKKE.↲ ↲ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ Sequenceren kan indeholde en vis mængde ↓ informationer på en gang. Der er ikke noget i ↓ vejen for, at alle disse informationer kan ↓ ligge på et spor. Spørgsmålet om hvor me┄get ↓ plads der er tilbage at optage på, kan ↓ aflæses i 'Resterende' feltet. Det giver ↓ skraveringerne ikke noget fingerpeg om.↲ ↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.32 Valg af aktuelt spor↲ ↲ På hver søjle er angivet et spor-nummer. Ved ↓ at klikke på et spor-nummer bliver det på┄┄┄↓ gældende spor det aktuelle. Det vises ved, at ↓ nummeret inverteres. (mørk på lys baggrund)↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Tastaturet kan benyttes, som nedenstående ta┄↓ bel viser. <F1> betyder tryk på tasten F1. ↓ <F1> + <shift> betyder tryk på <F1> samtidig ↓ med, at en af shift-tasterne holdes nede. ↓ (Shift-tasterne er hvide på Piccoline-↓ tastaturet. Det er dem, man normalt bruger, når ↓ man skriver store bogstaver.)↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆8c┆┆86┆┆b0┆↓ ┆0e┆↓ ↲ ┆01┆ramme "3 0 +1 44 13"↲ ↲ ┆06┆<F1> - Spor 1 ↲ ┆06┆<F2> - Spor 2 ↲ ┆06┆ . . ↲ ┆06┆ . . ↲ ┆06┆<F8> - Spor 8 ↲ ┆06┆<F1> + <shift> - Spor 9 ↲ ┆06┆<F2> + <shift> - Spor 10↲ ┆06┆ . . ↲ ┆06┆ . . ↲ ┆06┆<F8> + <shift> - Spor 16↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ ↲ ┆b0┆4.33 Ny tilstand til aktuelt spor↲ ↲ Ved aktivering af selve sequenceren (d.v.s. ↓ ved tryk på >RETUR<) har det afgørende betyd┄↓ ning, hvilken tilstand hvert enkelt spor er ↓ i. Som tidligere nævnt er spor-tilstandene ↓ vist øverst i hver søjle. Disse små tegninger ↓ er miniature udgaver af de fire valg-felter, ↓ som er øverst til venstre.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Ved at klikke på disse felter kan det aktuel┄↓ le spors tilstand ændres. ↲ ↲ Betydningen er fra venstre til højre:↲ ↲ ┆8c┆┆86┆┆f8┆↓ ┆0e┆↓ ↲ ┆01┆ramme "3 0 +1 44 14"↲ ↲ ╞ STOP╞ - ┆84┆Hverken indspilning eller ↓ ┆19┆┆90┆┄┄afspilning↲ ↲ ╞ AFSPIL╞ - Sporet vil blive afspillet↲ ↲ ╞ OPTAG╞ - ┆84┆Sporet vil blive slettet og ↓ ┆19┆┆90┆┄┄derefter optaget↲ ↲ ╞ MIX╞ - ┆84┆Sporet vil blive afspillet↲ ╞ ╞ ┆84┆og optaget, men uden at der ↓ ┆19┆┆90┆┄┄bliver slettet noget.↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Uden mus kan benyttes tasterne <A1> - <A4>.↲ ↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.34 Spor navne↲ ↲ ╱04002d4e0a0006000000000201223100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ Til hvert spor er der tilknyttet ↓ nogle parametre. Blandt disse er ↓ et navn, der for brugeren gør det ↓ lettere at holde rede på indholdet ↓ af sporene.↲ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a0006000000000201223100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ ↲ For at rette det aktuelle spors navn vælges ↓ 'SPOR' i midterstriben og deref┄ter 'SPOR ↓ NAVN'. Det kan gøres med tastaturet ved at ↓ trykke <A> efterfulgt af <N>.↲ ↲ Man indtaster dernæst det ønskede navn, og ↓ trykker <RETUR>. Hvis man fortryder, behøver ↓ man blot at trykke på <ESC>.↲ ↲ ↲ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ ┆b0┆┆a1┆┆f0┆┆e1┆┆b0┆4.35 Spor MIDI kanaler↲ ↲ Ved afspilning vil de informationer, der lig┄↓ ger på sporet, blive sendt ud på den MIDI-ka┄↓ nal, der er tilknyttet sporet.↲ ↲ Denne MIDI-kanal kan ændres ved at vælge ↓ 'SPOR' i midterstriben, og derefter 'MIDI ↓ KANAL'. (På tastatur <A>,<K>)↲ ↲ På det efterfølgende skærmbillede kan man ↓ vælge en af de 16 MIDI kanaler. Tastaturet ↓ kan benyttes og fungerer da på samme måde som ↓ ved valg af aktuelt spor. (f.eks. trykkes ↓ <SHIFT> + <F5> ned for at vælge MIDI-kanal ↓ 13)↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ┆a1┆┆b0┆4.4 Optagefunktioner↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.41 Nedtæl↲ ↲ Ved indspilning kan det være praktisk, at op┄↓ tagelsen indledes af to 'tomme' takter. Det ↓ klarer denne funktion. Ved igangsætning af ↓ selve sequenceren vises da to vandrette ↓ streger i det felt, hvor metronom-prikken be┄↓ væger sig. Stregerne repræsenterer hver en ↓ takt. Efter 1. takt forsvinder den ene, og ↓ når den anden også forsvinder, er sequenceren ↓ klar til optagelse.