DataMuseum.dk

Presents historical artifacts from the history of:

Bogika Butler

This is an automatic "excavation" of a thematic subset of
artifacts from Datamuseum.dk's BitArchive.

See our Wiki for more about Bogika Butler

Excavated with: AutoArchaeologist - Free & Open Source Software.


top - download

⟦23f380e39⟧ TextFile

    Length: 4736 (0x1280)
    Types: TextFile
    Names: »KAPITEL2.TXT«

Derivation

└─⟦5ea291f53⟧ Bits:30004311 Lærerkursus 85: Skolen i informationssamfundet (Butler 160 spor)
    └─ ⟦this⟧ »KAPITEL2.TXT« 

TextFile

4. ØVELSE: BLOKOPERATIONER (KAPITEL2)                      
-------------------------------------                      


I denne øvelse skal du prøve at flytte, kopiere og slette 
dele af en tekst.

Fremgangsmåden er ens ved disse tre funktioner. Du vælger 
TEKSTBLOK fra menuen, og kan så lave en markering i teksten 
ved at flytte markøren med piletasterne. Hvorledes 
markeringen ser ud skifter fra maskine til maskine, men på 
nogle vil det være understregning.

Når du har markeret det tekststykke, som du vil flytte, 
kopiere eller slette, trykker du på RETUR; så får du valget 
mellem FLYT, SLET og KOPIER. Hvad der derefter skal ske, 
afhænger af, hvad du vælger.


MEN..
- der er to ting at huske, før du går i gang: 
Det første er, at markøren skal være ved starten af det 
afsnit, der skal markeres, FØR du vælger TEKSTBLOK fra 
menuen, fordi markeringen starter fra det sted, hvor 
markøren er!

Det andet er, at du kun kan lave TEKSTBLOK-operationer med 
det, du kan se på skærmen - du kan altså ikke rulle 
tekstvinduet op og ned mens du markerer. Derfor kan du 
blive nødt til at flytte, slette eller kopiere i flere 
omgange.


Nu til opgaverne..



Opgave 1
--------

Under opgaverne findes et tekststykke fra Vejledningen til 
LK-programmerne, adskilt med en streg fra opgaveteksten.
Sammenlign teksten fra vejledningen side 10, afsnittet om 
"Kobling mellem skriftlig fremstilling - håndskrift 
brydes", med teksten under stregen her i maskinen. Når du 
har fundet det tekststykke, der er forkert placeret, skal 
du vende tilbage til dette sted i opgave 1!

Det er nødvendigt at flytte noget af teksten. Flyt markøren 
til det FØRSTE bogstav i den tekst, der skal flyttes, og 
vælg så TEKSTBLOK fra menuen. Foretag markering, af det, 
der skal flyttes, og tryk RETUR; vælg FLYT, og flyt 
markøren til det sted, hvor teksten skulle have stået, og 
tryk så RETUR - nu skulle teksten blive sat på plads.



Opgave 2
--------

Det kunne måske være en fordel at have det første stykke af 
den indledende tekst til "KAPITEL2", helt fra toppen og ned 
til ordet "MEN..", stående lige præcis her - uden at flytte 
det væk fra den oprindelige plads! Det kræver en 
kopiering..

Flyt markøren til den øverste linie, første tegn, og vælg 
igen TEKSTBLOK, afmærk så teksten ned til "Men.." og tryk 
RETUR. Men denne gang skal du vælge KOPI, og indsætte 
instruktionen lige præcis HER> <



Opgave 3
--------

Hvis du foretrak den gamle version af teksten, dvs. uden 
instruktionen indsat lige over opgave 3, må du slette det 
indsatte igen!

Flyt markøren til det første, der skal slettes, vælg 
TEKSTBLOK og marker, og vælg så SLET. Det skulle bringe 
teksten tilbage til det oprindelige udseende igen.



Opgave 4.
---------

Det, der er slettet, er ikke fjernet helt, for programmet 
har gemt det.

Prøv at indsætte det sidst slettede under opgave 4. Du 
behøver blot at vælge INDSÆT KOPI fra menuen øverst, og 
derefter vælge det sted, hvor teksten skal sættes ind.

Prøv!

Kan du huske, hvordan du så får det væk igen?



Opgave 5.
---------

Den sidste opgave består i at slette teksten til og med 
linien herunder. Du ved allerede, hvordan man sletter - så 
du skal blot gentage proceduren nogle gange, indtil du kun 
har teksten tilbage fra "Vejledningen..." herunder! ( HUSK, 
at du kun kan slette, hvad du ser på skærmen!).

Nået hertil er 4. øvelse afsluttet. Vend tilbage til 
teksten i den trykte vejledning og fortsæt evt. med 5. 
øvese ved at vælge KAPITEL3.


--------------------------------------------------------

Et tekstbehandlingssystem fritager - ligesom en 
skrivemaskine - eleven for udformningen af de enkelte tegn, 
anbringelsen af tegnene på linie ud til lige venstrekant 
mv. Tekstbehandling bryder koblingen mellem skriftlig 
fremstilling og håndskrift. Dette er en betydelig fordel, 
da håndskrivning nok er den vanskeligste form for skriftlig 
fremstilling, og en manglende beherskelse af håndskrivning 
hæmmer mange elever i overhovedet at udtrykke sig 
skriftligt.
Derudover giver tekstbehandling fleksible muligheder for at 
"slette", "klippe" og "klistre" i teksten med umiddelbar 
fremvisning af den nye renskrift på skærm eller papir. Der 
er ingen overstregede ord, rester af udviskede bogstaver 
eller krøllede og plettede ark. Selv begynderen kan 
frembringe et produkt med en grafisk kvalitet på niveau med 
den trænedes. Eleven kan derfor hurtigt koncentrere sig 
mere om formuleringen af teksten end om dens 
fremtrædelsesform; mere om indholdet end om udseendet.

 
«eof»