|
DataMuseum.dkPresents historical artifacts from the history of: RegneCentralen RC850 |
This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
See our Wiki for more about RegneCentralen RC850 Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software. |
top - metrics - download
Length: 11136 (0x2b80) Types: RcTekst, TextFile Names: »CORN101.WP«
└─⟦b73a66207⟧ Bits:30005844 Dokumenter - Per Cornelius #12 - #134 └─⟦this⟧ »CORN101.WP«
╱0400234e0a000600000000020550310000000000000000000000000000000000000000000000000009131d27313b454f59636d77818b95ff04╱ corn afd. nr. 12 85.02.19 edb.corn.101↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ TIL: JEKK, HAH, FIN↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ┆a1┆┆b0┆PROJEKT REGNSKAB ( P R ).↲ ↲ ↲ ↲ Det følgende er foreløbige betragtninger, stikord og løse, men↲ absolut ikke landfaste ideer.↲ ↲ ↲ ↲ ↲ ↲ 1. HVAD ER PR ? ↲ ↲ ↲ 2. FORUDSÆTNINGER.↲ ↲ ↲ 3. PROJEKTER DER ØNSKES UDFØRT PR PÅ.↲ ↲ ↲ 4. REGISTRERINGER I PROSIT.↲ ↲ ↲ 5. DATA OPLYSNINGER FRA PROSIT.↲ ↲ ↲ 6. REGISTRERINGER I MOSAIK.↲ ↲ ↲ 7. DATA OPLYSNINGER FRA MOSAIK.↲ ↲ ↲ 8. BELØBS BUDGET.↲ ↲ ↲ 9. TEKSTER.↲ ↲ ↲ 10. UDSKRIFTER.↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ↲ ↲ ┆a1┆1. HVAD ER PR ? ↲ ↲ ↲ PROJEKT REGNSKAB er en opgørelse på projekt(er), hvor timeregnskabet og↲ timebudget kombineres med omkostnings regnskabet samt kronebudget i tusinde↲ kroner. Opgørelsen skal være opdelt med primotal, periodetal og ultimotal↲ samt budget oplysninger. Timer og beløb akkumuleres i hver sin totallinie.↲ ↲ Brugeren af PR skal frit kunne vælge NIVEAU, det vil sige PROJEKTer, PRO-↲ DUKTer og PRODUKTLINIEer, hvor ↲ ↲ et PROJEKT kan bestå af en eller flere aktiviteter,↲ ↲ et PRODUKT kan bestå af et eller flere PROJEKTER,↲ ↲ en PRODUKTILINIE kan bestå af et eller flere PRODUKTER.↲ ↲ ↲ ┆a1┆2. FORUDSÆTNINGER.↲ ↲ ↲ Grundbilag til registreringer i mosaik skal være udfyldt med et projekt-↲ nummer, såfremt det også vedrører projekt omkostnings registrering.↲ Registreringer skal resultere i transaktioner, der er "markeret" på en↲ måde, således at projektnummer indgår som reference !↲ ↲ ↲ I timeregistreringen er alle forhold til stede , såfremt brugeren selv↲ overholder ajourføringen af sine projekter og planer, samt at medarbejderne↲ afleverer deres timesedler til tiden.↲ Det forudsætter også, at brugeren anvender projektgruppekoderne, som er ↲ nødvendige til udskrifter på produkt- og/eller produktlinie-niveau.↲ ↲ ↲ ↲ ┆a1┆3. PROJEKTER DER ØNSKES UDFØRT PR PÅ.↲ ↲ ↲ Ved trimning af udskrift på PRODUKTLINIE niveau vil alle projekter, der↲ har samme prositprojektgruppekode 1 & 2 som den ønskede produktlinie,↲ blive behandlet og indgå i udskriften.↲ ↲ Ved trimning af udskrift på PRODUKT niveau vil alle projekter, der har↲ samme prositprojektgruppekode 1, 2 & 6 som det ønskede produkt, blive↲ behandlet og indgå i udskriften.↲ ↲ Ved trimning af udskrift på PROJEKT niveau vil kun projekter, der ligger↲ i trimnings intervallet, blive behandlet og indgå i udskriften.↲ ↲ ↲ Til trimning af udskrifter er det ikke nødvendigt at de enkelte projekt-↲ numre er oprettet i en seperat file.