↲ ↲ Tasten <N> giver samme resultat som at klikke ↓ i 'NEDTÆL' feltet på skærmens højre side. ↓ Hvis feltet er markeret, er nedtæl funktionen ↓ aktiv, hvilket vil sige, at optagelse og af┄↓ spilning vil blive indledt med en tom periode ↓ på to takter. Et tastetryk bevirker, at en ↓ ak┄tiv nedtæl-funktion bliver inaktiv og vice ↓ versa.↲ ↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.42 Synkronisering↲ ↲ Sequenceren kan sørge for at synkronisere ↓ tilsluttede MIDI-instrumenter. Desuden kan ↓ sequenceren starte og stoppe bl.a. trommema┄↓ skiner.↲ ↲ Synkroniseringen kan selvfølgelig slås fra, ↓ men hvad der måske virker lidt mystisk, så ↓ kan den være slået til på to forskellige må┄↓ der.↲ ↲ ┆8c┆┆87┆┆a8┆↓ På skærmen er der et lille felt, der både ↓ tjener som betjenings- og informationsfelt.↲ ↲ ╱04002d4e0a00060000000002011d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ Når synkronisering ikke er ↓ aktiveret, så ser feltet ud ↓ som vist her til højre.↲ ↲ Her er synkronisering slået ↓ til på 'mode 1'.↲ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002011d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ ↲ 'Mode 2' ser ud som 'mode 1' med den forskel, ↓ at *1 er erstattet af *2.↲ ↲ Når man trykker på mellemrumstangenten under ↓ sequencing, så afbrydes der normalt med det ↓ samme. Det kan de fleste trommemaskiner godt ↓ kapere. Nogle vil imidlertid kun afbrydes ved ↓ afslutningen af en takt. Mode 1 anvendes i ↓ det første tilfælde, mode 2 i det andet.↲ ↲ Selve betjeningen foregår ved klik i det vi┄↓ ste SYNC felt, hvorved indstillingen skifter: ↓ fra - *1 - *2 - fra - *1 - *2 - fra - o.s.v.↲ ↲ Med tastaturet benyttes tasten <S>↲ ↲ Synkronisering sker ved, at KONSEQUENCE et ↓ vist antal gange i hver takt sender en særlig ↓ MIDI-kode (som ikke er MIDI-kanal specifik). ↓ Derved følger tilsluttede modtagere samme ↓ tempo som sequenceren.↲ ↲ KONSEQUENCE giver også signal til modtageren ↓ om hvornår, der skal startes og sluttes.↲ ↲ Den typiske anvendelse er tilslutning af en ↓ trommemaskine. I den sammenhæng skal man ↓ bl.a. være opmærksom på, at trommemaskiner ↓ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ normalt skal indstilles til, at skulle reagere ↓ på 'external sync'.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.43 Metronom↲ ↲ På skærmen vil der under optagelse og afspil┄↓ ning altid være en visuel metronom. Nederst ↓ til venstre bevæger en prik sig fra venstre ↓ mod højre. Hvert ryk repræsenterer en 1/4 no┄↓ de. Hver gang prikken returnerer til venstre ↓ side, er der gået en takt siden sidst.↲ ↲ I interfacet er der desuden indbygget en me┄↓ tronom, som kan slås til og fra ved at vælge ↓ 'TAKTER' i midterstriben og derefter ↓ 'METRONOM'. I den derefter fremkomne menu får ↓ man mulighed for at vælge, om man vil have ↓ me┄tro┄nom-slag fra interfacet eller ej. ↲ ↲ Lydstyrken kan indstilles på interfacet med ↓ potentiometret. Se iøvrigt appendix 5.2↲ ↲ ↲ ┆0e┆↓ ┆b0┆4.44 Klik's↲ ↲ ╱04002d4e0a00060000000002011e3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ KLIK's er en form for metro┄↓ nom. På de tids┄┄┄punkter hvor ↓ sequenceren normalt får inter-↓ facet til at frembringe metro┄↓ nomlyde, kan man også få pro┄↓ grammet til at sende NOTE ON ↓ og NOTE OFF's. Disse vil ↓ f.eks. kunne aktivere en trom┄↓ memaski┄ne og give koklokke lyd ↓ på det første slag i hver takt ↓ og rimshots på de andre slag.↲ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002011e3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ ┆0f┆↓ ↲ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ Præcis hvordan det skal fungere, indstilles ↓ med de såkaldte klik parametre.↲ ↲ - ┆84┆Hvilken MIDI-kanal informationerne sendes ↓ ┆19┆┆82┆┄┄ud over.↲ ↲ - ┆84┆Hvilken anslagskraft (note on velocity) ↓ ┆19┆┆82┆┄┄benyttes.↲ ↲ - ┆84┆Hvilket anslag / hvilken tangent for det ↓ ┆19┆┆82┆┄┄første slag i hver takt.↲ ↲ - ┆84┆Hvilket anslag / hvilken tangent for de ↓ ┆19┆┆82┆┄┄andre slag.↲ ↲ MIDI-kanal og anslagskraft er fælles for beg┄↓ ge typer metronomslag.↲ ↲ Et særligt område til højre på skærmen inde┄↓ holder de aktuelle klik parametre.