Anders, der går på Filmskolen, har haft lånt en af vores Commodore 64’er (brødkasse), var forbi for, at aflevere udstyret. Her fik vi lejlighed til, at se et par udvalgte scener fra de optagelser han fik lavet. Han lovede, at han ville fremsende nogle stills af de flotte billeder han fik lavet.
Per og Henrik har igennem længere tid gået og sorteret i Apple udstyret. De er nu færdige med grovsorteringen, og næste skridt er, at finde ud af hvilke der fungerer. Herefter vil de bedste blive valgt fra og de resterende vil blive hugget op til reservedele. Per var dog ikke med i aften, da han blev far for en lille uges tid siden. Vi andre forventer så han vender tilbage i næste uge med en masse billeder, da “det der” barsel jo helst ikke skal gribe for voldsomt ind i vore aktiviter!
Som vanligt, så gik snakken jo lystigt, og undervejs fik Henrik nævnt, at han også var akvarie nørd. Selvom der måske var en fornemmelse af helligbrøde, så kan vi dog ikke lade være med at smile ad det meget fine akvarie. Hvis vi får et Gier kabinet i overskud en dag, så kunne vi måske ligefrem overveje et saltvandsakvarie.
Personligt syntes jeg det er en rigtig sød idé, men jeg er begyndt at få tics hver gang Henrik er i nærheden af vores ADM3 TTY. Så længe han holder sig til, at skrælle æbler går det vel nok.
Der var gæster forbi, og Finn viste dem rundt i samlingen. Som vanligt kunne han øse af sin store viden om snart sagt hver en stump i samlingen. Vi er nogen der har lidt mistanke til, at der måske kan snige sig en enkelt røverhistorie ind, men må indrømme, at fakta plejer at sidde lige i skabet hver gang.
Peter var blevet færdig med, at lodde den nye Nimbi plade sammen. Her ses bagsiden af pladen, hvor man svagt kan ane det ARM board der kontrollerer lamperne og knapperne. Der er så et USB interface på ARM boardet, så det kan sluttes til eksempelvis en PC. Den endelige tanke er, at man kan spille Nimbi via USB på Gier emulatoren, som Mogens har skrevet.
Som en sidebemærkning fik jeg også en demo af det OpenGL program Mogens sad og legede med at lave sidst. Han havde fået brygget 528 linier kode sammen til, at kunne vise et kæmpe stjernebillede af Mælkevejen som NASA har frigivet. Billedet i sig selv fylder omkring 24 GB. Via OpenGL og et par tricks med memory maps kunne man så zoome fra fuld opløsning helt ud til at kunne se hele billedet på en gang. Dette gik pænt hurtigt og flydende – ganske imponerende. Ud fra original billedet var der forhåndsgenereret 8 mellem niveauer, som der så blev zoom’et imellem. Vi kommer langt omkring på sådan en foreningsaften.
Mogens ser lidt mystificeret ud, da lamperne ikke helt tænder og slukker som forventet.Der bliver derfor nok en lille debug session med Poul-Henning der har flikket koden sammen på ARM boardet.
Mads sad og debug’ede PHP koden til “PreserveC64db” software. Den bruges til at søge igennem de store mængder af Commodore 64 data de har fået indlæst igennem tiderne. Det skulle ende med, at version 1.10 bliver frigivet som skulle kunne håndtere de seneste PHP ændringer. Han havde også lidt båd og diskette der skulle indlæses, men det blev der ikke tid til denne gang.
Uffe og Claus er stadig igang med DTMF til joystick adapteren, men der gik desværre lidt for meget tid med snak (og Anders fra Filmskolen), så der var ikke så meget fremdrift som håbet. Der blev kun påbegyndt komponent montering på en printplade. Men selv med det tempo skulle der være chance for at blive færdig på næste torsdag. Det vil nok passe Uffe glimrende, da han er ved at være lidt frustreret, og gerne vil være færdig. Claus går derimod stadig lalleglad rundt og er stolt af det første (og nok sidste) stykke rigtige hardware han er med til at lave.
Torkild kunne heller ikke vise de helt revolutionerende fremskridt, men sad dog stadig og hyggede sig med sin Olivetti Programma 101.