↲ ↲ Er der noget, der taler for at projektnummer skal være oprettet i en PR-↲ file ? Kontrol for korrekt projektnummer ved registrering i mosaik ? ↲ Ajourførings regler for denne PR-file ? Bør den indeholde projektgruppe-↲ koderne ?↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ↲ ┆a1┆↲ ┆a1┆4. REGISTRERINGER I PROSIT.↲ ↲ ↲ I dag kan der oprettes/vedligeholdes:↲ ↲ afdelinger (knyttet til prositcentre= afdelingsgruppe !),↲ ↲ medarbejdere ( med kategorikoder, anvendes til std.timeløn !),↲ ↲ projekter med aktiviteter (med gruppekoder til styring ),↲ ↲ statuslinier på aktiviteter (resttid og plantimer ),↲ ↲ ↲ Mange af oplysninger kan ses online på skærm og/eller printes ud via↲ batch-programmet. Masser af muligheder.↲ Ingen problemer her hvis data er ajourført, når de skal bruges !↲ ↲ Timesatser skal indlægges et eller andet sted, hvis beregning af timer↲ pr medarbejderkategori * timesats ønskes udført.↲ ↲ ↲ I timeregistreringen er der 6 projektgruppekoder, som er en del af projekt-↲ stamdata. Aktiviteter, der hører til eet og samme projekt, er alle knyttet↲ til de samme 6 ensbetydende projektgruppekoder.↲ Projektgruppekode 1 = afdeling, projektgruppekode 2 = produktlinie og↲ projektgruppekode 6 = produkt. (anvendes i UDV/BAL).↲ ↲ ↲ ↲ ┆a1┆5. DATA OPLYSNINGER FRA PROSIT.↲ ↲ ↲ De nødvendige oplysninger fra prosit til at danne udskrifter til PR kan↲ enten være opdateret i forvejen i en PR-file, eller hentes hver gang en↲ trimning til udskrifter sættes i gang.↲ ↲ ↲ Skal der tages hensyn til start- og slutdato, samt åbent/lukket ?↲ ↲ ↲ Hvis udskrift er på PROJEKT-niveau, så hentes de ønskede:↲ ↲ projekter med projektgruppekoder (1-6), projektnavn, ↲ tilhørende aktiviteter med navn og primotimer, periodetimer↲ samt resttid og plantimer.↲ ↲ ↲ Hvis udskrift er på PRODUKT-niveau, så hentes de tilhørende:↲ ↲ projekter med projektgruppekoder (1-6), projektnavn, ↲ tilhørende aktiviteter med navn og primotimer, periodetimer↲ samt resttid og plantimer, og produkt navn.↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ↲ ↲ Hvis udskrift er på PRODUKTLINIE-niveau, så hentes de tilhørende:↲ ↲ produktnavne og de til produkterne tilhørende↲ projekter med projektgruppekoder (1-6), projektnavn, ↲ tilhørende aktiviteter med navn og primotimer, periodetimer↲ samt resttid og plantimer.↲ ↲ ↲ Resttid og plantimer hentes fra statuslinierne i projekt status.↲ Det er kun sidste reviderede udgave, der gemmes i prosit.↲ ↲ Ultimotimer dannes af primotimer + periodetimer.↲ Primotimer, som bør defineres nærmere, kan være timer helt fra et↲ projekt start eller fra en nærmere angiven "før-periode" med år/uge ↓ indtil selve periodens start.↲ Periodetimer kan være en enkelt måned eller måneder dækkende kvartal,↲ halvår eller et helt år.↲ ↲ ↲ Der er muligt at lave beregning af kroneværdien for primotimer, periode-↲ timer og ultimotimer ved at benytte medarbejderkategorikode * timesats,↲ og akkumulere beløbene. Det kræver ændring i prosit på grund af eventuelle↲ timesatser, medarbejderkategori har vi i dag.↲ ↲ ↲ ↲ ┆a1┆6. REGISTRERINGER I MOSAIK.↲ ↲ ↲ Hvis der på et grundbilag til registrering i mosaik, står et projekt-↲ nummer i feltet: "mosaik-tekst", så betyder det, at transaktionen↲ skal indgå i omkostnings registreringen.