↲ ↲ ↲ ┆01┆ramme "4 0 +0 44 13"↲ ╱04002d4e0a00060000000002032b310000000000000000000000000000000000000000000000000007111b252f39434d57616b757f8993ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ ↲ MIDI CH - ┆84┆MIDI-kanal (kan antage vær┄↓ ┆19┆┆8c┆┄┄dier fra 1 til 16)↲ ↲ VOLUME - ┆84┆Velocity (kan antage værdier ↓ ┆19┆┆8c┆┄┄fra 0 til 15)↲ ↲ 1. slag - ┆84┆MIDI note nummer for første ↓ ┆19┆┆8c┆┄┄slag i takten.↲ ↲ X. slag - ┆84┆MIDI note nummer for de andre ↓ ┆19┆┆8c┆┄┄me┄tronomslag.↲ ↲ ↲ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002032b310000000000000000000000000000000000000000000000000007111b252f39434d57616b757f8993ff04╱ ↓ ↲ ┆8c┆┆86┆┆f8┆↓ Parametrene kan man komme til at ændre ved ↓ en┄ten at klikke på feltet, der indeholder pa┄↓ ra┄metrene, eller trykke på <E>. Nye værdier ↓ ind┄tastes på tastaturet en efter en. Ønsker ↓ man ikke at ændre den parameter, cursoren er ↓ pla┄ceret ved, trykkes blot <RETUR>, hvorefter ↓ der springes videre til den næste parameter.↲ ↲ ↲ ╱04002d4e0a00060000000002011c3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ KLIK's er aktiveret, når ↓ feltet indeholdende teksten ↓ 'KLIK' er markeret. Funk┄↓ tionen akti┄veres, når den er ↓ inaktiv (eller vice versa) ↓ ved at klikke på fel┄tet el┄↓ ler trykke <K>.↲ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002011c3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ ↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ┆a1┆┆b0┆4.5 Disketteoperationer↲ ↲ Man har mulighed for at gemme sine indspil┄┄↓ ninger på en diskette (evt. harddisk). På en ↓ diskette opbevares informationer i såkaldte ↓ filer, der hver især har et navn. Der er ikke ↓ særlig store udfoldelsesmuligheder, når man ↓ ønsker at navngive en fil. Et filnavn består ↓ således kun af 8 tegn (bogstaver/tal), et ↓ punktum og til sidst 3 tegn.↲ ↲ Når KONSEQUENCE skal gemme en indspilning på ↓ diskette, så oprettes der en fil på disket┄↓ ten, som får navnet ┆a0┆MIDIMUS.XXX┆e0┆ hvor ┆a0┆XXX┆e0┆ er et ↓ fortløbende nummer. Desuden indlæses en fil, ↓ der hedder ┆a0┆MIDIMUS.KAT┆e0┆. At filens efternavn ↓ er KAT, har ikke noget at gøre med det så po┄↓ pulære husdyr, men skyldes, at filen er et ↓ ┆a0┆kat┆e0┆alog, som KONSEQUEN┄CE bruger til at holde ↓ styr på de indspilnin┄ger, der ligger på disk┄↓ etten. Kataloget inde┄holder en liste over ↓ indspilningerne. For hver indspilning angives ↓ der i kataloget et navn på helt op til 28 ↓ tegn. Disse navne er de eneste, som brugeren ↓ møder. Kataloget ┆a0┆MIDI┄MUS.KAT┆e0┆ er således ret ↓ vigtigt. På hver disk┄ette som man ønsker at ↓ benytte til at opbeva┄re indspilninger på, ↓ skal der altså være en ┆a0┆MIDIMUS.KAT┆e0┆ fil, som ↓ kan oprettes af program┄met MIDIVEDL↲ ↲ I det foregående er det blevet gennemgået, ↓ hvorledes KONSEQUENCE benytter et katalog så┄↓ dan, at brugeren kan anvende lange beskriv┄↓ ende navne. De følgende afsnit fortæller, ↓ hvordan disketteoperationer udføres i praksis ↓ fra KONSEQUENCE.↲ ↲ ↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ┆b0┆4.51 Valg af disk↲ ↲ Med et enkelt tryk på <D> kommer der en menu ↓ frem, hvor man har mulighed for at vælge hvil┄↓ ken diskettestation/harddisk, man ønsker at ↓ anvende. Det samme kan opnås ved at kalde ↓ GEM-menuen frem (klik på GEM i midterstriben ↓ eller tryk <G>), og derefter selektere 'VÆLG ↓ DISK'.↲ ↲ Det fremkomne skærmbillede præsenterer brug┄↓ eren for alle de tænkeligt tilknyttede diske ↓ (A-P). Hvis man anvender en diskettestation ↓ med 2 diske, så er disken til venstre A og den ↓ til højre B.↲ ↲ Med musen vælges den ønskede disk naturligvis ↓ blot med klik, mens man med tastaturet f.eks. ↓ kan trykke <B> for at vælge disk B, som den ↓ disk hvor musik-filerne findes.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ┆b0┆4.52 Gem↲ ↲ ╱04002d4e0a00060000000002011e3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ Den viste GEM-menu fremkommer ↓ ved klik på GEM feltet eller ↓ tryk på <G>. Man får dernæst 2 ↓ forskellige muligheder for at ↓ gemme sin indspilning. Nor┄┄↓ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002011e3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ malt vil man anvende 'GEM NY FIL', hvorefter ↓ man bliver bedt om at angive det navn, hvor┄↓ med indspilningen senere vil blive refereret ↓ til.