Henning Isakssons nekrolog over Per Brinch Hansen

En af vore store, danske dataloger Per Brinch Hansen er død d. 31. juli 2007 efter kort tids sygdom. Han blev 68 år og efterlader sin hustru gennem 42 år Milena og deres to børn Mette og Thomas.

Brinch Hansen blev kendt for sit banebrydende arbejde inden for parallelprogrammering og operativsystemkerner. Med udviklingen af Regnecentralens RC4000- proceskontrolsystem i 1960-erne startede han en strålende karriere, der førte ham vidt omkring på danske og amerikanske universiteter. Han skrev en række bøger, der vandt international udbredelse og modtog adskillige udmærkelser, bl.a. 2002 IEEE Computer Pioneer Award. Senest blev han i 1987 udnævnt til æresprofessor i datalogi ved Syracuse-Universitetet i staten New York.

Dansk Datahistorisk Forening havde stor glæde af Brinch Hansens støtte til foreningens arbejde ikke mindst til planerne om oprettelse af et Dansk Datamuseum The Niels Ivar Bech Computer Museum.

Detaljerede oplysninger om Per Brinch Hansens arbejder og karriere kan findes på vores hjemmeside, på https://brinch-hansen.net/ og i Wikipedia (Engelsk/Dansk)