↲ ↲ ↲ I dag anvendes #-tegnet til udsøgningen, når mosaik loggen læses igennem.↲ Efter #-tegnet skal et 6 cifret projektnummer være anført. Man kan glemme↲ at påføre projektnummer på grundbilaget, eller glemme at taste #-tegn,↲ eller taste et ikke gyldigt projektnummer.↲ ↲ ↲ Man kunne udvide kommandoer, der anvendes til registrering af trans til↲ omkostnings registrering, med et ekstra parameter, hvor det rene projekt-↲ nummer tastes ind uden brug af #-tegn.↲ Dette nye ekstra parameter kunne sættes sidst i kommandoerne, og hvis ↲ parameter ikke skal bruges, så tastes blot retur.↲ ↲ ↲ En anden løsning kunne være, at der indføres nye kommandoer i mosaik af ↲ hensyn til registrering af projektnummer, men det er nok ikke en brugbar↲ og brugervenlig løsning.↲ ↲ ↲ Andre muligheder ???? (for eksempel skærmbillede til reg. af trans.)↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ↲ ↲ Når registreringen er foretaget ok, så skal transaktionen gemmes på en↲ sådan måde, at den er let at få fat på igen:↲ ↲ enten som transaktioner i mosaik, uden komprimering ved måneds-↲ afslutning, ↲ ↲ eller som en ekstra log-file beregnet til PR,↲ ↲ eller som særskilte, ubehandlede PR-transaktioner,↲ ↲ eller forbehandlede (med projektgruppe 2 & 6 ?) PR-transaktioner.↲ ↲ (pas på : oldp, newp, og projektnumre > 999000 )↲ ↲ ↲ I mosaik er der 6 gruppekoder, hvor gruppekode 1 er afdelingsnummeret,↲ og gruppekode 2 er en "ART", hvis værdi fra 40 til 49 fortæller, at det↲ er en kapacitets omkostning-gruppe. ↲ Gruppekode 6 med værdi = 10 betyder udvikling (vandtæt ?).↲ ↲ ↲ I kontonummeret kan afdelingen også læses, (kontonr,3,2) = afdelingsnummer.↲ Omkostningsgruppen kan også læses i kontonummeret, (kontonr,5,2) = omkost-↲ ningsgruppe.↲ ↲ ↲ ↲ ┆a1┆7. DATA OPLYSNINGER FRA MOSAIK.↲ ↲ ↲ Forbindelse mellem data i omkostnings registreringen og data i prosit↲ er PROJEKTNUMMERET. I prosit data har vi de projektnumre, der ønskes ↲ behandlet til udskrift, samt prosit projektgruppekoder 2 & 6.↲ ↲ ↲ I omkostnings registreringen kunne vi have en forbehandlet, akkumuleret↲ PR-file med for eksempel følgende data:↲ ↲ ┆a1┆projektnummer, omkostningsgruppe (kontonr,5,2), periode┆e1┆ (år/md↲ eller år/uge for registreringsperioden), beløb og andre oplysninger.↲ ↲ ↲ Ultimobeløb dannes af primobeløb + periodebeløb.↲ Primobeløb kan være beløb fra omkostnings registreringens start eller fra↲ en nærmere angiven "før-periode" med år/md eller år/uge indtil selve peri-↲ odens start.↲ Periodebeløb kan være en enkelt måned eller måneder dækkende kvartal,↲ halvår eller et helt år.↲ ↲ ↲ Hvilke omkostningsgrupper skal der kunne behandles ?↲ Fra gruppe 40 til 48, eller 49 ?↲ Andre grupper (ikke omkostning) for eksempel 73 (investering) ?↲ Skal vi lægge os fast på noget bestemt ? Trimmes ? ↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ↲ ↲ ┆a1┆8. BELØBS BUDGET.↲ ↲ ↲ Hvis RC skulle fremstille en ny terminal, lad os kalde den MATADOR,↲ så er det en ny PRODUKTLINIE vi sætter igang. På et tidspunkt vil der↲ være et budget for, hvad det må koste at udvikle MATADOR.