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Hvis man f.eks. har hentet en indspilning ind ↓ tidligere og måske tilføjet noget, så er der ↓ mulighed for at gemme indspilningen igen un┄↓ der det samme navn. Hvis det er det man øn┄┄↓ sker, så skal man vælge 'GEM SOM FØR' i GEM-↓ menuen. Derefter vil man blive spurgt 'Ønskes ↓ datafilen xxxxxxxx opdateret ?'. Med mindre ↓ man har fortrudt, så svares der ja ved at ↓ klikke på JA-feltet eller trykke <J>.↲ ↲ ↲ ┆8c┆┆86┆┆e0┆↓ ┆0e┆↓ ┆b0┆4.53 Hent↲ ↲ ╱04002d4e0a00060000000002011c3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ Med et klik på HENT-feltet ↓ el┄ler et tryk på 'H' får man ↓ nedenstående menu frem.↲ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002011c3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Den venstre del af billedet viser de indspil┄↓ ninger, der kan vælges imellem. Bemærk at den ↓ ene indspilning altid vises inverteret i for┄↓ hold til de andre.↲ ↲ I højre side præsenteres 5 valgmuligheder. De ↓ er forklaret på den følgende side.↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ 'FORTRYD' - ┆a0┆Returner uden at hente noget.↲ ↲ 'OP','NED' - ┆84┆┆a0┆Hvis der er flere indspilninger ↓ ┆19┆┆8e┆┄┆c0┆i kataloget, end der kan vises ↓ ┆19┆┆8e┆┄┆c0┆på et skærmbillede, kan man ↓ ┆19┆┆8e┆┄┆c0┆'bladre' v.h.a. OP og NED.↲ ↲ 'SLET' - ┆84┆┆a0┆Den indspilning, der er valgt ↓ ┆19┆┆8e┆┄┆c0┆til venstre, bliver slettet.↲ ↲ 'HENT' - ┆84┆┆a0┆Den valgte indspilning bliver ↓ ┆19┆┆8e┆┄┆c0┆indlæst.↲ ↲ Med tastaturet benyttes <PIL-OP> og <PIL-NED> ↓ tangenterne til at vælge indspilning. Med ↓ mellemrumstangenten vælges mellem valgmulig┄↓ hederne til højre, og <RETUR> aktiverer funk┄↓ tionen.↲ ↲ Med musen klikkes blot i et af funktionsfelt┄↓ erne efter, at man evt. har udpeget den øn┄↓ skede indspil┄ning ved at klikke på den.↲ ↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ┆a8┆┆e8┆┆b0┆┆a1┆4.6 MIDI parametre↲ ↲ Dette afsnit behandler dels reset koderne ↓ (all notes off og reset controllers) og dels ↓ nogle indstillinger af KONSEQUENCE, der ved┄↓ rører 'bevægelsen' af MIDI-informationer. ↓ Yderligere beskrives Program Change funktion┄↓ en.↲ ↲ ╱04002d4e0a00060000000002011c3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ De nævnte indstillinger nås ↓ via IND/UD menuen, der kan ↓ aktiveres ved tryk på <I>.↲ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002011c3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ På skærmen er der et lille felt (under feltet ↓ med teksten 'PROGRAM CHANGE'), hvor man hur┄↓ tigt kan aflæse den aktuelle værdi af de to ↓ indstillinger. Kun den ene kan vises af ↓ ┆8c┆┆86┆┆f8┆↓ gangen. Med et klik på feltet eller et tryk ↓ på <U> skiftes der.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.61 MIDI ind / omni↲ ↲ Når der skal optages fra f.eks. et keyboard, ↓ så er det naturligvis vigtigt, at KONSEQUENCE ↓ er parat til at modtage MIDI-informationerne ↓ på den MIDI-kanal, som keyboardet sender på. ↲ ↲ Normalt vil det være sådan, at alt hvad der ↓ kommer til interfacets IN-fatning, er på den ↓ samme MIDI-kanal. I det tilfælde er det nem┄↓ mest blot at sætte sequenceren i såkaldt ↓ 'OMNI mode'. I OMNI mode ignorerer sequence┄↓ ren MIDI-kanal numre, og optager Notes og ↓ Pitchbend ligegyldigt hvilket MIDI-kanal num┄↓ mer, de er kodet med.↲ ↲ I IND/UD menuen vælges altså 'OMNI MODE' med ↓ mindre, man ønsker kun at optage fra en be┄┄↓ stemt MIDI-kanal, for da er det 'MIDI KANAL ↓ IND', man skal vælge.↲ ↲ Ved valg af 'OMNI MODE' oplever man ikke, at ↓ der sker noget særligt. 'MIDI KANAL IND' der┄↓ imod giver anledning til en menu, der er vist ↓ i afsnit 4.35. Her vælges hvilken MIDI-kanal, ↓ der skal optages fra.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.62 MIDI ud↲ ↲ De data der modtages, kan man få sequenceren ↓ til at sende ud umiddelbart igen over MIDI ↓ OUT stikkene. Det kaldes ofte for 'soft ↓ thru'. Man kan vælge en vilkårlig MIDI-kanal ↓ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ til dette formål. Det gøres ved at vælge ↓ 'MIDI KANAL UD' under IND/UD menuen og deref┄↓ ter udpege en MIDI-kanal. Ønsker man ikke ↓ soft thru funktion, så vælges feltet 'INGEN ↓ AFSPILNING' i IND/UD menuen.