Invitation til arrangement om Rovsing

Fredag den 17.juni 2011 kl. 17.00

Sted: Tapeten, Magleparken 3-5, 2750 Ballerup

Netværk ud over alle grænser
Projekter og teknologi hos Christian Rovsing A/S i 70’erne og 80’erne

Ude og hjemme med Rovsing

Allan Bo Rasmussen

Allan Bo Rasmussen vil fortælle om sine første erhvervserfaringer hos CR A/S.

“Som nyuddannet civilingeniør i 1979 blev jeg i løbet af få dage udstationeret med ansvar for systemafdelingen i det europæiske rumfartscenter (ESOC) i Darmstadt, Tyskland. Denne udfordring gav hårrejsende oplevelser i kontrolrummet og erfaring med et af verdens største programkomplekser under den højeste kvalitetskontrol. I 1983 gik turen til Danmark som systemarkitekt hos Christian Rovsing i Ballerup, hvor vi designede et nyt netværk til American Airlines’ reservationssystem (SABRE). Udfordringen var at designe et netværk, som skulle kunne vokse til den 10-dobbelte kapacitet, mens det blev installeret. Men det vidste vi ikke, da vi startede…”

Slides som PDF.

Hvad var ideerne og historien bag Rovsings netværksløsninger

Hans J. Jakobsen

Hans J. Jakobsen vil fortælle om ideerne og historien bag Rovsings netværksløsninger.

“Hvilke problemer skulle løses, hvordan gjorde vi det og hvordan udviklede det sig.”

• Eksempler på projekter
  • Hvordan relaterer det til nutidens tanker og ideer for IT og kommunikation
  • Krydret med lidt anekdoter og minder.

Forsvarets Integrerede Kommunikations System – FIKS

Jørgen R. Vahlstrup

Fra slutningen af 70’erne blev der arbejdet på en af de største omvæltninger for Flyvevåbnets signaltjeneste, nemlig at indføre den tids moderne datateknik som afløser for fjernskriverne.

Efter lang tids arbejde blev man enige om et nyt system, som blev døbt Forsvarets Integrerede Kommunikations System (FIKS), og firmaet Chr. Rovsing A/S blev valgt som leverandør.

Jørgen R. Vahlstrup vil fortælle mere om FIKS.

Slides som PDF.

For medlemmer med evt. ledsager. Tilmelding til pt@datamuseum.dk nødvendig senest 13.juni.

Dansk Datahistorisk Forening