Besøg på IT-ceum

IT-ceum i Linköping: Søndag den 14. november besøgte Knud Viuf, Finn Verner Nielsen og Jørgen O. Bjerregaard det kommende svenske datamuseum “IT-ceum” i Linköping, hvor de blev modtaget af projektleder Magnus Johansson. Der var mulighed for at bese museets udstillingsfacilliteter, magasinrum og de mange spændende data-rariteter – ikke mindst kontrolpanelet til BESK, der blev stamfader til Danmarks første datamaskine DASK. Museet åbner den 9. december 2004. Da er det nøjagtigt 50 år siden Saab i Linköping indgik aftale med det statslige Matematikmaskinnämden (MMN) om bygning af en kopi af svenskernes første datamaskine BESK. Det var et yderst spændende og meget inspirerende besøg og det aftaltes, at Dansk Datahistorisk Forening og IT-ceum fremover vil samarbejde og udveksle erfaringer. Yderligere oplysninger om det kommende svenske datamuseum kan ses på: www.itceum.se Dataarkæologerne i Danmark ønsker svenskerne held og lykke med projektet og ser frem til et kommende samarbejde. Se billeder hér.