↲ ↲ Funktionen kan f.eks. anvendes, hvis man brug┄↓ er et keyboard, og indspiller musik, som skal ↓ afspilles på et lydmodul. Man gør da som føl┄↓ ger:↲ ↲ ┆b0┆- ┆f0┆┆84┆Keyboardets MIDI OUT forbindes til inter┄↓ ┆19┆┆83┆┆81┆┄facets MIDI IN. Interfacets MIDI OUT for┄↓ ┆19┆┆83┆┆81┆┄bindes til den lydmodulets MIDI IN.↲ ↲ ┆b0┆- ┆f0┆┆84┆Man sørger for, at keyboardet ikke produce┄↓ ┆19┆┆83┆┆81┆┄rer nogen lyd (local off/ volume ned), og ↓ ┆19┆┆83┆┆81┆┄sætter sequenceren i OMNI mode.↲ ↲ ┆b0┆┆f0┆┆b0┆-┆f0┆ ┆84┆Når man f.eks. ønsker at optage den lyd, ↓ ┆19┆┆83┆┆82┆┄som skal afspilles på lydmodulet v.h.a. ↓ ┆19┆┆83┆┆82┆┄MIDI-kanal 2, så sættes soft thru funk┄↓ ┆19┆┆83┆┆82┆┄tionen på sequenceren til MIDI-kanal 2, ↓ ┆19┆┆83┆┆82┆┄hvorefter keyboardets MIDI-informationen ↓ ┆19┆┆83┆┆82┆┄bliver di┄rigeret over til den multitimbra┄↓ ┆19┆┆83┆┆82┆┄le enhed.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.63 All Notes off↲ ↲ Den nødvendige viden for forståelsen af det ↓ følgende er givet i afsnit 2.8.↲ ↲ Med 'all notes off' bevæger man sig ind på et ↓ område af MIDI, der ikke er helt standardise┄↓ ret. Derfor er det ikke nok, at kunne sætte ↓ 'all notes off' til eller fra. Man er nødt ↓ til, at kunne vælge mellem nogle forskellige ↓ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ koder. KONSEQUENCE understøtter umiddelbart ↓ de nedenfor viste.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Som standard er valgt koden Bn 7B 00. Hvis ↓ man konstaterer, at der ikke reageres som for┄↓ ventet på den pågældende kode, kan man som ↓ oftest finde den rigtige kode i vejledningen ↓ til MIDI-produktet.↲ ↲ ↲ ┆8c┆┆86┆┆c8┆↓ ┆b0┆4.64 Reset controllers↲ ↲ Se evt. afsnit 4.63.↲ ↲ Der er to indstillingsmuligheder for 'reset ↓ controllers'.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Den første kode (Bn 79 00) er en 'rigtig' re┄↓ set kode, der anvendes på visse synther, og ↓ som nulstiller en lang række parametre.↲ ↲ 'En 40 00' nulstiller blot den aktuelle ↓ pitchbend jvf. de problemer, der er beskrevet ↓ i afsnit 2.8↲ ↲ Både for indstillingen af 'all notes off' og ↓ 'reset controllers' gælder det, at man ved ↓ valg af kode får et lille informationsskilt ↓ frem på skærmen. Det kan f.eks. se ud som ↓ vist på følgende side.↲ ┆8c┆┆86┆┆f8┆↓ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Skiltet viser hvilket spor-nummer, koden ind┄↓ stilles for, samt den nuværende indstilling. ↓ Desuden angives sporets navn og tilknytte┄de ↓ MIDI-kanal.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.65 Program change↲ ↲ På synthesizere er det generelt således, at ↓ man har en lang række forskellige lyde at ↓ vælge imellem. Selve valget foregår normalt ↓ ved betjening af nogle knapper på synthen.↲ ↲ Det uhensigtsmæssige i denne manuelle betje┄↓ ning kommer, når man gemmer sine musikstykker ↓ på diskette, og senere henter dem ind for at ↓ afspille dem. Dengang man lavede stykket, var ↓ synthesizerne naturligvis sat til de rigtige ↓ lyde, men det er de ikke en uge senere, når ↓ man ønsker at fortsætte, hvor man sidst slap.↲ ↲ Karakteristisk for MIDI er muligheden for at ↓ 'fjernbetjene' udstyr. Således kan man også ↓ via MIDI vælge lyde på de enkelte synther. ↓ (det gælder ikke nødvendigvis alle synthesi┄↓ zere)↲ ↲ ┆8c┆┆87┆┆a8┆↓ MIDI-kommandoen, der udfører dette, kaldes ↓ 'Program Change', og er implementeret i ↓ KONSEQUENCE ved, at hver spor har tilknyttet ↓ en program change værdi, der er et tal mellem ↓ 0 og 127 (alternativt kan den være sat til ↓ 'fra'). I højre side af skærmen er der et ↓ felt, hvor der står 'Program Change'. Når der ↓ klik┄kes på dette felt sender KONSEQUENCE pc-↓ kom┄mandoerne. (et tryk på <P> har samme ↓ effekt)↲ ↲ Pc-værdien sættes under 'SPOR' menuen, hvor ↓ der er en valgmulighed, der hedder 'Program ↓ Change'.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Som det fremgår, har alle spor normalt pc-↓ værdien sat til 'fra'.