↲ Efterhånden vil udviklingen blive delt op i hardware og software, og vi↲ fået opdelt i PRODUKTER, som igen kan deles op i de enkelte opgaver,↲ nemlig PROJEKTER.↲ ↲ ↲ Da PR-systemet skal kunne anvendes af brugere på de tre niveauer for↲ produktlinie, produkt og projekt, så bør vi gå ud fra at budget skal↲ kunne registres på alle tre niveauer.↲ ↲ ↲ Hvordan skal vi i PR-systemet så benytte de mulige budgetter, når der↲ ønskes udskrift på henholdvis projekt, produkt og produktlinie niveau ?↲ Projekt er klar nok, men på produkt og produktlinie niveau ?↲ Er det sandsynligt at summen af budgetter for projekter er bedre end↲ budgettet for det overordnede produkt !↲ Der behøver jo ikke være budget for alle projekter.↲ ↲ ↲ Læg hovedet i blød, men bliv indendørs, det er iskoldt udenfor.↲ ↲ ↲ En helt anden ting er, at et givet projekt ikke behøver at følge et ↲ "regnskabsår", og et projekt kan også strække sig over flere regnskabsår.↲ Det må der tages hensyn til ved opbygning af budgetter.↲ ↲ ↲ Et budget kunne tænkes at være udformet som følgende eksempel:↲ ↲ NØGLE, omkostningsgruppe (den fra kontonr), samt↲ ( år/md & beløb i KKR ) i variabel antal gange eller i et ↲ givet antal gange.↲ ↲ ↲ NØGLE skal kune angive et projektnummer, produkt eller produktlinie.↲ Budgettet skal være nemt at vedligeholde, men også hurtigt at trække↲ oplysninger fra til udskrifter.↲ Pas på med år/md, hvis alle andre steder arbejder med år/uge !↲ ↲ ↲ ┆81┆Budgetter bør kunne skrives ud på en liste til kontrolbrug for bruger.↲ ════════════════════════════════════════════════════════════════════════ ↓ ↲ ↲ ↲ ┆a1┆9. TEKSTER.↲ ↲ ↲ For projekter og de tilknyttede aktiviteter har vi tekster i prosit.↲ ↲ ↲ For produkter og produktlinier skal vi kunne hente tekster enten fra↲ et særskilt tekstkartotek, eller indlægge gruppekode tekster i prosit.↲ ↲ ↲ For omkostningsgrupper skal vi også have tekst i systemet. Det drejer ↲ sig kun om få tekster, da for eksempel teksten for omkostningsgruppe 40↲ er ens for alle udskrifter.↲ ↲ ↲ ┆81┆Tekster bør kunne skrives ud på en liste til kontrolbrug for bruger.↲ ↲ ↲ ↲ ┆a1┆10. UDSKRIFTER.↲ ↲ ↲ De 3 udskrifter i PR ( PROJEKT, PRODUKT og PRODUKTLINIE ) skal principielt↲ være opbygget på samme udskrift men med forskelligt indhold. Se bilag.↲ ┆1a┆┆1a┆ppekode
CN▶04◀#N ▶06◀▶02◀▶05◀P1 ▶13◀▶1d◀'1;EOYcmw▶81◀▶8b◀▶95◀▶ff◀▶04◀corn afd. nr. 12 85.02.19 edb.corn.101 TIL: JEKK, HAH, FIN ▶a1◀▶b0◀PROJEKT REGNSKAB ( P R ). Det følgende er foreløbige betragtninger, stikord og løse, men absolut ikke landfaste ideer. 1. HVAD ER PR ? 2. FORUDSÆTNINGER. 3. PROJEKTER DER ØNSKES UDFØRT PR PÅ. 4. REGISTRERINGER I PROSIT. 5. DATA OPLYSNINGER FRA PROSIT. 6. REGISTRERINGER I MOSAIK. 7. DATA OPLYSNINGER FRA MOSAIK. 8. BELØBS BUDGET. 9. TEKSTER. 