Særudstilling på Post og Tele Museum

Danskerne og datamaterne, 50 års samspil med computerne

Dansk Datahistorisk Forening har fået mulighed for at åbne en særudstilling i samarbejde med Post & Tele Museet i hjertet af København.

Udstillingen åbnede den 9. februar på adressen Købmagergade 37 og kan ses frem til 11.august. Udstillingen findes på 4. sal, og er åben dagligt i museets åbningstid mellem kl. 10 og kl. 16. Der er gratis adgang.

Se yderligere her: https://www.ptt-museum.dk/museumsposten/sidste_nyt/?id=328

Udstillingen vises over 3 adskilte rum. Hvert rum indeholder IT genstande fra henholdsvis 60’erne, 80’erne og 00’erne. Hele udstillingen bindes sammen med en forbindelsesgang og tidslinje med markante begivenheder, personligheder og komponenter.

Som sideløbende tema viser vi udviklingen i computerspil, spændende fra NIMBI for GIER fra 1963, over en levende demo af 80’ernes OsWald  spil fra Silver Rock til 00’ernes spilkonsoller med ”Max & the Magic Marker” fra Press Play.

I rummet der beskriver 60’erne står et kabinet fra en GIER maskine på datidens edb-gulv. Selve maskinen er naturligvis ikke operationel, men NIMBI spillet afvikles naturtro med GIER simulatoren og en kopi af den originale spilleplade.  Hermed genskabes Danmarks første konsol-computerspil til lejligheden.

I rummet fra 80’erne ser vi PC’ens indmarch på arbejdspladsen og i hjemmet. I 80’erne blev hjemmecomputeren et stadig mere almindeligt syn, og her var det ikke kun behovet for hjemmearbejdspladser, der drev lysten, men muligheden for at lade sig suge ind i de farverige digitale verdener som computerspillene lokkede med. I udstillingen kan man prøve et ægte 80’er-spil, som mange har set, men få har prøvet. ”OsWald” kunne i slutningen af 80’erne spilles, hvis man var heldig nok til, via telefonen, at komme igennem til TV2’s Eleva2ren. Med sin trykknaptelefon kunne man styre den charmerende isbjørn fra isflage til isflage.

I 00’erne har vi informationssamfundets indmarch.  Hvor computere i 80’erne primært blev brugt til at effektivisere, handler det i 00’erne om at skaffe sig informationer og viden. Informationssamfundet er opstået. Der er internetforbundne computere over alt og i næsten alt. Dette gælder også for computerspillene, som hermed også bliver en platform for socialt samvær. Vi viser en spilkonsol med det dansk udviklede spil ”Max & the Magic Marker” hvor moderne interaktion ydermere anvendes til at forme selve spillet.

I alle rum vil der også vises en række andre tidstypiske effekter, som jeg er sikker på vil vække genkendelsens glæde hos mange og vække nysgerrigheden hos andre. Tænk fx på en ”hard disk” med en skive i rustfrit stål, og en diameter på 75 cm.

Flere billeder fra udstillingen her.