↲ ↲ Et problem man kan have, er at associere pc-↓ værdien med den betegnelse for lyden som ↓ bruges på synthesizeren. F.eks. anvendes der ↓ på visse synther koder som A38 og B77 til ↓ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ identifikation. Systemet er her, at A11 svarer ↓ til pc-værdi 0 (nul), A12 til 1, A21 til 8, ↓ A88 til 63, B11 til 64, o.s.v.↲ ↲ MIDI-teknisk ser Program Change kommandoen ↓ således ud:↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ┆01┆ramme "4 0 +0 44 7"↲ ↲ ╞ ┆b0┆Cn bb┆e0┆ (192+n bb)↲ ↲ ╞ n er MIDI kanal nummer 0-F (0-15)↲ ╞ bb er pc-værdi 0-7F (0-127)↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ┆b0┆┆a1┆4.7 Editering↲ ↲ I 'RET' menuen findes følgende muligheder, som ↓ altså præsenteres ved klik på 'RET' feltet ↓ eller ved tryk på <R>.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ De fire valgmuligheder opererer alle på det ↓ aktuelle spor. Aktiverer man således mikro┄↓ skop funktionen, så vil det være det aktuelle ↓ spors indhold, der kan arbejdes med.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.71 Slet spor↲ ↲ Det aktuelle spor kan slettes ved at vælge ↓ denne funktion. Man bliver altid spurgt, om ↓ man nu også er sikker på, at man ønsker at ↓ slette sporet.↲ ↲ ↲ ┆8c┆┆87┆┆c0┆↓ ┆b0┆4.72 Mikroskop↲ ↲ Navnet på denne funktion hentyder til, at man ↓ på skærmen kan se små detaljer. I praksis be┄↓ tyder det, at man får præsenteret et spors ↓ indhold anslagsvis.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ SKÆRMBILLEDET↲ ↲ Herover er vist et eksempel på, hvordan et mi┄↓ kroskop-billede kan se ud. Øverst til højre ↓ er angivet hvilket spor, man i øjeblikket ser. ↓ (spor nr , bindestreg , spor navn)↲ ↲ De fem 5 kolonner i venstre side udgør be┄┄┄↓ skrivelsen, af det man har optaget. 'Nr' ko┄↓ ┆8c┆┆86┆┆e0┆↓ lon┄nen er fortløbende numre på anslagene så┄↓ ledes, at det først forekommende anslag har ↓ nr 1.↲ ↲ På skærmen kan der maksimalt vises 11 anslag ↓ af gangen. Man må derfor forestille sig en ↓ lang liste, hvor man gennem et vindue kun kan ↓ se en lille del af listen.↲ ↲ Kolonnen til højre for anslagsnummereringen ↓ viser hvilken tangent, det drejer sig om. I ↓ den forbindelse skal man være opmærksom på, ↓ at programmet ikke har nogen mulighed for at ↓ skelne mellem f.eks. 'b┆1e┆for D' og 'kryds┆1e┆for ↓ C'. Derfor anvendes kun kryds-for betegnel┄↓ sen.↲ ↲ Vel er en forkortelse for Velocity, som på ↓ dansk hedder anslagshårdhed. Vel kolonnen er ↓ således udtryk for, hvor hårdt det pågældene ↓ anslag er udført. Har man indspillet på en ↓ synth uden anslagsfølsomhed, så vil tallene ↓ her indledningsvist være ens. I andre tilfæl┄↓ de kan de variere fra 1 til 127.↲ ↲ Start og Længde er tidsangivelser, og deres ↓ respektive navne er såmænd ganske dækkende ↓ for deres betydning.↲ ↲ På samme måde som KONSEQUENCE anvender et ak┄↓ tuelt spor, så anvendes også et aktuelt an┄┄↓ slag. Det er markeret ved, at det modsat de ↓ andre står mørkt på lys baggrund.↲ ↲ Til højre for 'anslagsvinduet' er der en søj┄↓ le med pile i hver ende. Den bruges til at ↓ vælge, hvilken del af sporet vinduet skal af┄↓ dække.↲ ↲ ┆8c┆┆87┆┆a8┆↓ Feltet til højre, vil man senere opdage, ser ↓ ikke altid ud som på det før viste billede. ↓ Feltet anvendes, når man ønsker at rette de ↓ para┄metre, der er angivet i kolonnerne.↲ ↲ ↲ SLET, TILFØJ, RET, AFSLUT↲ ↲ For hver af de 4 valgfelter nederst på skær┄↓ men, er der tilknyttet et bogstav, som brug┄↓ es når man bruger tastaturet. Felternes funk┄↓ tioner er som følger:↲ ↲ Slet - sletter det udvalgte anslag.↲ ╞ (uden mulighed for at fortryde)↲ ↲ Tilføj - ┆84┆tilføjer et anslag af C8 på position ↓ ┆19┆┆89┆┄┄991:1:00. Før man tilføjer endnu et ↓ ┆19┆┆89┆┄┄anslag, skal man rette tidsangivel┄↓ ┆19┆┆89┆┄┄sen på den første C8 til en anden ↓ ┆19┆┆89┆┄┄værdi.↲ ↲ Afslut - afslutter mikroskop funktionen.↲ ↲ Ret - ┆84┆Giver mulighed for at rette i det ↓ ┆19┆┆89┆┄┄udvalgte anslags parametre. Den her ↓ ┆19┆┆89┆┄┄beskrevne menu udskiftes med en an┄↓ ┆19┆┆89┆┄┄den, og man har ikke længere mulig┄↓ ┆19┆┆89┆┄┄hed for at flytte 'vinduet'.↲ ↲ ↲ HVORDAN MAN FLYTTER VINDUET OG VÆLGER ANSLAG↲ ↲ Man kan flytte 'vinduet' på flere måder, så ↓ man forholdsvist nemt kan få en hvilken som ↓ helst del af sporet at se.