Markering af 60 året for DASK den 13.februar 2018

Markering af 60-året for DASK – Danmarks første computer

Tirsdag den 13.februar 2018 kl. 19.00 på

Danmarks Tekniske Museum, Fabriksvej 25, 3000 Helsingør

Den 13.februar 1958 blev DASK officielt overdraget fra Forsvarsministeriet til ATV instituttet Regnecentralen. Det markerede vi på 60-års dagen med et arrangement i den ny udstilling Smartphonemania på Danmarks Tekniske Museum, hvor det centrale kabinet fra DASK indtager en fremtrædende placering i udstillingen. Der var to indlæg omhandlende anvendelsen af maskinen:

Hans Jacob Aastrup – “maskinpasser” på DASK – fortalte om sine oplevelser med DASK og viste oversigter over, hvad DASK blev brugt til. Aastrup programmerede selv DASK og hjalp folk med at køre deres programmer. Se Aastrup’s slides her.

Trine Laier – dansk spiludvikler – viste sit prisbelønnede computerspil Cosmic Top Secret og fortalte om, hvordan det blev til. Spillet handler om den kvindelige Agent T, der er på jagt efter svar på, hvad hendes forældre egentlig lavede i FE under den kolde krig, og hvad de brugte DASK til!

Efter de 2 indlæg var der socialt samvær og en forfriskning samt mulighed for at se udstillingen Smartphonemania. I udstillingens filmrum blev der vist film med DASK.