10. UDSKRIFTER. \f ▶83◀▶a8◀ ▶a1◀1. HVAD ER PR ? PROJEKT REGNSKAB er en opgørelse på projekt(er), hvor timeregnskabet og timebudget kombineres med omkostnings regnskabet samt kronebudget i tusinde kroner. Opgørelsen skal være opdelt med primotal, periodetal og ultimotal samt budget oplysninger. Timer og beløb akkumuleres i hver sin totallinie. Brugeren af PR skal frit kunne vælge NIVEAU, det vil sige PROJEKTer, PRO- DUKTer og PRODUKTLINIEer, hvor et PROJEKT kan bestå af en eller flere aktiviteter, et PRODUKT kan bestå af et eller flere PROJEKTER, en PRODUKTILINIE kan bestå af et eller flere PRODUKTER. ▶a1◀2. FORUDSÆTNINGER. Grundbilag til registreringer i mosaik skal være udfyldt med et projekt- nummer, såfremt det også vedrører projekt omkostnings registrering. Registreringer skal resultere i transaktioner, der er "markeret" på en måde, således at projektnummer indgår som reference ! I timeregistreringen er alle forhold til stede , såfremt brugeren selv overholder ajourføringen af sine projekter og planer, samt at medarbejderne afleverer deres timesedler til tiden. Det forudsætter også, at brugeren anvender projektgruppekoderne, som er nødvendige til udskrifter på produkt- og/eller produktlinie-niveau. ▶a1◀3. PROJEKTER DER ØNSKES UDFØRT PR PÅ. Ved trimning af udskrift på PRODUKTLINIE niveau vil alle projekter, der har samme prositprojektgruppekode 1 & 2 som den ønskede produktlinie, blive behandlet og indgå i udskriften. Ved trimning af udskrift på PRODUKT niveau vil alle projekter, der har samme prositprojektgruppekode 1, 2 & 6 som det ønskede produkt, blive behandlet og indgå i udskriften. Ved trimning af udskrift på PROJEKT niveau vil kun projekter, der ligger i trimnings intervallet, blive behandlet og indgå i udskriften. Til trimning af udskrifter er det ikke nødvendigt at de enkelte projekt- numre er oprettet i en seperat file. Er der noget, der taler for at projektnummer skal være oprettet i en PR- file ? Kontrol for korrekt projektnummer ved registrering i mosaik ? Ajourførings regler for denne PR-file ? Bør den indeholde projektgruppe- koderne ? \f ▶83◀▶e0◀ ▶a1◀ ▶a1◀4. REGISTRERINGER I PROSIT. I dag kan der oprettes/vedligeholdes: afdelinger (knyttet til prositcentre= afdelingsgruppe !), medarbejdere ( med kategorikoder, anvendes til std.timeløn !), projekter med aktiviteter (med gruppekoder til styring ), statuslinier på aktiviteter (resttid og plantimer ), Mange af oplysninger kan ses online på skærm og/eller printes ud via batch-programmet. Masser af muligheder. Ingen problemer her hvis data er ajourført, når de skal bruges ! Timesatser skal indlægges et eller andet sted, hvis beregning af timer pr medarbejderkategori * timesats ønskes udført. I timeregistreringen er der 6 projektgruppekoder, som er en del af projekt- stamdata. Aktiviteter, der hører til eet og samme projekt, er alle knyttet til de samme 6 ensbetydende projektgruppekoder. Projektgruppekode 1 = afdeling, projektgruppekode 2 = produktlinie og projektgruppekode 6 = produkt. (anvendes i UDV/BAL). ▶a1◀5. DATA OPLYSNINGER FRA PROSIT. De nødvendige oplysninger fra prosit til at danne udskrifter til PR kan enten være opdateret i forvejen i en PR-file, eller hentes hver gang en trimning til udskrifter sættes i gang. Skal der tages hensyn til start- og slutdato, samt åbent/lukket ? Hvis udskrift er på PROJEKT-niveau, så hentes de ønskede: projekter med projektgruppekoder (1-6), projektnavn, tilhørende aktiviteter med navn og primotimer, periodetimer samt resttid og plantimer. Hvis udskrift er på PRODUKT-niveau, så hentes de