↲ ↲ ┆8c┆┆86┆┆f8┆↓ <PIL┆1e┆OP> tasten flytter vinduet et anslag op, ↓ mens <PIL┆1e┆NED> tilsvarende flytter et anslag ↓ ned. Med et tryk på <H>, kan vinduet komme ↓ til at ligne det følgende.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Med tastaturet angives da blot et nummer på ↓ et anslag, hvorefter vinduet flyttes.↲ ↲ Inden for vinduet kan man udvælge det ønskede ↓ anslag med <PIL┆1e┆VENSTRE> og <PIL┆1e┆HØJRE> tast┄↓ erne, hvis man da ikke har en mus, og blot ↓ klikker på det ønskede anslag.↲ ↲ Søjlen med pilene i hver ende kan bruges til ↓ at vælge vindue-område, når man har mus. Et ↓ klik på op-pilen flytter vinduet et anslag op ↓ og modsat med ned-pilen.↲ ↲ ┆8c┆┆86┆┆b0┆↓ Området imellem pilene er skraveret i en ud┄↓ strækning, der viser hvilken del af sporet, ↓ man i øjeblikket kan se i vinduet. Hvis hele ↓ søj┄len er skraveret, så er det fordi, hele ↓ sporet kan ses i vinduet. Hvis kun den øver┄↓ ste halv┄del af sporet er skraveret, så bety┄↓ der det, at det er den første halvdel af spo┄↓ ret, der ses i vinduet.↲ ↲ Med klik med musen indenfor søjlen kan man ↓ flytte vinduet på en nem måde. Med lidt øvel┄↓ se er det ikke noget problem at finde det øn┄↓ skede udsnit af sporet. Blot skal man vide, ↓ hvilken takt man er interesseret i.↲ ↲ ↲ RETTE FUNKTIONERNE↲ ↲ Ved valg af RET udskiftes de 4 valgfeltet som ↓ nævnt med andre.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Som det ses, optræder der stadig et 'AFSLUT' ↓ felt. Ved valg af dette kommer man ud af ret┄↓ te funktionen, og de gamle valgfelter træder ↓ frem igen.↲ ↲ De 3 andre felter er tilknyttet det hidtil ↓ ubeskrevne felt til højre, der som nævnt kan ↓ forandre udseende. Billedet, der vises på ↓ næste side, er 'NODE' billedet.↲ ↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ 'NODE' billedet anvendes, når man ønsker at ↓ ændre nodeværdien for det aktuelle udvalgte ↓ anslag. Tilsvarende bruges 'VELOC.' billedet ↓ til ændringer i anslagshårdheden. 'TID' dæk┄↓ ker både start-tidspunket og længden af an┄┄↓ slaget.↲ ↲ I det følgende er det beskrevet, hvorledes ↓ hvert enkelt billede betjenes. Fælles er ↓ imidlertid, at de kun kan betjenes, når valg┄↓ felterne nederst på skærment er Node, Veloc, ↓ Tid og Afslut. Altså skal man først udvælge ↓ det ønskede anslag, dernæst vælge 'RET', så ↓ det ønskede billede og til sidst den egentlig ↓ editering.↲ ↲ ↲ NODE BILLEDET - Editering af nodeværdi↲ ↲ Valg af ny nodeværdi kan foretages ved et ↓ tryk på <K> og efterfølgende indtastning af ↓ en node, idet man følger de her givne ret┄┄↓ ningslinier. ↲ ↲ ↲ ┆8c┆┆87┆┆c0┆↓ ┆a0┆- Noderne betegnes C,D,E,F,G,A,H↲ ↲ ┆a0┆- ┆84┆Nodernes bogstav efterfølges af et oktav-↓ ┆19┆┆82┆┄┆c0┆tal ↲ ↲ ┆a0┆- ┆84┆Et evt. kryds for eller b for indtastes med ↓ ┆19┆┆82┆┄┆c0┆hhv. bogstaverne x og b, som skal stå mel┄↓ ┆19┆┆82┆┄┆c0┆lem node og oktav-tal.↲ ↲ ↲ Et par eksempler↲ ↲ C4 D5 H2 Cx4 Fx4 Gb6 ↲ ↲ ↲ Har man mus kan man blot klikke på nodesy┄┄↓ stemet. For noder, der går ud over det viste ↓ system, 'transponeres' med 8va og 16va felt┄↓ er┄ne hhv. foroven og forneden for nodesystem┄↓ et. Betjeningen af disse felter er helt af┄↓ hængig af, hvad man ønsker udført, men f.eks. ↓ kan en C6 forvandles til C7 ved at klikke i ↓ 8va fel┄tet over g-nøglen, og forvandles til┄↓ bage med endnu et klik samme sted.↲ ↲ Med muse-klik kan man desuden sætte kryds- og ↓ b for med felterne til højre for nodesystem┄↓ et. Desuden er der et ophæv felt, hvis funk┄↓ tion naturligvis er at fjerne et evt. kryds-↓ for. Bemærk i den forbindelse at hvis ud┄┄↓ gangspunktet er et D, som man sætter b-for, ↓ og dernæst vælger ophæv, så vil resultatet ↓ blive et C fordi b-for D i KONSEQUENCE's øj┄↓ ne, er et kryds-for C.↲ ↲ ↲ ┆8c┆┆86┆┆e0┆↓ VELOC BILLEDET - Editering af anslagshårdhed↲ ↲ ╱04002d4e0a0006000000000201183100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ Veloc. billedet er for┄↓ holdsvis enkelt. Skrave┄↓ ringen af søjlen viser ↓ den aktuelle værdi, mens ↓ betegnelserne til ven┄┄↓ stre viser de valgmulig┄↓ heder, der er. De til ↓ be┄tegnelserne hørende ↓ ve┄locity værdier er vist ↓ på højre side af søjlen.