DASK fødselsdag 2008

Den 13. februar 1958 blev DASK officielt indviet på Regnecentralens daværende adresse Bjerregaardsvej 5 i Valby.

Dansk Datahistorisk Forening fejrer DASKs 50 års fødselsdag og inviterer hermed foreningens medlemmer til fødselsdagsarrangementet som afholdes præcis på den historiske adresse

Onsdag den 13. februar 2008

Kl. 16.00 – 20.00

Dagen indledes med to indlæg der holdes i auditoriet på Carlsberg Forskningscenter, der ligger på åstedet på Bjerregaardsvej 5. Indgang er dog fra Gamle Carlsberg Vej 10. Efter disse indlæg forlægges resten af arrangementet til Husbryggeriet Jacobsen i Carlsbergs besøgscenter på Gamle Carlsberg Vej 11, hvor der vil blive serveret et måltid med det flydende fra Husbryggeriet Jacobsens haner.

Programmet ser således ud:

• Ingemar Dahlstrand, Lunds Univ.: Svensk-dansk samarbejde før Øresundsbron
    Løst og fast om samarbejdet mellem svenske og danske edb-pionerer i 50’erne og 60’erne om både materiel- og programmeludvikling, bl.a. af Algol-oversættere.
  • Jakob Krarup, DIKU: Fra den nye verden
    DASK var en realitet, officielt fra denne dato for 50 år siden. Hvad mon denne nyskabelse kunne bruges til? Der berettes lidt om egne erfaringer fra perioden 1958-64, siden prist som Regnecentralens gyldne år, og for mit vedkommende et uvurderligt springbræt til det videre forløb
  • Finn Verner Nielsen, DDHF: Museumsplanerne
  • “Rondo over E-D-B” af Svend S. Schultz: spilles af Peter Naur, Nils Andersen, Aage Melbye og Christian Gram

Desuden vil Peter Naur fortælle lidt om hvordan han blev edb-mand.

Mødested: Gamle Carlsberg Vej 10

Parkering: På Gamle Carlsberg Vej (ved besøgscenteret)

Offentlig transport: Buslinierne 18 og 26 på Valby Langgade, stoppested Bjerregaardsvej

Tilmelding til arrangementet nødvendig og senest den 3. februar

Ordinært medlemskab giver ret til at medtage en gæst

Tilmelding med antal på mail til testmann@ddf.dk eller på anden vis til bestyrelsen.

PÅ GENSYN DEN 13. FEBRUAR 2008