tilhørende: projekter med projektgruppekoder (1-6), projektnavn, tilhørende aktiviteter med navn og primotimer, periodetimer samt resttid og plantimer, og produkt navn. \f ▶83◀▶c0◀ Hvis udskrift er på PRODUKTLINIE-niveau, så hentes de tilhørende: produktnavne og de til produkterne tilhørende projekter med projektgruppekoder (1-6), projektnavn, tilhørende aktiviteter med navn og primotimer, periodetimer samt resttid og plantimer. Resttid og plantimer hentes fra statuslinierne i projekt status. Det er kun sidste reviderede udgave, der gemmes i prosit. Ultimotimer dannes af primotimer + periodetimer. Primotimer, som bør defineres nærmere, kan være timer helt fra et projekt start eller fra en nærmere angiven "før-periode" med år/uge indtil selve periodens start. Periodetimer kan være en enkelt måned eller måneder dækkende kvartal, halvår eller et helt år. Der er muligt at lave beregning af kroneværdien for primotimer, periode- timer og ultimotimer ved at benytte medarbejderkategorikode * timesats, og akkumulere beløbene. Det kræver ændring i prosit på grund af eventuelle timesatser, medarbejderkategori har vi i dag. ▶a1◀6. REGISTRERINGER I MOSAIK. Hvis der på et grundbilag til registrering i mosaik, står et projekt- nummer i feltet: "mosaik-tekst", så betyder det, at transaktionen skal indgå i omkostnings registreringen. I dag anvendes #-tegnet til udsøgningen, når mosaik loggen læses igennem. Efter #-tegnet skal et 6 cifret projektnummer være anført. Man kan glemme at påføre projektnummer på grundbilaget, eller glemme at taste #-tegn, eller taste et ikke gyldigt projektnummer. Man kunne udvide kommandoer, der anvendes til registrering af trans til omkostnings registrering, med et ekstra parameter, hvor det rene projekt- nummer tastes ind uden brug af #-tegn. Dette nye ekstra parameter kunne sættes sidst i kommandoerne, og hvis parameter ikke skal bruges, så tastes blot retur. En anden løsning kunne være, at der indføres nye kommandoer i mosaik af hensyn til registrering af projektnummer, men det er nok ikke en brugbar og brugervenlig løsning. Andre muligheder ???? (for eksempel skærmbillede til reg. af trans.) \f ▶83◀▶c0◀ Når registreringen er foretaget ok, så skal transaktionen gemmes på en sådan måde, at den er let at få fat på igen: enten som transaktioner i mosaik, uden komprimering ved måneds- afslutning, eller som en ekstra log-file beregnet til PR, eller som særskilte, ubehandlede PR-transaktioner, eller forbehandlede (med projektgruppe 2 & 6 ?) PR-transaktioner. (pas på : oldp, newp, og projektnumre > 999000 ) I mosaik er der 6 gruppekoder, hvor gruppekode 1 er afdelingsnummeret, og gruppekode 2 er en "ART", hvis værdi fra 40 til 49 fortæller, at det er en kapacitets omkostning-gruppe. Gruppekode 6 med værdi = 10 betyder udvikling (vandtæt ?). I kontonummeret kan afdelingen også læses, (kontonr,3,2) = afdelingsnummer. Omkostningsgruppen kan også læses i kontonummeret, (kontonr,5,2) = omkost- ningsgruppe. ▶a1◀7. DATA OPLYSNINGER FRA MOSAIK. Forbindelse mellem data i omkostnings registreringen og data i prosit er PROJEKTNUMMERET. I prosit data har vi de projektnumre, der ønskes behandlet