↲ ↲ ↲ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a0006000000000201183100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ ↲ Valg af ny velocity værdi foregår ved klik på ↓ betegnelserne (ppp til fff) eller alternativt ↓ ved tryk på tasterne <1> til <8>.↲ ↲ ↲ TID BILLEDET - Editering af start og længde↲ ↲ ╱04002d4e0a0006000000000201183100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ Det drejer sig her om, ↓ på hvilket tidspunkt an┄↓ slaget begynder, og hvor ↓ lang tid det varer.↲ ↲ I appendix 5.5 er det ↓ beskrevet, hvorledes ↓ KONSEQUENCE arbejder med ↓ tidsbetegnelser.↲ ↲ ↲ ↲ ╱04002d4e0a00060000000002012d3100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ╱04002d4e0a0006000000000201183100000000000000000000000000000000000000000000000000050f19232d37414b555f69737d8791ff04╱ ↓ ↲ Anslagets starttidspunkt kan man direkte få ↓ lov at indtaste ved en tryk på <S>. For læng┄↓ ┆8c┆┆86┆┆f8┆↓ dens vedkommende er det tilsvarende bogstav ↓ <L>.↲ ↲ For både start og længde gælder det, at man ↓ ved klik i de små felter med vandrette pile ↓ kan justere værdier med en enkelt fininddel┄↓ ing. Yderligere kan man klikke i de skravere┄↓ de felter og derved direkte sætte den pågæld┄↓ ende værdi↲ ↲ Til enhver tid vil et klik i 'FORTRYD' feltet ↓ (eller <F>) resultere i, at både start og ↓ længde værdien bliver sat til det samme, som ↓ de var før editeringen begyndte.↲ ↲ Der er flere muligheder end den før beskrevne ↓ for at ændre anslagets længde.↲ ↲ Med klik i de 5 'nodefelter' sættes nodens ↓ længde umiddelbart til det ønskede. Hvis ta┄↓ staturet anvendes i stedet, er mulighederne ↓ som vist i dette skema.↲ ↲ ↲ ┆0e┆↓ ╞ TAST╞ 'Grund' node længde↲ ╞ ↲ ╞ <1>╞ ╞ 1/1↲ ╞ <2>╞ ╞ 1/2↲ ╞ <3>╞ ╞ 1/4↲ ╞ <4>╞ ╞ 1/8↲ ╞ <5>╞ ╞ 1/16↲ ╞ <6>╞ ╞ 1/32↲ ╞ <7>╞ ╞ 1/64↲ ┆0f┆↓ ↲ Noder der er halvanden gang den normale læng┄↓ de, fås ved at trykke <.> først og dernæst ↓ tallet, der repræsenterer grundnoden. Et tryk ↓ på <.> efterfulgt af <3> giver altså en punk┄↓ ┆8c┆┆87┆┆90┆↓ teret fjerde┄delsnode. Tilsvarende giver <,> ↓ noder af 2/3 af de originale længder. Virk┄↓ ningen af <.> og <,> ophæves ved et tryk på ↓ <0> (nul).↲ ↲ ↲ Som afslutning af afsnittet om mikroskop ↓ funktionen skal et par problemer nævnes.↲ ↲ Med MIDI kommer man somme tider ud for, at en ↓ enkelt information mangler. Derfor kan der ↓ med mellemrum optræde teksten '-SLUT' i læng┄↓ deangivelsen for et anslag. Det er tegn på, ↓ at KONSEQUENCE ikke kan finde den til en NOTE ↓ ON hørende NOTE OFF.↲ ↲ Samme fænomen kan man se, hvis man får rettet ↓ nogen tider til på en uheldig måde. Hvis man ↓ retter i tidsangivelser og nodeværdier, må ↓ man altså være lidt på vagt.↲ ↲ ↲ ┆b0┆4.73 Kvantisering↲ ↲ Kvantisering er automatisk tilretning af an┄↓ slagstider. Det vil sige, at alle anslag efter ↓ kvantisering kun kan starte med bestemte in┄↓ tervaller.↲ ↲ ┆8c┆┆85┆┆b8┆↓ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Kvantisering vælges under 'RET' menuen, hvor┄↓ efter ovenstående menu kommer frem. Som det ↓ fremgår, kan man vælge at kvantisere anslag┄↓ enes længde, deres starttidspunkt eller begge ↓ dele på en gang.↲ ↲ Efter bare nogle få eksperimenter vil det ↓ fremgå ganske tydeligt, hvad kvantisering gør ↓ ved indholdet på sporet. Anvend evt. mikro┄┄↓ skop-funktionen til at kigge nærmere på sag┄↓ erne.↲ ↲ Det kan nævnes at de mulige intervaller efter ↓ kvantisering, er de samme som længden af en ↓ 1/16 node.↲ ↲ ↲ ┆8c┆┆86┆┆98┆↓ ┆a1┆┆e1┆┆b0┆4.74 Undersøg↲ ↲ Denne funktion producerer ud fra det aktuelle ↓ spor et skema som nedenstående, der for så ↓ vidt kun udgør en optælling af hvor mange ↓ informationsblokke, der er af hver art.↲ ↲ ┆0e┆↓ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆0f┆↓ ↲ Specielt skal man være opmærksom på felterne ↓ 'Ukendte' og 'On uden Off'. Hvis tallene her ↓ er større end 0, så er det tegn på problemer. ↓ Evt. må man optage sporet om igen.↲ ↲ Klik på 'I ORDEN' feltet eller tryk <RETUR> ↓ for at returnere.↲ ┆1a┆┆1a┆┆01┆-1┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆00┆┆05┆┆0f┆┆19┆#-7AKU_iså┆87┆┆91┆┆ff┆ ╱0404002d4e0a000600000000020118310000000000000000000000000000╱