Torsdagsaktive d. 24. Januar 2013

Carsten Skovmand var sammen med Erik Høg forbi med en kopi, af det meget flotte Hipparcos stjernekatalog, som de har været med til at udarbejde. Vi har tidligere i foreningen har fornøjelsen af et rigtigt godt foredrag med Erik på Kroppedal Museum. Han fik sig blandt andet en snak med Thorkil, om sin tid på Brorfelde sammen med Peter Naur.

Erik Høg i samtale med Thorkil Naur

The Hipparcos and Tycho Catalogues

Uffe med nyt legetøj

Legetøj

Uffe har været så venlig at donere en “dremel” til foreningen. Den er nu opsat i værkstedet klar til (mis-) brug.

RC3600

Poul-Henning og Claus er blevet nostalgiske og er begyndt at støve den gamle RC3600 af, som i sin tid stod på Slagelse Gymnasium. Der havde de begge to selv gået, og haft fornøjelsen af maskinen i sine velmagtsdage. Selve CPU enheden er en RC3800, og systemet omtales også fra tid til anden som RC7000, men den mest passende betegnelse skulle være RC3600. RC3600 er i virkeligheden blot en re-branded Data General Nova, som har fået et nyt mærke på fronten. De tidlige udgaver er fra Data General, men de senere modeller er lavet af Regnecentralen selv. Hvilken form for OEM aftale (om nogen!) der lå bag er uklart. RC tog oprindeligt maskinen ind til brug for Carlsberg Median Teleskopet.

Poul-Henning og Claus snakker RC3600

Henrik ved vores GIER

GIER Status

Henrik er stadig primus motor for, at få fikset de sidste små dårligdomme på vores kørende GIER. Det sidder han og pusler stille og roligt med, og der skal jo nusses lidt om sådan en gammel dame.

De kendte udståender der er for tiden er:

1) Strømforsyningen får problemer når den bliver varm.

2) O registeret – nogle bits kan ikke læses.

3) Strimmellæseren RC2000 og GIER snakker ikke så godt sammen.

Det er faktisk ganske interessant, at Henrik i forbindelse med fejlsøgning igennem tiderne har fundet 2 produktionsfejl fra fabrikken. Det skyldes i begge tilfælde kolde/svage lodninger.

Den ene blev fundet ved hjælp af et termo kamera på backplane. Håbet og mistanken var, at det var relateret til strimmellæseren, men viste sig at være ved 10,5V forsyningen.

Den anden var ved mikrokodelageret, hvor PM er med eller uden D modifyeren.

TeleType ASR 33

Nico med hovedet inde i en TeleType ASR-33

Nico var igang med, at modificere en TeleType ASR-33, så den slukker motoren, når der ikke er noget signal. Ellers står den og larmer ganske gevaldigt, også når den ikke laver noget.

TeleType model 33 blev produceret fra 1953 helt frem til 1985, hvor den blev afløst af den elektriske model 43. Model 33 fandtes i 3 varianter: ASR (Automatisk med strimmellæser), KSR (uden strimmel), og endelig en RO (uden tastatur). De kørte 7 bit og havde 1 bit til paritet. Der var også en “lillebror” i model 32, der så blot benyttede 5 bit.

Ole, Thorkil og Henrik har gang i en røverhistorie

DTMF adapter – stemningsbillede…

DTMF adapteren fik desværre brændt IO kredsen (6526) på to seperate Commodore 64. Fejlen var ikke så alvorlig endda, da det blot skyldes, at der ikke var helt styr på 5V forsyningen, da der var blevet flyttet rundt på ledningerne. Kredsen er kendt for sin følsomhed, og Uffe har igennem tiderne skiftet dem mange gang før.

Peter ved det nye/gamle Beovision så 80’ernes mikrocomputere kan opleves på autentisk vis