til udskrift, samt prosit projektgruppekoder 2 & 6. I omkostnings registreringen kunne vi have en forbehandlet, akkumuleret PR-file med for eksempel følgende data: ▶a1◀projektnummer, omkostningsgruppe (kontonr,5,2), periode▶e1◀ (år/md eller år/uge for registreringsperioden), beløb og andre oplysninger. Ultimobeløb dannes af primobeløb + periodebeløb. Primobeløb kan være beløb fra omkostnings registreringens start eller fra en nærmere angiven "før-periode" med år/md eller år/uge indtil selve peri- odens start. Periodebeløb kan være en enkelt måned eller måneder dækkende kvartal, halvår eller et helt år. Hvilke omkostningsgrupper skal der kunne behandles ? Fra gruppe 40 til 48, eller 49 ? Andre grupper (ikke omkostning) for eksempel 73 (investering) ? Skal vi lægge os fast på noget bestemt ? Trimmes ? \f ▶83◀▶c8◀ ▶a1◀8. BELØBS BUDGET. Hvis RC skulle fremstille en ny terminal, lad os kalde den MATADOR, så er det en ny PRODUKTLINIE vi sætter igang. På et tidspunkt vil der være et budget for, hvad det må koste at udvikle MATADOR. Efterhånden vil udviklingen blive delt op i hardware og software, og vi fået opdelt i PRODUKTER, som igen kan deles op i de enkelte opgaver, nemlig PROJEKTER. Da PR-systemet skal kunne anvendes af brugere på de tre niveauer for produktlinie, produkt og projekt, så bør vi gå ud fra at budget skal kunne registres på alle tre niveauer. Hvordan skal vi i PR-systemet så benytte de mulige budgetter, når der ønskes udskrift på henholdvis projekt, produkt og produktlinie niveau ? Projekt er klar nok, men på produkt og produktlinie niveau ? Er det sandsynligt at summen af budgetter for projekter er bedre end budgettet for det overordnede produkt ! Der behøver jo ikke være budget for alle projekter. Læg hovedet i blød, men bliv indendørs, det er iskoldt udenfor. En helt anden ting er, at et givet projekt ikke behøver at følge et "regnskabsår", og et projekt kan også strække sig over flere regnskabsår. Det må der tages hensyn til ved opbygning af budgetter. Et budget kunne tænkes at være udformet som følgende eksempel: NØGLE, omkostningsgruppe (den fra kontonr), samt ( år/md & beløb i KKR ) i variabel antal gange eller i et givet antal gange. NØGLE skal kune angive et projektnummer, produkt eller produktlinie. Budgettet skal være nemt at vedligeholde, men også hurtigt at trække oplysninger fra til udskrifter. Pas på med år/md, hvis alle andre steder arbejder med år/uge ! ▶81◀Budgetter bør kunne skrives ud på en liste til kontrolbrug for bruger. \f ▶83◀▶88◀ ▶a1◀9. TEKSTER. For projekter og de tilknyttede aktiviteter har vi tekster i prosit. For produkter og produktlinier skal vi kunne hente tekster enten fra et særskilt tekstkartotek, eller indlægge gruppekode tekster i prosit. For omkostningsgrupper skal vi også have tekst i systemet. Det drejer sig kun om få tekster, da for eksempel teksten for omkostningsgruppe 40 er ens for alle udskrifter. ▶81◀Tekster bør kunne skrives ud på en liste til kontrolbrug for bruger. ▶a1◀10. UDSKRIFTER. De 3 udskrifter i PR ( PROJEKT, PRODUKT og PRODUKTLINIE ) skal principielt være opbygget på samme udskrift men med forskelligt indhold. Se bilag. «eof»