Status for Dansk Datahistorisk Forening ultimo juni 2021

Vores situation i Datahistorisk Forening har været genstand for omtale i den seneste tid, og da vi i bestyrelsen ikke synes, at alle kommentarer gengiver et efter vores opfattelse retvisende billede af foreningens situation og tiltag, kommer vi hermed med en aktuel status.

Det er desværre rigtigt, at vi endnu ikke har en færdig forhandlet løsning for foreningens fremtid at fremlægge. Men situationen er på ingen måde håbløs, og vi er ikke mismodige.

Som alle andre foreninger i Danmark har vi været lokalemæssigt nedlukket fra primo december 2020 frem til slutningen af maj 2021. Det har derfor ikke været muligt at afvikle sædvanlige foreningsaktiviter og generalforsamling. Der er løbende blevet orienteret til de aktive medlemmer, men der er altid plads til forbedring, ikke mindst når der er tale om frivilligt arbejde.

Bestyrelsen samt en kreds af medlemmer har været aktive i hele nedluknings perioden i respekt for foreningens formål som gengivet her:

Foreningens formål er at indsamle, bevare og udbrede kendskabet til dansk datahistorie, bl.a. ved at fremstille historien om de virksomheder og mennesker, som drev udviklingen fremad, samt historien om databehandlingens anvendelse i Danmark.

Den generelle information om dansk datahistorie er blevet stærkt forbedret på foreningens wiki https://datamuseum.dk/wiki/Forside, og senest har SAMDATA\HK produceret en podcast om vores samling: https://podcast.samdata.dk/datasnak-ep-124-hos-dansk-datahistorisk-forening

Bestyrelsen har arbejdet med to hovedspor, i prioriteret rækkefølge:

1. Sikre bevarelse af samlingen
  2. Sikre at foreningens frivillige har et arbejdssted

Ad 1) For at fastholde så mange frihedsgrader som muligt har bestyrelsen lejet magasin faciliteter, hvor langt størsteparten af samlingen kan bevares uanset udfaldet af arbejdet med foreningens fremtidige hjemsted. Disse lokaler er af økonomiske grunde ikke i Storkøbenhavn, og faciliteterne er heller ikke egnede til fremvisning. Dette forhold er fælles med næsten alle museer og foreninger i Danmark med betydelige samlinger. Bestyrelsen har i perioden forestået tømning og flytning af 2 andre opbevaringssteder for samlingen til de nyligt lejede magasiner. Der pågår endvidere en konstruktiv dialog med Ballerup Kommune omkring indretning af de ca 120 kvadratmeter kælderfaciliteter på Tapeten, som kommunen fortsat velvilligt vil stille til rådighed for vores forening.

Bestyrelsen har valgt at benytte opsigelsen af hovedparten af lokalet i Ballerup som en passende lejlighed til at forsøge at løfte foreningens arbejde ud af “kælderen” for hermed at give et bredere publikum mulighed for adgang til samlingen og styrke de formidlingsmæssige muligheder den giver (se artikel i Ingeniøren https://ing.dk/artikel/doede-datamater-leder-efter-nyt-hjem-239924 ).
I den forbindelse er det afgørende for at kunne sikre det økonomiske fundament for et nyt domicil, at der findes en ny værtskommune. En værtskommune skal være et troværdigt grundlag for fondsansøgninger samt ansøgninger om donationer fra privatpersoner til etablering af domicilet med de formidlingsaktiviteter, der skal foregå her. Samtidig bør værtskommunen kunne hjælpe med midlertidige lokaler til brug for foreningens fortsatte aktiviteter. Som udbytte heraf vil kommunen få nye tilbud til sine borgere samt mulighed for – til skoler og unge i øvrigt – at kunne supplere med undervisnings- og inspirations-forløb inden for computer- og computerspils området. Dette kan fx blive en del af et kommende fag eller fagområde omkring teknologiforståelse i folkeskolen.

Ad 2) I forbindelse med drøftelser med kommunerne har det derfor været vigtigt for bestyrelsen, at den valgte løsningsmodel både indeholder perspektivet om et langsigtet samarbejde til gavn for begge parter, samt en kortsigtet løsning hvor foreningens frivillige kan fortsætte deres vigtige arbejde udenfor kælderen i Ballerup. I vægtningen af de forskellinge løsningsmuligheder har vi vægtet dette højt.

I denne sammenhæng har bestyrelsen opnået betydelig interesse fra flere kommuner og potentielle donatorer. Arbejdet har naturligvis været forsinket af Corona situationen, men bestyrelsen tror, og håber på, at vi snart kan præsentere en løsning for det koncept, som bestyrelsen som arbejdstitel har kaldt BitHuset. Det er klart, at så længe der fortsat er dialog om en konkret løsning, så er det ikke muligt at komme med konkrete udmeldinger. Men det er ikke korrekt at tolke dette som udtryk for inaktivitet.